3394
Sök

Kopplingsproblem VW Golf VII

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
9 september 2020
Trådstartare
#1
Goddag,
Införskaffade just en begagnad VW Golf 7  -14 med manuell 6vxl låda på en bilfirma.
Bilen har endast gått 8,5k mil.

Nu till problemet,
Den verkar inte frikoppla IBLAND när man skall ha i backen (R) även när pedalen är fullt nedtryckt. Den skorrar och har sig som en härjad M47 med slapp vajer..
Alla andra växellägen känns som de ska.

Länk till ljudet:
https://www.garaget.org/video/156077

Är det någon som haft liknande problem?
Tycker ju inte att slavcylindern eller huvudcylindern etc. borde gett upp redan?!


Lär ju ringa bilfirman men kan vara bra med lite vanlig allmän spekulation och om någon annan råkat ut för det.

MVH
Senast redigerat av Tinx2 (9 september 2020)

Det Går!!!

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
9 september 2020
#2
Låter som ett vanligt fall av slutkörd koppling i mina ögon. Antingen det eller så är det något knas med hydrauliken. Luft eller låg nivå/någonting som är skadat.
Eftersom det är en 6-växlad bil gissar jag att det antingen är en mindre bensinare eller en fyrhjulsdriven diesel?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
9 september 2020
Trådstartare
#3
Tack för svar,
Ja det är en 1,2TSI
Jag har testat kopplingen med att varva upp och ”stampa till” utan något slirande som resultat, även segdragit den för att kanske locka fram ett slirande men icke...

Det skummaste är ju att det endast är ibland och bara på backen, hade kopplingen varit  slut så hade ju alla växlar varit lite tröga för det mesta samt att den borde ha slirat eller åtminstone huggit till lite tycker jag.
Funderade på hydrauliken om man kanske skulle testat lufta slavcylindern eller även kollat om det fuktar någonstans.

Säljaren provkörde bilen idag med mig bredvid och självklart fanns det inte en tillstymmelse till skorrande...
Jag ska fortsätta köra ett tag och se om det visar sig tydligare så man får något mer att gå på 👍

Det Går!!!

716 Inlägg
9 september 2020
#4
Kan mycket väl vara "torra" splines på ingående axeln på växellådan,= lamellen ligger kvar mot svänghjulet, prova att lägga i nån annan växel först,men släpp INTE upp pedalen innan du lägger backen

7 441 Inlägg
10 september 2020
#5
På en del, framför allt äldre, bilar underlättar det om man först lägger i 1:an och därefter lägger i backen.
Men det tror jag gäller bilar med "osynkad" 1:a.
Du kan väl prova.

Forummoderator
18 004 Inlägg
10 september 2020
#6
torsen skrev:
På en del, framför allt äldre, bilar underlättar det om man först lägger i 1:an och därefter lägger i backen.
Men det tror jag gäller bilar med "osynkad" 1:a.
Du kan väl prova.

Jag är nog lite inne på din linje här torsen. Så gjorde man ju på rutin förr. Men en så ny bil? TS får prova.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 441 Inlägg
10 september 2020
#7
Hybrid_ skrev:
torsen skrev:
På en del, framför allt äldre, bilar underlättar det om man först lägger i 1:an och därefter lägger i backen.
Men det tror jag gäller bilar med "osynkad" 1:a.
Du kan väl prova.

Jag är nog lite inne på din linje här torsen. Så gjorde man ju på rutin förr. Men en så ny bil? TS får prova.

På min 2CV måste jag nästan alltid göra så för att få i backen.

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
10 september 2020
Trådstartare
#8
Hej och hå,
Inget nytt idag, felet har inte visat sig. Bra teori med ingående axeln, man vet ju aldrig 👍
Tycker också att en såpass ny bil inte skall behöva ”dubbeltrampa” för att fungera korrekt. 👌
Senast redigerat av Tinx2 (10 september 2020)

Det Går!!!

716 Inlägg
10 september 2020
#9
Behövs inte "dubbeltrampa" ,har väl inte varit nödvändigt sen en "evighet".

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök