2628
Sök

Kl racing sänkfjädrar

28 Inlägg
24 oktober 2020
Trådstartare
#1
Tjena, satt på sänkfjädrar och dtm på bilen min men har märkt att bakaxeln flyttat sig i sidled. Vad beror detta på? Panhardstaget som är för långt nu när den är sänkt? Mvh


2 403 Inlägg
24 oktober 2020
#2
Nu tar jag för givet att bilen i fråga är någon typ av RWD volvo med stel bakaxel.

Bakaxeln flyttar sig alltid i sidleds vid fjädring.
Sänker du bilen ställer du axeln i ett "infjädrat" läge jämnfört med orginal, och således kommer den vara flyttad en bit åt höger i vilo-läge.

Ett justerbart panhardsstag(eller ett kortat specifikt utmätt för din höjd på bilen) är enda sättet att centrera axeln vid sänkning.
Den kommer fortfarande gå sidleds vid in/utfjädring, det kommer man inte undan när man använder panhardsstag.

Enda sättet att helt undvika att axeln rör sig sidleds är att byta till något annat system än panhardsstag, t ex watt-länk. Dyrt, komplicerat, och överkurs så det skriker om det. Men likväl värt att nämna.

Köp ett justerbart panhardsstag.


28 Inlägg
24 oktober 2020
Trådstartare
#3
Tack, då var det som jag trodde. Får kika på detta👍


559 Inlägg
25 oktober 2020
#4
var köper man den,


2 403 Inlägg
25 oktober 2020
#5
Justerbara panhardsstag? Dom finns lite överallt, t ex LMR, MKM, bakaxeldelar, klracing osv osv.
MKM rekommenderar att man har bussning i ena änden av staget istället för uniballs i båda, för att bibehålla lite komfort och skona drivlinan. Hurvida det spelar någon roll i praktiken låter jag vara osagt, men kan vara värt att ha i åtanke.


559 Inlägg
26 oktober 2020
#6
ok ja kollar de,,



Sök