Nu har det hänt en del grejer sedan senaste uppdateringen, motorn är så gott som klar , bara lite små saker att fixa och montera , sedan har jag fått tag i en 5växlad zf växellåda från bmw. Som är omsvetsad till b230 med 0 lut , alltså rakställd . Sen har jag fått ur motor och låda som satt i bilen innan och skall börja tvätta motorrummet och bygga motorfästen.
Har hänt en hel del grejer nu , har byggt motorfästen och sätt i motorn , monterade motorn på så vis att original insuget får plats så kan man köra både med det egen svetsad eller original. Nu väntar jag på kopplingspedal och ett urtrampningslager så kan jag börja montera lådan och bygga växellådsfäste
Fick hem min kopplingspedal nu och hämtat en kopplingscylinder på returbilen som skall monteras inom kort . Sedan fick ja upp bilen på liften och ska börja montera låda och växellådsfäste
Nu händer det grejer! Fått hem intercoolern och ”pilotlagret” som ska sitta i veven, så i helgen börjar monteringen av lådan. Här är lite bilder på intercooler monteringen. Efter lite kap och bank med handslägga så fick den plats , nu skall det byggas fästen och dra rör till turbo och insug
Fått i lådan och allt de andra där emellan . Lite missnöjd med balken så det får byggas en ny snyggare efter allt är klart 👍🏻 Använde 2 stycken växellådskuddar från m47 lådan. Nu är jag på jakt efter en 740 kardan som skall tydligen vara lite längre än 240 kardan . Sedan behövs en slang mellan kopplingscylinder och slavcylinder
Har fått gjort något i helgen med denna bilen iallafall. Blästrade av insuget och gängade om ett hål så insugstemp givaren skulle passa , sen så körde jag roterande stålborste på så blev den som ny .
Fick gjort en ny längre pinne till slavcylindern och dragit bromsslang mellan kopplingscylinder och slav cylinder. Funkar klockrent . Sedan fick jag gjort spakställ, monterade spaken på en platta i karossen istället för på lådan då jag inte hade något sånt länkade som sitter orginal. Förlängde spaken lite under kulleden så växellägena blir lite kortare och gjorde spaken längre.
Börjat bygga tryckrör och downpipe, byggt allt av järnrör, 2,5” tryckrör och 3” downpipe , sen fick jag dragit koppar rör för bränsle istället för original plastslang. Bytte även pumpen i tanken till en bättre pump avsedd för E85 som pumpar 265L/h Insprutnignshärvan är på god väg , endast spridarna kvar att kontaktera.
Nu har jag fått igång bilen , problem med tändstift och fel tps , men annars så har den fått gått en timme på tomgång så allt ska få köras in lugnt och fint , nu väntar jag på en annan tps och ska göra oljebyte innan jag kan börja testköra