3598
Sök

Rakställning av B230 i Volvo 240

Motorbyte i en Volvo 240 till en rakställd b230fk

26 941 Visningar
Uppdaterades senast 10 juli 2021
42 Inlägg
14 november 2020
Trådstartare
#1
Patienten
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-f63ffc1b61edaa62f85bf68c4278c6ab.jpg
Senast redigerat av Turbopungen (14 november 2020)

42 Inlägg
14 november 2020
Trådstartare
#2
Precis borrat blocket till andra överdimensionen 96.6https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-c1c2380d9f43d7b77dec531cafdced43.jpg

42 Inlägg
14 november 2020
Trådstartare
#3
Hittade billiga h profil, tänkte att det var värt ett försök,
Mätt in dem i alla konstens former och allt verkar stämma.
Får väl se hur länge det håller. Kolvarna är original mahle 96.6
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-57e0c7f36d03b47ac66e14ccb0607d5b.jpg

42 Inlägg
14 november 2020
Trådstartare
#4
Nu är kolvarna i stoppade och nu väntar jag på att få tillbaka vev,svänghjul och tryckplatta från balansering
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-9129743249c4f47c00d28c32bafa47cd.jpg

42 Inlägg
14 november 2020
Trådstartare
#5
Börjar att Plocka ihop den 
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-3e52b75022910d9938581e10f6328c9a.jpg

42 Inlägg
14 november 2020
Trådstartare
#6
Gjorde en mall för oljetråget för att se hur oljepumpen ska kortas , sen är det en bild på när den är kortad 👌🏼
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-23456bec117d240758752d5c7eef3f00.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-3450b23c895488bc1c7e92ebd9b13f2e.jpg

42 Inlägg
14 november 2020
Trådstartare
#7
Plant svänghjul med
sachs 766 tryckplatta
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-cf5b1dc3b3ee66c41f21bdc0648ea627.jpg
Senast redigerat av Turbopungen (14 november 2020)

2 398 Inlägg
14 november 2020
#8
Uh... har jag missuppfattat nått här? Du ska rakställa en motor.. som redan är rakställd... i en bil, som redan har samma typ av motor rakställd?


42 Inlägg
15 november 2020
Trådstartare
#9
Lucif3r skrev:
Uh... har jag missuppfattat nått här? Du ska rakställa en motor.. som redan är rakställd... i en bil, som redan har samma typ av motor rakställd?

Om du har sett en b230 i en volvo så lutar dem, de är alltså inte raka, jag menar att ställa motorn rak istället för lutande, det du tänker på är nog om motorn hade varit tvärställd

2 398 Inlägg
15 november 2020
#10
Ahh du menade så big_smile Då är jag med smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
15 november 2020
#11
Lucif3r skrev:
Ahh du menade så big_smile Då är jag med smile

Jag blev också väldigt fundersam!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

475 Inlägg
15 november 2020
#12
Av egenintresse då jag också ska rakställa en b230 .. Hur gör du med växellådan sen?
Sett att flertal nämner att man måste byta sprängkåpa för att "rotera tillbaka" växellådan men det borde väl räcka med att man modifierar spakstället?


42 Inlägg
15 november 2020
Trådstartare
#13
Planen jag har är att köpa en BMW zf låda som är i hopsvetsad med en m47 sprängkåpa smile
MrCrankyface skrev:
Av egenintresse då jag också ska rakställa en b230 .. Hur gör du med växellådan sen?
Sett att flertal nämner att man måste byta sprängkåpa för att "rotera tillbaka" växellådan men det borde väl räcka med att man modifierar spakstället?

42 Inlägg
18 november 2020
Trådstartare
#14
Fått slanganslutningen för oljereturen som jag filade till och bankade ner samt grenrör och turbofläns inför grenrörs bygget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-30ffb66f19f2647bc919ddf31af6f549.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-66fc5b50f37de2beeb1d5e25a5c49226.jpg
Senast redigerat av Turbopungen (18 november 2020)

42 Inlägg
22 november 2020
Trådstartare
#15
Börjat kapa till rören och passa in. Men svetsgasen tog slut så kom inte längre än såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-1d1c38835a48c7b593be8597a3f580d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-6b3ccf4dbf9d11d62f905b02ba449429.jpg

860 Inlägg
22 november 2020
#16
Hva ønsker du å oppnå med å rakstille B230'en?
Bedre plass på turbosiden? Eller er det noe annet lurt her ;-)

42 Inlägg
22 november 2020
Trådstartare
#17
Ja, mer plats på turbo sidan , sen så ser det snyggare ut med rak motor. Tänkte använda ett b21 ventilkåpa för att oljelocket skall bli rak med. smile
FredGaute skrev:
Hva ønsker du å oppnå med å rakstille B230'en?
Bedre plass på turbosiden? Eller er det noe annet lurt her ;-)

860 Inlägg
22 november 2020
#18
Blir det ikke trangt på innsugssiden? Custom innsug?

42 Inlägg
23 november 2020
Trådstartare
#19
Jo, trängre blir det. Om inte orginal passar längre så bygger jag om det smile
FredGaute skrev:
Blir det ikke trangt på innsugssiden? Custom innsug?

42 Inlägg
5 december 2020
Trådstartare
#20
Fått hem lite mer grejer till byggnationen , en oljefilter flyttare och kina turbon jag beställde, den var lite större än vad jag räknat med , den känns trots allt väldigt bra med tanke på att den kostade totalt med frakt 1200.
Sen har jag börjat bygga grenröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-5ffe1007b78dd5142bbbdf460b43e961.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-2f1f4c79b0a5e31db91f380ead9e6358.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237787/237787-8909966cadc0e63d13b57d5237d87104.jpg


Sök