Nåjaa, nu sitter högspänningssytemet på plats! Nu lite finlir med motorstyrningen från Göteborg, och så blir det första snurret om ca 1-2veckor! https://youtu.be/Jxlomv-m2R8
Det är så bra du öppnar upp ögonen för andra, alla tycker att det är så svårt med el, men det är lika svårt att ställa in dubbla förgasare för den som inte kan 😅👍
För en oinsatt, hur lirar en manuell låda med en elmotor? Tänkte eftersom det inte verkar finnas någon elbil med manuell låda på marknaden. Är väl bara CR-Z som har manuell, och det är "bara" en hybrid. Hur mycket räknar du med i viktökning? Intressant bygge!
För en oinsatt, hur lirar en manuell låda med en elmotor? Tänkte eftersom det inte verkar finnas någon elbil med manuell låda på marknaden. Är väl bara CR-Z som har manuell, och det är "bara" en hybrid. Hur mycket räknar du med i viktökning? Intressant bygge!
Fördelen med manuellt växlad är att ja kommer få bättre acceleration jämfört med en original LEAF. Nackdelen är ökad komplexitet, pris och vikt. Därför finns det inga vanliga flerväxlade elbilar (några få undantag hos extrema sport-elbilar)
Denna bil blir ca 130kg tyngre än original! Så inte så farligt
För en oinsatt, hur lirar en manuell låda med en elmotor? Tänkte eftersom det inte verkar finnas någon elbil med manuell låda på marknaden. Är väl bara CR-Z som har manuell, och det är "bara" en hybrid. Hur mycket räknar du med i viktökning? Intressant bygge!
Fördelen med manuellt växlad är att ja kommer få bättre acceleration jämfört med en original LEAF. Nackdelen är ökad komplexitet, pris och vikt. Därför finns det inga vanliga flerväxlade elbilar (några få undantag hos extrema sport-elbilar)
Denna bil blir ca 130kg tyngre än original! Så inte så farligt
Till lådan med onödigt vetande.... En elmotor dimensioneras efter ett vridmoment. Effekt är ju vridmoment gånger hastighet, så en växellåda är ju ett bra sätt att byta hastighet mot mer vridmoment. Lägre startströmmar är ju också en fördel. En Tesla som drar 0-320kph på en växel kommer ju mata på en hel del ström om man säger så.
Leaf har varvstopp på 10300rpm vid 144kph. Tesla enl reklambladet 20000rpm och 320kph. Varvar alltså 9000rpm vid 144kph, inte lättelångt från en Leaf.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Har massvis med projekt på G, men monterade faktiskt coilovers på plats för någon dag sedan. Andra tidskritiska projekt har tyvärr fått högre prio än detta bygge. Men det fortsätter nog