Nu kommer det hända endel, men häng med mig!
Notera att jag kör Asconan till vardags vid det här laget så är därför det är lite snabba ryck mellan reparationerna..
Motorn sattes ihop igen och röken var äntligen borta!
Problem kvarstod dock med tomgång och även ett nytt problem har dykt upp..
Lyftarna för ett jäkla liv helt plötsligt och dem är hydrauliska så det ska inte vara något problem.
provade att justera utan resultat.. blev att riva toppen för att se så det inte kommit silikon eller något i någon kanal.. Japp nu rivs toppen för 3e gången.
Efter en del klurande så konstateras problemet!
Det är nämligen så att 2.4 kammen saknas ett spår för oljan att ta sig förbi första kamlagret, vilket resulterar i bristfällig oljetillförsel till lyftare och övriga kamaxellager.
Här ser ni hur oljan går igenom första kamaxellagret.
Bild på 2.0 toppen, detta oljehål saknas helt enkelt på nyare (2.2/2.4) topparna.
Efter lite blåsande med tryckluft på 2.4toppen så verkar det som att det är ett fräst hål på utsidan av lagret,
antar att detta är för att säkerställa att den kanalen alltid är fri från skit men resulterar även i att nya kamaxlar behöver ett svarvat spår för att passa i äldre..
Alltid lär man sig något!
Lyckades hitta en 1900 kamaxel som fick gå så länge, ihop monterades det och kördes..
Problemet med tomgången kvarstod åter igen så fick åka runt med 1200 rpm tomgång och "rullande" felsökning.
Beställde hem och bytte tändstift tändkablar fördelar lock och rotor för att jag ville utesluta dem och att motorn skulle gå gjorde dock ingen skillnad..
Efter mycket skruvande på förgasarnas tomgångsskruvar och div sökning efter vacuum läckage så tröttnade jag på skiten och kastade dit ett komplett Bosch insprutningssystem från en 2.0 CIH.
Men inte heller detta avhjälpte mitt problem med tomgången..
ja vad fan gör jag nu?
Plockar av toppen lite snabbt igen för 4e gången!
Allt verkade i sin ordning emellan block och topp så felsökte vidare på toppen, och efter att ha demonterat lite ventiler så kunde jag konstatera att en avgasventil va bränd på den gamla rallytoppen. missade tyvärr att ta bild på denna innan dem åkte i skrotlådan.
Rotades fram en "ny" std 2.0 topp och allt plockades över och monterades!
Hade en god vän som hjälpte mig dra topplocket som envisades med att vinkeldra toppbultarna mot min vilja då jag alltid kört med 100nm enl den gamla instruktionsboken. Detta resulterade dock i att gängorna drogs ur blocket på bulten längst bak till vänster, men vi åtrkommer till detta längre fram..
Startade och har fortfarande problem med tomgången..
Kompprov gjordes (jo jag har lärt mig min läxa vid det här laget) men mot all förmodan
med bra resultat så frågan var: vad fan det är för fel?!?
Av en slump så stod jag och plockade med tändhattarna med motorn igång, hade redan konstaterat att 3ans cyl var helt död.. Men när jag drog av hatten och satte dit den igen så hoppade motorn igång, så provade att hålla tändhatten så gnistan behövde hoppa mellan stift och tändkabel och mycket riktigt gick hon hur fint som helst!
Tänkte kan det vara så enkelt? Ett av mina nya tändstift va trasigt!
Hade HELT uteslutit detta då allt var nytt.
Med en försiktig känsla av hopp så plockades ett av dem gamla tändstiften och monterade och vipps så gick den som den skulle! ÄNTLIGEN!
Asconan kördes vidare utan problem vintern/våren 2020 dock inga nämnvärda mängder snö..
Ingen alls faktiskt.