2764
Sök

Vanliga prutargument

555 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
#1
Jag har inga erfarenheter av att pruta förut, men jag har hittat en bil och lyckats pruta 8% via mail. Det tycker jag är OK, men hade velat ha det lite billigare för att kunna köpa lite andra prylar till bilen. Jag gillar inte snacka i telefon eftersom jag ofta glömmer vad jag ska säga och då blir allt otydligt.

Men läst gamla trådar om hur man prutar och uppenbarligen så gillar inte folk att man prutar via mail och telefon utan på plats, men nu är det så att bilen ligger 650km från där jag bor och är det inte OK att då pruta via telefon/mail?

Mitt prutargument var att jag visade en bil som utvändigt såg ut i likadant skick och utrustningen var likadana och miltalen,fast billigare. Det funkade tydligen och det tyckte jag att det skulle göra också, annars hade jag inte varit intresserad. 

Vad har ni för prutargument när ni köper en bil?

Det enda jag kan komma på nu är att serviceboken ska vara ifylld är ganska viktig. Eller om den överhuvudtaget har någon servicebok.

Evolution
1 627 Inlägg
28 januari 2007
#2
du kan ju pruta på alla småskavanker när du ser den sen däck ja alla grejer du i inte är 100 nöjd med

Fäll ner pungen och landa

555 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
#3
Låt oss säga att det är långt ifrån köparen och säljaren, och säljaren vet om det. Fortfarande bra nog för att kunna pruta ner priset? Eller är det automatiskt svårare?

draminbil.nu
1 382 Inlägg
28 januari 2007
#4
Kör du långt och har kärra / kommer fyra (uppenbart för att slippa åka själv hem) skulle iallafall jag som säljare direkt tänka att där rök den prutmånen. Har ni dessutom kommit fram till ett pris via mail är det nog väldigt svårt att pruta mer om du inte hittar nått som ägaren inte talat om..

Så tänkte jag vet inte om det är så andra tänker dock smile


555 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
#5
Okej, så det blir om jag kan hitta nåt som han inte talade om via mail så kan jag pruta mer alltså?

Han verkade genom mail säga att hela bilen var i perfekt skick, så uppfattade jag det som iaf.
Senast redigerat av lanred (28 januari 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 januari 2007
#6
Ja, som sagt. Allt som inte är bra med bilen kan du pruta på.

Alla priser begagnat går att pruta ner, ingen bil är perfekt. Om den nu inte är av årsmodell -07 eller nåt.

Är den långt bort så tycker jag att det går att pruta lite innan "titten", men inte allt för mycket. Att prata i telefon innan man ses ger den där lilla personliga kontakten, och då känns det bättre för båda. Var kompisar när ni gör affären, så kan du nog gå nöjd med en bra bil, men också glad för att det gick bra smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

555 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
#7
Jepp, prutat lite iaf minst det jag tycker att jag skall få men vill att det ska LITE mer billigare för den är körd 1500mil mer än den andra bilen som jag kollade och den var i fint skick.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
29 januari 2007
#8
Måste bara fråga: Är den andra bilen såld?
smile


Leg. Spådam
816 Inlägg
29 januari 2007
#9
lanred skrev:
Jepp, prutat lite iaf minst det jag tycker att jag skall få men vill att det ska LITE mer billigare för den är körd 1500mil mer än den andra bilen som jag kollade och den var i fint skick.
Du kan ju inte heller utgå från vad andra människor vill ha betalt för sin bil, alla uppfattar sin prissättning på ett sätt, medan en annan kan tycka helt annorlunda. Dessutom är det svårt att se småskavanker på bilder. Jag har själv köpt bilar utan att se dem i verkligheten, men det är inget som egentligen rekommenderas. (Jag vet att du ska kolla på den innan, ville bara säga det). Som sagt, bilar är olika och deras ägare med.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

555 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
#10
Ja den andra bilen är såld.

Det är väl klart att man kan, man jämför ju andra bilar i samma skick som såldes för ett pris som verkar bra för båda parter, eller vad ska man annars jämföra med? Det är samma modell och samma utrustning, fast olika miltal och kanske i motormässigt annat skick.

Live the dream
358 Inlägg
29 januari 2007
#11
När jag köpte min DMC så ringde jag upp ägaren och sa "är du intreserad av att jag skall åka från GBG till Stockholm, så kan du sänka priset med 30 000 med engång"
Det var inte populärt... men telefonen rigde efter 2 dagar och jag åkte upp för att kolla in pärlan. Väl i Stockolm så var bilen i så gott skick så att jag kunde inte med att pruta mer wink
30K är rätt hyffsat i alla fall...och jag hamnade nog på rätt pris hur man än vänder på det.
Så jag skulle nog göra något liknade i ditt fall...

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

452 Inlägg
29 januari 2007
#12
Hade jag velat sälja min bil så hade jag inte tagit prisförhandlingar per telefon eller mail.
Spekulanten hade alltid varit välkommen för en titt och möjligtvis en provkörning vid stort
intresse. Man måste ju se vad det är man köper först innan man kan bilda en egen uppfattning om möjligt värde och vad man själv skulle kunna betala för ..

När jag själv varit spekulant på bilar så har jag alltid frågat per telefon ifall priset är disskutabelt eller det står som "fast pris" .. oftast disskutabelt ..
Det mesta jag prutat ner en bil på är 4.000:-, har i övrigt fått bra pris på mina bilar .. bortsett från min mitsubishi colt -93 som jag gav 24.000:- för och fick ut 14.000:- efter 7 månder då jag var med i en bilolycka .. då lackade man ur .. mycket pga att man lagt ut över 12.500:- för växellåda och helt ny koppling 2 månder innan ..

Men men ..
Nu skall jag dra iväg till gymmet smile


Opelfreak
431 Inlägg
29 januari 2007
#13
det spelar ingen roll om bilen ligger långt bort, man kan inte pruta per telefon genom bara bilder.

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

555 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
#14
Så ni menar att man ska åka 650km för att kolla på en bil som man verkligen vill köpa men priset är inte rätt och om han inte har nämnt något om prutning eller fast pris och sen när man väl är framme och är sugen att köpa bilen och vill bara betala xx xxx:- men ägaren står fast vid sitt annonserade pris?

Vad om inte skicket är vad det skulle ha varit genom information som man har fått och om man inte kommer överens om priset, ska man ta tåget nästa dag och åka hem utan bil? då är det bättre att man snackar genom telefon eller mail tycker jag. Dessutom ta ledigt för två dagar, är inte så populärt.

555 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
#15
DeLorean skrev:
När jag köpte min DMC så ringde jag upp ägaren och sa "är du intreserad av att jag skall åka från GBG till Stockholm, så kan du sänka priset med 30 000 med engång"
Det var inte populärt... men telefonen rigde efter 2 dagar och jag åkte upp för att kolla in pärlan. Väl i Stockolm så var bilen i så gott skick så att jag kunde inte med att pruta mer wink
30K är rätt hyffsat i alla fall...och jag hamnade nog på rätt pris hur man än vänder på det.
Så jag skulle nog göra något liknade i ditt fall...
Lyckades du pruta 30 000 genom telefon, vad kostade bilen?

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
29 januari 2007
#16
Pris sänkte min föra bil 15000 och den senaste 5000 när de skulle säljas. Man vet gö med sig som säljare att folk vill pruta och får de pruta lite så blir de mer benägna att köpa. Precis som när man handlar på rea. Varan är sänkt till halva priset så det låter gö biligt men i skälva verket är priset inte rimligt för än just då.
Senast redigerat av Markus_C (29 januari 2007)

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
29 januari 2007
#17
lanred skrev:
Så ni menar att man ska åka 650km för att kolla på en bil som man verkligen vill köpa men priset är inte rätt och om han inte har nämnt något om prutning eller fast pris och sen när man väl är framme och är sugen att köpa bilen och vill bara betala xx xxx:- men ägaren står fast vid sitt annonserade pris?

Vad om inte skicket är vad det skulle ha varit genom information som man har fått och om man inte kommer överens om priset, ska man ta tåget nästa dag och åka hem utan bil? då är det bättre att man snackar genom telefon eller mail tycker jag. Dessutom ta ledigt för två dagar, är inte så populärt.
vet inte hur andra tänker men skulle jag åka så lång så skulle ja titta extra nog å om säljare har get felaktig info så hadde ja prutat bra på det + att ja skulle pruta pga lång avståndet, har bilen gått långt utan ifylld sbok så ä ju det en anledning, finns ofantligt mycket man kan pruta på..

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

555 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
#18
Ofantligt mycket, som t ex? jag vill gärna veta vad det är man kan pruta på. Vanliga skavanker! nämn några

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
30 januari 2007
#19
ja det finns mycket å pruta på som tex. om man frågar i vilket skick däck å fälg är i å han säger att dom är som ny men trotoarskad i fälgen å däcken precis lagliga.
inget man kanske kan pruta på direkt mycket, men om motor rummet nyss är tvättat så kan ju det dölja ett oljeläkage.
om lacken börjar "bubbla" eller annat. man kan typ pruta på allt.
lita på dig själv det är det största tipset ge dig inte om du annser dig ha rätt tongue

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

FreddeK
30 januari 2007
#20
Hatar dom som prutar via mail...så grymt irriterande när dom inte sett objektet! pruta på plats med caschen i näven!


Sök