panda666 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Growe skrev:
antagligen.. dom törs inte för dom vet att dom säljer skräp..
jag säger inte att varken Hyundai eller Kia är perfekta men det är ju det säkraste kortet att lägga pengarna på när man köper en bil som inte är äldre än 7år gammal..
Men efter sju år då? När man måste betala för reparationerna själv och bilen börjar bli 10, 20 eller 30 år gammal, vad är det som är värt att laga och vad är det som är skräp då? Jag ser en hel del gamla mercor rulla fortfarande, Hyundai och KIA har ju inte funnits så länge men av de japanska bilarna som såldes på 90-talet är det mesta bortskrotat nu och saknat av ingen.
haha förstår inte vad du menar riktigt, gamla tyska bilar är bara skrot nu som behöver flera tusen kronors reparationer, kedjor, motorer, lådor som rasar hit o dit, dåliga plastiga kylare osv. ja läser lite i andra forums och ser flera kia som rullat över 300.000 miles dvs över 50.000mil utan större problem. Visst diesel mercor kan gå hur långt som helst men det är bara dom, resten av tyskarna är rena katastrofet. Får ofta in 1-2 år gamla mercor på jobbet med fullt med elfel, medans ja kan aldrig minnas nån kia på jobbet med problem^^ hur förklarar man det? vad skulle hända efter 7 år? ja ut och fråga nån vettig människa där ute vad han vågar helst äga, en 7 år gammal bmw-merca-audi eller en 7 år gammal hyindai/kia/toyota och se vad hen kommer att svara.
Det finns Gott om BMW/Audi/Mercedes bilar med bensin motorer som rullat en Bra bit över 40 000 mil från både 70, 80 och 90 talet. 00 talets modeller är lite unga ännu
Jag hade t ex en kollega för ett par år sen som åkte t.o.r Sthlm-Baghdad i en bensin X5a som gått 55k när dom drog iväg.
Sen har jag själv, om man ska tro det du skriver i andra trådar här på Garaget, en av de sämsta kombinationerna av bilar som går ha! En 2010 A4 Allroad med 2.0 TFSi och S-Tronic låda
Alla kvitton för "allt" följde med bilen, de enda som bytts som är "out of the ordinary" på 14 500 mil är en spridare.
Klart de går bra att kasta skit men verkligheten är sällan svart och vit.. tyskarna har 2 års garanti vilket gör att många som råkar ut för något avreagerar sig på nätet, och rykten drsr igång. Kia t ex har 7 års garanti så händer nått fixar verkstan det direkt, gratis. Vad har dessa för incitament att klaga på nätet över att saker behöver bytas när dom inte behöver betala det själva?
Så med statistik baserad på forums klagomål är tyskarna rätt kassa ja, men det betyder egentligen inte att dom är på verkstan oftare än nått annat märke, bara att det klagas mer på dom. Vem vet, Kior kanske är in lika ofta! Bara de att sakerna går på garantin istället. Ponera att dom får besöka verkstan lika ofta, är då en av bilarna egentligen bättre eller sämre än den andra?
Jag ser bilar på bärgare lite då å då här i gbg, jag kan inte påstå att något märke är överrepresenterat. Det är kior lika ofta som audis eller fordar etc.
Jag har också en kompis som just tagit ut en sprillans ny kia på leasing, dom fick ringa taxi till BB för att bilen vänligt meddelade att den behövde bärgas till verkstad pga ett allvarligt fel (detta är en hybrid).
Det jag vill belysa är att ingen bil är utan fel, och få om någon utmärker sig nog med att ha markant färre fel än övriga. Vad som gör en bil bra eller dålig bör nog istället defineras på andra faktorer