3078
Sök

Yamaha Aerox ryker

26 Inlägg
2 april 2021
Trådstartare
#1
Åter igen vänder jag mig till alla duktiga på detta forum.
Vi har köpt en beg Yamaha Aerox. Vi kan inget om motorer.
Första dagen gick bra att köra, inga problem.
Andra dagen började det ryka.
Här är vad jag vet:
- Den startar
- Den har inga missljud vad jag kan höra
- När den står parkerad blir det en fläck av nåt på marken
- Undertill så finns det ju en krök på avgasröret, och där är blött
- Jag smakade på en droppe som föll och det smakar riktigt illa som bitter hostmedicin så det kan väl inte vara vatten då
- Det är också blött på en grej ovanför, grejen är lite fyrkantig och har fyra skruvar
- När man kört några minuter börjar det ryka nåt så in i helvete
- Röken kommer från motorn nånstans
- Röken är vit
- När man stänger av mopeden slutar det ryka på ganska kort tid
- Mopeden är tankad
- Mopeden har fått påfyllning av tvåtaktsolja

Tacksam för alla tips. Är detta något man kan laga själv?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235569/235569-5a62cedddfca55a3ae215ca4f267dd2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235569/235569-630a99c7bb0763ec17de959bb62af2b9.jpg

1 798 Inlägg
2 april 2021
#2
Det är glykolvatten som läcker då motorn är vätskekyld, så det får ju undersökas vart det läcker och sen åtgärd på det!
Ska ni köra nåt mer innan åtgärd så se till att hålla koll på nivån för glykolvattnet så att den inte går varm.


26 Inlägg
2 april 2021
Trådstartare
#3
Så det ryker för att motorn är varm, eller för att glykolen förångas liksom?
Jag skruvar bort fronten imorgon och kollar på kylaren och allt runt omkring där!

1 798 Inlägg
2 april 2021
#4
mlexelius skrev:
Så det ryker för att motorn är varm, eller för att glykolen förångas liksom?
Jag skruvar bort fronten imorgon och kollar på kylaren och allt runt omkring där!

Det ryker för att glykolvattnet läcker ut rakt på den varma kröken, så det är vatten/glykolånga som ni ser.
Det ser ju ut att läcka kring cylindern enligt bilderna, men kika på alla skarvar för där kan vara mer än en läcka.


26 Inlägg
2 april 2021
Trådstartare
#5
Kan det vara topplockpackningen?
Läste dessa trådar där det också nämns att det droppar kylarvätska undertill:
http://www.webcar2000.com/countries/swe … _car.phtml
http://www.twostrokerider.se/forum/view … 3cc7d8657b
https://razzer.se/showthread.php/9817-3 … -med-Aerox

1 798 Inlägg
2 april 2021
#6
mlexelius skrev:
Kan det vara topplockpackningen?
Läste dessa trådar där det också nämns att det droppar kylarvätska undertill:
http://www.webcar2000.com/countries/swe … _car.phtml
http://www.twostrokerider.se/forum/view … 3cc7d8657b
https://razzer.se/showthread.php/9817-3 … -med-Aerox

Det kan ju vara precis vad som helst, innan ni undersökt och konstaterat något så kan man inte svara på den frågan. I bästa fall läcker det i en anslutning, en kass slangklämma eller liknande, men som sagt, måste ju felsökas först.


26 Inlägg
2 april 2021
Trådstartare
#7
Tack för alla råd! Ska kolla imorgon.

4 467 Inlägg
3 april 2021
#8
"Grejen som är lite fyrkantig " som du skriver är topplocket....

101 Inlägg
3 april 2021
#9
Det ser ju blött ut både runt topplockspackningen och det ser också ut som att det läcker mellan tändstiftet och loppen? Ser ju ut ungefär som att tändstiftet inte ens är inskruvat hela vägen?

26 Inlägg
3 april 2021
Trådstartare
#10
Uppdatering!

Jag tog av alla kåpor idag.
Kylaren ser ren/torr ut.
En slang var lite blöt så jag bytte den slangklämman.
Det var tomt i kärlet så jag fyllde på.

Torkade rent allting och startade upp och kollade under.
Det droppade direkt ner på avgasröret igen.
Jag testade att dra lite i slangen som går från kylaren in i motorn (topplocket?)
Och jävlar, det sprutar ju ut då.
Om det finns lite tryck och man provocerar slangen då kissar det ut rejält. Se röda pilen på bilden.
Testade att spänna åt slangklämman men det sitter hårt redan.
Min slutsats, slangen är gammal och har ett hål eller spricka? Vad tror ni?
Måste slangen bytas?
Kan man köpa sånt på Biltema?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235569/235569-da056eb384f9f0e543c6e1cf43d99325.jpg

26 Inlägg
3 april 2021
Trådstartare
#11
Off skrev:
Det ser ju blött ut både runt topplockspackningen och det ser också ut som att det läcker mellan tändstiftet och loppen? Ser ju ut ungefär som att tändstiftet inte ens är inskruvat hela vägen?

Jag vet inte om tändstiftet sitter fast som det ska... Är superdålig på sånt här. Men den startar ju.(?)

6 122 Inlägg
3 april 2021
#12
Hej!
Starta motorn och kolla var det läcker!
Det verkar ju vara kylarvatten som läcker ner på ett varmt avgasrör, därav att det ryker vitt.
Bilden visar topplocket med tändtift och kylarslang som är fastsatt på topplocket.
Läcker det från slangens infästning så ta bort slangen ,kapa av en bit med kniv och sätt ditt slangen ingen och kolla om det läcker! -Men du ska inte dra åt för hårt!
Fyll sedan på ny kylvätska blandat med vatten hälften /hälften.
Senast redigerat av jaka54 (3 april 2021)


1 798 Inlägg
3 april 2021
#13
mlexelius skrev:
Uppdatering!

Jag tog av alla kåpor idag.
Kylaren ser ren/torr ut.
En slang var lite blöt så jag bytte den slangklämman.
Det var tomt i kärlet så jag fyllde på.

Torkade rent allting och startade upp och kollade under.
Det droppade direkt ner på avgasröret igen.
Jag testade att dra lite i slangen som går från kylaren in i motorn (topplocket?)
Och jävlar, det sprutar ju ut då.
Om det finns lite tryck och man provocerar slangen då kissar det ut rejält. Se röda pilen på bilden.
Testade att spänna åt slangklämman men det sitter hårt redan.
Min slutsats, slangen är gammal och har ett hål eller spricka? Vad tror ni?
Måste slangen bytas?
Kan man köpa sånt på Biltema?

Lossa slangen och se till att ytorna är rena och utan oxider/rost, det ska inte mycket till för att det ska kunna slinka förbi glykolvatten. Byt slang och klämma till nytt, det kan mycket väl finnas en spricka i slangen om den börjar bli till åren. Klämman skall vara i rätt storlek så att du kan dra åt det ordentligt och att det blir tryck runtom. Köp rätt typ av slang, sen spelar det inte så stor roll vart du köper det.

Off skrev:
Det ser ju blött ut både runt topplockspackningen och det ser också ut som att det läcker mellan tändstiftet och loppen? Ser ju ut ungefär som att tändstiftet inte ens är inskruvat hela vägen?

Vatten tar sig runt och kan lägga sig överallt om det finns en läcka, det ser oftast jäkligare ut vid en hastig titt än vad det är! Tändstiftet sitter nog som det ska, annars hade det varit fler problem än det som redan nämnts i tråden, t ex att den inte startar eller går som den ska.


101 Inlägg
3 april 2021
#14
Hilmer skrev:
Off skrev:
Det ser ju blött ut både runt topplockspackningen och det ser också ut som att det läcker mellan tändstiftet och loppen? Ser ju ut ungefär som att tändstiftet inte ens är inskruvat hela vägen?

Vatten tar sig runt och kan lägga sig överallt om det finns en läcka, det ser oftast jäkligare ut vid en hastig titt än vad det är! Tändstiftet sitter nog som det ska, annars hade det varit fler problem än det som redan nämnts i tråden, t ex att den inte startar eller går som den ska.

Haha ja hade tändstiftet inte suttit åt hade ju problemet haft lite roligare symptom. Tyckte bara det såg märkligt ut att man ser massa gängor(?)

26 Inlägg
3 april 2021
Trådstartare
#15
Jag har tagit loss slangen helt nu. Ja, den har en tydlig spricka/hål typ 1-2 cm från öppningen närmast topplocket. Det förklarar ju allt.
Så då blir det att köpa ny slang. Den är liksom gjuten i en särskild form. Om jag kapar av den blir den nog för kort.
Märkte också att det är olika storlekar på slangen. Alltså änden mot kylaren är smalare än änden mot motorn.
Jag får sätta mig och googla runt.
Om jag inte hittar exakt rätt slang - kan man köpa två olika dimensioner på slangar och sen göra skarvkoppling av nåt slag?
Senast redigerat av mlexelius (3 april 2021)

6 122 Inlägg
3 april 2021
#16
Hej!
Jag skulle testa med att kapa slangen först om det bara handlar om 1-2cm. -Kostar ju inget!


26 Inlägg
3 april 2021
Trådstartare
#17
jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle testa med att kapa slangen först om det bara handlar om 1-2cm. -Kostar ju inget!

Det är ju sant! Kan ju inte skada att testa.

Om den inte når fram, tänkte jag antingen köpa originalslang om den finns.
Eller två olika slangar och kanske skarva med nåt sånt här?

http://nyserver.streetpower.se/img/p/2/6/0/5/2605-large_default.jpg

6 062 Inlägg
3 april 2021
#18
Inga onödiga slangskarvar, det är bara ytterligare ett ställe det kan läcka. Loss slangen och mät hur stort hålet är, gå sedan till biltema och köp en ny slangstump. Kostar inte många kronor.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 april 2021
#19
Utmarks-Loke skrev:
Inga onödiga slangskarvar, det är bara ytterligare ett ställe det kan läcka. Loss slangen och mät hur stort hålet är, gå sedan till biltema och köp en ny slangstump. Kostar inte många kronor.

TS skrev så här längre upp i tråden: Märkte också att det är olika storlekar på slangen. Alltså änden mot kylaren är smalare än änden mot motorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 062 Inlägg
3 april 2021
#20
Vettemannen skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Inga onödiga slangskarvar, det är bara ytterligare ett ställe det kan läcka. Loss slangen och mät hur stort hålet är, gå sedan till biltema och köp en ny slangstump. Kostar inte många kronor.

TS skrev så här längre upp i tråden: Märkte också att det är olika storlekar på slangen. Alltså änden mot kylaren är smalare än änden mot motorn.

/Benny

Jaha, det kanske är bra att läsa alla inläggen innan man skriver ja tongue


Sök