Som sagt det är nog svårt att säga att ett sportluftfilter ger mer hästar på en originalbil, däremot ger det en annan karaktär och respons. Har man ingen avskärmning så är det nog garanterat effektförlust. Jag har en steg 3 autotech trimmad 850, kör med ett KN öppet koniskt filter, avskärmning från BSR vid testtillfället (idag har jag ett från streetpower).
Laddade 1.1-1.2bar med KN, satte tillbaka originalboxen med ett nytt luftfilter från Volvo och hade då endast 0.9-1.0bar. Sedan så vart responsen på gasen mkt slöare, jag anser nog att ett Sportfilter på en någotsånär trimmad bil gör skillnad sedan hur många hästar det ger är svårt att uppskatta. Men en sak är då säker det gjorde skillnad på min bil mätbart på laddtrycket med min graderade laddtrycksmätare och responsen var mkt bättre med KN sportfilter. Som jag tolkar det så andas bilen lättare och får den luft den behöver för att trycka på, sen om man kalkylerar med syreinnehåll i varmare/kall luft om det är så mkt varmare med öppet filter, hur mkt intercoolern kan kyla luften osv, ja det måste man nog mäta sig till med tempmätare osv osv.
Jag har själv varit velat fram och tillbaka mellan original och öppet, men efter jag provat på min bil med min setup så ger det skillnad. Sedan reningen kan man ju diskutera, jämför man med original så är det sämre, men KN hör iaf till de bättre filtren på marknaden kom 3:a i ett test som jag läste för ett tag sedan vann gjorde apexi. Sedan så beror det ju på var/hur man kör med, kör man skogsvägar och året runt kanske man bör tänka sig för och göra ren filtret ofta och smörja in det oftare. Själv så är jag sjukligt pedant kör inte finbilen på vintern, kör inte frivilligt i regn, eller om det är osopade gator då lämnar jag pärlan hemma och tar bruksbilen istället. Servar ofta och har stenkoll på luftfiltret så det inte blir skitigt.
Ska man köra öppet sportfilter köp bra kvalité och skärma av och se till att det kommer fram frisk luft.
Senast redigerat av ruhler (6 mars 2007)
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.