2494
Sök

Effekt från sportluftfilter?

1 079 Inlägg
6 mars 2007
#21
Som sagt det är nog svårt att säga att ett sportluftfilter ger mer hästar på en originalbil, däremot ger det en annan karaktär och respons. Har man ingen avskärmning så är det nog garanterat effektförlust. Jag har en steg 3 autotech trimmad 850, kör med ett KN öppet koniskt filter, avskärmning från BSR vid testtillfället (idag har jag ett från streetpower).

Laddade  1.1-1.2bar med KN, satte tillbaka originalboxen med ett nytt luftfilter från Volvo och hade då endast 0.9-1.0bar. Sedan så vart responsen på gasen mkt slöare, jag anser nog att ett Sportfilter på en någotsånär trimmad bil gör skillnad sedan hur många hästar det ger är svårt att uppskatta. Men en sak är då säker det gjorde skillnad på min bil mätbart på laddtrycket med min graderade laddtrycksmätare och responsen var mkt bättre med KN sportfilter. Som jag tolkar det så andas bilen lättare och får den luft den behöver för att trycka på, sen om man kalkylerar med syreinnehåll i varmare/kall luft om det är så mkt varmare med öppet filter, hur mkt intercoolern kan kyla luften osv, ja det måste man nog mäta sig till med tempmätare osv osv.

Jag har själv varit velat fram och tillbaka mellan original och öppet, men efter jag provat på min bil med min setup så ger det skillnad. Sedan reningen kan man ju diskutera, jämför man med original så är det sämre, men KN hör iaf till de bättre filtren på marknaden kom 3:a i ett test som jag läste för ett tag sedan vann gjorde apexi. Sedan så beror det ju på var/hur man kör med, kör man skogsvägar och året runt kanske man bör tänka sig för och göra ren filtret ofta och smörja in det oftare. Själv så är jag sjukligt pedant kör inte finbilen på vintern, kör inte frivilligt i regn, eller om det är osopade gator då lämnar jag pärlan hemma och tar bruksbilen istället. Servar ofta och har stenkoll på luftfiltret så det inte blir skitigt.

Ska man köra öppet sportfilter köp bra kvalité och skärma av och se till att det kommer fram frisk luft.
Senast redigerat av ruhler (6 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

268 Inlägg
6 mars 2007
#22
tror ju inte det ger några 15hp men när jag satte i mitt open air kit så kändes det att bilen "andades" lite lättare, kändes lite piggare men jag tror som många andra att det ger max 2-5hp

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

4 571 Inlägg
6 mars 2007
#23
Ta ett sugrör och en disksvamp på andra sidan och försök suga, det går tungt.

Ta bort svampen så blir det lättare.

Du kan aldrig "få" fler hästar utan det du gör är att öppna andningsvägarna så du får mer och kallare luft som i sin tur "KAN" leda till bättre förbränning.

Det är alltså inte filtret som ger hästar.


1 129 Inlägg
6 mars 2007
#24
Palicuse skrev:
Har ni sett detta test?.

http://www.lintec.nu/testresultat.php

Vet ni nårra 2a filtertest som ha gjorts under de senaste åren?. Detta är ja osäker på när det gjordes.

Nätverkstekniker/ säljare
74 Inlägg
7 mars 2007
#25
Izual skrev:
Ta ett sugrör och en disksvamp på andra sidan och försök suga, det går tungt.

Ta bort svampen så blir det lättare.

Du kan aldrig "få" fler hästar utan det du gör är att öppna andningsvägarna så du får mer och kallare luft som i sin tur "KAN" leda till bättre förbränning.

Det är alltså inte filtret som ger hästar.

Det är klart. Men om du byter en dålig komponent mot en bra sådan så är det klart att motorn kan prestera bättre och effekten på drivhjulen blir högre...
Så effekten på drivhjulen blir högre. MEN luftfiltret är, som ni i tidigare inlägg läst, helt beroende av montering, placering, avskärmning m.m.
Så det är ju självklart att om du tar bort motstånd för luften som kommer in så kan motorn prestera bättre. Men när man gör dessa ändringar så måste man se till att andra saker inte blir sämre, exempelvis kylning av luften.

MVH

oktan i blodet

Drifttekniker
224 Inlägg
7 mars 2007
#26
Så svaret är : Om man byter filter och ser till att det blir installerat enligt konsten alla regler så kan du vinna effekt. Effektvinten skiljer från motor till motor, eftersom olika motorer har olika förutsättningar att andas med orginalfiltret.
Men det är helt klart så att man kan få ut mer effekt med ett öppet filter, säger man emot det så vet man antagligen inte vad man snackar om smile

Kettunen
7 mars 2007
#27
Men dom flesta gör la det för ljudet´s skull eller?  Det blir ju inte så " himla" större effekt ju

Drifttekniker
224 Inlägg
7 mars 2007
#28
Många bäckar små.... eller hur?

Blir inte så himla stor effektökning om man bara byter en sak.. oavsett vad man byter.

Och ska man trimma mera så blir det ett måste att även uppgradera luftfiltret.

Kettunen
7 mars 2007
#29
okiok

6 Inlägg
7 mars 2007
#30
Jag fick 3-6 hk mera på min bil när jag stoppade i öppet sportfilter enligt vad de stog när jag köpte det iaf.


26 Inlägg
7 mars 2007
#31
asså det är inte omöjligt med 15hk+ med öppet luftfilter, men det låter mer trovärdigt om den har sport avgassystem. Men en T5 har 225 hk orginal, så hans bil har väl ca 230 hk nu kanske.


2 911 Inlägg
7 mars 2007
#32
Som tidigare talare säger, aldrig på världskartan att ett öppet filter ger mer än 1-2hk, det finns ingen en teknisk möjlighet att detta är möjligt.
På en turbo är det den ökade möjligheten till luftintag som gör att effekten kan ökas, men att enbart tro att byta filter ger 15hk så får man puffa till kudden och somna om.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 mars 2007
#33
Ett sportavgas system + Öppet/sportfilter kan ge allt ifrån -10 till +10hk beroende på hur bilens styrdator hanterar den ökade luftmängden och mindre mottrycket ifrån avgas systemet. och Ja.. det finns MÅNGA bilar som går sämre med öppeter filter än orginal för att styrsystemet inte fungerar optimalt med den ökade luftmängden.

Detta gäller motorer utan turbo.. med turbo är det en helt annan sak.

Därför är det rätt meningslöst att sätta på ett sportavgas + öppter filter utan att chipa. om man inte gör det för motorljudets skull.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

845 Inlägg
7 mars 2007
#34
jo men vad jag ahr hört så ger de max 5 hk? sen blir de ett annat ljud. de är vad jag ahr hört. men 15 hk för att monter ett öppet filter låter som om hanvunne på hästarsamtidigt..


Drifttekniker
224 Inlägg
7 mars 2007
#35
Decibel skrev:
Som tidigare talare säger, aldrig på världskartan att ett öppet filter ger mer än 1-2hk, det finns ingen en teknisk möjlighet att detta är möjligt.
På en turbo är det den ökade möjligheten till luftintag som gör att effekten kan ökas, men att enbart tro att byta filter ger 15hk så får man puffa till kudden och somna om.

Om man byter filter, insugrör och ser till att placera filtret så det inte suger enbart varmluft så kan man få ut mer än 1-2hk.

2 911 Inlägg
7 mars 2007
#36
NmRi skrev:
Decibel skrev:
Som tidigare talare säger, aldrig på världskartan att ett öppet filter ger mer än 1-2hk, det finns ingen en teknisk möjlighet att detta är möjligt.
På en turbo är det den ökade möjligheten till luftintag som gör att effekten kan ökas, men att enbart tro att byta filter ger 15hk så får man puffa till kudden och somna om.

Om man byter filter, insugrör och ser till att placera filtret så det inte suger enbart varmluft så kan man få ut mer än 1-2hk.

Japp, byter man hela motorn får man ut mer än 1-2hk också.

Summa summarum är att ett luftfilter aldrig ger mer än 1-2hk, hur du än gör.

Drifttekniker
224 Inlägg
8 mars 2007
#37
Decibel skrev:
NmRi skrev:
Decibel skrev:
Som tidigare talare säger, aldrig på världskartan att ett öppet filter ger mer än 1-2hk, det finns ingen en teknisk möjlighet att detta är möjligt.
På en turbo är det den ökade möjligheten till luftintag som gör att effekten kan ökas, men att enbart tro att byta filter ger 15hk så får man puffa till kudden och somna om.

Om man byter filter, insugrör och ser till att placera filtret så det inte suger enbart varmluft så kan man få ut mer än 1-2hk.

Japp, byter man hela motorn får man ut mer än 1-2hk också.

Summa summarum är att ett luftfilter aldrig ger mer än 1-2hk, hur du än gör.

Ganska överdriven jämförelse !
Men vi får väl tro olika smile

147 Inlägg
8 mars 2007
#38
Nämen jag tycker Decibels jämförelse var ganska bra. Vad är det vi ska byta är det bara filtret? Hålla på att byta in en massa andra delar blir det ju en annan femma på hela den här disskutionen tycker jag. Så ett enkelt luftfilter byte innebör bara "1-2hp" och därmed basta...

Som jag sa innan luftfilter har blivit otroligt hypat ialf KN filtret! wink

Ska man satsa på att få ut effekt är det ju kattar,grenrör osv. utan att behöva trimma..

Drifttekniker
224 Inlägg
8 mars 2007
#39
Jag tycker inte att ett insugrör, vilket man väldigt ofta byter samtidigt som filtret, är samma sak "en massa andra delar" el "hela motorn" när vi talar om öppna filter.
Men men.. det stämmer säkert med 1hk extra om man bara bara byter filter.
Senast redigerat av NmRi (8 mars 2007)

4 Inlägg
8 mars 2007
#40
nån som vet hur man kopplar sportfilter på en V70 T5 01a..???  de e nån konstig skruv där fattar inte vad.... hade en V70 2.4 utan turbo 170hk den va skit lätt bara ta ut å koppla in.... hehehe tongue



Sök