2502
Sök

Effekt från sportluftfilter?

20 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
Ja som rubriken lyder.
Polaren har en 850 t5 som de sitter sportfilter på.Han påstår nu att de ger 15 hästar vilket ja tycker ganska konstigt efter att läst lite trådar här.´Men har aldrig fått riktigt svar på frågan. Ger det nån effekt om man monterar sportfilter? o Hur mycke effter kan de ge?

Skriv inte vad ni tror utan såna som märkt riktig effekt eller nån som kanske till och med har bänkat med och utan?

31 Inlägg
30 januari 2007
brukar väl vara ca 2-4 hästar mer, beroende på bil...

20 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
Okej..så 15 hästar är bara att fortsätta drömma om då?

Fartdåre
378 Inlägg
30 januari 2007
beror helt på.
Allt jag gjorde var att kasta ut det gamla orginal filtret som var lite halvsketet och satte i ett nytt rent och fint. Märkte skillnad både effekt och ljudmässigt.

TICen är till salu säljs billigt.

31 Inlägg
30 januari 2007
men jag antar att det knappast gav 15 hästar mer?!visst känner man lite skillnad men det måste nog göras lite mer för att få ut så pass som 15 häst

Fartdåre
378 Inlägg
30 januari 2007
nä självklart inte 15 häst. Men en skillnad som märktes. Kanske handlar om 2 hk inte vet ja. men jag menar om hans gamla luftfilter var sketet som fan och han sätteri ett nytt öppet så kanske skillnad blir 10 hk. Och det är mycket, känns jävligt mycket.

TICen är till salu säljs billigt.

20 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
Jo men saken va den att 210 hästar är original..o nu påstår han att de är 225

Drifttekniker
224 Inlägg
30 januari 2007
Han får bromsa bilen med och utan för att bevisa det.. innan dess är det ju rena gissningar. Det finns dock bilar där det bevisligen ökar effekten mkt.. tex civic Type R.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
30 januari 2007
Det ger i princip ingenting. Det ger ett annat ljud, thats all. Finns skitmycket snack om sånna där grejjer. Men om orginalfiltret är riktigt kasst gjort så kanske det är bättre.
Jag vet att det inte är nån skillnad mellan sportluftfilter och vanliga på min bil, den drar luften från en liten tunnel precis under bilen längst fram och sen upp i ett fläskofilter. Vet inte om andra bilar har så också.

Det man KAN tjäna på när man håller på med insug å sånt är att man fixar värmesköld runt insugsröret osv.

Finns en klistrad tråd med massa info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270
Senast redigerat av FL3JM (30 januari 2007)

1 723 Inlägg
31 januari 2007
15 hk ger på en Trans Am med LS1 motor och 325 hk original enligt dynotester (K&N filter). 15hk på 325 hk blir 5 % ökning. Den ökningen är vad jag fått höra att det överlag ger med ett sportluftfilter.

1 129 Inlägg
5 mars 2007

147 Inlägg
6 mars 2007
Jag ska kompressormata min bil snart och jag frågade om jag skulle byta till KN filter, NEJ sa dom det är bara slöseri med pengar kör på original filtret det ger exakt samma effekt som KN filtret. Så det här med filter det har blivit riktigt jäkla hypat

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
6 mars 2007
Jag har testat i bänk med min gamla rallyvolvo, dock utblås och inte insug. . .

men på slutet av det annars rätt brutala avgassystemet hade dom satt en 45 graders böj som gjorde att den skulle låta mindre när avgaserna riktades neråt
(som på dieselvolvo ungefär).

Han som körde mätningen sa att vi skulle prova utan den lilla kröken och vi skarattade och plockade bort den. . .  gissa?? 12hk för en liten krök i
samma dimentinon som övriga systemet.

Bilar måste kunna andas!!!

Sen om det filtret ger 15 häst, vet jag inte!!
Senast redigerat av Hurricane (6 mars 2007)

- V8 - 4 ever . . .

.......
2 655 Inlägg
6 mars 2007
på en m5:a som farsan hade för 3 år sen så va de orginal filter på och han skulle byta filtret mott ett bättre så han köpte ett (bra kvalitets lite dyrare) öppetluftfilter i orginal formen och den blev märkbart piggare vid pådrag. inte så mycke men klart märkbart. och då va inte orginalfiltret 100år gammalt heller, de va helt o rent...
Senast redigerat av beemern (6 mars 2007)

1 129 Inlägg
6 mars 2007
Nån liten skillnad brukar filter göra. Men det beror ju helt på vad det är för motor och om man ändrar på fler saker ex. byter avgassystem, trimkam turbo, chip m.m.

Det är ju oxå viktigt att köpa ett filter med bra kvalitet som både ökar effekt men oxå filtrerar luften bra. Har hört från flera håll att KN är ett filter som ger bra effekt, men filtrerar sämre.

Det som ja tycker är svårt med många produkter är att alla påstår sig va bäst många gånger och sen mer lr mindre talar ner över konkurrenterna(fullt normalt egentligen big_smile). Så jag gillar tester där man kan se vad produkter går för.

2 123 Inlägg
6 mars 2007
På en monster truck med 1500hk ger ett gigantsikt sportluftfilter 15hk, det vill säga 1% mer.
Ta det som rikt mall :p

279 Inlägg
6 mars 2007
beror på ganska mycket. dels hur kall luft bilen får ett (öppet)filter som sitter nära motorn kan göra så bilen går betydligt mycket sämte. då får du mindre hk istället. jag har ett filter från bsr i min 940 med avskärmning. funkar kanon faktiskt. testade först att bara sätta dit filtret utan avskärmingen llåter ju grymare men gick sämre än med orinal men när jag satte dit avskärmninegn så vart det en skillnad. så ska man leka med öppet filter så är det A och O att se till så den suger kall luft istället för varm.

bränt gummi luktar kärlek

1 129 Inlägg
6 mars 2007
Jo. när det gäller öppet filter så måste det nästan alltid avskärmas för att det ska bli bättre effekt. Men om man sätter in ett filter i burken så är det ju redan rätt bra avskärmat.

Som ja sa så tycker ja inte att filter brukar hjälpa så jätte mycke mer än att det ger lite bättre vrid om inte annat har gjorts på bilen innan. Men trimmar man fel så kan det blir mer ljud o mindre hästar istället.

1 567 Inlägg
6 mars 2007
Men kombinationen med luftfilter och japsdämpare ger alltid ca 100 hästar mer om man skall tro på folk som kör 140 240 740 alla (gl) bilar.Samt även mazda 323f honda civic m.m

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Sök