Demonteringen av bromsarna gick snabbt och smidigt.
Bak såg det nästan helt nytt ut, måste ha bytts precis innan bilen blev ståendes.
Det ena bakre oket var i perfekt skick, kunde trycka in kolvarna med fingrarna och de var kliniska, så det motionerade jag bara lite grann. Det andra rörde sig också lätt och fint och dammskydden var i bra skick, men det hade en hint av en rosthinna på kolven så det rev jag ändå, för säkerhets skull.
De främre oken var lite sämre - alla kolvar rörde sig, men dammskydden var skrot och fukt hade trängt igenom, så både kolvarna och okens glidytor behövde snyggas till.
Pressade ut kolvarna genom att gänga i en fettnippel i oket och pressa ut dem med hjälp av en fettspruta. En mycket effektiv metod, men det får absolut inte finnas något fett kvar någonstans sedan, så det kräver en hel del rengöring/sanering efteråt. I efterhand hade det varit bäst att pressa ut kolvarna medan oken fortfarande satt på bilen, med hjälp av bromspedalen, så hade man sluppit det momentet. Men det är lätt att vara efterklok.
Renoverade upp oken, bytte tätningar och dammskydd. Både okens glidytor och kolvarna gick att få i skick igen som tur var.
Smorde upp allting innan det åkte på, och packningar och kolvar blöttes i bromsvätska innan ihopmontering så allting skulle glida på enkelt.
Sen passade jag på att måla dem också när jag ändå höll på. De målades i guld, för att efterlikna den guldfärgade eloxering de hade när de var nya.
Fick även ett paket med lite servicedelar!
Vindrutetorkare hade jag, men jag missade att jag inte hade en i rätt längd till bakrutetorkaren. Dock hade jag gott om längre, så jag valde att korta av ett sådant blad och byta ut bara bladet.
Jag valde att lacka skivorna svarta, så slipper man att centrumet blir rostigt och fult. Har tidigare maskerat slitbanan, men har sett att fler och fler skivor levereras lackade istället för inoljade, och då är hela skivan svart, ingenting är maskerat, utan det får bromsbeläggen sköta vid första inbromsningen. Så jag tänkte att det borde funka även i detta fall.
Drog även över torkararmarna samtidigt.
Tänkte rengöra och återinfetta in de främre hjullagren, men även detta såg ut att ha gjorts väldigt nyligen så det kändes rätt så onödigt.
Och så åkte allting på igen! Tog några dagar, men nu är det bara luftning och bromsvätskebyte kvar.
Näst på tur var styrväxeln. Den som satt på var båda inre styrlederna sopslut på. Fick ju med en NOS, men hade även en komplett begagnad i väldigt bra skick liggandes från den bilen jag använde som donator och skrotade ner för att ta AC-systemet ifrån till min blåa 245a, så jag valde att montera den istället.
Det visade sig dock att den som var på var en ZF-styrväxel, båda två som jag hade liggandes var av märket CAM. Den passar visserligen rakt på, men monteringsdetaljerna mot själva styrväxeln skiljer lite grann på ena sidan, så jag får leta rätt på de delarna - sparade även dem från donatorbilen, ligger där hemma... någonstans.
Monterade den lite löst på andra sidan sålänge.
Tryckte även in nedre rattaxeln i övre knuten. Gick otroligt trögt, den ville inte riktigt som jag ville, men till slut så.
Sedan är ena anslutningen nere på styrväxeln (returen, stora banjobulten) vinklad på ZF men rak på CAM. Går att få dit "fel" anslutning åt båda hållen eftersom själva bulten är identisk, men det böir väldigt bökigt och onödigt krångligt. Började pilla med det, men kom snabbt på att jag ju hade en CAM-slang i bra skick liggandes precis bredvid, så bytte bara ut den. Till sist - ny olja.
Förardörrens list var av, och någon verkar ha försökt limma fast den med epoxy eller något - det var stenhårt. Jobbade försiktigt med klumparna och fick till slut bort det med hjälp av en liten, liten avbitare och en pillmejsel.
Tog även bort resten av sidolisterna för att se om det går att snygga till dem. Två av dem är gummit totalt torrsprucket på till den grad att det flagnat av, så de lär bytas, men resten kanske går att rädda. Svarta lister är inte helt lätta att får tag på längre, så det är värt ett försök.