2567
Sök

Trimma 740:i

65 Inlägg
17 augusti 2021
Trådstartare
#1
Tjena, hade tänkt å trimma gammel 740:in å tänkte se vad ni skulle rekommendera å göra. Vad som blir bäst med topp å kam osv. Mvh

4 261 Inlägg
17 augusti 2021
#2
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Hej kika här . Vad sitter det för motor i din bil? turbomotor?

Forummoderator
26 342 Inlägg
17 augusti 2021
#3
Vad hände med byte av topp och kam?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

65 Inlägg
17 augusti 2021
Trådstartare
#4
panda666 skrev:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Hej kika här . Vad sitter det för motor i din bil? turbomotor?

Det sitter en helt vanlig B230F med 530 topp

65 Inlägg
17 augusti 2021
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Vad hände med byte av topp och kam?

Ska göra de, men vill ha lite tips vad ni skulle tycka är bäst

6 062 Inlägg
17 augusti 2021
#6
Sugtrim är inte värt pengarna, det är väl den gängse uppfattningen. Man kan lägga tiotusentals kronor på kamaxlar och topplock och fortfarande bara tjäna några få hästkrafter. Det enda lönsamma sugtrimmet till en B230F är väl att byta till 16V B234 topplock om man kan få tag på en billig begagnad.

65 Inlägg
17 augusti 2021
Trådstartare
#7
Utmarks-Loke skrev:
Sugtrim är inte värt pengarna, det är väl den gängse uppfattningen. Man kan lägga tiotusentals kronor på kamaxlar och topplock och fortfarande bara tjäna några få hästkrafter. Det enda lönsamma sugtrimmet till en B230F är väl att byta till 16V B234 topplock om man kan få tag på en billig begagnad.

Okej, ska se

4 261 Inlägg
17 augusti 2021
#8
meckar_jonte skrev:
panda666 skrev:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Hej kika här . Vad sitter det för motor i din bil? turbomotor?

Det sitter en helt vanlig B230F med 530 topp

bästa vore att hinka i en fk eller ft och trimma. Måste ha turbo)wink Sen jävlar.

65 Inlägg
17 augusti 2021
Trådstartare
#9
panda666 skrev:
meckar_jonte skrev:
panda666 skrev:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Hej kika här . Vad sitter det för motor i din bil? turbomotor?

Det sitter en helt vanlig B230F med 530 topp

bästa vore att hinka i en fk eller ft och trimma. Måste ha turbo)wink Sen jävlar.

Får se på nån skrot å se om jag hittar en turbomotor

4 261 Inlägg
17 augusti 2021
#10
meckar_jonte skrev:
panda666 skrev:
meckar_jonte skrev:

Det sitter en helt vanlig B230F med 530 topp

bästa vore att hinka i en fk eller ft och trimma. Måste ha turbo)wink Sen jävlar.

Får se på nån skrot å se om jag hittar en turbomotor

har sett på skroten komplett motor för runt 2-3k sen köper du en m90 låda också så blire perfekt. Skulle även kolla facebook marknaden, har sett kompletta motorer med m90 säljas där för kaffepengar, börja där, blocket och skroten sist.

65 Inlägg
17 augusti 2021
Trådstartare
#11
panda666 skrev:
meckar_jonte skrev:
panda666 skrev:

bästa vore att hinka i en fk eller ft och trimma. Måste ha turbo)wink Sen jävlar.

Får se på nån skrot å se om jag hittar en turbomotor

har sett på skroten komplett motor för runt 2-3k sen köper du en m90 låda också så blire perfekt. Skulle även kolla facebook marknaden, har sett kompletta motorer med m90 säljas där för kaffepengar, börja där, blocket och skroten sist.

Har kollat Facebook men inge turbo motor där

6 062 Inlägg
17 augusti 2021
#12
Har du funderat på hur du skall kunna besikta bilen efter att du satt i turbomotor?

65 Inlägg
17 augusti 2021
Trådstartare
#13
Utmarks-Loke skrev:
Har du funderat på hur du skall kunna besikta bilen efter att du satt i turbomotor?

Nä, ska kolla upp det imorgon hur de ligger till med sånt å regga om å så

4 261 Inlägg
17 augusti 2021
#14
Utmarks-Loke skrev:
Har du funderat på hur du skall kunna besikta bilen efter att du satt i turbomotor?

Tänkte att hans 740 är typ 30 år gammal då krävs det inte nått intyg på avgaser osv och kan hinka i en fk motor 230fk eller ft. Bara att regbessa. Min arbetskollega tog sin 940 från 91 med icke turbo motor, kasta i en fk motor m90 och regbessade utan problem. Tror det är nån sorts procentuell hk skillnad man inte får öka eller nått, nån får rätta mig.

65 Inlägg
17 augusti 2021
Trådstartare
#15
Men då borde de inte vara nå problem alls. Min är från 1990

4 261 Inlägg
18 augusti 2021
#16
meckar_jonte skrev:
Men då borde de inte vara nå problem alls. Min är från 1990

vad har din för hk original runt 100? en fk har 135 så du får alltså ha en ökning på max 20% och 10% i vrid så ska bess godkänna.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 augusti 2021
#17
Varför är toppeffekt och kostnad alltid det centrala? Jag röstar på två dubbla Weber DCOE. Fanns det inte upp till 50-55? Annars får 45or duga. Hittar man en riktigt vass kam och ett lättat svänghjul till det så blir det nog åtminstone en uppseendeväckande sång!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 401 Inlägg
18 augusti 2021
#18
panda666 skrev:
meckar_jonte skrev:
Men då borde de inte vara nå problem alls. Min är från 1990

vad har din för hk original runt 100? en fk har 135 så du får alltså ha en ökning på max 20% och 10% i vrid så ska bess godkänna.

Volvo var dock så snälla att dom angav max effekt för 7/900 karosserna. 238hk/320nm om jag minns rätt.
Så det är fritt fram att byta till vilken katalysatormotor som helst som håller sig under den effekten orginal. Varför tror du det är så otroligt populärt att montera T5or i 7/900-serien, och då just den från 850 som har 225hk/300nm orginal? wink
Åldersgränsen för att kunna regga bilen är att den är tagen i bruk innan 01/01/93.
(en B230F har f.ö. 116hk... vrid vetefan dock)
Senast redigerat av Lucif3r (18 augusti 2021)


2 306 Inlägg
18 augusti 2021
#19
caromania skrev:
Varför är toppeffekt och kostnad alltid det centrala? Jag röstar på två dubbla Weber DCOE. Fanns det inte upp till 50-55? Annars får 45or duga. Hittar man en riktigt vass kam och ett lättat svänghjul till det så blir det nog åtminstone en uppseendeväckande sång!

Men en -90a har insprutning, så att bygga om till förgasare känns lite bakvänt... tongue Både enklare och mer driftsäkert att hinka i en original turbomotor. smile
Senast redigerat av Mew (18 augusti 2021)


4 261 Inlägg
18 augusti 2021
#20
Lucif3r skrev:
panda666 skrev:
meckar_jonte skrev:
Men då borde de inte vara nå problem alls. Min är från 1990

vad har din för hk original runt 100? en fk har 135 så du får alltså ha en ökning på max 20% och 10% i vrid så ska bess godkänna.

Volvo var dock så snälla att dom angav max effekt för 7/900 karosserna. 238hk/320nm om jag minns rätt.
Så det är fritt fram att byta till vilken katalysatormotor som helst som håller sig under den effekten orginal. Varför tror du det är så otroligt populärt att montera T5or i 7/900-serien, och då just den från 850 som har 225hk/300nm orginal? wink
Åldersgränsen för att kunna regga bilen är att den är tagen i bruk innan 01/01/93.
(en B230F har f.ö. 116hk... vrid vetefan dock)

Tack så mycket!^^

Så var det! Jäkla dyra bilar att köpa nu för tiden bara, 7/9 serien med t5. Men t5 ska vara trimvänlig och kunna nå fina siffror har ja hört. Frågan är om det är värt pengarna än att bara trimma sin b230fk/ft.


Sök