MrCrankyface<strong> skrev:
Nu vet jag inte om det är så i detta fallet, varken sett bevis för eller emot, men ska tydligen vara relativt vanligt att man importerar dessa bilar som "järnskrot" för att på så sätt slippa en del importregler och moms.
Man kan iaf tänka sig att någon tröttnat på det beteendet och väljer att statuera exempel.
Men om importören har alla sina papper i ordning så är det helt sinnessjukt..
Kan inte låta bli att bli riktigt förbannad på citatet på tv4's sida ...
"Vi tycker att skicket visar på att det inte är veteranbilar, säger Ann Dahlberg, länsjurist Västra Götaland."
Det finns för fan bilar som rullar i sverige i betydligt sämre skick, och dessa har dessutom gått igenom våra besiktningsorgan ..
För många år sedan, då det var som mest besvärligt att importera bilar, förekom det att man köpte bilar i Europa.
Körde dom till Åland.
Demonterade motorerna och placerade dom i bagageutrymmet och täckte över så att dom inte syntes.
Rullade över bilarna till Sverige på bilfärja.
Bilarna klassades då som bildelar eller reservdelar och fick lägre avgifter vid importen,
men hade fortfarande identiteten.
Jag har själv köpt en bil i Sverige på dessa premisser av en "importör" som tagit sig vatten över huvudet och inte kunde montera tillbaka motorn i bilen.
En anledning till att man "importerade" bilarna var för att klara de svenska kraven på avgasemissionerna.
Enda sättet var annars att importera som flyttgods, och då betala 7.000:- för undantag från avgasemissionerna samt 2.000:- för ett krockintyg på plasttanken(Volvo och SAAB hade inga plasttankar och då skulle inga andra heller få ha det!!!!).
Det senare analogt med hur svenska myndigheter utestängde många utländska småbilar med hänvisning till att avståndet mellan ratt och dörrsida var för litet.(ur säkerhetssynpunkt!!!!!!)
Men SAAB 95/96 fick dispens!!!!!!!