3417
Sök

Veteranbilar klassade som skrot av Västra Götalands Länstyrelse

4 143 Inlägg
17 augusti 2021
Trådstartare
#1
https://www.tv4.se/artikel/2LGIeBE6fzmU … joefarliga

det måste väl ändå vara ytterst bilägaren som avgör om det är skrot eller ej ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 067 Inlägg
17 augusti 2021
#2
Så går det med batikhäxor i förvaltningarna. Lyckas de få de där gamla fina bilarna skrotade är det ju äckligt. Det är renoveringsobjekt för hundratusentals kronor.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
17 augusti 2021
#3
Vilka jävla idioter som har tagit beslut om skrotning. Håller med båda två föregående talare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 augusti 2021
#4
Mhrf arbetar både med det här och andra liknande fall. Det är tyvärr på väg att bli sanning. Det är egentligen redan sanning.

Vad kan vi/ni/du göra? Jo, gå med i en klubb som är ansluten till Mhrf. Därigenom visar vi tillsammans hur många vi är som tycker det här är vansinne och att vi motarbetar det.

Ps. Bilarna klassas inte som skrot utan som miljöfarligt avfall. (Semantik)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

* Voff voff *
10 603 Inlägg
17 augusti 2021
#5
Om man då vänder på resonemanget och bryter ner det i delar, menar dom då på fullaste allvar att denne importör av amerikanska bilar i själva verket importerar avfall men har bilimporten som en täckmantel? För hur kan dom annars anse att detta skett? För om dom inte anser detta så är det ju detsamma som att dom medger att det är bilar och är det bilar så är det inte avfall...

Detta smått absurda tilltag är ju något som länsstyrelsen använder som en förevändning för att, som vanligt i detta land, motarbeta bilhobbyn.

Bedrövligt och ynkligt!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 augusti 2021
#6
https://mhrf.se/omarbetad_vagledning

Det är en lång historia…

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 augusti 2021
#7
Brådhis skrev:
Om man då vänder på resonemanget och bryter ner det i delar, menar dom då på fullaste allvar att denne importör av amerikanska bilar i själva verket importerar avfall men har bilimporten som en täckmantel? För hur kan dom annars anse att detta skett? För om dom inte anser detta så är det ju detsamma som att dom medger att det är bilar och är det bilar så är det inte avfall...

Detta smått absurda tilltag är ju något som länsstyrelsen använder som en förevändning för att, som vanligt i detta land, motarbeta bilhobbyn.

Bedrövligt och ynkligt!

Här vill jag faktiskt säga emot dig. Vi har extremt liberala regler kring veteranbilar. Det är betydligt bättre här än i många, kanske de flesta andra länderna när det handlar om undantag, möjlighet till både bra och kostnadseffektiva försäkringar etc. Det är lätt att bli hemmablind.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

* Voff voff *
10 603 Inlägg
18 augusti 2021
#8
caromania skrev:
Brådhis skrev:
Om man då vänder på resonemanget och bryter ner det i delar, menar dom då på fullaste allvar att denne importör av amerikanska bilar i själva verket importerar avfall men har bilimporten som en täckmantel? För hur kan dom annars anse att detta skett? För om dom inte anser detta så är det ju detsamma som att dom medger att det är bilar och är det bilar så är det inte avfall...

Detta smått absurda tilltag är ju något som länsstyrelsen använder som en förevändning för att, som vanligt i detta land, motarbeta bilhobbyn.

Bedrövligt och ynkligt!

Här vill jag faktiskt säga emot dig. Vi har extremt liberala regler kring veteranbilar. Det är betydligt bättre här än i många, kanske de flesta andra länderna när det handlar om undantag, möjlighet till både bra och kostnadseffektiva försäkringar etc. Det är lätt att bli hemmablind.

Du får säga emot så mycket du vill, och det är säkert bra här jämfört med andra länder. Men det kunde vara bättre, det är jag fullständigt övertygad om.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 augusti 2021
#9
Brådhis skrev:
caromania skrev:
Brådhis skrev:
Om man då vänder på resonemanget och bryter ner det i delar, menar dom då på fullaste allvar att denne importör av amerikanska bilar i själva verket importerar avfall men har bilimporten som en täckmantel? För hur kan dom annars anse att detta skett? För om dom inte anser detta så är det ju detsamma som att dom medger att det är bilar och är det bilar så är det inte avfall...

Detta smått absurda tilltag är ju något som länsstyrelsen använder som en förevändning för att, som vanligt i detta land, motarbeta bilhobbyn.

Bedrövligt och ynkligt!

Här vill jag faktiskt säga emot dig. Vi har extremt liberala regler kring veteranbilar. Det är betydligt bättre här än i många, kanske de flesta andra länderna när det handlar om undantag, möjlighet till både bra och kostnadseffektiva försäkringar etc. Det är lätt att bli hemmablind.

Du får säga emot så mycket du vill, och det är säkert bra här jämfört med andra länder. Men det kunde vara bättre, det är jag fullständigt övertygad om.

Självklart! Men om du har 50.000kr på banken och din granne har 10.000kr så är det dumt att gnälla inför honom, även om du vill ha mer på kontot.

Men fokus på ursprungsfrågan, den är viktig och värd att följa. Jag hoppas så många entusiaster som möjligt -och även ”vanliga” människor- inser hur fruktansvärt galna de här nya tilltagen är.

Men med det sagt så uppmanar jag alla att söka upp fakta på ex MHRFs hemsida så vi undviker att tro på och posta trådsanningar/felaktigheter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

71 Inlägg
18 augusti 2021
#10
Helt absurt. Kan man inte ens se skillnad på en bil och en skräphög bör man omplaceras på lämpligare nivå.
Senast redigerat av Ahrle (18 augusti 2021)


3 374 Inlägg
18 augusti 2021
#11
Jösses, vilken tid vi lever i......


477 Inlägg
18 augusti 2021
#12
Nu vet jag inte om det är så i detta fallet, varken sett bevis för eller emot, men ska tydligen vara relativt vanligt att man importerar dessa bilar som "järnskrot" för att på så sätt slippa en del importregler och moms.
Man kan iaf tänka sig att någon tröttnat på det beteendet och väljer att statuera exempel.

Men om importören har alla sina papper i ordning så är det helt sinnessjukt..
Kan inte låta bli att bli riktigt förbannad på citatet på tv4's sida ...
"Vi tycker att skicket visar på att det inte är veteranbilar, säger Ann Dahlberg, länsjurist Västra Götaland."

Det finns för fan bilar som rullar i sverige i betydligt sämre skick, och dessa har dessutom gått igenom våra besiktningsorgan .. roll
Senast redigerat av MrCrankyface (18 augusti 2021)


* Voff voff *
10 603 Inlägg
18 augusti 2021
#13
caromania skrev:
Brådhis skrev:
caromania skrev:

Här vill jag faktiskt säga emot dig. Vi har extremt liberala regler kring veteranbilar. Det är betydligt bättre här än i många, kanske de flesta andra länderna när det handlar om undantag, möjlighet till både bra och kostnadseffektiva försäkringar etc. Det är lätt att bli hemmablind.

Du får säga emot så mycket du vill, och det är säkert bra här jämfört med andra länder. Men det kunde vara bättre, det är jag fullständigt övertygad om.

Självklart! Men om du har 50.000kr på banken och din granne har 10.000kr så är det dumt att gnälla inför honom, även om du vill ha mer på kontot.

Men fokus på ursprungsfrågan, den är viktig och värd att följa. Jag hoppas så många entusiaster som möjligt -och även ”vanliga” människor- inser hur fruktansvärt galna de här nya tilltagen är.

Men med det sagt så uppmanar jag alla att söka upp fakta på ex MHRFs hemsida så vi undviker att tro på och posta trådsanningar/felaktigheter.

Kan tyvärr inte hålla med dig. Att sätta mig ner och vara nöjd bara för att det kunde vara värre istället för att kämpa för något ännu bättre stämmer helt enkelt inte med min livssyn. smile

Men ja, det är väl kanske ett stickspår. Det viktiga är ju ursprungsfrågan. Jag kan inte heller låta bli att fundera, som MrCrankyface skriver här ovanför, på hur bilarnas importpapper faktiskt såg ut. För det blir väl en rejäl skillnad på tex intullningen om det är en container järnskrot och inte bilar som ska tas in. Och det skulle väl inte vara första gången någon tar in bilar just som järnskrot av den anledningen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
18 augusti 2021
#14
MrCrankyface skrev:
Nu vet jag inte om det är så i detta fallet, varken sett bevis för eller emot, men ska tydligen vara relativt vanligt att man importerar dessa bilar som "järnskrot" för att på så sätt slippa en del importregler och moms.
Man kan iaf tänka sig att någon tröttnat på det beteendet och väljer att statuera exempel.

Men om importören har alla sina papper i ordning så är det helt sinnessjukt..
Kan inte låta bli att bli riktigt förbannad på citatet på tv4's sida ...
"Vi tycker att skicket visar på att det inte är veteranbilar, säger Ann Dahlberg, länsjurist Västra Götaland."

Det finns för fan bilar som rullar i sverige i betydligt sämre skick, och dessa har dessutom gått igenom våra besiktningsorgan .. roll

dessa bilar är importerade som bilar med tillhörande title..  så inget konstigt där.   allt har gått rätt väg.   det är bara att dom på länsstyrelsen bestämt sig att dessa klassas inte som bilar utan som skrot.     det är deras egna bedömning från personer som besitter NOLL kunskap ang bilar.  och vad som ska klassas som vad.    det är alltså 100% beslutad av en tjänsteman på länsstyrelsen egna personliga uppfattning.

tror vi alla vet hur vissa tolkar saker väldigt olikt en annan person.      men det ska ju inte vara betraktarens ögon det handlar om utan detta ska finnas tydliga riktlinjer vad och hur man gör dessa bedömningar.      jag har sätt bilar som varit ett tomt skal där halva bilen rostat hål i och endå har dom blivit fullt fungerande bilar i utställningsskick.  så att någon dum skalle på länstyrelsen sitter och gissar är sjukt.      för honom som importör hade det varit billigare för honom att impoterat allt som reservdelar..   bilarna är klassade som bilar hos alla myndigheter i övrigt det är bara länsstyrelsens miljö del som klassar detta som avfall.       jag tror vi alla kan gissa vilka som jobbar på dessa avdelingar...      det är garanterat personer som röstar på partiet som hatar bilar över allt annat..

Kör fort så hinner inget hända...

7 394 Inlägg
18 augusti 2021
#15
caromania skrev:
Mhrf arbetar både med det här och andra liknande fall. Det är tyvärr på väg att bli sanning. Det är egentligen redan sanning.

Vad kan vi/ni/du göra? Jo, gå med i en klubb som är ansluten till Mhrf. Därigenom visar vi tillsammans hur många vi är som tycker det här är vansinne och att vi motarbetar det.

Ps. Bilarna klassas inte som skrot utan som miljöfarligt avfall. (Semantik)

jag tycker MP är miljöfarligt avfall i många aspekter smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
18 augusti 2021
#16
Growe skrev:
MrCrankyface skrev:
Nu vet jag inte om det är så i detta fallet, varken sett bevis för eller emot, men ska tydligen vara relativt vanligt att man importerar dessa bilar som "järnskrot" för att på så sätt slippa en del importregler och moms.
Man kan iaf tänka sig att någon tröttnat på det beteendet och väljer att statuera exempel.

Men om importören har alla sina papper i ordning så är det helt sinnessjukt..
Kan inte låta bli att bli riktigt förbannad på citatet på tv4's sida ...
"Vi tycker att skicket visar på att det inte är veteranbilar, säger Ann Dahlberg, länsjurist Västra Götaland."

Det finns för fan bilar som rullar i sverige i betydligt sämre skick, och dessa har dessutom gått igenom våra besiktningsorgan .. roll

dessa bilar är importerade som bilar med tillhörande title..  så inget konstigt där.   allt har gått rätt väg.   det är bara att dom på länsstyrelsen bestämt sig att dessa klassas inte som bilar utan som skrot.     det är deras egna bedömning från personer som besitter NOLL kunskap ang bilar.  och vad som ska klassas som vad.    det är alltså 100% beslutad av en tjänsteman på länsstyrelsen egna personliga uppfattning.

tror vi alla vet hur vissa tolkar saker väldigt olikt en annan person.      men det ska ju inte vara betraktarens ögon det handlar om utan detta ska finnas tydliga riktlinjer vad och hur man gör dessa bedömningar.      jag har sätt bilar som varit ett tomt skal där halva bilen rostat hål i och endå har dom blivit fullt fungerande bilar i utställningsskick.  så att någon dum skalle på länstyrelsen sitter och gissar är sjukt.      för honom som importör hade det varit billigare för honom att impoterat allt som reservdelar..   bilarna är klassade som bilar hos alla myndigheter i övrigt det är bara länsstyrelsens miljö del som klassar detta som avfall.       jag tror vi alla kan gissa vilka som jobbar på dessa avdelingar...      det är garanterat personer som röstar på partiet som hatar bilar över allt annat..

Du slår huvudet på spiken här. Det är ingenting som är kopplat till politik utan det är ett idiotiskt tjänstemannabeslut som gjorts möjligt genom ett gammalt ärende i miljödomstolen som skapat prejudikat. (Detta är ur minnet så kan vara ”halv-rätt”)
Redan för 2 år sedan lyftes det ursprungliga ärendet på MHRFs årsstämma efter den domen som alltså öppnade dörren för den här typen av vansinnesbeslut på tjänstemannanivå.

Sista ordet är inte sagt och det kommer lösa sig till vår fördel men nu kommer folk i kläm pga extremt seg hantering och byråkrati.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 416 Inlägg
18 augusti 2021
#17
Det är förjävligt... Det ska inte spela någon roll om bilen har rullat en meter från fabriken, eller bara är en rostig plåtbit med chassinummer på. Så länge alla papper finns kan det inte klassas som skrot av någon utomstående bara så där. Skrot är det först när man lämnar in papprerna, plåtarna och chassinummret för avregistrering. >sad


6 067 Inlägg
18 augusti 2021
#18
Det är ungefär som att klassa något gammalt konstverk från medeltiden som sopor bara för att det inte är i nyskick längre. Trots att det kanske är värt en förmögenhet och är en kulturskatt.

4 143 Inlägg
6 juni
Trådstartare
#19
Forsätter på denna tråd då jag inte hittar någon annan
förslag finns på att man kan tvingas skrota bilen mot sin vilja:
https://marcusoscarsson.se/nya-regler-p … ina-bilar/
https://mhrf.se/nyheter/riksdagspartier … -eu-valet/

på söndag kan man välja valsedel med omsorg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 454 Inlägg
7 juni
#20
MrCrankyface<strong> skrev:
Nu vet jag inte om det är så i detta fallet, varken sett bevis för eller emot, men ska tydligen vara relativt vanligt att man importerar dessa bilar som "järnskrot" för att på så sätt slippa en del importregler och moms.
Man kan iaf tänka sig att någon tröttnat på det beteendet och väljer att statuera exempel.

Men om importören har alla sina papper i ordning så är det helt sinnessjukt..
Kan inte låta bli att bli riktigt förbannad på citatet på tv4's sida ...
"Vi tycker att skicket visar på att det inte är veteranbilar, säger Ann Dahlberg, länsjurist Västra Götaland."

Det finns för fan bilar som rullar i sverige i betydligt sämre skick, och dessa har dessutom gått igenom våra besiktningsorgan .. roll

För många år sedan, då det var som mest besvärligt att importera bilar, förekom det att man köpte bilar i Europa.
Körde dom till Åland.
Demonterade motorerna och placerade dom i bagageutrymmet och täckte över så att dom inte syntes.
Rullade över bilarna till Sverige på bilfärja.
Bilarna klassades då som bildelar eller reservdelar och fick lägre avgifter vid importen, men hade fortfarande identiteten.
Jag har själv köpt en bil i Sverige på dessa premisser av en "importör" som tagit sig vatten över huvudet och inte kunde montera tillbaka motorn i bilen.
En anledning till att man "importerade" bilarna var för att klara de svenska kraven på avgasemissionerna.
Enda sättet var annars att importera som flyttgods, och då betala 7.000:- för undantag från avgasemissionerna samt 2.000:- för ett krockintyg på plasttanken(Volvo och SAAB hade inga plasttankar och då skulle inga andra heller få ha det!!!!).

Det senare analogt med hur svenska myndigheter utestängde många utländska småbilar med hänvisning till att avståndet mellan ratt och dörrsida var för litet.(ur säkerhetssynpunkt!!!!!!)
Men SAAB 95/96 fick dispens!!!!!!!


Sök