Mossan1 skrev:
Sitter kammen fast?
Som i inte roterbar?
Är lyftarna urplockade?
(Man måste lyfta upp dom för att få ur kammen)
Eller sitter lyftarna fast?
Jag förutsätter också att du lossat backelitdrevet för kammen.
Annars sitter den ju förbunden med veven.
Har kammen fastnat i lagren kan den ju ha fastnat i veven också. Det har inte kommit in vatten i vevhuset?
Vatten syns inte bra på oljestickan eftersom det lägger sig i botten.
Däremot förefaller det vara överfullt med olja.
För vanligtvis fastnar bara kolvringarna i cylinderväggarna och det brukar hämta sig hjälpligt bara den får gå lite.
Så länge det inte regnat in genom insuget, typ.
Men cyl ser ju bra ut säger du.
Jag har själv lossat några stycken.
Jag har en mix av 5/56 (i dunk) och lacknafta. (Bara något jag hade hemma)
Sen efter en vecka eller två prova och vrida åt båda hållen.
Jag förutsätter naturligtvis också att den är fysiskt frikopplad från propelleraxel/backslag osv, så det inte är där det sitter fast.
Många båtar tar ju sjövatten som kylning. Dåligt urtappad kan den ha frusit sönder.