2690
Sök

Volvo Penta AQ145 (B23A) som sitter fast... Är det kört?

* Voff voff *
10 592 Inlägg
21 februari 2022
Trådstartare
#1
Köpte en båt häromveckan som legat på land i sju år (kommer kanske en projekttråd framöver). Självklart satt motorn fast. Har lyft av toppen (som också sitter fast, men det är en egen historia) och det ser helt ok ut i cylindrarna tycker jag.

Har nu i tre dagar sprutat ner 5-56/WD40 i hopp om att det ska lösa upp "vad det nu är som gör att det fastnat".

Men frågan är om det är slöseri med tid? Grejen är att det är en smula bökigare att lyfta ur motorn pga den sitter i en båt, så jag hade helst sluppit. Men frågan är om det är någon idé att fortsätta försöka få loss kolvarna? Blir ens motorn sig själv igen? Att få tag på ett block till en B23/B230 är ju inte direkt svårt och det skiljer ingenting mot det som sitter i bilarna. Men det är som sagt ett hyfsat projekt att få ut det från där det det sitter...

Hur mycket väger förresten ett block med kolvar och tråg på plats? Lyfter man det på två?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 798 Inlägg
22 februari 2022
#2
Om det redan var stora problem att bara lyfta toppen så undrar man ju så klart hur resten av motorn ser ut och hur det sitter fast och om det överhuvudtaget är möjligt att få den att gå runt igen... Men eftersom det är på pass bökigt att få ur/i motorn så kanske det är värt att pumpa i rostlösare (prova Coca Cola också) och låta det ta lite tid.
Vet inte vad en motor väger, men vi var två man att lyfta i en motor i min 240 jag hade då, men det var ju när man var ung och stark... wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
22 februari 2022
#3
häll i atf olja ihop med nacklafta om jag inte är helt fel ute..  låt stå några dagar sen tar du en något som går ner i cyl och slår till med hammaren på varje kolv.. risken finns ju att ringarna går sönder men sitter det så fast så lär man dra sönder ringarna oavsätt.. smile

annars är det nog bara att hinka ur skiten då skulle jag bara montera en b23 från en bil skulle inte hållas att riva i sär den.. bara flytta över förgasare kamaxel och kylningen smile    eller så gör du något roligt  typ b230fk med 240elsystem så du kan köra lh2.4  väldigt enkelt och smidigt  går ju rätt snålt vilket kan vara bra nu när det inte är så billigt och tanka smile  borde hamna på ungefär samma effekt men högre vrid mot den som sitter där nu smile   sen kan du sälja 405an och kammen för lika mycket som b230fk kostade smile

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 592 Inlägg
22 februari 2022
Trådstartare
#4
Hilmer skrev:
Om det redan var stora problem att bara lyfta toppen så undrar man ju så klart hur resten av motorn ser ut och hur det sitter fast och om det överhuvudtaget är möjligt att få den att gå runt igen... Men eftersom det är på pass bökigt att få ur/i motorn så kanske det är värt att pumpa i rostlösare (prova Coca Cola också) och låta det ta lite tid.
Vet inte vad en motor väger, men vi var två man att lyfta i en motor i min 240 jag hade då, men det var ju när man var ung och stark... wink

Nej, det var inga problem att lyfta toppen. Men kammen sitter fast... smile Dessutom är 4:ans avgasport i behov av omvårdnad (som alltid på dessa), så toppen ska in på renovering oavsett. smile

Men du tror att motorn går att rädda med tillräckligt mycket rostlösare?

Jag får fortsätta hälla rostlösare mm i cylindrarna. Det tråkiga är att 1 och 4 står nästan i topp så där blir det inte så mycket rostlösare som ligger kvar. Skulle väl iofs kunna montera tillbaka toppen, men ja... tongue
Senast redigerat av Brådhis (22 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 592 Inlägg
22 februari 2022
Trådstartare
#5
Growe skrev:
häll i atf olja ihop med nacklafta om jag inte är helt fel ute..  låt stå några dagar sen tar du en något som går ner i cyl och slår till med hammaren på varje kolv.. risken finns ju att ringarna går sönder men sitter det så fast så lär man dra sönder ringarna oavsätt.. smile

annars är det nog bara att hinka ur skiten då skulle jag bara montera en b23 från en bil skulle inte hållas att riva i sär den.. bara flytta över förgasare kamaxel och kylningen smile    eller så gör du något roligt  typ b230fk med 240elsystem så du kan köra lh2.4  väldigt enkelt och smidigt  går ju rätt snålt vilket kan vara bra nu när det inte är så billigt och tanka smile  borde hamna på ungefär samma effekt men högre vrid mot den som sitter där nu smile   sen kan du sälja 405an och kammen för lika mycket som b230fk kostade smile

Bensinturbo funkar dåligt i en båt. Blir alldeles för varmt. smile Nackdelen med LH2.4 är att den dels kräver en lambda (vilket inte funkar då båt har våta avgaser pga kylningen av dom, och dels måste jag då bygga en trigger. Det går väl iofs att ta fördelaren från en LH2.2 (som då innehåller trigger), men det är lite att gå över ån efter vatten... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 204 Inlägg
22 februari 2022
#6
Sitter kammen fast?
Som i inte roterbar?
Är lyftarna urplockade?
(Man måste lyfta upp dom för att få ur kammen)
Eller sitter lyftarna fast?

Jag förutsätter också att du lossat backelitdrevet för kammen.
Annars sitter den ju förbunden med veven.

Har kammen fastnat i lagren kan den ju ha fastnat i veven också. Det har inte kommit in vatten i vevhuset?
Vatten syns inte bra på oljestickan eftersom det lägger sig i botten.
Däremot förefaller det vara överfullt med olja.

För vanligtvis fastnar bara kolvringarna i cylinderväggarna och det brukar hämta sig hjälpligt bara den får gå lite.
Så länge det inte regnat in genom insuget,  typ.
Men cyl ser ju bra ut säger du.

Jag har själv lossat några stycken.
Jag har en mix av 5/56 (i dunk) och lacknafta. (Bara något jag hade hemma)
Sen efter en vecka eller två prova och vrida åt båda hållen.

Jag förutsätter naturligtvis också att den är fysiskt frikopplad från propelleraxel/backslag osv, så det inte är där det sitter fast.

Många båtar tar ju sjövatten som kylning. Dåligt urtappad kan den ha frusit sönder.

* Voff voff *
10 592 Inlägg
22 februari 2022
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Sitter kammen fast?
Som i inte roterbar?

Är lyftarna urplockade?
(Man måste lyfta upp dom för att få ur kammen)
Eller sitter lyftarna fast?

Jag förutsätter också att du lossat backelitdrevet för kammen.
Annars sitter den ju förbunden med veven.

Har kammen fastnat i lagren kan den ju ha fastnat i veven också. Det har inte kommit in vatten i vevhuset?
Vatten syns inte bra på oljestickan eftersom det lägger sig i botten.
Däremot förefaller det vara överfullt med olja.

För vanligtvis fastnar bara kolvringarna i cylinderväggarna och det brukar hämta sig hjälpligt bara den får gå lite.
Så länge det inte regnat in genom insuget,  typ.
Men cyl ser ju bra ut säger du.

Jag har själv lossat några stycken.
Jag har en mix av 5/56 (i dunk) och lacknafta. (Bara något jag hade hemma)
Sen efter en vecka eller två prova och vrida åt båda hållen.

Jag förutsätter naturligtvis också att den är fysiskt frikopplad från propelleraxel/backslag osv, så det inte är där det sitter fast.

Många båtar tar ju sjövatten som kylning. Dåligt urtappad kan den ha frusit sönder.

Kammen sitter fast som i "inte roterbar". Har inte hunnit plocka loss kammen ännu och inspekterat dess lagringar.

Detta är alltså en B23A i grunden, dvs kammen drivs av en kamrem.

Det kan absolut ha kommit in vatten. Har dock gått att rubba den lite fram och tillbaka så jag upplever inte att det är veven som sitter fast.

Oljenivån ser normal ut, har dock inte öppnat pluggen och undersökt om det är vatten underst.

Växel är inte i, går att snurra fritt på propellern.

Hittar inga tecken på att den skulle frusit sönder.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 204 Inlägg
23 februari 2022
#8
Ahh, det var ju B23A i grunden.
Läste slarvigt och utgick från den marina B20 motorn.
Stor skillnad i uppbyggnaden.

Forummoderator
18 008 Inlägg
23 februari 2022
#9
Vad är det för båt?

Tänkte att om maskin ändå ska ur så måste det väl vara lockande att dunka i en turbodiesel? Kanske byta propeller till en med mer stigning och radie. Hade en Ockelbo med B30 i som blev skrot. Tidigare ägaren hinkade då i en Volvo TD60 lastbilsdiesel. Den var lite trög i början och svartrök något kopiöst under acc men när turbon började ladda så hoppade båtfan ur vattnet och toppade väl över 40 knop. Men det var då. I dagsläget finns ju finare maskiner. Det var ett 280 drev på den.

Bälgen till drevet ska du byta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
23 februari 2022
#10
Brådhis skrev:
Growe skrev:
häll i atf olja ihop med nacklafta om jag inte är helt fel ute..  låt stå några dagar sen tar du en något som går ner i cyl och slår till med hammaren på varje kolv.. risken finns ju att ringarna går sönder men sitter det så fast så lär man dra sönder ringarna oavsätt.. smile

annars är det nog bara att hinka ur skiten då skulle jag bara montera en b23 från en bil skulle inte hållas att riva i sär den.. bara flytta över förgasare kamaxel och kylningen smile    eller så gör du något roligt  typ b230fk med 240elsystem så du kan köra lh2.4  väldigt enkelt och smidigt  går ju rätt snålt vilket kan vara bra nu när det inte är så billigt och tanka smile  borde hamna på ungefär samma effekt men högre vrid mot den som sitter där nu smile   sen kan du sälja 405an och kammen för lika mycket som b230fk kostade smile

Bensinturbo funkar dåligt i en båt. Blir alldeles för varmt. smile Nackdelen med LH2.4 är att den dels kräver en lambda (vilket inte funkar då båt har våta avgaser pga kylningen av dom, och dels måste jag då bygga en trigger. Det går väl iofs att ta fördelaren från en LH2.2 (som då innehåller trigger), men det är lite att gå över ån efter vatten... smile

klart det går att köra turbo på en båt..   effekt aderare är aldrig fel väg attt gå.
att det inte ska gå att använda en lambda är för att man inte har ideer inget annat..  man kan sätta ett rör genom avgaslimpan som är svetsad i båda ändarna och en lambdasonden trycker man ner i hålet som blir i röret. smile

tex vattenskotrar seglar ju runt med 500hk turbo spisar..  så varför ska inte en b230Fk fungera ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
23 februari 2022
#11
Hybrid_ skrev:
Vad är det för båt?

Tänkte att om maskin ändå ska ur så måste det väl vara lockande att dunka i en turbodiesel? Kanske byta propeller till en med mer stigning och radie. Hade en Ockelbo med B30 i som blev skrot. Tidigare ägaren hinkade då i en Volvo TD60 lastbilsdiesel. Den var lite trög i början och svartrök något kopiöst under acc men när turbon började ladda så hoppade båtfan ur vattnet och toppade väl över 40 knop. Men det var då. I dagsläget finns ju finare maskiner. Det var ett 280 drev på den.

Bälgen till drevet ska du byta.

en 130hk passat 1.9tdi skulle ju vara ett ganska enkelt byte om man bara löser kylningen av avgaserna eller så skiter man i sånt och dra upp ett rör bara rätt upp smile     en sån får man väll ur 170hk med en optimering.  sen kan man anpassa effekten lite efter vart man ligger mest i varv.

så har ju jag på min Polo  jag har 2olika optimeringar en som har mer umf på låga varv men blir ganska trött på höga varv. eftersom jag är en varvnisse så drar min bil upp till varvstoppet utan problem.

polarn som hålls med optimeringar har ju optimerat en 1.2tdi maskin för att sitta i ett litet flygplan med gott resultat.  dom fick labba lite innan det blev perfekt.  men sen blev det tydligen väldigt bra..   man får ju ut 90hk ur en sån spis om man vill smile  med 1.9tdi turbo med kapat och svetsat grenrör lite mer. 

man kan ju igentligen hitta på mängder med olika lösningar..  men en stor lastbils motor vorre nog det sista valet.  smile
på tok för tunga och otypliga.  väldigt kort varvtals register. osv

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 592 Inlägg
23 februari 2022
Trådstartare
#12
Hybrid_ skrev:
Vad är det för båt?

Tänkte att om maskin ändå ska ur så måste det väl vara lockande att dunka i en turbodiesel? Kanske byta propeller till en med mer stigning och radie. Hade en Ockelbo med B30 i som blev skrot. Tidigare ägaren hinkade då i en Volvo TD60 lastbilsdiesel. Den var lite trög i början och svartrök något kopiöst under acc men när turbon började ladda så hoppade båtfan ur vattnet och toppade väl över 40 knop. Men det var då. I dagsläget finns ju finare maskiner. Det var ett 280 drev på den.

Bälgen till drevet ska du byta.

Flipper 640 -84 blev det. Stått på land 7 år. Fynd! big_smile Ska jag göra en projekttråd tro? Finns ju en båttråd redan har jag sett så kanske kan det uppskattas? Den har ju en motor iaf... wink

Kommer inte sätta i en TD60 dock. Då sjunker den nog... big_smile Och oavsett vad så blir det absolut inte diesel! Avskyr diesel egentligen och när jag nöjeskör vill jag iaf slippa det. wink

Bälgar och mycket annat är beställt och på väg. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 592 Inlägg
23 februari 2022
Trådstartare
#13
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:
häll i atf olja ihop med nacklafta om jag inte är helt fel ute..  låt stå några dagar sen tar du en något som går ner i cyl och slår till med hammaren på varje kolv.. risken finns ju att ringarna går sönder men sitter det så fast så lär man dra sönder ringarna oavsätt.. smile

annars är det nog bara att hinka ur skiten då skulle jag bara montera en b23 från en bil skulle inte hållas att riva i sär den.. bara flytta över förgasare kamaxel och kylningen smile    eller så gör du något roligt  typ b230fk med 240elsystem så du kan köra lh2.4  väldigt enkelt och smidigt  går ju rätt snålt vilket kan vara bra nu när det inte är så billigt och tanka smile  borde hamna på ungefär samma effekt men högre vrid mot den som sitter där nu smile   sen kan du sälja 405an och kammen för lika mycket som b230fk kostade smile

Bensinturbo funkar dåligt i en båt. Blir alldeles för varmt. smile Nackdelen med LH2.4 är att den dels kräver en lambda (vilket inte funkar då båt har våta avgaser pga kylningen av dom, och dels måste jag då bygga en trigger. Det går väl iofs att ta fördelaren från en LH2.2 (som då innehåller trigger), men det är lite att gå över ån efter vatten... smile

klart det går att köra turbo på en båt..   effekt aderare är aldrig fel väg attt gå.
att det inte ska gå att använda en lambda är för att man inte har ideer inget annat..  man kan sätta ett rör genom avgaslimpan som är svetsad i båda ändarna och en lambdasonden trycker man ner i hålet som blir i röret. smile

tex vattenskotrar seglar ju runt med 500hk turbo spisar..  så varför ska inte en b230Fk fungera ;-)

Vattenskotrar kör väl med kompressor? Tror aldrig jag sett en med turbo? Problemet är att sätta en turbomaskin i ett så litet slutet utrymme av plast är som att be om att det ska brinna upp.

Lambdan dör fort i den fuktiga miljön. Många har provat... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 592 Inlägg
23 februari 2022
Trådstartare
#14
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Vad är det för båt?

Tänkte att om maskin ändå ska ur så måste det väl vara lockande att dunka i en turbodiesel? Kanske byta propeller till en med mer stigning och radie. Hade en Ockelbo med B30 i som blev skrot. Tidigare ägaren hinkade då i en Volvo TD60 lastbilsdiesel. Den var lite trög i början och svartrök något kopiöst under acc men när turbon började ladda så hoppade båtfan ur vattnet och toppade väl över 40 knop. Men det var då. I dagsläget finns ju finare maskiner. Det var ett 280 drev på den.

Bälgen till drevet ska du byta.

en 130hk passat 1.9tdi skulle ju vara ett ganska enkelt byte om man bara löser kylningen av avgaserna eller så skiter man i sånt och dra upp ett rör bara rätt upp smile     en sån får man väll ur 170hk med en optimering.  sen kan man anpassa effekten lite efter vart man ligger mest i varv.

så har ju jag på min Polo  jag har 2olika optimeringar en som har mer umf på låga varv men blir ganska trött på höga varv. eftersom jag är en varvnisse så drar min bil upp till varvstoppet utan problem.

polarn som hålls med optimeringar har ju optimerat en 1.2tdi maskin för att sitta i ett litet flygplan med gott resultat.  dom fick labba lite innan det blev perfekt.  men sen blev det tydligen väldigt bra..   man får ju ut 90hk ur en sån spis om man vill smile  med 1.9tdi turbo med kapat och svetsat grenrör lite mer. 

man kan ju igentligen hitta på mängder med olika lösningar..  men en stor lastbils motor vorre nog det sista valet.  smile
på tok för tunga och otypliga.  väldigt kort varvtals register. osv

Vill absolut inte ha en diesel i den! big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
23 februari 2022
#15
Brådhis skrev:
Hybrid_ skrev:
Vad är det för båt?

Tänkte att om maskin ändå ska ur så måste det väl vara lockande att dunka i en turbodiesel? Kanske byta propeller till en med mer stigning och radie. Hade en Ockelbo med B30 i som blev skrot. Tidigare ägaren hinkade då i en Volvo TD60 lastbilsdiesel. Den var lite trög i början och svartrök något kopiöst under acc men när turbon började ladda så hoppade båtfan ur vattnet och toppade väl över 40 knop. Men det var då. I dagsläget finns ju finare maskiner. Det var ett 280 drev på den.

Bälgen till drevet ska du byta.

Flipper 640 -84 blev det. Stått på land 7 år. Fynd! big_smile Ska jag göra en projekttråd tro? Finns ju en båttråd redan har jag sett så kanske kan det uppskattas? Den har ju en motor iaf... wink

Kommer inte sätta i en TD60 dock. Då sjunker den nog... big_smile Och oavsett vad så blir det absolut inte diesel! Avskyr diesel egentligen och när jag nöjeskör vill jag iaf slippa det. wink

Bälgar och mycket annat är beställt och på väg. wink

alla projekt som är vättiga oavsett vad det är för nått är intresant.

men ju galnare ju roligare.... skulle ju vilja se någon som fixar till ett flygplan smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
23 februari 2022
#16
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Vad är det för båt?

Tänkte att om maskin ändå ska ur så måste det väl vara lockande att dunka i en turbodiesel? Kanske byta propeller till en med mer stigning och radie. Hade en Ockelbo med B30 i som blev skrot. Tidigare ägaren hinkade då i en Volvo TD60 lastbilsdiesel. Den var lite trög i början och svartrök något kopiöst under acc men när turbon började ladda så hoppade båtfan ur vattnet och toppade väl över 40 knop. Men det var då. I dagsläget finns ju finare maskiner. Det var ett 280 drev på den.

Bälgen till drevet ska du byta.

en 130hk passat 1.9tdi skulle ju vara ett ganska enkelt byte om man bara löser kylningen av avgaserna eller så skiter man i sånt och dra upp ett rör bara rätt upp smile     en sån får man väll ur 170hk med en optimering.  sen kan man anpassa effekten lite efter vart man ligger mest i varv.

så har ju jag på min Polo  jag har 2olika optimeringar en som har mer umf på låga varv men blir ganska trött på höga varv. eftersom jag är en varvnisse så drar min bil upp till varvstoppet utan problem.

polarn som hålls med optimeringar har ju optimerat en 1.2tdi maskin för att sitta i ett litet flygplan med gott resultat.  dom fick labba lite innan det blev perfekt.  men sen blev det tydligen väldigt bra..   man får ju ut 90hk ur en sån spis om man vill smile  med 1.9tdi turbo med kapat och svetsat grenrör lite mer. 

man kan ju igentligen hitta på mängder med olika lösningar..  men en stor lastbils motor vorre nog det sista valet.  smile
på tok för tunga och otypliga.  väldigt kort varvtals register. osv

Vill absolut inte ha en diesel i den! big_smile

då säger jag K-swap the world ;-)
en k24 med snurra på en 500hk ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 592 Inlägg
23 februari 2022
Trådstartare
#17
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Hybrid_ skrev:
Vad är det för båt?

Tänkte att om maskin ändå ska ur så måste det väl vara lockande att dunka i en turbodiesel? Kanske byta propeller till en med mer stigning och radie. Hade en Ockelbo med B30 i som blev skrot. Tidigare ägaren hinkade då i en Volvo TD60 lastbilsdiesel. Den var lite trög i början och svartrök något kopiöst under acc men när turbon började ladda så hoppade båtfan ur vattnet och toppade väl över 40 knop. Men det var då. I dagsläget finns ju finare maskiner. Det var ett 280 drev på den.

Bälgen till drevet ska du byta.

Flipper 640 -84 blev det. Stått på land 7 år. Fynd! big_smile Ska jag göra en projekttråd tro? Finns ju en båttråd redan har jag sett så kanske kan det uppskattas? Den har ju en motor iaf... wink

Kommer inte sätta i en TD60 dock. Då sjunker den nog... big_smile Och oavsett vad så blir det absolut inte diesel! Avskyr diesel egentligen och när jag nöjeskör vill jag iaf slippa det. wink

Bälgar och mycket annat är beställt och på väg. wink

alla projekt som är vättiga oavsett vad det är för nått är intresant.

men ju galnare ju roligare.... skulle ju vilja se någon som fixar till ett flygplan smile

Okej, vi får se då om jag skapar en tråd framöver. smile Bara hämtningen var en upplevelse kan jag säga... 92 mil på en dag och biltrailer med båttrailer och Flipper 640 var ett rejält lass. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 592 Inlägg
23 februari 2022
Trådstartare
#18
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:

en 130hk passat 1.9tdi skulle ju vara ett ganska enkelt byte om man bara löser kylningen av avgaserna eller så skiter man i sånt och dra upp ett rör bara rätt upp smile     en sån får man väll ur 170hk med en optimering.  sen kan man anpassa effekten lite efter vart man ligger mest i varv.

så har ju jag på min Polo  jag har 2olika optimeringar en som har mer umf på låga varv men blir ganska trött på höga varv. eftersom jag är en varvnisse så drar min bil upp till varvstoppet utan problem.

polarn som hålls med optimeringar har ju optimerat en 1.2tdi maskin för att sitta i ett litet flygplan med gott resultat.  dom fick labba lite innan det blev perfekt.  men sen blev det tydligen väldigt bra..   man får ju ut 90hk ur en sån spis om man vill smile  med 1.9tdi turbo med kapat och svetsat grenrör lite mer. 

man kan ju igentligen hitta på mängder med olika lösningar..  men en stor lastbils motor vorre nog det sista valet.  smile
på tok för tunga och otypliga.  väldigt kort varvtals register. osv

Vill absolut inte ha en diesel i den! big_smile

då säger jag K-swap the world ;-)
en k24 med snurra på en 500hk ;-)

Du är ju inte frisk nånstans... big_smile tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 798 Inlägg
23 februari 2022
#19
Förvisso många diesel, men lite inspiration till bygget! wink

https://www.youtube.com/watch?v=6wZCzHpJSeM
Senast redigerat av Hilmer (23 februari 2022)


* Voff voff *
10 592 Inlägg
23 februari 2022
Trådstartare
#20
Hilmer skrev:
Förvisso många diesel, men lite inspiration till bygget! wink

https://www.youtube.com/watch?v=6wZCzHpJSeM

big_smile Kanske inte riktigt den nivån jag tänkt mig... Men det ser kul ut, helt klart. cool

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök