3279
Sök

Hreg på framhjulsbultarna

3 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
Tjena!
Har införskaffat mig en a-traktor som är helt laglig.
är inte så kunnig om motorer än men vi gärna lära mig mer.
A-traktorn: volvo 745 - 90 b230f
Det är så att Hregget tar signaler från vevaxelgivaren, jag skulle vilja sladda och börna på sommarn på t ex grus, men jag får inte snurr på bakhjulen för att starta en sladd, skulle det hjälpa om jag flyttar givaren på hregget till framhjulsbultarna?

kom gärna med tips och råd då jag är ny med sånt och gärna lär mig mer.

är inte riktigt sugen på att knappa pluskabeln till hregget än, så om det finns en lösning att få bakhjulen att snurra mer än 30 utan att knappa hregget skulle det vara nåt

//Loke
Senast redigerat av Gagnanoff (29 mars 2022)

2 845 Inlägg
29 mars 2022
Det är många historier om att få A-traktorer att gå snabbare. Får du hjulen att rotera snabbare går den sannolikt snabbare med.

En A-traktor ska inte gå snabbare än 30...det är det lagen säger. Här lär du inte få nån hjälp ang. detta.

7 414 Inlägg
29 mars 2022
Har du provat med tå/hälmetoden = bromsa med tån och gasa med hälen?
Eller vänsterbromsa med vänsterfoten och samtidigt gasa med högerfoten?
Så gör rallyförarna för att "få ut baken" i sladd!

* Voff voff *
10 565 Inlägg
29 mars 2022
uhlin skrev:
Det är många historier om att få A-traktorer att gå snabbare. Får du hjulen att rotera snabbare går den sannolikt snabbare med.

En A-traktor ska inte gå snabbare än 30...det är det lagen säger. Här lär du inte få nån hjälp ang. detta.

Fast här handlar det bara om att börna/sladda, dvs tillåta högre hastighet än 30 km/h på drivhjulen. Mäter då H-regget på framhjulen så kommer inte traktorn gå fortare men det går att spinna med bakhjulen... Så olagligheten i detta ligger möjligen i sladdandet och börnandet, inte i att hastigheten i slutänden är högre än 30 km/h, vilket den inte blir eftersom H-regget kommer funka precis som vanligt vid normal körning.

Tror inte det finns något krav på att H-regget måste mäta på drivhjulen? Men jag kan förstås ha fel... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
torsen skrev:
Har du provat med tå/hälmetoden = bromsa med tån och gasa med hälen?
Eller vänsterbromsa med vänsterfoten och samtidigt gasa med högerfoten?
Så gör rallyförarna för att "få ut baken" i sladd!

har inte provat men har hört talas om det, vet dock inte om motorn blir strypt med de inställda varven på hregget.
ska försöka

3 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
Brådhis skrev:
uhlin skrev:

Fast här handlar det bara om att börna/sladda, dvs tillåta högre hastighet än 30 km/h på drivhjulen. Mäter då H-regget på framhjulen så kommer inte traktorn gå fortare men det går att spinna med bakhjulen... Så olagligheten i detta ligger möjligen i sladdandet och börnandet, inte i att hastigheten i slutänden är högre än 30 km/h, vilket den inte blir eftersom H-regget kommer funka precis som vanligt vid normal körning.

Tror inte det finns något krav på att H-regget måste mäta på drivhjulen? Men jag kan förstås ha fel... smile

har läst runt och har hört andra som gjort så och det är inget krav.

vet dock inte om jag behöver ställa om hregget ifall det är nåt som inte funkar, undrar ifall någon har gjort så och kan hjälpa i text på hur man gör ”rätt” och om man behöver ändra nåt annat smile

Sök