3459
Sök

Tips från egna erfareheter till en nybörjare!

22 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Så, har äntligen fått köpt en liten låda till min bil :)

En Kicker 12"
"- Baslåda på 200W RMS (400 WMAX)
- Bas från ES serien
- Portadlåda"

Där fick jag med mig ett steg, ett:
- Mutant NW280SP
- 2x80W rms 4ohm
- Hög och lågnivå ingång

Fick med det på köpet, det duger väl, men ska byta uppp mig till ett DLS CA-12 antagligen när jag får råd.

---

Men OKej, för att komma till saken, Som ni ser ovanför vad jag har för slutsteg och Bas,
Men så kommer det nog införskaffas ett Mono-steg, (har kollat på DLS CA-12) till Lådan ist så fort det går ekonomiskt.
DÅ står jag här med ett 2 kanaligt, absolute inget värsting steg, är det värt att lägga pengar på ett 4-kanal steg ist och köra Fronten 2x4" på på 60 W vardera och 2x 6x9" i hatt hyllan på det 4-kanaliga. Eller ska jag bara behålla 2-kanaliga och köra på antingen Front/bak högatalare på steg och köra de 2 resterande på Huvudenhetens förstärkae ? Förslag någon?  Öppen för det mesta. Kom gärna med förslag på ett 4-kanalit isf, samt ett par prisvärda 6x9" för runt 1000-lappen:)

"Jag körde på en lyktstolpe som jag inte blivit varse om, eftersom den skymdes av några människor..."

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 februari 2007
Hej, jag skulle faktiskt ta bort 6*9 orna och driva framsystemet på steget, för 6*9orna kommer at spela bas de med och olika sorters basar lirar aldig ihop... Vad har du för framsystem? Ska du få ut något av basen så ska du ha ett kitsystem fram som kan möta upp basen på ett bra sätt, gärna 6.5"...

20 Inlägg
3 februari 2007
Eller så skiter du fullständigt i att använda högtalare bak överhuvudtaget. för du vill väll inte höra musik bakifrån på tex en konsert? Och sen kör med Mutant-Steget på framsystemet. De pengarna du hade tänkt lägga på bakhötalare kan du ju lägga på ett bättre steg till basen eller ett bättre framsystem.

Det är min rekomendation. smile

EDIT: Bumpe han först. smile
Senast redigerat av Tokstollen (3 februari 2007)

22 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
OKej:/ Men blir inte ljudet väldit tungt i baksätet då?yikes Tänkt om jag abra kör på Lådan där bak.
Sitter i En Saab 9000, hyfsat stor bil där bak.
Det som sitter i där ram nu är ett par Blaupunkt ODx 102 "2-Way Coaxial System" på 120 W. Hittar ingen länk på dom då den modellen har utgått ur deras sortiment nyligen.

"Jag körde på en lyktstolpe som jag inte blivit varse om, eftersom den skymdes av några människor..."

22 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
bumpe skrev:
Hej, jag skulle faktiskt ta bort 6*9 orna och driva framsystemet på steget, för 6*9orna kommer at spela bas de med och olika sorters basar lirar aldig ihop... Vad har du för framsystem? Ska du få ut något av basen så ska du ha ett kitsystem fram som kan möta upp basen på ett bra sätt, gärna 6.5"...

Är ny på sånt här snack och saker, Vad menar du med Kitsystem?
Sen har jag ju inte större hål än 10 cm på frontarna, så får inte in någon 6,5" utan att behöva förstor och det vill jag inte slita med:hmm

20 Inlägg
3 februari 2007
SweIdiot skrev:
bumpe skrev:

Är ny på sånt här snack och saker, Vad menar du med Kitsystem?
Sen har jag ju inte större hål än 10 cm på frontarna, så får inte in någon 6,5" utan att behöva förstor och det vill jag inte slita med:hmm

Ett kittsystem är högtalare med sepparat diskant och mellanregister. Så då är man inte lika fast med vars diskanten ska sättas fast utan man kan sätta den där de låter bäst helt enkelt.

22 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Tokstollen skrev:
Eller så skiter du fullständigt i att använda högtalare bak överhuvudtaget. för du vill väll inte höra musik bakifrån på tex en konsert? Och sen kör med Mutant-Steget på framsystemet. De pengarna du hade tänkt lägga på bakhötalare kan du ju lägga på ett bättre steg till basen eller ett bättre framsystem.

Okej, tack för tipsen bägge två:) Men som sagt, blir ju problem med framsystemt då.
Det går inte att sätta in ett par högtalare där ba ist för 6x9 som itne spear den basen då? utan abra låter folk där bak också höra musiken? Förstår ni hur jag menar?

6 851 Inlägg
3 februari 2007
Vilken 9000 har du? CC,CD CS/E?

22 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Tiaz skrev:
Vilken 9000 har du? CC,CD CS/E?

Det är en 9000 CSE -97

20 Inlägg
3 februari 2007
SweIdiot skrev:
Tokstollen skrev:

Okej, tack för tipsen bägge två:) Men som sagt, blir ju problem med framsystemt då.
Det går inte att sätta in ett par högtalare där ba ist för 6x9 som itne spear den basen då? utan abra låter folk där bak också höra musiken? Förstår ni hur jag menar?

Det gör inget om högtalarna bak spelar bas, för jag har för mig att dem inte spelar samma frekvenser som en vanlig bas. Men däremot så kan 69orna börja bli som slavbasar som följer baslådans bas när du spelar lite högt, och de brukar inte låta bra. Så lyckas du med att bygga en låda till 69orna så spelar de säkert alldeles utmärkt.

Men själv skulle jag skippa högtalare bak. För mina passagerare har ju inte betalat nåt för att lyssna på musik i min bil så då får de inte nå musik heller. smile Samt så tycker jag de låter bättre med att bara ha ett kittsystem fram.

22 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Tokstollen skrev:
Ett kittsystem är högtalare med sepparat diskant och mellanregister. Så då är man inte lika fast med vars diskanten ska sättas fast utan man kan sätta den där de låter bäst helt enkelt.

OM jag nu skulle skaffa ett Kitsystem, hur kopplar man då det till slutsteget,? För då har jag ju 2 ställen ljudet ska gå till ? Är det där mellanregistret kommer in eller? Är det nått som delar upp det? så slutsteget skickat signalerna till den, och sen skickar den det vidare till diskanten och motsvarande?

20 Inlägg
3 februari 2007
SweIdiot skrev:
Tokstollen skrev:

OM jag nu skulle skaffa ett Kitsystem, hur kopplar man då det till slutsteget,? För då har jag ju 2 ställen ljudet ska gå till ? Är det där mellanregistret kommer in eller? Är det nått som delar upp det? så slutsteget skickat signalerna till den, och sen skickar den det vidare till diskanten och motsvarande?

Mar har ett delningsfilter som delar upp signalen.

1 par in i delningsfiltret och sedan 1 par kablar till vardera mellanregister och diskant

22 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Tokstollen skrev:
Det gör inget om högtalarna bak spelar bas, för jag har för mig att dem inte spelar samma frekvenser som en vanlig bas. Men däremot så kan 69orna börja bli som slavbasar som följer baslådans bas när du spelar lite högt, och de brukar inte låta bra. Så lyckas du med att bygga en låda till 69orna så spelar de säkert alldeles utmärkt.

Men själv skulle jag skippa högtalare bak. För mina passagerare har ju inte betalat nåt för att lyssna på musik i min bil så då får de inte nå musik heller. smile Samt så tycker jag de låter bättre med att bara ha ett kittsystem fram.

Lite rörigt nu för vi diskuterar oliak saker, men om vi koncenrear oss på 6x9orna nu:)
Dom sitter nämligen i varsin låda kan man säga, De är konstruerade så att i bagaget  (dom sitter i Hathyllan) är det slutet runt om Högtalarna undertill, förutom ett hål så under så man kommer åt dom., svårt att förklara om du inte sett bagaget på de seanre modellerna av 9000. Så man kan säga att 6x9orna ligger i varsin låda. Grö det samma sak ugnefär som du menar?

Eller störs det av Baslådan ändå?
Senast redigerat av SweIdiot (3 februari 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 februari 2007
Hej igen, jag skulle rekommendera att du tar några skethögtalare och sätter bak så de som åke rbak inte bara för höra bas och driver den på stereon... 6*9 kan du sälja som tidigare nämnt, ska du köra 4" fram så skulle jag rekommendera ett hägpassfilter på 120HZ och sen ställa lågpass på basen på 150HZ, inte det optimala men med 4" blir det no bäst så...

20 Inlägg
3 februari 2007
SweIdiot skrev:
Tokstollen skrev:

Lite rörigt nu för vi diskuterar oliak saker, men om vi koncenrear oss på 6x9orna nu:)
Dom sitter nämligen i varsin låda kan man säga, De är konstruerade så att i bagaget  (dom sitter i Hathyllan) är det slutet runt om Högtalarna undertill, förutom ett hål så under så man kommer åt dom., svårt att förklara om du inte sett bagaget på de seanre modellerna av 9000. Så man kan säga att 6x9orna ligger i varsin låda. Grö det samma sak ugnefär som du menar?

Om det nu är så att hötalarna spelar i ett sluten "låda" som inte kommer i kontakt med basen så ska de väl gå bra.
Senast redigerat av Tokstollen (3 februari 2007)

22 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
bumpe skrev:
Hej igen, jag skulle rekommendera att du tar några skethögtalare och sätter bak så de som åke rbak inte bara för höra bas och driver den på stereon... 6*9 kan du sälja som tidigare nämnt, ska du köra 4" fram så skulle jag rekommendera ett hägpassfilter på 120HZ och sen ställa lågpass på basen på 150HZ, inte det optimala men med 4" blir det no bäst så...

Okej, så du tycker jag kan slopa 6x9 helt ändå? tror du det då funkar att köra på mina tidigare 4" (Saabs orginal) om jag lyckas passa in dom där bak då och köra dom på Stereon, medans jag kör Fronten på mitt Mutan 2- kanaliga? och till sluta Basen på ett eget steg som sagt.

Har jag fattat det rätt?

Sen tack för tipset med hög och låg pass filtert, hade ingen aning om sånt:)

EDIT: Eller jag kanske tillochmed kan köra på de 6x9 jag har nu, det är ocskå Saabs orginal nämligen så ingen vidare fart i dom.

6 851 Inlägg
3 februari 2007
Har du inte saabs org. bak nu? de bör ju isf. funka. Det är som sagt annars inga problem att sätta 6x9" där org. skall sitta. Driv dessa på din cd spelare.
De kommer inte att aggera som slavbas till din sub.

Vad har du funderat på för 4" kitt (eller högtalare)
Jag skulle rekomendera DLS R4, de kostar 1260:- på Nårdik. Dem hade jag i både min gamla 900 och 9000 och de spelade på bra, även lite bas i dessa trotts sin storlek.

Delningen till dessa skulle jag lägga på  ca:75-80hz HP. Annars finns risken att du kör sönder dem.
Basen delar du sedan runt LP 70Hz

22 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Tiaz skrev:
Har du inte saabs org. bak nu? de bör ju isf. funka. Det är som sagt annars inga problem att sätta 6x9" där org. skall sitta. Driv dessa på din cd spelare.
De kommer inte att aggera som slavbas till din sub.

Vad har du funderat på för 4" kitt (eller högtalare)
Jag skulle rekomendera DLS R4, de kostar 1260:- på Nårdik. Dem hade jag i både min gamla 900 och 9000 och de spelade på bra, även lite bas i dessa trotts sin storlek.

Delningen till dessa skulle jag lägga på  ca:75-80hz HP. Annars finns risken att du kör sönder dem.
Basen delar du sedan runt LP 70Hz

Okej, Jo där bak har jag som sagt Saabs Orginal på 6x9" men tänkte byta ut dom (OM det nu inte förstår, för då lägge rjag inte pengar på det hör oliak från olika:P) Jag har nu i ett par Blaupunkt 4" som jag tycker spelar bra där fram. Dom sak tydligen vara rätt bra också. Köpte dom för 999 i en pålitlig butik. Så tror inte jag sak lägga nya pengar på nytt front system än iaf.

Stavning: (OM det nu inte förstär, för då lägger jag inte pengar på det där bak, hör ju olika från alla:P)

6 851 Inlägg
3 februari 2007
Nja, tycker du kan behålla dina org. bak, lägg pengarna på ett vettigt steg till basen om du nu skall lägga pengarna på nått "nytt".
gör så att du skruva ner volymen på din hu. till bakhögtalarna typ 3-4 steg.
Ditt steg du fick till din bas kopplar du till dina frontare, tycker du de låter bra så skall du givetvis ha kvar dem. Det är du som skall vara nöjd med ditt ljud, inte vi andra.

22 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Okej, Kanon, tack så hemskt mycket alla 3smile
Det är lätt att vara nybörjare när man kan lite på att sina medmännsikor hjälper en tongue

Det sista där Tiaz lätt fakist bra, tar allting till mig från er alla:) Får lösa allt med koppling och så smile
Hörs.

Sök