Hej forumet,
Ny här, tänkte få till min första fråga .
Jag byter däck på båda våra bilar själv, och har alltid gjort- ett arbete jag uppskattar. För en sådär 6 år sedan investerade jag i en av biltemas billigaste hjulmutterdragare (den för typ 250kr) som kopplas till 220V. Den klarade sällan/aldrig att få loss bultarna men underlättade ändå jobbet en del vid byte.. Utöver att den inte klarade få upp bultarna störde jag mig såklart på kabeln som skulle med överallt runt bilarna... Det blev både kabel och ett manuellt hjulmutterverktyg för att "förlossa" bultarna. Ofta kunde jag hamna i situationen där jag dratt upp bilen med domkraft och sen hade någon bult missats förlossa - eller så var den inte förlossad tillräckligt - och när det då inte gick med den elektriska hjulmutterdragaren fick jag hissa ner bilen igen för att förlossa ytterligare en gång... Sen upp på domkraft på nytt - ja ni hör, inte supersmidigt.
Så, i år tänkte jag att jag skulle investera i en sladdlös batteridriven hjulmutterdragare som faktiskt klarar av hjulbultar. Jag googlade runt och fann rätt mkt omdömen på en Makita DTW300Z. Denna kändes som klippt och skuren för mig, då jag dessutom råkar ha en Makita skruvdragare med dubbla batterier, så jag kunde köpa den här utan batterier och köra med samma uppsättning/laddare.
Sagt och gjort, hittade ett erbjudande online och köpte den och har nästan sett fram emot däckbytet till våren för att få köra sladdlöst och framförallt slippa hålla på och förlossa.
Den här Makitan är specad att ha ett lossningsmoment på 580Nm - något jag kände bör räcka med marginal. Enligt alla specar jag läst är den "idealisk för industrielllt arbete eller t.ex däckbyten. Perfekt tänkte jag och slog som sagt till.
Idag var det dags att sätta igång - den här gången tog jag inte ens fram mitt manuella hjulmutterverktyg då jag visste jag hade köpt rejäla grejer, utan drog upp bilen på domkraften direkt och började köra... Första bulten. Nope.. Andra bulten, nope.. provade alla 5.. Ingen rörde sig.
Finns lite olika lägen (4st, min med, high, och max) - provat alla.. Ner med bilen igen, gick på bakhjulen.. En bult lossnade, dom andra 4 satt som berget. Det var bara att snällt ta ner bilen igen, ta bort domkraft - ta fram det manuella hjulmutterverktyget och förlossa på alla fyra hjulen. Ett verktyg jag trodde jag skulle kunna kasta i stort sett...
Riktigt tråkigt/trist.. Jag kan inte i mitt liv förstå hur 580Nm _inte_ räcker att lossa hjulbultarna? Funderar på om jag gör något fel eller om det är jag som har haft fel förväntningar? En sak jag klurar på är om hylsan kan påverka hur mkt jag får ut? Jag använder samma krafthylsor som "ingick" i den biltema hjulmutterdragaren jag köpte.. Tänker om stålet i dom är mjukt så den inte får tillräckligt med "hårda" vibrationer - dvs, jag kanske skulle vara mer lyckosam med en krafthylsa modell finare från t.ex Bahco - kan det vara så att kraften i knackaren fördelas dåligt på grund av att jag kör med en dålig krafthylsa? Den har ett visst litet glapp känner jag, kanske skulle fungera om den satt "tightare" så vibrationen fick mer 'fäste' så att säga?
Ja, vad vet jag.. Är såklart oerhört besviken. Så nu blev det en tråd här - jag är ju en glad amatör i detta, men noterar att här finns proffsen.. Skulle uppskatta lite input i detta, kanske är det något jag gör galet, eller så har jag som sagt haft fel förväntningar.
... Samtidigt, det jag inte för ihop är att läser man om den här maskinen så verkar det ju vara just hjulmuttrar den är avsedd för, hittar videos på folk som använder den för att dra hjulmuttrar på lastbilar och allt möjligt och det ser ut att lossa som om ingenting. Kan verkligen inte förstå vad det är som går snett i mitt fall...
Stort tack för input!
Vol
Ny här, tänkte få till min första fråga .
Jag byter däck på båda våra bilar själv, och har alltid gjort- ett arbete jag uppskattar. För en sådär 6 år sedan investerade jag i en av biltemas billigaste hjulmutterdragare (den för typ 250kr) som kopplas till 220V. Den klarade sällan/aldrig att få loss bultarna men underlättade ändå jobbet en del vid byte.. Utöver att den inte klarade få upp bultarna störde jag mig såklart på kabeln som skulle med överallt runt bilarna... Det blev både kabel och ett manuellt hjulmutterverktyg för att "förlossa" bultarna. Ofta kunde jag hamna i situationen där jag dratt upp bilen med domkraft och sen hade någon bult missats förlossa - eller så var den inte förlossad tillräckligt - och när det då inte gick med den elektriska hjulmutterdragaren fick jag hissa ner bilen igen för att förlossa ytterligare en gång... Sen upp på domkraft på nytt - ja ni hör, inte supersmidigt.
Så, i år tänkte jag att jag skulle investera i en sladdlös batteridriven hjulmutterdragare som faktiskt klarar av hjulbultar. Jag googlade runt och fann rätt mkt omdömen på en Makita DTW300Z. Denna kändes som klippt och skuren för mig, då jag dessutom råkar ha en Makita skruvdragare med dubbla batterier, så jag kunde köpa den här utan batterier och köra med samma uppsättning/laddare.
Sagt och gjort, hittade ett erbjudande online och köpte den och har nästan sett fram emot däckbytet till våren för att få köra sladdlöst och framförallt slippa hålla på och förlossa.
Den här Makitan är specad att ha ett lossningsmoment på 580Nm - något jag kände bör räcka med marginal. Enligt alla specar jag läst är den "idealisk för industrielllt arbete eller t.ex däckbyten. Perfekt tänkte jag och slog som sagt till.
Idag var det dags att sätta igång - den här gången tog jag inte ens fram mitt manuella hjulmutterverktyg då jag visste jag hade köpt rejäla grejer, utan drog upp bilen på domkraften direkt och började köra... Första bulten. Nope.. Andra bulten, nope.. provade alla 5.. Ingen rörde sig.
Finns lite olika lägen (4st, min med, high, och max) - provat alla.. Ner med bilen igen, gick på bakhjulen.. En bult lossnade, dom andra 4 satt som berget. Det var bara att snällt ta ner bilen igen, ta bort domkraft - ta fram det manuella hjulmutterverktyget och förlossa på alla fyra hjulen. Ett verktyg jag trodde jag skulle kunna kasta i stort sett...
Riktigt tråkigt/trist.. Jag kan inte i mitt liv förstå hur 580Nm _inte_ räcker att lossa hjulbultarna? Funderar på om jag gör något fel eller om det är jag som har haft fel förväntningar? En sak jag klurar på är om hylsan kan påverka hur mkt jag får ut? Jag använder samma krafthylsor som "ingick" i den biltema hjulmutterdragaren jag köpte.. Tänker om stålet i dom är mjukt så den inte får tillräckligt med "hårda" vibrationer - dvs, jag kanske skulle vara mer lyckosam med en krafthylsa modell finare från t.ex Bahco - kan det vara så att kraften i knackaren fördelas dåligt på grund av att jag kör med en dålig krafthylsa? Den har ett visst litet glapp känner jag, kanske skulle fungera om den satt "tightare" så vibrationen fick mer 'fäste' så att säga?
Ja, vad vet jag.. Är såklart oerhört besviken. Så nu blev det en tråd här - jag är ju en glad amatör i detta, men noterar att här finns proffsen.. Skulle uppskatta lite input i detta, kanske är det något jag gör galet, eller så har jag som sagt haft fel förväntningar.
... Samtidigt, det jag inte för ihop är att läser man om den här maskinen så verkar det ju vara just hjulmuttrar den är avsedd för, hittar videos på folk som använder den för att dra hjulmuttrar på lastbilar och allt möjligt och det ser ut att lossa som om ingenting. Kan verkligen inte förstå vad det är som går snett i mitt fall...
Stort tack för input!
Vol
0
0
0
0