4l60e är en elektronisk 4-steg växellåda som passar bolt on på alla cheva v8. Den tål 600nm och har även TCC. Problemet: den är elektronisk.
Chevrolet midsize bilar 1995-2005 är vanligt i Sverige, oftast rostiga, fula och närmast värdelösa. Många av dessa bilar har en 4,3l v6 med en 4l60e bakom. En modernare version av Th700 med elektronisk växling. En växellåda som det kryllar av, och fullkomligt oanvändbar utan en styrenhet som kostar 400-700 dollar i USA. + frakt, moms och gud vet vad.
Jag testade att överlista och utesluta denna styrenhet, och ja, det går!
Fördelaktigt är det att hitta en 2wd låda, men jag gjorde det ännu mer besvärligt och tog en 4wd låda och tog bort fördelningslådan.
På utgående axel passar en vanlig Yoke från tex en Van. Jag byggde en egen "tailhousing" med en fläns och ett svarvat lagerläge.
Växellådan styrs sedan med hjälp av att koppla in konstant + och sedan Jorda solenoid A och/eller B med strömbrytare kopplade på önskad växelspak. System trycket i växellådan kontrolleras med en LED-dimmer för att inte få för ryckiga växlingar. Tcc (lockup) styr du också valfritt med att Jorda dess kabel via en strömbrytare.
Så här har du i slutändan en optimal växellåda för din raggarbil /busbil för dig som gillar att växla manuellt men samtidigt vill slippa en kopplingspedal när man åker cruising.
Liknar en gammaldags växellåda med shift kit (möjlighet att växla manuellt)
Men till en bråkdel av kostnaden.
Fler borde göra detta, och få användning av alla 100tals 4l60e lådor som sitter i gamla rostiga "skit bilar" och dammar.
Hoppas detta kan inspirera någon.
Mvh