Om jag är den som ligger under gällande hastighetsbegränsning, oavsett orsak, så skulle jag vackert gå åt sidan och släppa förbi den personen som uppenbarligen har mer bråttom.
Ligger jag däremot i gällande hastighetsbegränsning, eller lite över som oftast är fallet, så brukar jag dutta lite på bromsen... Om inte det hjälper, det är lugnt på trafiken, vägen är lämplig osv, så lägger jag mig strax under hastighetsbegränsningen, säg 85km/h på 90-väg bara för att riktigt demonstrera... Sandlådefasoner? Självklart! Fördelen, om man kan kalla det det, med den metoden är att personen bakom ofta blir så irriterad att denne kör om, så blir man av med rövslickaren
Därför anser jag att det är viktigt att begränsa dom fasonerna till vägar där det är "fritt fram" att köra om på säkert sätt.
... Men 9 av 10 gånger kör jag så pass fort att jag aldrig har någon i röven... Skäms på mig, jag vet..
Men... Lastbilar brukar jag inte "jävlas" med... Störst går först som man skämtsamt brukar säga. Och dom har det nog stressigt som det är. Ibland kan det ju vara ett halvt h-e för dom att få upp hastigheten igen efter att stött på en snigel i trafiken, ibland behöver dom "gasa på" extra för att det kommer en brant backe som dom vet att dom kommer tappa väldigt mycket hastighet i(vilket orsakar mer trafikstörningar än om man själv bara vackert hade gått åt sidan istället), osv osv.
Att stanna mitt på vägen låter ju förövrigt totalt idiotiskt - och livsfarligt... Inte för att jag bryr mig om idioten som stannar, men för resten av trafikanterna... Är man en sån person bör man nog ta och tänka över sitt temperament både en och tretton gånger...