3435
Sök

Köpråd: Bil med CVT-låda för max 110K.

Forummoderator
18 013 Inlägg
16 mars 2023
Trådstartare
#1
Ja. Frun vill inte åka annat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
16 mars 2023
#2
Yaris.
Granne köpa.
Mycket fin.

Up the RA

Of World
3 370 Inlägg
16 mars 2023
#3
Auris
Corolla? (Sugen på en själv)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 013 Inlägg
16 mars 2023
Trådstartare
#4
Lutar åt något sådant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
16 mars 2023
#5
en halv risig volvo 66 eller volvo 343 borde man nog kunna få  för 110k.. svårt att hitta så mycket bättre bil än så..  bästa är att om något mot förmodan skulle hända med lådan är det lätt att byta rem och ingen onödig och tramsig elektronik utan det är rätt basic stuff..  bästa är att dom är ej fartbegränsad på backen.. kanske inte identisk toppfart på backen men det är väldigt nära.. smile   vill man inte åka volvo så fungerar ju daf 33 oxå..

Kör fort så hinner inget hända...

1 146 Inlägg
16 mars 2023
#6
Prius Mk3 2009-2015

Forummoderator
18 013 Inlägg
17 mars 2023
Trådstartare
#7
Growe skrev:
en halv risig volvo 66 eller volvo 343 borde man nog kunna få  för 110k.. svårt att hitta så mycket bättre bil än så..  bästa är att om något mot förmodan skulle hända med lådan är det lätt att byta rem och ingen onödig och tramsig elektronik utan det är rätt basic stuff..  bästa är att dom är ej fartbegränsad på backen.. kanske inte identisk toppfart på backen men det är väldigt nära.. smile   vill man inte åka volvo så fungerar ju daf 33 oxå..

Hehe. När jag fortfarande bodde hemma hos föräldrar hade en äldre dam i kvarteret en 66:a som sällan blev motionerad. Farsan tog en sväng i den ibland så den fick röra på sig. Det var kul att åka med en tur i "Tant Astrids bil". Tyvärr var det bara de allra första årgångarna som var ospärrade på backen.

De riktiga DAF hade också bara R/D på växelväljaren. Detta i kombination med en centrifugalkoppling gjorde bilen en smula svårhanterlig en kall vinterdag då den skulle startas med full choke... Man fick vara snabb där. Alla var inte det så buckliga stötfångare och buckliga garageportar var vanligt.

On topic:
Prius mk3
ja. Det är en sådan vi har. Men frun har lagt beslag på min i10 istället och tycker nu att Prius är för stor för henne. Den har en för stor röv. Hm, vad är det man säger om hundar och deras ägare? Dessutom har i10 en muppautomat men tolereras pga små yttermått. Hon parkerar i stadsmiljö varje arbetsdag. En mindre kälke med CVT alltså. Ska ta en titt på Auris/Corolla. Visste inte att de var remdrivna!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
17 mars 2023
#8
Hybrid_ skrev:
Growe skrev:
en halv risig volvo 66 eller volvo 343 borde man nog kunna få  för 110k.. svårt att hitta så mycket bättre bil än så..  bästa är att om något mot förmodan skulle hända med lådan är det lätt att byta rem och ingen onödig och tramsig elektronik utan det är rätt basic stuff..  bästa är att dom är ej fartbegränsad på backen.. kanske inte identisk toppfart på backen men det är väldigt nära.. smile   vill man inte åka volvo så fungerar ju daf 33 oxå..

Hehe. När jag fortfarande bodde hemma hos föräldrar hade en äldre dam i kvarteret en 66:a som sällan blev motionerad. Farsan tog en sväng i den ibland så den fick röra på sig. Det var kul att åka med en tur i "Tant Astrids bil". Tyvärr var det bara de allra första årgångarna som var ospärrade på backen.

De riktiga DAF hade också bara R/D på växelväljaren. Detta i kombination med en centrifugalkoppling gjorde bilen en smula svårhanterlig en kall vinterdag då den skulle startas med full choke... Man fick vara snabb där. Alla var inte det så buckliga stötfångare och buckliga garageportar var vanligt.

On topic:
Prius mk3
ja. Det är en sådan vi har. Men frun har lagt beslag på min i10 istället och tycker nu att Prius är för stor för henne. Den har en för stor röv. Hm, vad är det man säger om hundar och deras ägare? Dessutom har i10 en muppautomat men tolereras pga små yttermått. Hon parkerar i stadsmiljö varje arbetsdag. En mindre kälke med CVT alltså. Ska ta en titt på Auris/Corolla. Visste inte att de var remdrivna!

min Farmor hade en 343:A   minns när farsan skulle visa mig att den minnsan gick lika fort bakåt som framåt... vet att vi backade i över 80blås med den där smile  vete fan hur han vågade..   inte konstigt att man blev som man blev.. har noll respekt för hastighet..det enda jag har respekt för är smärta..

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 013 Inlägg
17 mars 2023
Trådstartare
#9
Äldre Mercedes A-klass verkar ha CVT? Åsikter om dessa? Bensin eller diesel spelar ingen roll. Om man köper en för 60k kan man ju stoppa undan 30k för reparationer om det nu behövs. MB-kvalitet är ju en smula svajig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 146 Inlägg
17 mars 2023
#10
Hybrid_ skrev:
Äldre Mercedes A-klass verkar ha CVT? Åsikter om dessa? Bensin eller diesel spelar ingen roll. Om man köper en för 60k kan man ju stoppa undan 30k för reparationer om det nu behövs. MB-kvalitet är ju en smula svajig.

A klass inredningskvalité är billig som satan.  Rekommenderas inte.


Audi A6 C7 har CVT på 2.0 motorerna
Subarus CVT på alla sina autos. de e mkt mer pålitliga
Nissan likadant
Lexus GS450H hade jag köpt. pålitliga och faktiskt bra CVT låda

2 414 Inlägg
18 mars 2023
#11
Jag är både lite förbryllad, men framför allt nyfiken... Varför ska det prompt vara CVT? big_smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
18 mars 2023
#12
Hybrid_ skrev:
Äldre Mercedes A-klass verkar ha CVT? Åsikter om dessa? Bensin eller diesel spelar ingen roll. Om man köper en för 60k kan man ju stoppa undan 30k för reparationer om det nu behövs. MB-kvalitet är ju en smula svajig.

a-klassen är hemska bilar att köra tyvärr.    inte kört jättemycket men stället där vi servar våra bussar har en så brukar ta den och åka hem när man lämnar in bussen och det är inga trevliga bilar.   
väldigt bullriga och trötta.

Kör fort så hinner inget hända...

6 067 Inlägg
18 mars 2023
#13
Honda hade åtminstone CVT på en del modeller förr men de kanske slutade när problemen blev för stora?

Forummoderator
18 013 Inlägg
18 mars 2023
Trådstartare
#14
Lucif3r skrev:
Jag är både lite förbryllad, men framför allt nyfiken... Varför ska det prompt vara CVT? big_smile

Efter att ha tryckt ner tanten bakom ratten på flera olika automatbilar genom åren, Peugeot med EGS var ingen hit, återkommer samma sak hela tiden. Nej, vill köra Prius. En lätt en lätt marknadsundersökning senare så visade det sig att det inte är Prius i sig som lockar utan "sättet man kör den på". Dvs lådans egenskaper. Så okej då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 225 Inlägg
18 mars 2023
#15
Googla vilka Nissan/Renault CVT lådor det är som är riktigt dåliga och sedan vilka fordon dom sitter i för att inte få bottennapp.

Subaru's CVT hade lite barnsjukdomar som troligen åtgärdades ganska snart.

E-CVT (hybrider) och CVT är olika uppbyggnad helt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
18 mars 2023
#16
Hybrid_ skrev:
Lucif3r skrev:
Jag är både lite förbryllad, men framför allt nyfiken... Varför ska det prompt vara CVT? big_smile

Efter att ha tryckt ner tanten bakom ratten på flera olika automatbilar genom åren, Peugeot med EGS var ingen hit, återkommer samma sak hela tiden. Nej, vill köra Prius. En lätt en lätt marknadsundersökning senare så visade det sig att det inte är Prius i sig som lockar utan "sättet man kör den på". Dvs lådans egenskaper. Så okej då.

sätt henne i något riktigt snabbt istället så spelar nog inte lådan någon roll längre.. 

min sambo hatar slöa bilar..  hon kör bara lungt när jag sitter brevid..  flera gånger har polare ringt och sagt fan vad du körde förut..och jag har inte ens varit i bilen den dagen smile

då har hon rallat runt någonstans smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 013 Inlägg
18 mars 2023
Trådstartare
#17
sätt henne i något riktigt snabbt istället så spelar nog inte lådan någon roll längre..

Nu ska vi ta det lite lugnt här. Hon blev lite väl förtjust i den nya Hyundai i30N Performance som jag fick låna hem. Tack och lov är dessa mycket dyra.

Och ja: Bilen drar mycket mer när hon kör jämfört med mig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 578 Inlägg
22 mars 2023
#18
Vi har ju haft en Yaris 2014 och en Auris 2015 (5 dörr). Båda HSD (hybrider)

Auris är ju något större men/och hade mycket bättre stolar (t.ex justerbart svankstöd) tyckte jag. Tyckte oxå att Auris hade bättre väghållning och var bekvämare att köra samt kunde fås med mer utrustning.
Har även för mig att Auris, trots att den var lite större och starkare än Yaris, drog något lite mindre bensin än Yaris.
Tyckte även att Auris 5 dörr var smidig i stadstrafik (hade även en Auris TS (combi) 2014 men den var kännbart "större" i trånga utrymmen )

Forummoderator
18 013 Inlägg
23 mars 2023
Trådstartare
#19
Tack KenthIJ. Vi ska kolla. Våren närmar sig och snart bilbyte på gång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

559 Inlägg
28 mars 2023
#20
Growe skrev:
en halv risig volvo 66 eller volvo 343 borde man nog kunna få  för 110k.. svårt att hitta så mycket bättre bil än så..  bästa är att om något mot förmodan skulle hända med lådan är det lätt att byta rem och ingen onödig och tramsig elektronik utan det är rätt basic stuff..  bästa är att dom är ej fartbegränsad på backen.. kanske inte identisk toppfart på backen men det är väldigt nära.. smile   vill man inte åka volvo så fungerar ju daf 33 oxå..

Köp en 340 om du vill ha det svårare än svårt att hitta reservdelar. Be till gud att fantasterna i nederländerna har delen du letar efter, och att du hinner köpa hem den begagnade skrotdelen snabbare än 340-fantasterna i England. Och ännu svårare att hitta rätt remmar har jag för mig till den gamla cvt:n.

Professionell hatare


Sök