3179
Sök

Motorhaveri - Varför

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
17 april 2023
#21
Känns ju ändå som att ett fordon från 2017 bör ha en varningslampa för låg oljenivå.
Och OM det skulle vara så att verkstan tutat i för lite olja så hade motorn låtit illa innan den lade av.
I övrigt så är det praxis att provköra ett fordon innan man lämnar iväg till kund, oavsett vilket arbete som utförts.

Det jag kan tänka mig är att i samband med oljebytet så har skit/sludge lossat och satt sig i en eller flera oljekanaler upp till toppen, och således strypt oljetillförseln till ett par överfall.
Kanalerna i överfallen är ju inte direkt enorma.

Men visst, ifrågasätt vart oljeläckaget kom ifrån.
Du kan ju liksom ha fått ett oljeläckage som du inte märkt av, det behöver inte bero på verkstadens ingrepp.
Man ska ju trots allt kolla vätskor och oljor i sin bil med jämna mellanrum. smile

Up the RA

26 Inlägg
17 april 2023
Trådstartare
#22
Hybrid_ skrev:
Steff240 skrev:
Hur är det på dessa bilar, är det gul oljeNIVÅ-varning och röd OLJETRYCK-VARNING?

Isåfall vilken lampa lös?

I egenskap av Hyundai-guru som jobbar med dessa dagligen borde jag veta detta men det gör jag inte. Jobbar bara med fabriksnya bilar. Det lyser aldrig oljelampor på nya bilar (Inte på de 5 år jag haft jobbet iaf)...

Men TS hällde i olja och lampan slocknade. Den borde verkligen rullat ett tag då. Att den läckte olja senare som slutade i motorhaveri luktar verkstadsfel. Skruva på locket där man häller på oljan ordentligt är också en bra grej att göra. Men hoppade det av så bör ju motorrummet se ut som fan...

Hur långt har bilen gått?

Den har gått strax över 11000

7 441 Inlägg
17 april 2023
#23
Hybrid_ skrev:
Steff240 skrev:
Hur är det på dessa bilar, är det gul oljeNIVÅ-varning och röd OLJETRYCK-VARNING?

Isåfall vilken lampa lös?

I egenskap av Hyundai-guru som jobbar med dessa dagligen borde jag veta detta men det gör jag inte. Jobbar bara med fabriksnya bilar. Det lyser aldrig oljelampor på nya bilar (Inte på de 5 år jag haft jobbet iaf)...

Men TS hällde i olja och lampan slocknade. Den borde verkligen rullat ett tag då. Att den läckte olja senare som slutade i motorhaveri luktar verkstadsfel. Skruva på locket där man häller på oljan ordentligt är också en bra grej att göra. Men hoppade det av så bör ju motorrummet se ut som fan...

Hur långt har bilen gått?

Glömde själv en gång att skruva på locket för oljepåfyllningen.
Fick i backspegeln se att det rök bakom bilen.
I samma ögonblick som jag släppte på gasen för att stanna tändes varningslampan för lågt oljetryck.
Motorn tog inte skada.
Den hade vid tillfället körts ungefär 10.000 mil.
Inga större problem när bilen avyttrades vid 37.500 mil.
Hade visserligen fått byta kamkedja, kamaxel, lyftare och vipparmar, men det vill jag inte relatera till klantandet med oljpåfyllningslocket.

26 Inlägg
17 april 2023
Trådstartare
#24
Jesper328 skrev:
Känns ju ändå som att ett fordon från 2017 bör ha en varningslampa för låg oljenivå.
Och OM det skulle vara så att verkstan tutat i för lite olja så hade motorn låtit illa innan den lade av.
I övrigt så är det praxis att provköra ett fordon innan man lämnar iväg till kund, oavsett vilket arbete som utförts.

Det jag kan tänka mig är att i samband med oljebytet så har skit/sludge lossat och satt sig i en eller flera oljekanaler upp till toppen, och således strypt oljetillförseln till ett par överfall.
Kanalerna i överfallen är ju inte direkt enorma.

Men visst, ifrågasätt vart oljeläckaget kom ifrån.
Du kan ju liksom ha fått ett oljeläckage som du inte märkt av, det behöver inte bero på verkstadens ingrepp.
Man ska ju trots allt kolla vätskor och oljor i sin bil med jämna mellanrum. smile

Det som verkstaden påpekade var just detta. Men jag är helt novis på motorer och bilar och kan tycka att de borde kunnat påpeka - bilen har gått helt felfritt innan.

26 Inlägg
17 april 2023
Trådstartare
#25
Vill också påpeka att jag önskade från verkstaden att de skriftligen kunde beskriva varför felet uppstått - vilket de inte verkar vilja göra. Utan de säger att de känner sig anklagade och önskar bara att de vill avsluta samarbetet och att jag går till annan verkstad.

6 122 Inlägg
17 april 2023
#26
För att vara säker på att motorn "mår bra" måste man tyvärr kolla saker själv.


26 Inlägg
17 april 2023
Trådstartare
#27
Vill också säga. Det kan mycket väl vara mitt fel men som okunnig på bilar så hade man ändå velat få lite mer proffsigt bemötande och inte enbart försöka avsäga sig allt ansvar.

26 Inlägg
17 april 2023
Trådstartare
#28
jaka54 skrev:
För att vara säker på att motorn "mår bra" måste man tyvärr kolla saker själv.

Så är det så klart men trodde kanske som okunnig att just service är något som görs för att man själv inte har kunskapen.

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
17 april 2023
#29
Det brukar vara så med maskiner.
De går bra tills de inte gör det längre.

Tyvärr så kan nog ingen svara exakt på vad som har hänt, MEN bilen är en 2017.
Har du maskineskadeförsäkring?

Up the RA

26 Inlägg
17 april 2023
Trådstartare
#30
Jesper328 skrev:
Det brukar vara så med maskiner.
De går bra tills de inte gör det längre.

Tyvärr så kan nog ingen svara exakt på vad som har hänt, MEN bilen är en 2017.
Har du maskineskadeförsäkring?

Ja men det ger inte så mycket tyvärr.

26 Inlägg
18 april 2023
Trådstartare
#31
Jesper328 skrev:
Känns ju ändå som att ett fordon från 2017 bör ha en varningslampa för låg oljenivå.
Och OM det skulle vara så att verkstan tutat i för lite olja så hade motorn låtit illa innan den lade av.
I övrigt så är det praxis att provköra ett fordon innan man lämnar iväg till kund, oavsett vilket arbete som utförts.

Det jag kan tänka mig är att i samband med oljebytet så har skit/sludge lossat och satt sig i en eller flera oljekanaler upp till toppen, och således strypt oljetillförseln till ett par överfall.
Kanalerna i överfallen är ju inte direkt enorma.

Men visst, ifrågasätt vart oljeläckaget kom ifrån.
Du kan ju liksom ha fått ett oljeläckage som du inte märkt av, det behöver inte bero på verkstadens ingrepp.
Man ska ju trots allt kolla vätskor och oljor i sin bil med jämna mellanrum. smile

En fråga. Om det nu är så att "skit/sludge lossat och satt sig i en eller flera oljekanaler upp till toppen, och således strypt oljetillförseln till ett par överfall." Är detta inget de har koll på när de gör en service?

Jag har kollat vätskor och oljor i bilen. Misstaget är väl att jag låtit icke "märkesverkstäder" göra detta.

3 371 Inlägg
18 april 2023
#32
draags skrev:
Jesper328 skrev:
Känns ju ändå som att ett fordon från 2017 bör ha en varningslampa för låg oljenivå.
Och OM det skulle vara så att verkstan tutat i för lite olja så hade motorn låtit illa innan den lade av.
I övrigt så är det praxis att provköra ett fordon innan man lämnar iväg till kund, oavsett vilket arbete som utförts.

Det jag kan tänka mig är att i samband med oljebytet så har skit/sludge lossat och satt sig i en eller flera oljekanaler upp till toppen, och således strypt oljetillförseln till ett par överfall.
Kanalerna i överfallen är ju inte direkt enorma.

Men visst, ifrågasätt vart oljeläckaget kom ifrån.
Du kan ju liksom ha fått ett oljeläckage som du inte märkt av, det behöver inte bero på verkstadens ingrepp.
Man ska ju trots allt kolla vätskor och oljor i sin bil med jämna mellanrum. smile

En fråga. Om det nu är så att "skit/sludge lossat och satt sig i en eller flera oljekanaler upp till toppen, och således strypt oljetillförseln till ett par överfall." Är detta inget de har koll på när de gör en service?

Jag har kollat vätskor och oljor i bilen. Misstaget är väl att jag låtit icke "märkesverkstäder" göra detta.

Har bilen servats enligt service boken tidigare?


26 Inlägg
18 april 2023
Trådstartare
#33
Low skrev:
draags skrev:
Jesper328 skrev:
Känns ju ändå som att ett fordon från 2017 bör ha en varningslampa för låg oljenivå.
Och OM det skulle vara så att verkstan tutat i för lite olja så hade motorn låtit illa innan den lade av.
I övrigt så är det praxis att provköra ett fordon innan man lämnar iväg till kund, oavsett vilket arbete som utförts.

Det jag kan tänka mig är att i samband med oljebytet så har skit/sludge lossat och satt sig i en eller flera oljekanaler upp till toppen, och således strypt oljetillförseln till ett par överfall.
Kanalerna i överfallen är ju inte direkt enorma.

Men visst, ifrågasätt vart oljeläckaget kom ifrån.
Du kan ju liksom ha fått ett oljeläckage som du inte märkt av, det behöver inte bero på verkstadens ingrepp.
Man ska ju trots allt kolla vätskor och oljor i sin bil med jämna mellanrum. smile

En fråga. Om det nu är så att "skit/sludge lossat och satt sig i en eller flera oljekanaler upp till toppen, och således strypt oljetillförseln till ett par överfall." Är detta inget de har koll på när de gör en service?

Jag har kollat vätskor och oljor i bilen. Misstaget är väl att jag låtit icke "märkesverkstäder" göra detta.

Har bilen servats enligt service boken tidigare?

Den är servad men har gjort det på icke märkesverkstäder. Dessvärre.

4 146 Inlägg
18 april 2023
#34
Hur mycket har du kört dem efter den servades?

Om det var typ första gången efter servicen(en månad senare) och bilen havererade så tror jag det kan finnas ett samband med servicen och haveriet.

Om du använt den varje dag sedan service och den havererade en månad senare så tror jag inte man kan skylla på verkstaden.


3 202 Inlägg
18 april 2023
#35
draags skrev:
Low skrev:
Har bilen servats enligt service boken tidigare?

Den är servad men har gjort det på icke märkesverkstäder. Dessvärre.

Det är irrelevant att det är icke märkesverkstäder som servat, så länge det är gjort enl schema.
Men för att få ett så kraftigt lagerhaveri har det gått många tusentals mil för länge. (Om det skulle vara orsaken)

Lagerhaveriet på bilden kan jag inte se hur det skulle skapa oljeläckage.  Om en vevstake slår ut genom blocket = ja.
Oljeläckaget låter som orsaken.

VAR det läckte är superintressant!
För det är sannolikt grundfelet!

Lossnad oljeplugg eller oljefilter är felmontering vid service. Punkt.
Plötsligt annat fel är möjligt, men osannolikt.
Börja med frågorna och energin där.

Glömdes påfyllningen har jag svårt att se att annat än en blygsam mängd skvätt ut.  Brukar sitta plastkåpa strax under så det INTE ska spruta på locket.
Senast redigerat av Mossan1 (18 april 2023)

26 Inlägg
18 april 2023
Trådstartare
#36
Mossan1 skrev:
draags skrev:
Low skrev:
Har bilen servats enligt service boken tidigare?

Den är servad men har gjort det på icke märkesverkstäder. Dessvärre.

Det är irrelevant att det är icke märkesverkstäder som servat, så länge det är gjort enl schema.
Men för att få ett så kraftigt lagerhaveri har det gått många tusentals mil för länge. (Om det skulle vara orsaken)

Lagerhaveriet på bilden kan jag inte se hur det skulle skapa oljeläckage.  Om en vevstake slår ut genom blocket = ja.
Oljeläckaget låter som orsaken.

VAR det läckte är superintressant!
För det är sannolikt grundfelet!

Lossnad oljeplugg eller oljefilter är felmontering vid service. Punkt.
Plötsligt annat fel är möjligt, men osannolikt.
Börja med frågorna och energin där.

Glömdes påfyllningen har jag svårt att se att annat än en blygsam mängd skvätt ut.  Brukar sitta plastkåpa strax under så det INTE ska spruta på locket.

Jag försöker få dom att skriva ner vad de menar är orsaken men det verkar som de ignorerar mig helt och hållet vilket i sig känns märkligt.

26 Inlägg
18 april 2023
Trådstartare
#37
Mossan1 skrev:
draags skrev:
Low skrev:
Har bilen servats enligt service boken tidigare?

Den är servad men har gjort det på icke märkesverkstäder. Dessvärre.

Det är irrelevant att det är icke märkesverkstäder som servat, så länge det är gjort enl schema.
Men för att få ett så kraftigt lagerhaveri har det gått många tusentals mil för länge. (Om det skulle vara orsaken)

Lagerhaveriet på bilden kan jag inte se hur det skulle skapa oljeläckage.  Om en vevstake slår ut genom blocket = ja.
Oljeläckaget låter som orsaken.

VAR det läckte är superintressant!
För det är sannolikt grundfelet!

Lossnad oljeplugg eller oljefilter är felmontering vid service. Punkt.
Plötsligt annat fel är möjligt, men osannolikt.
Börja med frågorna och energin där.

Glömdes påfyllningen har jag svårt att se att annat än en blygsam mängd skvätt ut.  Brukar sitta plastkåpa strax under så det INTE ska spruta på locket.

Okej om vi leker med tanken att jag köper en bil från 2017 och som inte varit servad och sen lämnar den på service etc. Är det då att räkna med att detta kan hända.

Försöker lära mig lite mer om bilar när jag köper nästa bil begagnad.

7 394 Inlägg
18 april 2023
#38
draags skrev:
Jesper328 skrev:
Det brukar vara så med maskiner.
De går bra tills de inte gör det längre.

Tyvärr så kan nog ingen svara exakt på vad som har hänt, MEN bilen är en 2017.
Har du maskineskadeförsäkring?

Ja men det ger inte så mycket tyvärr.

joo vad jag vet så är maskinskade upp till 10 år gammal bil, 12000 mil smile


7 441 Inlägg
18 april 2023
#39
granadadr skrev:
draags skrev:
Jesper328 skrev:
Det brukar vara så med maskiner.
De går bra tills de inte gör det längre.

Tyvärr så kan nog ingen svara exakt på vad som har hänt, MEN bilen är en 2017.
Har du maskineskadeförsäkring?

Ja men det ger inte så mycket tyvärr.

joo vad jag vet så är maskinskade upp till 10 år gammal bil, 12000 mil smile

10.000 mil hos Folksam - men samma tid.

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
18 april 2023
#40
draags skrev:
Jesper328 skrev:
Känns ju ändå som att ett fordon från 2017 bör ha en varningslampa för låg oljenivå.
Och OM det skulle vara så att verkstan tutat i för lite olja så hade motorn låtit illa innan den lade av.
I övrigt så är det praxis att provköra ett fordon innan man lämnar iväg till kund, oavsett vilket arbete som utförts.

Det jag kan tänka mig är att i samband med oljebytet så har skit/sludge lossat och satt sig i en eller flera oljekanaler upp till toppen, och således strypt oljetillförseln till ett par överfall.
Kanalerna i överfallen är ju inte direkt enorma.

Men visst, ifrågasätt vart oljeläckaget kom ifrån.
Du kan ju liksom ha fått ett oljeläckage som du inte märkt av, det behöver inte bero på verkstadens ingrepp.
Man ska ju trots allt kolla vätskor och oljor i sin bil med jämna mellanrum. smile

En fråga. Om det nu är så att "skit/sludge lossat och satt sig i en eller flera oljekanaler upp till toppen, och således strypt oljetillförseln till ett par överfall." Är detta inget de har koll på när de gör en service?

Jag har kollat vätskor och oljor i bilen. Misstaget är väl att jag låtit icke "märkesverkstäder" göra detta.

Nej, det är tyvärr inget som går att ha koll på.
Det behöver som sagt inte behöva finnas en korrelation mellan verkstadsbesöken och haveriet.
Hade du däremot servat hos märkesverkstad så hade du troligen fått ett bättre bemötande.

Up the RA


Sök