Tråden till säkringen kan "se hel ut" men den kan vara förbrukad ändå. Byt till någon annan och kolla! Dags att inköpa en multimeter. Med en sådan kan man även "ringa säkringen" och kolla så den är hel, då piper multimetern. De kostar ca 150:- och gör mer nytta i framtiden. Min biltema är väl snart 10 år gammal...
Jag har en multimeter. Testade förut att ställa multimetern på Vdc 20V och sätta ledningarna mot säkringen men inget händer på metern. Testar att byta den. Är det något så simpelt så blir jag ju glad. Men jag tror ändå jag behöver löda om.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu … ultimetrar Näst längst ner på den sidan finns ett stycke som heter ''Mätning av förbindelse / kortslutning'' med instruktioner på hur man ska gå tillväga för att veta exempelvis om en säkring är hel (exemplet är med en lampa men samma princip).
Okej så det är bara att sätta multimeterns prober på säkringens två silvriga metallytor? Satte aldrig multimetern på 20K Ohm utan bara 20V Vdc så jag gjorde antagligen fel där. Kanske därför jag inte fått nått värde eller så är säkringen kaputt. Ska prova byta den i eftermiddag plus mäta.
Jag har en multimeter. Testade förut att ställa multimetern på Vdc 20V och sätta ledningarna mot säkringen men inget händer på metern. Testar att byta den. Är det något så simpelt så blir jag ju glad. Men jag tror ändå jag behöver löda om.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu … ultimetrar Näst längst ner på den sidan finns ett stycke som heter ''Mätning av förbindelse / kortslutning'' med instruktioner på hur man ska gå tillväga för att veta exempelvis om en säkring är hel (exemplet är med en lampa men samma princip).
Okej så det är bara att sätta multimeterns prober på säkringens två silvriga metallytor? Satte aldrig multimetern på 20K Ohm utan bara 20V Vdc så jag gjorde antagligen fel där. Kanske därför jag inte fått nått värde eller så är säkringen kaputt. Ska prova byta den i eftermiddag plus mäta.
Ja, bort med säkringen och mäta. Om du har en summerfunktion så är det lättast med den, piper den så är säkringen hel.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu … ultimetrar Näst längst ner på den sidan finns ett stycke som heter ''Mätning av förbindelse / kortslutning'' med instruktioner på hur man ska gå tillväga för att veta exempelvis om en säkring är hel (exemplet är med en lampa men samma princip).
Okej så det är bara att sätta multimeterns prober på säkringens två silvriga metallytor? Satte aldrig multimetern på 20K Ohm utan bara 20V Vdc så jag gjorde antagligen fel där. Kanske därför jag inte fått nått värde eller så är säkringen kaputt. Ska prova byta den i eftermiddag plus mäta.
Ja, bort med säkringen och mäta. Om du har en summerfunktion så är det lättast med den, piper den så är säkringen hel.
Läget du använt är för att mäta spänning.
man kan ju mäta spänningen i stereon när den är inkopplad för att se om man får fram spänningen i stereon.. det kan ju oxå vara en väg att gå. för att vara säker på att strömförsörjningen är bra.
för problemet med att bara motståndsmäta är att man kan tappa kontakten under belastning. då verkar allt vara perfekt när man motståndsmätare kretsen. men den tappar kontakt helt när man belastar kretsen
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/grundlaggande-ellara/multimetrar Näst längst ner på den sidan finns ett stycke som heter ''Mätning av förbindelse / kortslutning'' med instruktioner på hur man ska gå tillväga för att veta exempelvis om en säkring är hel (exemplet är med en lampa men samma princip).
Okej så det är bara att sätta multimeterns prober på säkringens två silvriga metallytor? Satte aldrig multimetern på 20K Ohm utan bara 20V Vdc så jag gjorde antagligen fel där. Kanske därför jag inte fått nått värde eller så är säkringen kaputt. Ska prova byta den i eftermiddag plus mäta.
Ja, bort med säkringen och mäta. Om du har en summerfunktion så är det lättast med den, piper den så är säkringen hel.
Läget du använt är för att mäta spänning.
Har mätt nu och det står bara 0.L på mätaren hela tiden, vet inte vad det betyder..
Växlade till Vdc bara för att och det visade 0.01 ibland..
Åkte och köpte en ny säkring med samma ampere (10A) men fortfarande inget resultat. Dock stod det 32V på säkringen jättesmått. Kan det bli fel eftersom bilen har max 12V?
Kan tillägga att mätaren stod på 0.L hela tiden även fast jag inte nuddade nått.
Okej så det är bara att sätta multimeterns prober på säkringens två silvriga metallytor? Satte aldrig multimetern på 20K Ohm utan bara 20V Vdc så jag gjorde antagligen fel där. Kanske därför jag inte fått nått värde eller så är säkringen kaputt. Ska prova byta den i eftermiddag plus mäta.
Ja, bort med säkringen och mäta. Om du har en summerfunktion så är det lättast med den, piper den så är säkringen hel.
Läget du använt är för att mäta spänning.
man kan ju mäta spänningen i stereon när den är inkopplad för att se om man får fram spänningen i stereon.. det kan ju oxå vara en väg att gå. för att vara säker på att strömförsörjningen är bra.
för problemet med att bara motståndsmäta är att man kan tappa kontakten under belastning. då verkar allt vara perfekt när man motståndsmätare kretsen. men den tappar kontakt helt när man belastar kretsen
Har kollat det förut genom att kolla spänningen i kablarna som går in i stereon, (röd, svart och gul) men händer inget.
Ja, bort med säkringen och mäta. Om du har en summerfunktion så är det lättast med den, piper den så är säkringen hel.
Läget du använt är för att mäta spänning.
man kan ju mäta spänningen i stereon när den är inkopplad för att se om man får fram spänningen i stereon.. det kan ju oxå vara en väg att gå. för att vara säker på att strömförsörjningen är bra.
för problemet med att bara motståndsmäta är att man kan tappa kontakten under belastning. då verkar allt vara perfekt när man motståndsmätare kretsen. men den tappar kontakt helt när man belastar kretsen
Har kollat det förut genom att kolla spänningen i kablarna som går in i stereon, (röd, svart och gul) men händer inget.
Mäter du mellan svart och gul/röd? Och får noll med mätaren inställd på 20 V dc?
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
man kan ju mäta spänningen i stereon när den är inkopplad för att se om man får fram spänningen i stereon.. det kan ju oxå vara en väg att gå. för att vara säker på att strömförsörjningen är bra.
för problemet med att bara motståndsmäta är att man kan tappa kontakten under belastning. då verkar allt vara perfekt när man motståndsmätare kretsen. men den tappar kontakt helt när man belastar kretsen
Har kollat det förut genom att kolla spänningen i kablarna som går in i stereon, (röd, svart och gul) men händer inget.
Mäter du mellan svart och gul/röd? Och får noll med mätaren inställd på 20 V dc?
Ja precis. Jag provar röd prob vid röd kabel och svart prob vid svart och gul, var för sig, och tvärtom men inget händer. Provat allt möjligt.
Har kollat det förut genom att kolla spänningen i kablarna som går in i stereon, (röd, svart och gul) men händer inget.
Mäter du mellan svart och gul/röd? Och får noll med mätaren inställd på 20 V dc?
Ja precis. Jag provar röd prob vid röd kabel och svart prob vid svart och gul, var för sig, och tvärtom men inget händer. Provat allt möjligt.
Du måste mäta röd -> svart och gul -> svart (och då med tändning på). Båda dessa ska ge 12V (eller mer).
Ger detta inte utslag så mäter du mellan kragen på cigguttaget och röd/gul. Detta för att se om det är jord som saknas. Får du nu 12V så saknas jord. Får du fortfarande inget utslag så saknas plus. Då måste du gå vidare och se om det finns fler säkringar (högst troligt) innan kontakten, tex i bilens säkringsbox.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Mäter du mellan svart och gul/röd? Och får noll med mätaren inställd på 20 V dc?
Ja precis. Jag provar röd prob vid röd kabel och svart prob vid svart och gul, var för sig, och tvärtom men inget händer. Provat allt möjligt.
Du måste mäta röd -> svart och gul -> svart (och då med tändning på). Båda dessa ska ge 12V (eller mer).
Ger detta inte utslag så mäter du mellan kragen på cigguttaget och röd/gul. Detta för att se om det är jord som saknas. Får du nu 12V så saknas jord. Får du fortfarande inget utslag så saknas plus. Då måste du gå vidare och se om det finns fler säkringar (högst troligt) innan kontakten, tex i bilens säkringsbox.
Okej för att se så jag inte missförstått. Röd ledning till svart kabel och svart ledning till gul kabel? Funkar inte det så tar jag svart ledning mot cigguttagets krage och röd ledning mellan röd och gul kabel?
Ska testa efter jobbet.
Ja asså jag har ju säkringar i bilen och ett säkringsfack i motorutrymmet. Har bara kollat dem i bilen än så länge.
Ja precis. Jag provar röd prob vid röd kabel och svart prob vid svart och gul, var för sig, och tvärtom men inget händer. Provat allt möjligt.
Du måste mäta röd -> svart och gul -> svart (och då med tändning på). Båda dessa ska ge 12V (eller mer).
Ger detta inte utslag så mäter du mellan kragen på cigguttaget och röd/gul. Detta för att se om det är jord som saknas. Får du nu 12V så saknas jord. Får du fortfarande inget utslag så saknas plus. Då måste du gå vidare och se om det finns fler säkringar (högst troligt) innan kontakten, tex i bilens säkringsbox.
Okej för att se så jag inte missförstått. Röd ledning till svart kabel och svart ledning till gul kabel? Funkar inte det så tar jag svart ledning mot cigguttagets krage och röd ledning mellan röd och gul kabel?
Ska testa efter jobbet.
Ja asså jag har ju säkringar i bilen och ett säkringsfack i motorutrymmet. Har bara kollat dem i bilen än så länge.
Nej... Multimeterns röda mot röd respektive gul och multimeterns svarta mot svart (och i förlängningen ciggutagets krage).
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Du måste mäta röd -> svart och gul -> svart (och då med tändning på). Båda dessa ska ge 12V (eller mer).
Ger detta inte utslag så mäter du mellan kragen på cigguttaget och röd/gul. Detta för att se om det är jord som saknas. Får du nu 12V så saknas jord. Får du fortfarande inget utslag så saknas plus. Då måste du gå vidare och se om det finns fler säkringar (högst troligt) innan kontakten, tex i bilens säkringsbox.
Okej för att se så jag inte missförstått. Röd ledning till svart kabel och svart ledning till gul kabel? Funkar inte det så tar jag svart ledning mot cigguttagets krage och röd ledning mellan röd och gul kabel?
Ska testa efter jobbet.
Ja asså jag har ju säkringar i bilen och ett säkringsfack i motorutrymmet. Har bara kollat dem i bilen än så länge.
Nej... Multimeterns röda mot röd respektive gul och multimeterns svarta mot svart (och i förlängningen ciggutagets krage).
Då är jag med, tack! Uppdaterar i eftermiddag hur det går.
Du måste mäta röd -> svart och gul -> svart (och då med tändning på). Båda dessa ska ge 12V (eller mer).
Ger detta inte utslag så mäter du mellan kragen på cigguttaget och röd/gul. Detta för att se om det är jord som saknas. Får du nu 12V så saknas jord. Får du fortfarande inget utslag så saknas plus. Då måste du gå vidare och se om det finns fler säkringar (högst troligt) innan kontakten, tex i bilens säkringsbox.
Okej för att se så jag inte missförstått. Röd ledning till svart kabel och svart ledning till gul kabel? Funkar inte det så tar jag svart ledning mot cigguttagets krage och röd ledning mellan röd och gul kabel?
Ska testa efter jobbet.
Ja asså jag har ju säkringar i bilen och ett säkringsfack i motorutrymmet. Har bara kollat dem i bilen än så länge.
Nej... Multimeterns röda mot röd respektive gul och multimeterns svarta mot svart (och i förlängningen ciggutagets krage).
Har testat nu. Multimetern visade inget värde när jag mätte i enbart stereons kontakt men det kom 11,93V som max när jag testade mot cigguttagets krage. Eller kragen i sig visade inget utan fick testa mot en liten metallyta på själva uttaget. Efter typ tre försök så blixtrade det till just där och det visade inget mer. Säkringen gick till cigguttagsvärmaren, har en till i reserv. Men då betyder detta att stereon saknar jord???
Okej för att se så jag inte missförstått. Röd ledning till svart kabel och svart ledning till gul kabel? Funkar inte det så tar jag svart ledning mot cigguttagets krage och röd ledning mellan röd och gul kabel?
Ska testa efter jobbet.
Ja asså jag har ju säkringar i bilen och ett säkringsfack i motorutrymmet. Har bara kollat dem i bilen än så länge.
Nej... Multimeterns röda mot röd respektive gul och multimeterns svarta mot svart (och i förlängningen ciggutagets krage).
Har testat nu. Multimetern visade inget värde när jag mätte i enbart stereons kontakt men det kom 11,93V som max när jag testade mot cigguttagets krage. Eller kragen i sig visade inget utan fick testa mot en liten metallyta på själva uttaget. Efter typ tre försök så blixtrade det till just där och det visade inget mer. Säkringen gick till cigguttagsvärmaren, har en till i reserv. Men då betyder detta att stereon saknar jord???
Längst in i mitten på cigguttaget är plus, och du kom troligen åt både plus och minus samtidigt och kortslöt så säkringen gick.
Kolla om du hittar någon säkring för stereon i säkringsfacket i bilen.
Nej... Multimeterns röda mot röd respektive gul och multimeterns svarta mot svart (och i förlängningen ciggutagets krage).
Har testat nu. Multimetern visade inget värde när jag mätte i enbart stereons kontakt men det kom 11,93V som max när jag testade mot cigguttagets krage. Eller kragen i sig visade inget utan fick testa mot en liten metallyta på själva uttaget. Efter typ tre försök så blixtrade det till just där och det visade inget mer. Säkringen gick till cigguttagsvärmaren, har en till i reserv. Men då betyder detta att stereon saknar jord???
Längst in i mitten på cigguttaget är plus, och du kom troligen åt både plus och minus samtidigt och kortslöt så säkringen gick.
Kolla om du hittar någon säkring för stereon i säkringsfacket i bilen.
Ah okej på det viset. Bytte säkringen och uttaget funkar igen.
Ja jag kollade radions säkring i säkringsboxen och den är hel, bytte till en ny bara för att men fortfarande nada.
Har testat nu. Multimetern visade inget värde när jag mätte i enbart stereons kontakt men det kom 11,93V som max när jag testade mot cigguttagets krage. Eller kragen i sig visade inget utan fick testa mot en liten metallyta på själva uttaget. Efter typ tre försök så blixtrade det till just där och det visade inget mer. Säkringen gick till cigguttagsvärmaren, har en till i reserv. Men då betyder detta att stereon saknar jord???
Längst in i mitten på cigguttaget är plus, och du kom troligen åt både plus och minus samtidigt och kortslöt så säkringen gick.
Kolla om du hittar någon säkring för stereon i säkringsfacket i bilen.
Ah okej på det viset. Bytte säkringen och uttaget funkar igen.
Ja jag kollade radions säkring i säkringsboxen och den är hel, bytte till en ny bara för att men fortfarande nada.
Men du får ingen spänning när du mäter på röd och svart och gul och svart med tändningen på? Du har väl förövrigt allt annat inkopplat som hör till stereon när du mäter.
Längst in i mitten på cigguttaget är plus, och du kom troligen åt både plus och minus samtidigt och kortslöt så säkringen gick.
Kolla om du hittar någon säkring för stereon i säkringsfacket i bilen.
Ah okej på det viset. Bytte säkringen och uttaget funkar igen.
Ja jag kollade radions säkring i säkringsboxen och den är hel, bytte till en ny bara för att men fortfarande nada.
Men du får ingen spänning när du mäter på röd och svart och gul och svart med tändningen på? Du har väl förövrigt allt annat inkopplat som hör till stereon när du mäter.
Nej ingenting alls. Japp allt är inkopplat som behövs för att stereon och skärmen ska fungera.
Ah okej på det viset. Bytte säkringen och uttaget funkar igen.
Ja jag kollade radions säkring i säkringsboxen och den är hel, bytte till en ny bara för att men fortfarande nada.
Men du får ingen spänning när du mäter på röd och svart och gul och svart med tändningen på? Du har väl förövrigt allt annat inkopplat som hör till stereon när du mäter.
Nej ingenting alls. Japp allt är inkopplat som behövs för att stereon och skärmen ska fungera.
Kanske missat det, men vad är det för bil och årsmodell?
Men du får ingen spänning när du mäter på röd och svart och gul och svart med tändningen på? Du har väl förövrigt allt annat inkopplat som hör till stereon när du mäter.
Nej ingenting alls. Japp allt är inkopplat som behövs för att stereon och skärmen ska fungera.
Kanske missat det, men vad är det för bil och årsmodell?