Bromspedalen sjunker långsamt när bilen är igång

Jonte725
2 juli 2023 · 2 Inlägg

Hej!

en Saab 9-3 2008 ttid
jag har fått nedslag på besiktningen för sjunkande broms när bilen är igång. Tänkte då att de var lätt fixat med att lufta bromsarna enligt WIS. De hjälpte ej och då trodde far min att de var huvudbromscylindern, så den byttes och samma fel fanns kvar. Då testa vi lufta ABSen genom att använda absen så mycket som möjligt på en grusväg och sen lufta ur rören vid absen men fortfarande samma.

jag och min far överväger om de är antingen fel på absen som läcker tillbaka till kärlet eller att något med bromsservon är fel.

en iakttagelse jag gjorde var att höger bak bromsskiva var mycket varmare än vänster bak.

Någon som har bra koll på vad de kan vara?

EmsAnders
3 juli 2023 · 151 Inlägg

Går pedalen i botten helt, hela vägen ner till botten?

DrBoost
3 juli 2023 · 6 Inlägg

Hej!
Känt fenomen, det är inget fel utan beror på att bromsboostern har mycket hög förstärkning.
Finns beskrivet i en Teknisk Service Bulletin 522-2732.
En sökning på TSB 522-2732 ger info.

Jonte725
3 juli 2023 · 2 Inlägg

DrBoost skrev:
Hej!
Känt fenomen, det är inget fel utan beror på att bromsboostern har mycket hög förstärkning.
Finns beskrivet i en Teknisk Service Bulletin 522-2732.
En sökning på TSB 522-2732 ger info.

De är ju helt galet att besiktningsmannen inte vet detta. När man grubblat många timmar och meckat på ett problem som ej finns.

EmsAnders
3 juli 2023 · 151 Inlägg

Precis det jag ville komma till, om inte pedalen går helt i botten så är det normalt på dessa bilar att pedalen sjunker sakta sakta om man håller pedalen nertryckt en längre stund

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang