3116
Sök

Audi A4 B8 'misfire cyl 3'

22 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#1
Hej. Hjälper närstående med Audi A4 B8 1,8tfsi.
Bytte först 1 stift och en tändspole ihop med luftmassemätaren, cylinder 2(!!!!)
Gick som en dröm i 25mil.
Nu var det cylinder 3 som dök upp, bytte resten av stiften och nya spolar.

Men cylinder 3 misständer ändå?

Hur går jag vidare? Kan jag ens gå vidare?
Jag öppnade plastskyddet till kabelhärvan, ser original ut, inget synligt fel, kontakterna likaså, dock så är 'klickljudet'
borta på kontakterna, svåra att ta ur och sätta i...

Är bara allmänt förståndig, ej bilkunnig!

3 194 Inlägg
25 maj
#2
Ny är inte till 100% = Hel.

Byt plats på nån och se om felet flyttar med.

Kontakterna kan ju okulärbesiktas så inget stift är böjt eller bränt.

Givetvis kan det vara spridare också och ren slump att det dök upp nu.  Kanske kom åt den.....
Inte så sannolikt kanske  men lätt att snöa in....

4 137 Inlägg
25 maj
#3
Har haft samma fenomen på golfen, den gick fett på en cylinder med misstädning, körde ett bit och hällde på en halv flaska STP injection cleaner men fenomenet upphörde iaf.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

22 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Ny är inte till 100% = Hel.

Byt plats på nån och se om felet flyttar med.

Kontakterna kan ju okulärbesiktas så inget stift är böjt eller bränt.

Givetvis kan det vara spridare också och ren slump att det dök upp nu.  Kanske kom åt den.....
Inte så sannolikt kanske  men lätt att snöa in....

Körde den kort bit på landsväg nu, hackade vid starten, men sedan felfritt i 5 minuter från 30-90km/h
Parkerade vid bilfirman, de får kolla närmare.
Injection trim är värt ett test!

EDIT# Jag kollade kontakterna, såg 'hon-stiften' på alla, kollade mer noga på 3:an, de ser okej ut, likaså de tunna kablarna som går in i kontakten.
Men mer än så kan man inte se. Kabelhärvan såg som sagt original ut, inklusive lite glest lindad isoleringstape. Årsmodell 2010.
Senast redigerat av merc200dalarna (25 maj )

22 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#5
spillolja skrev:
Har haft samma fenomen på golfen, den gick fett på en cylinder med misstädning, körde ett bit och hällde på en halv flaska STP injection cleaner men fenomenet upphörde iaf.

Jag kan inte bedöma stift, men alla fyra var mörkt svartsotiga, men ej blöta. Hushållspapper tog bort sotet, väldigt torrt sot.

22 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#7
Mew skrev:
Där är inte olja i tändstiftshålen?

Nej. Torra stift, ovan gängen och torrt i gängen, sedan svartsotiga, men torra!


Sök