3242
Sök

Bygling ownice c200

9 Inlägg
10 augusti 2023
Trådstartare
Hej

I min volkswagen touran 2007 sitter en eftermonterad androidenhet som heter ownice c200. För ca ett halvår sedan så låste sig skärmen med en bild på en bil. Varje gång jag startar bilen går den igenom uppstartsproceduren och sen låser sig.

Jag har förstått att denna enhet om den är kopplad enligt manual (som jag tyvärr inte kan hitta) inte går att använda när man kör och jag misstänker skarpt att det är just denna bilsymbol som indikerar att bilen kör och att enheten är låst.

Enheten monterades av ett företag som inte finns kvar längre. Men jag minns att vi diskuterade just denna funktionen. Det är sladdar som skall kopplas på någon givare vid växelspaken. De föreslog att vi skulle bygla dessa så att enheten alltid går att använda, så det gjordes

Min slutsats är att denna bygling har hoppat av och att det är därför jag inte kan använda min enhet. Har haft av den och tittat på kabelhärvan bakom utan att kunna identifiera denna bygling.

Så.....Är det någon här som har någon idé om vad jag skall titta efter och var? Vilken färg är det på sladdarna som skall vara byglade och hur görs det normalt sett? All info som tar mig närmare en lösning på problemet tas tacksamt emot.

Mvh
Magnus

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
10 augusti 2023
https://a.d-cd.net/e2bfb6s-960.jpg

Detta skall vara ett schema över en C200.
Ska iväg på jobb, återkommer under eftermiddagen om ingen annan hinner hjälpa dig först. smile

Up the RA

9 Inlägg
10 augusti 2023
Trådstartare
Tack så jättemycket! Detta schemat är mycket snarlikt eller exakt samma som det som finns på enhetens översida. Men jag har inte riktigt förstått baserat på detta schema vilka sladdar som skickar signal att bilen körs eller inte.

Som jag förstår det skall sluten krets innebära att bilen inte körs och bruten krets att man kör. Mitt antagande är att denna krets med tiden och vibrationer brutits. Vet bara inte vilken krets eller var.

Jag ser fram emot fortsatt hjälp.

Mvh
Magnus

* Voff voff *
10 607 Inlägg
10 augusti 2023
Min gissning är att det är "Brake" (nr 18) som är inblandad. Brukar iaf vara så...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 013 Inlägg
10 augusti 2023
Brådhis: Ja.

Men enheten ska ju fungera under körning med? Radio, GPS osv..? För det är väl en vanlig androidstereo? Monterade in en i våras och den fungerade bra men vissa funktioner som filmvisning och avancerade inställningar var låsta. En kabel till handbroms var det ja... Detta löste sig på annat sätt.

Men att den har helt gått i baklås låter märkligt i mina öron. Har ni provat/kunnat titta på film innan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
10 augusti 2023
Trådstartare
Nja. Vi har nog aldrig använt den för att titta på film det gör  vi hellre hemma. Radio, GPS och handsfree telefon är vad vi använder den till. Men sen 6 månader tillbaka funkar inget av det. Bara en bild på en bil.

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
10 augusti 2023
Hqr du kopplar ur den helt ur bilen för att se om den gör en reset .. annars kostar en snarlik Android enhet under 1500kr 😁

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
10 augusti 2023
Trådstartare
Så jag förstår att enheten normalt sett bara låser möjligheten att titta på film när man kör men inget annat. Jag känner att jag inte borde anta något mer. Men bilen var inne på verkstad i förra veckan för att byta ut kombipanelen. Så något antagande om att stereon varit strömlös under den tiden blir det inte smile. Jag åker hem och testar istället. Återkommer med svar.

Någon ny enhet blir det inte tal om. Bilen skall säljas så fort som möjligt. Helst med fungerade enhet. Om det inte är lösbart så blir det att sätta tillbaka originalstereon med 5 cd växlare smile

Forummoderator
18 013 Inlägg
10 augusti 2023
Om du tar ut den och ser om det finns någon liten knapp/hål för gem för fabriksåterställning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
10 augusti 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Om du tar ut den och ser om det finns någon liten knapp/hål för gem för fabriksåterställning?

Hålet finns på framsidan och detta är redan provat.

Mvh
Magnus

9 Inlägg
11 augusti 2023
Trådstartare
Då har jag haft enheten strömlös under natten. Jag gjorde reset både före och efter. Fortfarande samma problem.

"Brake" kabeln är identifierad. Den är brun på bilderna och går från själva enheten till den lilla lådan på bilden.

Börjar misstänka att det inte bara har med brake kabeln att göra. Kanske det sitter fast en skiva i enheten?

Mvh
Magnus https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247047/247047-af7fb613d4248553b59424ff6e7bb840.jpg

Forummoderator
18 013 Inlägg
11 augusti 2023
Kan du mäta om den bruna får +12v?

9 Inlägg
11 augusti 2023
Trådstartare
Jag tog bilen till en vän som har ett större intresse för detta. Fick inte igång den, så vi bytte till originalstereon så länge. Han skall strömsätta den i sitt garage och se om han kan lista ut det.

Orginalstereon kräver en pinkod för att hoppa igång. En pinkod som jag givetvis inte har en susning om vad den är smile

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
11 augusti 2023
Ring ner till Möller och be dem att dra fram radiokoden åt dig. smile

Up the RA

9 Inlägg
11 augusti 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Ring ner till Möller och be dem att dra fram radiokoden åt dig. smile

Vem är Möller?

Mvh
Magnus

9 Inlägg
14 augusti 2023
Trådstartare
Så en snabb återkoppling. Killen som tittade på den trodde att det var ett mjukvarufel. Inte så konstigt antagande av en mjukvaruutvecklare smile

Han hade en idé om hur han skulle kunna starta om i felsäkert läge och därifrån göra fabriksåterställning. Men då var han tvungen att koppla in den i bilen. Sagt och gjort, vi kopplade in men inget hände. Nada, noll. Testade att koppla in sladden för alltid på. Inte heller då hände något. Fram med multimetern och mäta upp allt. Det var ström på allt som skulle vara ström på. Då gjorde vi den 10e reseten de senaste dagarna. Nu hoppade den igång! Från menyn gjorde vi fabriksåterställning och nu funkar allt utmärkt. Vi vet inte riktigt säkert var felet låg, men nu funkar det och bilen skall säljas så inte mycket lönt att fördjupa sig mer i det.

Slutet gott allting gott smile

Tack alla som gjort sitt bästa för att hjälpa till.

Mvh
Magnus

Sök