Hej!
Jag är lite förundrad hur det kommer sig att så många bilar har manuell växellåda.
Tänk dig att du är helt ny här (på jorden eller vilken begränsning vi nu tänker oss) och du behöver ett transportfordon att ta dig runt med. En ratt kan man ju förstå att man behöver i ett sådant fordon, för att välja körriktning. Sedan behövs någon form av accelerationsreglage. En fotpedal blir bra eftersom händerna är upptagna på ratten. Sedan behövs kanske något att bromsa farten med, en fotbromspedal. Rör du ingen av dem så fortsätter bilen att rulla i nästan samma fart, det kan ju vara praktiskt så blir färden inte så ryckig. Släpper du ratten så återgår den till mitten så småningom. Verkar logiskt.
Så långt sträcker sig fantasin kan man tänka. Sedan sätter du dig i en bil (sannolikt en manuell bil eftersom de är vanligast) och vad finns det där? Jo, dels har den 3 pedaler, trots att du bara har två fötter. Accelerationspedal, bromspedal och så en skuttaivägpedal. Sedan har den en rasselspak med 7-8 lägen som rör sig i olika rikningar som man ska hålla på och lirka och känna efter så att den tajmar ihop med skuttaivägpedalen och gaspedalen samtidigt som man kanske behöver använda bromspedalen om det lutar, men det vet du ju inget om ännu. Varför finns det en sådan tänker du förmodligen? Är det någon barnsäker detalj eller? Ett kombinationslås för att komma iväg med fordonet? Till det finns ju nyckeln här.
Vad är det som är så bra med en manuell växellåda egentligen? En del säger att det är roligare. En del säger att det drar mindre bensin eller att det är lättare att hålla hastighetsbegränsningar. Mindre som kan gå sönder? Jag vet inte. Det går ju att rasa/bränna en koppling eller slita ut en synkring om man är oförsiktig. Drar det verkligen så lite bensin som de flesta hanterar motor/växellåda manuellt? Roligare? Är det lika roligt med vevstart? En del kanske tycker det. Om man vill hålla hastigheten finns det ju en mätare för det som man kan titta på ibland, annars är det väl bara att följa efter de andra bilarna.
Är det en sådan där standardmässig kvarleva från bilarnas barndom som bara hängt med av gammal vana?
Dagens automatlådor finns ju i många olika versioner. 4-växlade, 7-växlade, steglösa, med eller utan momentomvandlare, lock up på tvåan eller 4:an. Ofta drar de lika lite eller mindre bensin än en manuell låda kört optimalt bränsleeffektivt. Förmodligen drar många mindre bränsle än hur de flesta använder en manuell låda.
Om de flesta föredrog en automatlåda är det troligt att manuell endast skulle vara tillval på sin höjd och inte ens billigare i tillverkning eller inköp.
Så vad är grejjen med manuella lådor? (från en som ännu inte förstått)
Vad föredrar du? Skuttaivägpedal och rasselspak eller en enkel växelväljare: framåt eller bakåt?