2885
Sök

Vad är grejjen med manuella växellådor?

1 171 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Jag är lite förundrad hur det kommer sig att så många bilar har manuell växellåda.

Tänk dig att du är helt ny här (på jorden eller vilken begränsning vi nu tänker oss) och du behöver ett transportfordon att ta dig runt med. En ratt kan man ju förstå att man behöver i ett sådant fordon, för att välja körriktning. Sedan behövs någon form av accelerationsreglage. En fotpedal blir bra eftersom händerna är upptagna på ratten. Sedan behövs kanske något att bromsa farten med, en fotbromspedal. Rör du ingen av dem så fortsätter bilen att rulla i nästan samma fart, det kan ju vara praktiskt så blir färden inte så ryckig. Släpper du ratten så återgår den till mitten så småningom. Verkar logiskt.

Så långt sträcker sig fantasin kan man tänka. Sedan sätter du dig i en bil (sannolikt en manuell bil eftersom de är vanligast) och vad finns det där? Jo, dels har den 3 pedaler, trots att du bara har två fötter. Accelerationspedal, bromspedal och så en skuttaivägpedal. Sedan har den en rasselspak med 7-8 lägen som rör sig i olika rikningar som man ska hålla på och lirka och känna efter så att den tajmar ihop med skuttaivägpedalen och gaspedalen samtidigt som man kanske behöver använda bromspedalen om det lutar, men det vet du ju inget om ännu. Varför finns det en sådan tänker du förmodligen? Är det någon barnsäker detalj eller? Ett kombinationslås för att komma iväg med fordonet? Till det finns ju nyckeln här.

Vad är det som är så bra med en manuell växellåda egentligen? En del säger att det är roligare. En del säger att det drar mindre bensin eller att det är lättare att hålla hastighetsbegränsningar. Mindre som kan gå sönder? Jag vet inte. Det går ju att rasa/bränna en koppling eller slita ut en synkring om man är oförsiktig. Drar det verkligen så lite bensin som de flesta hanterar motor/växellåda manuellt? Roligare? Är det lika roligt med vevstart? En del kanske tycker det. Om man vill hålla hastigheten finns det ju en mätare för det som man kan titta på ibland, annars är det väl bara att följa efter de andra bilarna.

Är det en sådan där standardmässig kvarleva från bilarnas barndom som bara hängt med av gammal vana?

Dagens automatlådor finns ju i många olika versioner. 4-växlade,  7-växlade, steglösa, med eller utan momentomvandlare, lock up på tvåan eller 4:an. Ofta drar de lika lite eller mindre bensin än en manuell låda kört optimalt bränsleeffektivt. Förmodligen drar många mindre bränsle än hur de flesta använder en manuell låda.

Om de flesta föredrog en automatlåda är det troligt att manuell endast skulle vara tillval på sin höjd och inte ens billigare i tillverkning eller inköp.

Så vad är grejjen med manuella lådor? (från en som ännu inte förstått) smile
Vad föredrar du? Skuttaivägpedal och rasselspak eller en enkel växelväljare: framåt eller bakåt?


mr330ciM
12 Inlägg
9 februari 2007
#2
enkelt Manuell spak... är mycket roligare o köra pluss att du kan välja varv tal som du ska börja på och automat är skräp.. men sedan finns det ju fördelar med en automatare oxå.. om man kör långt är det rätt soft med senil låda.... men mitt val är klart en manuell låda

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
9 februari 2007
#3
Manuell! För mycket elektronik och datorer i dagens bilar ändå! Bilens toppera var när Audi kom med Urquattron, inget snack om saken, då körde man själv, nu sätter man sig i och bilen skjutsar en.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

39 Inlägg
9 februari 2007
#4
Med ett undantag har jag alltid haft manuellt själv (23 år bakom ratten) men ibland kört automat i jobbet, vill egentligen inte ha nåt igen med saftblandarlåda men det lutar åt att ett av byggena på lut (kört fast i rostlagning...) får det för att palla belastningen - men, då med manuellt ventilhus och den lådan (Cheva TH400) är preppad för snabba, hårda växlingar... :-). Absolut är körglädje en viktig faktor, själv tycker jag det handlar också om den extra kontroll de manuella lådorna ger. Fördröjning är alltid inbyggt i en standard automat, eftersom de ska ge lugna, mjuka växlingar som sliter minimalt på drivlinan och inte stör zzzzömniga resenärer med irriterande knyckar, undantaget vid kickdown. Lagom kul särskilt på vintern, när det kan bli riktigt obehagligt om det blir uppställ och man inte kan göra mycket för att kontra. Klart, det är ju en fördel om man åker av kanske just därför att man i alla fall kan kliva ur och knuffa upp bilen om man är ensam ute i skogen genom att med lådan i Drive låta bilen kravla och knuffa på den och sedan fort som fasen springa efter och slänga sig in bakom ratten innan den går ner i nästa dike osv... låter det kul? Jag lovar, det är inget man bör testa ensam i onödan, med uppenbar risk för att hamna under hjulen etc.

Den extra bränsleförbrukningen tar i viss mån ut sig genom att lådan växlar vid ett förinställt idealvarv man sällan nöjer sig med själv och en modern låda med litet slir och lock-up-funktion är mycket bättre än gammalt skrot så idag behöver det inte dra så mycket mera.

Men, nej, själv kan jag, diversemekande gubbe på 40+, möjligen acceptera automat i något stort, tungt och slött som ändå vill gå dit det pekar pga fysiska lagar (den levande massans och bristen på kraft för att snabbt ändra riktning). Undermotoriserade jänkepråmar (att nästan alla dom har automat beror lika mycket på svårigheten att bygga en lättväxlad manuell låda som pallar mycket moment som det rör bekvämlighet), gamla Merca S-klass med sexa och dylikt. Det finns ju ännu gamla tantkörda DAF för en billig peng (lär gå att köpa nytillverkade variatordrivremmar från Holland) om man vill åka smått utan att behöva växla, då behöver man ju bara hålla reda på framåt eller bakåt... ;-).

Manuellt för mig alltså. :-)

10 287 Inlägg
9 februari 2007
#5
Automat i Limosinen. Manuell skulle bara vara helt fel (speciellt kombinerad med storstadstrafik).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
9 februari 2007
#6
manuella lådor är felkonstruerade big_smile automat ska de vara.
finns hur många fördelar som helst med automat.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

1 893 Inlägg
9 februari 2007
#7
Skall jag sitta i köer in och ut i stan, så är automaten oslagbar, De senaste tio åren har jag mest haft automater. Varför växla när man kan slippa. Skönt att slippa krampen i högerbenet också.
Samma sak om man ligger ute på landsvägen och slukar mil...
Då är det gott med den stora komfortabla bilen automaten i regel har suttit i. wink
Började komma lite småbilar med aut för ca 10 år sedan, tyvär är de sällan till salu, hittar inga i annonserna när man behöver. Därför kör jag just nu fem petad.
I de flesta fall föredrar jag mao automat.
Men INTE i busbilen, där skall det vara manuell, för bätre kontroll av kraften ut till bakhjulen.
Sitter en 5vxl- Getrag i min Pontiac original, igår fick jag hem en ny GM F40 låda, med 6-vxl framåt. (Som om fem inte vore nog. wink )

Åka = Aut!
Köra = Man!


DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
9 februari 2007
#8
Ok jag har automat tom i driftingbilen å de är väl lite på gränsen, men som du resonerar i ditt upplägg så kan du ju tänka ett steg till. . .  är de så dyrt med busskort eller färdtjänst??!

- V8 - 4 ever . . .
_________________

1 171 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
#9
Började komma lite småbilar med aut för ca 10 år sedan, tyvär är de sällan till salu, hittar inga i annonserna när man behöver.

Ja det är ett problem.

Jag har kört en Micra med CVT-låda (steglös) förresten som var riktigt shysst. Den priroriterar gaspådrag till motorn framför att "växla ner" och varva motorn. Så första biten när man trycker på "gasen" drar den bara på ett konstant lågt varv. Sedan kommer man till en punkt där motorn börjar varvas mer och mer med mer gas. Perfekt karaktär för bästa respons och minsta bränsleförbrukning. Man tänker bara: Självklart, det är ju såhär det ska vara!


886 Inlägg
9 februari 2007
#10
Håller med kristian, men jag kör hällre än åker så för mig är det manuell som gäller, jag är kontrollfreak big_smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

873 Inlägg
9 februari 2007
#11
zoopåse skrev:
Om de flesta föredrog en automatlåda är det troligt att manuell endast skulle vara tillval på sin höjd och inte ens billigare i tillverkning eller inköp.

Så vad är grejjen med manuella lådor? (från en som ännu inte förstått) smile
Vad föredrar du? Skuttaivägpedal och rasselspak eller en enkel växelväljare: framåt eller bakåt?

Flytta till USA, där tycker dom som dig och har alltid gjort det.
De har heller aldrig lärt sig köra bil.

Jag snackade en gång med en Amerikanare som blev helt chockad av att höra att majoriteten av våra bilar hade manuel växelåda.
"Oh! I love manual! Makes me feel like a race car driver! Not that common though, sadly."


"Åkt" (för köra kan det knappast kallas) automatare har jag gjort, och då har det kännts som att köra en specialanpassad bil för barn eller pensionärer.



Ps. Jag är även en sådan där person som hatar en bil om den har en massa tekniska "finesser" som ska hjälpa mig köra, om det inte går att koppla bort med en knapptryckning dvs.

Don't get mad, get even.

SLK
610 Inlägg
9 februari 2007
#12
Bor man i en storstad så ska det absolut vara en automat för det är inte speciellt kul o växla 100 ggr... ibland vill man käka, dricka, snakka i telefon etc samtidigt som man kör och då är automaten bättre o ha enligt mig... bor man däremot på landet där man inte växlar så ofta så är manuell "bättre".. men smaken e som baken....

886 Inlägg
9 februari 2007
#13
Sandman skrev:
Ps. Jag är även en sådan där person som hatar en bil om den har en massa tekniska "finesser" som ska hjälpa mig köra, om det inte går att koppla bort med en knapptryckning dvs.

Bromsservo? Styrservo? Hastighetsmätare? osv osv?



*ok inte seriöst men ändå big_smile*

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

873 Inlägg
9 februari 2007
#14
Wicca skrev:
Sandman skrev:
Ps. Jag är även en sådan där person som hatar en bil om den har en massa tekniska "finesser" som ska hjälpa mig köra, om det inte går att koppla bort med en knapptryckning dvs.

Bromsservo? Styrservo? Hastighetsmätare? osv osv?



*ok inte seriöst men ändå big_smile*

Bromservo: Ja, tyärr är mina ben för klena.
Styrservo: Nej, jag dricker mycket mjölk och har starka armar.
Hastighetsmätare: Ibland, när den själv känner för att fungera.


wink

Don't get mad, get even.

7 100 Inlägg
9 februari 2007
#15
automat ska de vara!!!!!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

911 Inlägg
9 februari 2007
#16
It's a LIFESTYLE big_smilesmile skulle aldrig kunna tänka mig en automatare smile och så får man det coola ljudet man själv kan justera big_smile

pic up the phone, wazzzaaa

VAG entusiast
277 Inlägg
15 februari 2007
#17
automat är för mesar manullet ska det var då känner man sig som Colin McRae

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all

1 723 Inlägg
15 februari 2007
#18
det är skönare med automat. jag har inte behovet av att vispa med spaken för att få mig en körupplevelse.
Senast redigerat av falloutboy (15 februari 2007)

1 171 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#19
jag har inte behovet av att vispa med spaken för att få mig en körupplevelse.

Precis. Det är ju inte kopplandet och lirkandet som är roligt med bilkörning utan kontrollen över fordonet och farten/trafiksamspelet(tycker iaf jag). Har man en accelerationspedal så har man ju full kontroll på accelerationen genom den, finns inget behov av att säga åt bilen vad den ska göra två gånger hela tiden.


Alltså, jag tänkte häromdagen att förstå vad lustigt det ser ut egentligen med alla bilar som skuttar iväg överallt. Vissa får sk kärringstopp också. Hupp-skvalp!

Bröööl-skutt-bröööm!

Människan är envis.smile

När vi går över till eldrift, bränsleceller eller elhybrider från rena förbränningsmotorer. Hur kommer spakförespråkarna resonera då?


1 297 Inlägg
16 februari 2007
#20
Tjejen min hade en aut förut. Det var riktigt tråkigt att köra, man behöde som inte göra något. Kändes hela tiden som att något fattades också!
Sen stör jag mig på att bilen inte gör som jag är van. När plattan åker i botten ska bilen åka frammåt fortare smile, inte börja varva för att sedan nån sekund senare börja gasa på.
*Den bilen saknar hon väldigt mkt* Men det är ju för dyrt med 2 bilar (nån fick sälja sin) smile)



Sök