2530
Sök

Vad är grejjen med manuella växellådor?

320 Inlägg
4 april 2007
#61
zoopåse skrev:
Bara en sådan sak som att man kan sitta och dricka upp sitt kaffe efter hamburgaren på Max mellan rödljusen utan minsta problem! Man bara sitter och ler och myser. Jag ska aldrig någonsin ha en bil med manuell låda. Finns ingen anledning.smile

/Glad bilägare.

låter som en bilist man vill "möta " i trafiken smile

sitter å mumsar fullt me Donken käk å bara gasar, styr lite med knäna när det behövs va;) ?

nämen det är såklart nya avancerade automatlådor snart är ifatt
vad gäller att vara "smarta" typ slira osv men vill man ha full kontroll på sin bil
är det manuellt som gäller...why to argue?

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
4 april 2007
#62
Xuri skrev:
Sushikocken skrev:
hehe ja... hur många racerförare kör med automatlåda?

Dom flesta i formel 1 kör väl med 7 växlade automatlåder nu  eller vilken serie var de?

Knappt inga serier alls. Dom flesta kör med halvautomat istället smile

Försök hinna med att växla med en koppling på en formel 1 bil big_smile
Senast redigerat av THEBADGUY (4 april 2007)

Allt för den där jävla hatten!

1 231 Inlägg
4 april 2007
#63
Liten, sportig osv ska man ha manuell tycker jag. Men som i min förra bmw 750 t.ex, där hade en manuell låda bara varit löjligt..
Senast redigerat av Lone Star (4 april 2007)

Mitt projekt: Evo III

Furir
18 Inlägg
4 april 2007
#64
Har precis lagt ner 15 000kr på renovering av lådan och den går grymt bra. bra drag i starterna. Ska försöka tillverka paddlar så man kan växla själv

En fördel med automat = crusie controll. Visst är det kul att växla men kör du 20mil kan det vara skönt att koppla av och framförallt hålla hastighetsbegränsningar

En stor bil ÄR större än en vanlig bil

DFFL
9 020 Inlägg
4 april 2007
#65
Tubaisten skrev:
En fördel med automat = crusie controll. Visst är det kul att växla men kör du 20mil kan det vara skönt att koppla av och framförallt hålla hastighetsbegränsningar

Farthållare finns på manuella bilar med.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Forummoderator
26 332 Inlägg
4 april 2007
#66
Hurricane skrev:
FL3JM skrev:
Automat all the way baby!


Andra fördelar med automat är att man i princip aldrig får motorstopp, hur mycket man än leker och har sig. Sen är det grymt mycket skönare att fickparkera i feta backar.
Sen växlar en automatlåda mycket bättre än när man själv växlar. Den vet EXAKT när nästa växel ska i för optimal prestanda, inte en enda RPM hit eller dit.

Det är bara inse amishpeople, manuell är för dom som inte har råd med automat. tongue

. . . men de jag skrev ovan att man får total kontroll,
betyder ju inte att man är en bra bilförare för det.

Man måste ju givetvis kunna kontrollera en bil
annars är ju hjälpmedel jätte bra att ha! wink

Har tyvärr automat på 240:n och i vintras var det lagomt roligt med omkörningar
då man gasar på och just i omkörningsögonblicket får automatlådan för sig att
"nehehejdu du behöver mer fart" och den kuggar ner utan förvarning.
Det blir kast till både höger och vänster innan det rätas ut och man tar sig förbi.

Då är nästan fördelen med manuell låda att man bestämmer SJÄLV vilken växel
det ska vara och när växeln ska i eller ur.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 april 2007
#67
körde en folkabuss en gång bahhjulsdrift och automat fy fan det var den sämsta skitbil jag kört asså så fort man fick sladd gick det inte att görra nått knappt tacka vet jag manuell fast i en stor cheva van eller en fullsizejänkare då vill man ha automat och bara cruisa sig fram

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 april 2007
#68
körde tidningar förut med en mindre lastbil då var det skönt med automat  då var det köra fem meter stanna köra fem meter stanna osv sov men vinter tid blääää fast den hade framhjulsdrift ändå

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

874 Inlägg
4 april 2007
#69
Jag föredrar automat, har kört hela vintern nu inte haft några problem alls. Om jag vill köra om någon .. inga problem, ett tryck på "S" knappen(automatisk nedväxling) eller trycka ner plattan i mattan så drar även min motorsvaga gamla bil iväg rätt bra, men jag undviker sånt då jag vill att sakerna ska hålla längre.
Vill jag busköra går även det alldeles utmärkt, men visst ibland önskar man att man kunde växlat lite tidigare. Men i "S" läget är det faktiskt riktigt kul att köra!!

I Stressad stadstrafik eller när man bara vill cruisa så funkar det också alldeles utmärkt, inget fipplande med koppling och drag läge och allt det där, man kan koncentrera sig på vad som är viktigt dvs njuta av bilen man sitter i och damen man har brevid sig big_smile

Min flickvän har en manuell så den kör jag ju med jämna mellanrum, men i vintras tror jag att halva livslängden på den kopplingen rök. Hon körde fast och innan hon kunde slira sig loss (med hjälp) så lukta det så bränt om lamellerna att jag grät inombords
(såg sedlar flaxa iväg tongue)

så, jag föredrar automat. Jag var också emot automat lådor tills jag köpte bilen jag har nu . . . och antagligen blir min nästa bil också en sån, men.. sånt kan man ju inte lova wink

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

1 723 Inlägg
4 april 2007
#70
simpann skrev:
Sen hur lätt är det att rivstarta med en automat?

beror på vilken motor du har. Med Transen behöver jag knappt fundera på att gasa så släpper det. wink Så det är väldigt lätt att rivstarta med en automat.

Hur lätt är det att rivstarta med en manuell 83as Volvo 245a? Det går men är rätt plågsamt.

Kettunen
5 april 2007
#71
Har både Manuell & Automat. Jag föredrar Manuel faktiskt än Automat. Visst är det skönt att ha Automat när man e skit trött på morra o ska te jobbet eller om du ska köra genom halva sverige. Men det blir ju aning tråkigt att köra bil oxå efter en stund. Manuel e kul oxå. Men jobbigt vissa stunder.

1 231 Inlägg
5 april 2007
#72
Ja en av varje vore ju det ultimata smile

Mitt projekt: Evo III

1 171 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
#73
Jag var också emot automat lådor tills jag köpte bilen jag har nu . . . och antagligen blir min nästa bil också en sån, men.. sånt kan man ju inte lova wink

Just det där tror jag är väldigt vanligt och det talar för automaten. De flesta bara förutsätter att de ska ha manuell men när de väl provat en bra automat så "fastnar" de. Mina föräldrar tex var skeptiska tidigare och hade bara manuella bilar men har bara haft automat sedan de skaffade sin första automatväxlade bil... Samma gäller min bror också tex.
Senast redigerat av zoopåse (5 april 2007)


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 april 2007
#74
jag har kört både automat och manuell och jag har alldrig fastnat för automat, tycker det är så tråkigt att köra med automat, mkt roligare med manuell tycker jag.. sen så tycker jag att de lixom är lite "tomt" att köra automat och inte växla själv, men smaken är som baken smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Miklen
5 april 2007
#75
Ja tycker helt enkelt: Arbetsbil -> automat... egen bil -> Manuell .. Har man bara en hyffsat vridstark motor behöver man ju inte växla ofta..ens i stan.. att inte behöva stanna handlar ju mer om planering av körningen d lär man sig när man börjar köra lastbil smile Så dom som växlar 100ggr i stan hur f*n kör ni egentligen tongue

1 079 Inlägg
5 april 2007
#76
inget fel med automat, har det på min gamla mercedes från 77, fint i stadskörning, det har bara blivit så att jag har manuella bilar, blir lite mer aktiv körning, spelar egentligen ingen roll för mig men på en bil med lite krut i så vill jag gärna kunna dra ur ordentligt och mata växlar.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

1 453 Inlägg
5 april 2007
#77
Miklen skrev:
Ja tycker helt enkelt: Arbetsbil -> automat... egen bil -> Manuell .. Har man bara en hyffsat vridstark motor behöver man ju inte växla ofta..ens i stan.. att inte behöva stanna handlar ju mer om planering av körningen d lär man sig när man börjar köra lastbil smile Så dom som växlar 100ggr i stan hur f*n kör ni egentligen tongue

Det beror kanske på vilken stad man bor i, du som är från Mölnlycke har kanske aldrig kört bil i en storstad och har då heller ingen aning om att det är en viss skillnad mot att köra i mindre orter. Inte alltid man kan ligga o pressa i 50 när hundar, kärringar, cyklister, skolbarn, budbilar och snutar kastar sig framför bilen samtidigt som alla vill köra om varandra och vägrar bromsa bara för att bilen framför har fått för sig att svänga höger...


X40 Nordic
784 Inlägg
5 april 2007
#78
Madhouse skrev:
inget fel med automat, har det på min gamla mercedes från 77, fint i stadskörning, det har bara blivit så att jag har manuella bilar, blir lite mer aktiv körning, spelar egentligen ingen roll för mig men på en bil med lite krut i så vill jag gärna kunna dra ur ordentligt och mata växlar.

Det där med att dra ut på växlarna fungerar fint fint på en nyare automat med. Trycker man bara ner gasen så kan jäg lätt få min att varva till strax före varvstoppet. Så det går fint att varava ur den om man vill.


Living in the fastlane
2 616 Inlägg
5 april 2007
#79
automat funkar hur bra som helst finns inget skönare när man pendlar som jag gör så är det bilköer osv dock när man ska leka lite så har man ju mer valfrihet med en manuell låda smile sen vet jag inte va det är men jag gillar att växla själv men har inget emot automat.


7 100 Inlägg
5 april 2007
#80
automat ska de va:P

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!


Sök