Jag kan tänka mig att de menar att det är oftast säkrare med en kabel direkt till batteriminus, när man jordar i karossen så händer det ju att man jordar på ett dåligt ställe. Men det är bara min teori om varför de skriver så.
Jag håller med Flemm att "ju kortare kabel desto bättre", fast om man ändå har batteriet där bak i skuffen så blir kabeln ganska kort. Har man inte längre än 1m lång jordkabel så tror jag att det går på ett ut, huvudsaken är att det bakre batteriets jordkabel ner till karossen är tillräckligt grov och har bra kontakt.
Om du mest ska spela med motorn påslagen så blir det i princip generatorn som sätter gränsen för hur mycket ström som kan levereras innan spänningen börjar att dippa ordentligt, batteriet fungerar som en sorts buffert och jämnar ut spänningen när den dippar. Är batteriet alldeles för klent så orkar det inte jämna ut dipparna utan då blir det rejäla svackor i spänningen.
Optima YT är ett ganska kraftigt batteri så att det ska kunna klara av lite större system, men jag har för mig att jag såg någonstans att man rekommenderar 1 batteri per 800-1000W RMS ungefär om man använder ett AGM batteri i standardstorlek, alltså tex Optima.
Om du ska spela mycket högt så är ju frågan om generatorn kan ge tillräckligt med ström, annars får batteriet försöka fylla i spänningsdipparna istället.