Audi A6 partikelfel

Nygrenv
10 november 2023 · 6 Inlägg

Hej!

Egentligen inte jag som har problem utan en kollega. Han har en Audi A6 2014 2.0TDI. Där lampan för partikelfiltret har börjat lysa. Varit in på verkstaden där man har felsökt utan att hitta problemet. Så har han kommit in och hämtat den, några dagar senare har den börjat lysa igen. Samma visa igen lämnar in den så provkör dom bilen, bränner ur filtret. Hittar inga felkoder. Får komma och hämtar den igen. Då fortsätter det så, för sen börjar även motorlampan lysa. Nu lämnar man in den på den auktoriserade verkstaden för Audi här i stan. Där gör man exakt samma saker som förut, de hittar absolut inga som helst fel heller. Och bilen går som den ska, nu börjar kollegan bli lite fundersam och leta ny bil när man inte vet varför den beter sig på detta viset. Inte haft några stora problem med denna bilen tills nu.

Tack på förhand. Försöker bara hjälpa lite på traven för honom.

Jesper328
10 november 2023 · 2 397 Inlägg

Vad har verkstäderna fått fram för felkoder då?
Lampor lyser ju inte utan anledning,, och det lär väl ha haft något att gå på.

Bäst är väl en beskrivning ifrån verkstäderna på vad de gjort.

Senast redigerat av Jesper328 (10 november 2023)

Up the RA
Presidento Of World
10 november 2023 · 3 332 Inlägg

Kör han korta sträckor?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2023 · 13 776 Inlägg

Presidento skrev:
Kör han korta sträckor?

fast det tar en bra stund på en fungerande frisk bil innan den fyller filtret..   brukar kolla på min polo och den gör det inte speciellt ofta   det tar mer än 10mil åtmnstånde.. det är det högsta jag sätt men tittar inte så ofta.. men tanten kör till och från jobbet med den ganska ofta och det är 9km stadstrafik enkel.. 

mao inte speciellt bra förutsättningar endå har jag aldrig fått upp någon varning..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
11 november 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, har en kund med samma problem en Audi 2,0 Tdi  awd. -16 . Tänder motorlampa o tuggar om att partikelfilter är kass. Denna bil har varit på flera verkstäder Audi org.  O man har bytt massor av givare o felet kvarstår. Kunden har inget större hopp om att detta kommer fixa sig o bilen går som den ska. Har sagt att ja kan ta bort o rengöra DPF , o detta lär hända .  Återkommer om det löser problemet. mvh/Husse

Nygrenv
12 november 2023 · 6 Inlägg

Presidento skrev:
Kör han korta sträckor?

Tror det blir korta sträckor för det mesta

MustangHT1967
21 november 2023 · 94 Inlägg

Lagade själv min Audi A6 2,0 tdi 2010 . Motorlampan lyste .
Fick koppla upp min VCDS för att läsa av vad den tyckte var skit .
Efter mycket Googlande och koll på Youtube så visade det sig att en trycksensor (mycket vanligt fel) behövde bytas .

Vad jag vill säga med detta är , det behövs ett verktyg som kan läsa av vad som indikeras ang felet .
Man får oftast enbart en hint om vart felet kan sitta .
Erfarenhet eller att andra har fått samma fel hjälper mycket .
Avgasreningen på dagens bilar är komplicerad och servicekrävande .
Räcker inte med skiftnyckel i dag .

Senast redigerat av MustangHT1967 (21 november 2023)

husseman
25 november 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, att dagens "avgasrening" på oljebrännare e´en härva e´jag den förste att hålla med om- o att tillverka en bil idag med Dieselmotor betyder att man måste lägga till så mkt. skit va gäller avgasrening, att det blir för dyrt. Precis som när VHS kom..80% av elektroniken var bara där för att kompensera för kapstanmotor , läshuvud osv. fel. Men ja gillar VCDS o det brukar funka bra på vw o  audi osv. Men får du bara felkod på att  ditt DPF e´kört o bilen har varit på Audi org. verkstad- där man bytt allt va gäller givare osv och anser att man kommer inte längre- då blir man lite konfunderad...- om inte de kan hitta felet. Vem ska man kontakta då? Nåja- kunden vill inte ha nåt mer att göra med Audiservice..så blir mitt problem nu. Huu- så  va har Audi missat? Kanske denna givare som heter trycksensor..- men varför? De om nån kan ju byta prylar tills det funkar?
hmm, kommer fixa denna, behöver bara lite betänketid o om nån varit med om samma kod så tas all hjälp emot. Pöss o Fis / Husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2023 · 13 776 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, att dagens "avgasrening" på oljebrännare e´en härva e´jag den förste att hålla med om- o att tillverka en bil idag med Dieselmotor betyder att man måste lägga till så mkt. skit va gäller avgasrening, att det blir för dyrt. Precis som när VHS kom..80% av elektroniken var bara där för att kompensera för kapstanmotor , läshuvud osv. fel. Men ja gillar VCDS o det brukar funka bra på vw o  audi osv. Men får du bara felkod på att  ditt DPF e´kört o bilen har varit på Audi org. verkstad- där man bytt allt va gäller givare osv och anser att man kommer inte längre- då blir man lite konfunderad...- om inte de kan hitta felet. Vem ska man kontakta då? Nåja- kunden vill inte ha nåt mer att göra med Audiservice..så blir mitt problem nu. Huu- så  va har Audi missat? Kanske denna givare som heter trycksensor..- men varför? De om nån kan ju byta prylar tills det funkar?
hmm, kommer fixa denna, behöver bara lite betänketid o om nån varit med om samma kod så tas all hjälp emot. Pöss o Fis / Husse

oftast är det för att man inte tolkar felkoderna på rätt sätt.. eller litar på vad andra skriver. 

har sätt exempel där bilar felkodar ständig på partikelfiltret men inte en jävel har kollat spridarna som står och läcker konstant inte konstigt att bilen sotar igen filtret liksom..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2023 · 13 776 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, att dagens "avgasrening" på oljebrännare e´en härva e´jag den förste att hålla med om- o att tillverka en bil idag med Dieselmotor betyder att man måste lägga till så mkt. skit va gäller avgasrening, att det blir för dyrt. Precis som när VHS kom..80% av elektroniken var bara där för att kompensera för kapstanmotor , läshuvud osv. fel. Men ja gillar VCDS o det brukar funka bra på vw o  audi osv. Men får du bara felkod på att  ditt DPF e´kört o bilen har varit på Audi org. verkstad- där man bytt allt va gäller givare osv och anser att man kommer inte längre- då blir man lite konfunderad...- om inte de kan hitta felet. Vem ska man kontakta då? Nåja- kunden vill inte ha nåt mer att göra med Audiservice..så blir mitt problem nu. Huu- så  va har Audi missat? Kanske denna givare som heter trycksensor..- men varför? De om nån kan ju byta prylar tills det funkar?
hmm, kommer fixa denna, behöver bara lite betänketid o om nån varit med om samma kod så tas all hjälp emot. Pöss o Fis / Husse

oftast är det för att man inte tolkar felkoderna på rätt sätt.. eller litar på vad andra skriver. 

har sätt exempel där bilar felkodar ständig på partikelfiltret men inte en jävel har kollat spridarna som står och läcker konstant inte konstigt att bilen sotar igen filtret liksom..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
25 november 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, ok- men bilen går perfekt, o ja har kört tvingad  Reg. på den flera gånger... men felkod kommer tbx efter nån dag.
mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2023 · 13 776 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ok- men bilen går perfekt, o ja har kört tvingad  Reg. på den flera gånger... men felkod kommer tbx efter nån dag.
mvh/husse

en trasig spridare kan mycket väl fungera så pass att den går normalt men sotar väldigt mycket.. 

räcker med en spridare som läcker så sotar det igen filtret..   men har du kollat hur mycket läckage du har i spridarna på returen?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
25 november 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, nope har inte hunnit med att felsöka än- tanken va ju att kunden skulle få bilen fixad hos Audi, men 32000:- senare så finns samma problem kvar. Tyvärr har jag inte fått se vad som bytts än.
Men på en Audi, så krävs väl inte många prylar för att komma upp i denna summa.
Kunden sa att man bytt en massa "givare"
mvh/Husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2023 · 13 776 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, nope har inte hunnit med att felsöka än- tanken va ju att kunden skulle få bilen fixad hos Audi, men 32000:- senare så finns samma problem kvar. Tyvärr har jag inte fått se vad som bytts än.
Men på en Audi, så krävs väl inte många prylar för att komma upp i denna summa.
Kunden sa att man bytt en massa "givare"
mvh/Husse

ja lämnar man in en bil hos en delbytare istället för en mekaniker så kommer dom byta allt som det inte är fel på.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
25 november 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, mjo, men man blir ju lite fundersam- de kan ju testa att byta alla saker de vill- o får inte saken att lira. Ja kan ju inte byta delar tills det funkar, viket betyder att den felsökning som måste göras ska göras av mig. Om Audi inte kan hitta felet. Känner mig lite som  de grymma killarna på YT nu.
Frågan e´om man ska ringa Pine hollow diag. , eller Diagnose  Dan? Hehe. Nä detta fixar ja.
Pöss o fis /Husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2023 · 13 776 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, mjo, men man blir ju lite fundersam- de kan ju testa att byta alla saker de vill- o får inte saken att lira. Ja kan ju inte byta delar tills det funkar, viket betyder att den felsökning som måste göras ska göras av mig. Om Audi inte kan hitta felet. Känner mig lite som  de grymma killarna på YT nu.
Frågan e´om man ska ringa Pine hollow diag. , eller Diagnose  Dan? Hehe. Nä detta fixar ja.
Pöss o fis /Husse

Diagnose Dan så klart..    han är duktig på att förklara hur han kommer fram till felen.. smile

jag skulle nog gått den enkla vägen  slagit ett spett genom partikelfiltret och gjort partikelfilter off..

jag har ett extra filter ligger till min bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
25 november 2023 · 1 605 Inlägg

Hehe, ja kanske provar det... vi får se.

pöss o fis/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang