Komplös?
Då är inte ringarna bara slitna utan borta eller fastnat. Det senare bara på motorer som stått I årtionden.
Borta så är cyl repade.
Hur ser cyl ut? Är dom så rostiga som dom ser ut på bild?
Om ja, kan ringarna ha fastnat.
Har själv startat upp motorer som suttit fast i ringarna mot cyl.
Lite olja för att hjälpa komp vid start, sen har den gnuggat ren sig och ringarna lossnat igen när den gått.
Brukar ryka som f@n först.....
Samt, hur såg TOPPEN ut? Inkl dess ventiler.
Visst kan man ha i tex Tsprit, men svårbedömd Hur fort det ska försvinna,
ja, det får man bedömma .
Inte "bara glubba ner", i alla fall.
man kan göra samma sprittest med ventilerna med toppen upp och ner.
Jag förutsätter givetvis att ventilerna var i sync med kolvarna. Annars blir det ingen/ knapp komp. Så man inte testar en motor med kamremsras, även om den är en non interfearence.
Kan vara hel i ventiler osv men öppnar och stänger fel.
Senast redigerat av Mossan1 (7 mars )