1897
Sök

Volvo B230F knackar. Varifrån?

6 015 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#1
Nu när jag sent omsider tog fram min 240 -91 ur vinterförvaringen har den börjat knacka. Det gjorde den inte före jag ställde in den i höstas. Det är värst på tomgång och avtar när bilen blir varm men kan återkomma. Det låter som det kommer från övre delen av motorn och är ett knackande. Bilen har alltid haft mycket ljud från ventilerna men det är ju normalt på dessa motorer så jag har inte tänkt så mycket på det. Den har också alltid haft lite orolig tomgång och det är ännu värre när det knackar. Dessutom tycker jag den är lite klen på låga varv men det kan vara inbillning. Var länge sedan jag körde dessa bilar före denna så jag minns inte exakt hur de skall vara.

Spelen på alla ventiler är 0,35 eller 0,40 utom en som är 0,30. Detta borde inte orsaka något. Motorn har bara gått 11.000 mil och har alltid varit väl omhändertagen, så vitt jag vet. Den stod dock avställd i kanske 15 år och jag vet inte hur mycket de gjorde innan de startade upp den efteråt. Kan ha tagit en stund innan alla lager fick olja igen.

Vet att det finns många här som kan B230. Vad tror ni?

Skall prova att plocka av drivremmarna och se om ljudet är kvar. Skall också kolla hur tändningen står och kanske kompressionen. Något annat jag kan prova?

5 656 Inlägg
1 augusti
#2
Du har inget grenrörsläckage?
Hade ett knackande ljud på en B23 en gång, lät likt lagerknack men var bara ett litet läckage mellan topp och grenrör.


6 015 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#3
Nej, så enkelt är det nog inte. Jag har läst om glappa kolvbultar på dessa motorer och det kanske är vad det är här, men konstigt att det skulle komma efter bara 11k mil

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
1 augusti
#4
Inte så enkelt att en eller flera tryckare hängt sig/får dåligt oljetryck?
Tänker att om det är som värst på tomgång när oljetrycket är som lägst.
Senast redigerat av Jesper328 (1 augusti )

Up the RA

6 015 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#5
Jag har inte grejat med toppar speciellt mycket men som jag förstår det har B230 inga hydrauliska lyftare, det är gamla primitiva grejer där kammen trycker på ventilerna direkt, via shims som man får byta för att få rätt avstånd. Men det låter ungefär som när hydrauliska lyftare knackar så det var min första tanke också

Fri fart för ett fritt folk!
13 957 Inlägg
2 augusti
#6
Jesper328 skrev:
Inte så enkelt att en eller flera tryckare hängt sig/får dåligt oljetryck?
Tänker att om det är som värst på tomgång när oljetrycket är som lägst.
solida lyftare med brickor i en b230 smile ingen olja som är där uppe i något annat syften än att smörja smile

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
2 augusti
#7
Ja, det stämmer, fel av mig.
Rörde ihop dem med 16v, blev tvungen att kolla i min låda med 8v tryckare. lol

Up the RA


Sök