2259
Sök

Moped död efter att ha gasat upp den

51 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#1
Hej. drog igång projektmopeden och skulle provköra den efter att sättit på effektrör samt variatordelar men efter att ha gasat och kört 2 meter gasade jag lite mer och då dog mopeden direkt och ville inte starta efter det. Det är en 2 takts 50cc moped och startade hur enkelt som helst innan detta skedde. Ska jag förvänta mig att motorn har rasat eller kan det vara något annat som ni kommer på innan jag tar ner motorn. En sak att lägga till är att jag även höjde munstycket från 65 till 75.

5 656 Inlägg
1 augusti
#2
Börja med att kolla så du har soppa i tanken, vet inte hur många gånger en kompis rev isär sin moped då han trodde den skurit men det bara var soppatorsk tongue

Kolla kompressionen innan du börjar riva något.

Kolla även så du har gnista.

Sen stoppar du tillbaka originalgrejjerna och tar A1-körkort och byter moppen mot en lätt-mc istället.


51 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Börja med att kolla så du har soppa i tanken, vet inte hur många gånger en kompis rev isär sin moped då han trodde den skurit men det bara var soppatorsk tongue

Kolla kompressionen innan du börjar riva något.

Kolla även så du har gnista.

Sen stoppar du tillbaka originalgrejjerna och tar A1-körkort och byter moppen mot en lätt-mc istället.
låter vättigt. Behöver jag mätare till att mäta kompen?

5 656 Inlägg
1 augusti
#4
Ja utan kompressionsmätare är det svårt att kolla mer än att den har någon sorts komp.
Du kan ta ut tändstiftet och sätta tummen på hålet, poffar kompressionen ut runt tummen så har du ju åtminstone lite komp.
Är den helt komplös så går den lika lätt runt med tändstiftet ur som med tändstiftet i.


51 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Ja utan kompressionsmätare är det svårt att kolla mer än att den har någon sorts komp.
Du kan ta ut tändstiftet och sätta tummen på hålet, poffar kompressionen ut runt tummen så har du ju åtminstone lite komp.
Är den helt komplös så går den lika lätt runt med tändstiftet ur som med tändstiftet i.
Ja det var det första jag gjorde och kände lite luft som trycktes ut

5 995 Inlägg
2 augusti
#6
Det första du ska kolla  är 3 saker!
Får motorn soppa!?
Får motorn gnista?!
Får motorn luft?!v
Av dessa tre saker kan man nog bortse från den sista.
Men kolla de två första för har du inte de första sakerna så fungerar inte en förbränningsmotor.
Sen...kan du kolla kompressionen och du märker om den är dålig då motorn går väldigt lätt att kicka/vrida runt! Ofta är det då kolvringen som gått av.


51 Inlägg
2 augusti
Trådstartare
#7
JEEPPEE4 skrev:
simlar skrev:
Ja utan kompressionsmätare är det svårt att kolla mer än att den har någon sorts komp.
Du kan ta ut tändstiftet och sätta tummen på hålet, poffar kompressionen ut runt tummen så har du ju åtminstone lite komp.
Är den helt komplös så går den lika lätt runt med tändstiftet ur som med tändstiftet i.
Ja det var det första jag gjorde och kände lite luft som trycktes ut
jaka54 skrev:
Det första du ska kolla  är 3 saker!
Får motorn soppa!?
Får motorn gnista?!
Får motorn luft?!v
Av dessa tre saker kan man nog bortse från den sista.
Men kolla de två första för har du inte de första sakerna så fungerar inte en förbränningsmotor.
Sen...kan du kolla kompressionen och du märker om den är dålig då motorn går väldigt lätt att kicka/vrida runt! Ofta är det då kolvringen som gått av.
Luft - ja
Bensin - ja
Gnista - ja
Riktigt lätt att kicka och vrida runt - ras?
Har du någon aning om varför. Känns som remmen sar fast i lågfars läget när jag gssade så jag aldrig fick någon fart och bara gasade upp och sedan bara tyst. Den fick liksom inget varv stopp eller något som tyngde den.

5 995 Inlägg
3 augusti
#8
Ok ! Du har alltså kollat att du har gnista på stiftet , Och luftfiltret på insuget är rent och att bensin kommer in till förgasaren och in i förbränningsrummet (du har hällt i litte bensin genom tändstifthålet, satt i stiftet och försökt kicka igång motorn) ?! -Stämmer det?


51 Inlägg
12 augusti
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Ok ! Du har alltså kollat att du har gnista på stiftet , Och luftfiltret på insuget är rent och att bensin kommer in till förgasaren och in i förbränningsrummet (du har hällt i litte bensin genom tändstifthålet, satt i stiftet och försökt kicka igång motorn) ?! -Stämmer det?
Yep. Ibland baksmäller den till litegran men nu börjar kicken bli riktigt enkel att kicka. Redan börjad plocka isär men fastnat på vattenpumpen för att tömma den på vatten. Det är nämligen en skruv som gått av där?


Sök