2330
Sök

Hur fungerar watt fördelningen på ett slut steg

2 Inlägg
onsdag 23:52
Trådstartare
Tjena, har aldrig fattat hur ett slut fördelar ut watt ut till dom olika kanalerna.
Är det så att t.ex om det är ett 1000.4 steg att alla kanaler har 1000 watt då eller delar alla kanaler på 1000 watt

580 Inlägg
torsdag 10:59
Oftast, om inte alltid så avses totaleffekten på steget.

1 318 Inlägg
2 054 Inlägg
torsdag 20:26
Vill man veta hur mycket ett slutsteg orkar klämma ut i olika belastningar så gäller det att kolla upp det.

Exempelvis 150.2 kan betyda allt från typ 2x75W max till 2x225W RMS beroende på tillverkare.
Så med andra ord stor skillnad på 50-75W RMS totaleffekt och 450W RMS för slutsteg med samma ''siffror'' i modellnamnet.
Och monosteg kan ha exempelvis 500 i namnet men det är i 4 ohm som det ger 500W men steget klarar 1 ohms belastning och 1000W RMS.

Jag har endast ett slutsteg (tror jag) som anger ''effekt'' och kanal/kanaler i modellnamnet och det är 1000.1 och det är 1000W RMS.

Fri fart för ett fritt folk!
14 431 Inlägg
fredag 09:36
som sagt total watt..  många skräp steg skriver ut någon form av påhittad max effekt..  riktiga slutsteg skriver riktig efffekt vid 0.1% dist      skräpsteg som åtminstånde är ärliga med effekten skriver det vid 10% dist
finns så många sätt att lura folk. 

jag tycker man får mycket info om kvaliten på ett slutsteg genom att se när effekten ges.  ju lägre dist det anges ger en ärligare bild av stegets effekt och ljudkvalite..

Kör fort så hinner inget hända...

14 431 Inlägg
fredag 09:38
MammDiin skrev:
Vill man veta hur mycket ett slutsteg orkar klämma ut i olika belastningar så gäller det att kolla upp det.

Exempelvis 150.2 kan betyda allt från typ 2x75W max till 2x225W RMS beroende på tillverkare.
Så med andra ord stor skillnad på 50-75W RMS totaleffekt och 450W RMS för slutsteg med samma ''siffror'' i modellnamnet.
Och monosteg kan ha exempelvis 500 i namnet men det är i 4 ohm som det ger 500W men steget klarar 1 ohms belastning och 1000W RMS.

Jag har endast ett slutsteg (tror jag) som anger ''effekt'' och kanal/kanaler i modellnamnet och det är 1000.1 och det är 1000W RMS.

jag har aldrig sätt ett steg som anger effekten vid 4ohm om det är 1ohm stabilt om man bara ser på vad som står på steget. 
utan då är det 1ohm som menas..     för ett steg som ger 1000watt vid 1ohm ger bara 500watt vid 2ohm och 250watt vid 4ohm.   och 250.1  eller 1.250 säljer inte lika bra som 1.1000 eller 1000.1 smile

14 431 Inlägg
fredag 09:49
VirreEriksson skrev:
Och i sin tur är det ca 250w max per kanal. Och rms watt utan dist per kanal är ca 70-125w verkliga siffror.

ja idag när man kollar slutsteg så är det väldigt ofta effekten anges vid 10% dist..   men riktiga slutsteg anges vid 0.1%  eller lägre..  ju lägre thd som anges ju mindre effekt visar det oftast.   

det är den stora skillnaden mellan dom riktiga märkena och skräpet som oftast säljs i dag.. 

tex Dls anger på sina 2kanals steg effekten vid 0.02% thd
medans ett skräp steg ger det vid  kanske 1-10%  står det inget så kan man snabbt räkna ut att det är ett dåligt steg.

sen är det mer än effekt och thd som spelar roll dämpfaktorn är otroligt viktigt. 
men allt sånt här glömts bort i effekt hysterin.   

på slutet av 90talet hade jag ett steg som var på 2x25watt vid 4ohm stereo   men gav 800watt vid 0.5% mono   och  var stabilt ner till 0.25ohm stereo.
det var ett steg som kostade 16k nytt   men det spelade bättre än något digitalt junk jag hört oavsätt märke..   brutalt bra ork i det steget och klass A steg så klart..
jag styr mig allt längre i från dom digitala stegen.  jag tycker dom låter Bajs oavsätt vad det är för steg.  brummigt och fladdrigt bara.
ingen klarhet och hårdhet i basen i huvudtaget oavsätt om det driver basar eller ett framsystem

2 054 Inlägg
fredag 18:14
Growe skrev:
MammDiin skrev:

jag har aldrig sätt ett steg som anger effekten vid 4ohm om det är 1ohm stabilt om man bara ser på vad som står på steget. 
utan då är det 1ohm som menas..     för ett steg som ger 1000watt vid 1ohm ger bara 500watt vid 2ohm och 250watt vid 4ohm.   och 250.1  eller 1.250 säljer inte lika bra som 1.1000 eller 1000.1 smile

https://audison.com/product/sr-1-500/
https://audio55.se/sv/products/ai-sonic-s2-a1502

2 054 Inlägg
fredag 18:21
Growe skrev:
VirreEriksson skrev:
Och i sin tur är det ca 250w max per kanal. Och rms watt utan dist per kanal är ca 70-125w verkliga siffror.

ja idag när man kollar slutsteg så är det väldigt ofta effekten anges vid 10% dist..   men riktiga slutsteg anges vid 0.1%  eller lägre..  ju lägre thd som anges ju mindre effekt visar det oftast.   

det är den stora skillnaden mellan dom riktiga märkena och skräpet som oftast säljs i dag.. 

medans ett skräp steg ger det vid  kanske 1-10%  står det inget så kan man snabbt räkna ut att det är ett dåligt steg.

sen är det mer än effekt och thd som spelar roll dämpfaktorn är otroligt viktigt. 

på slutet av 90talet hade jag ett steg som var på 2x25watt vid 4ohm stereo   men gav 800watt vid 0.5% mono   och  var stabilt ner till 0.25ohm stereo.
det var ett steg som kostade 16k nytt   men det spelade bättre än något digitalt junk jag hört oavsätt märke..   brutalt bra ork i det steget och klass A steg så klart..
jag styr mig allt längre i från dom digitala stegen.  jag tycker dom låter Bajs oavsätt vad det är för steg.  brummigt och fladdrigt bara.
ingen klarhet och hårdhet i basen i huvudtaget oavsätt om det driver basar eller ett framsystem

DLS anger väl THD @5W, 1kHz som då är lägre än 0,02%.

14 431 Inlägg
fredag 18:55
MammDiin skrev:
Growe skrev:
VirreEriksson skrev:

DLS anger väl THD @5W, 1kHz som då är lägre än 0,02%.

lite olika men något steg är det väll 0.02% vid 400watt  och något mer som jag inte minns..   för mig personligen tittar jag inte på watten utan på kvaliten.  jag råkade förvisso ramla på ett gammal b2 audio  som är rätt starkt   2x1200watt vid 1ohm stereo vid 0.1% thd  vid 14.4v   men det var för billigt för att inte köpa..   1630kr    och det är inte digitalt utan analogt..          har ju mitt dls ra10 som jag fungerar helt okej håller i 2st 12" ganska bra.

Sök