2730
Sök

Saab Engine Swap

onsdag 21:18
Trådstartare
Tjena tjena jag har en gammal Saab 96 från 1960 och är sugen på att lägga i någon typ Saab B204 men vet inte riktigt vilket av dem och isåfall vad jag mer behöver tänka på så som förstärka låda ny koppling förstärk ram bättre bromsar och sådant siktar på att ha mellan 200 och 300 hp i den.

Tack i förväg!

Fri fart för ett fritt folk!
14 464 Inlägg
onsdag 21:31
Bengan_Bilbyggare skrev:
Tjena tjena jag har en gammal Saab 96 från 1960 och är sugen på att lägga i någon typ Saab B204 men vet inte riktigt vilket av dem och isåfall vad jag mer behöver tänka på så som förstärka låda ny koppling förstärk ram bättre bromsar och sådant siktar på att ha mellan 200 och 300 hp i den.

Tack i förväg!

möjligen att det kan fungera om du monterar i den med en gammal 99/900 låda som ligger under motorn..
annars tror jag det blir trångt..  väldigt vanligt förr var att montera ford 6an  det är ju samma motor som v4 men 2cyl mer..

Kör fort så hinner inget hända...

torsdag 07:26
Trådstartare
Tack för svarte ska böja måtta lite så ser vi

torsdag 17:06
Trådstartare
Har kollat lite men inte hittat några mått på B204. Så jag funderade om det var någon som hade dem så hade det varit uppskattat

Diagnostekniker
2 911 Inlägg
torsdag 17:15
Måste nog säga att det där blir väldigt mycket jobb, och att det även kräver mycket kunskap och utrustning.
Du kanske kan få i en b204 med underliggande låda om du har mycket lut på den, problemet blir ju då att den bygger mycket i sidled istället.
Där är ju ytan väldigt begränsad i en 96a.

Up the RA

torsdag 20:27
Trådstartare
Ja det blir väldigt mycket jobb jag har till och med funderat på om det blir lättare att göra den bakhjulsdriven också så behöver man inte vara lika stressad över det där framme. En del kanske tycker det är synd men efter som det ska bli ett custombygge kanske det blir roligare eftersom den blir ännu mer speciell

14 464 Inlägg
torsdag 22:19
Jesper328 skrev:
Måste nog säga att det där blir väldigt mycket jobb, och att det även kräver mycket kunskap och utrustning.
Du kanske kan få i en b204 med underliggande låda om du har mycket lut på den, problemet blir ju då att den bygger mycket i sidled istället.
Där är ju ytan väldigt begränsad i en 96a.

ja man får välja mellan pest eller kolera   
jag tror ju aldrig att en 4a får plats på längden med låda bakom oxå.. 

det var länge sen jag lyfte ur en motor på en v4 och det var första och enda gången jag rört en saab motor smile
läraren på skolan tvingade oss att plocka ur maskinen ur hans v4.

men det var inte gott om plats med den lilla motorn.. smile

Igår 07:34
Trådstartare
Ja det blir ju så. Så om man ändå ska gå igenom det kanske man kan göra det till fullo. Och eftersom det är trångt undrar jag om någon har mått till en b204

14 464 Inlägg
Igår 09:53
Bengan_Bilbyggare skrev:
Ja det blir ju så. Så om man ändå ska gå igenom det kanske man kan göra det till fullo. Och eftersom det är trångt undrar jag om någon har mått till en b204

L- 22inch
W- 15inch
H- 20inch

14 464 Inlägg
Igår 09:59
https://www.garaget.org/?car=125767

här  är det ju en med v6 från ford..  denna är ju den bästa uppgraderingen på en v4
som synes blir det trång som fasen..  med en 4cyl motor som är rak blir väldigt mycket längre än fords v6
den är säkert 15cm längre med en b204
det är ganska begränsat utrymme bakåt pga pedaler och allt sitter där innanför. 

därav låda under motor är bästa vägen men då blir det trångt på höjden och säkert åt sidan oxå..

597 Inlägg
Igår 10:15
Growe skrev:

här  är det ju en med v6 från ford..  denna är ju den bästa uppgraderingen på en v4
som synes blir det trång som fasen..  med en 4cyl motor som är rak blir väldigt mycket längre än fords v6

därav låda under motor är bästa vägen men då blir det trångt på höjden och säkert åt sidan oxå..

det ju bara flyta torped väggen, pedaler osånt bakåt, det ju inte precis rocket sience eller första gången det gjort
allt går att stoppa ner i maskinrummet, endast fantasien sätter gränser
lägg motorn på längden o gör den bakhjuls driven, ja möjligheterna är oändeliga
har sett en som nästan satt i baksätet o körde bilen
fast man ska ju veta vad man syslar med, o ha tillgäng till plåtverktyg, svets o helst oxå svarv o fräs
annars är det ju inte mycket att fråga om det bara att sätta igång

14 464 Inlägg
för 23 timmar sedan
doktorduett skrev:
Growe skrev:

det ju bara flyta torped väggen, pedaler osånt bakåt, det ju inte precis rocket sience eller första gången det gjort
fast man ska ju veta vad man syslar med, o ha tillgäng till plåtverktyg, svets o helst oxå svarv o fräs

jo vill man förstöra bilen så finns inga gränser så är det..  men vill man att det ska se ut som en vanlig v4 så är det ju inte rätt väg att gå smile

jag tycker att motorn åtminstånde ska få plats i befintligt maskinrum med huven stängd grill lysen osv sittande på plats..    man får plats med en boing 747 motor på den där v4 om man verkligen vill smile

7 532 Inlägg
för 20 timmar sedan
Du har inte funder på en Wankelmotor från någon Mazda?
Wankelmotorerna tar inte mycket plats i förhållande till effekten.
Vet en som byggde om sin Alfasud med Wankelmotor.
Har även sett bilder i tidningar på flera som byggt om Citroen Dyane med Wankelmotorer.

597 Inlägg
för 18 timmar sedan
Growe skrev:
doktorduett skrev:
Growe skrev:

jo vill man förstöra bilen så finns inga gränser så är det..  men vill man att det ska se ut som en vanlig v4 så är det ju inte rätt väg att gå smile

jag tycker att motorn åtminstånde ska få plats i befintligt maskinrum med huven stängd grill lysen osv sittande på plats..    man får plats med en boing 747 motor på den där v4 om man verkligen vill smile

vadå förstöre, det kallas custom. org är för gubbar
då vågar jag inte visa dom byggen som jag har gjort genom åren
Senast redigerat av doktorduett (för 18 timmar sedan)

för 18 timmar sedan
Trådstartare
Tack för alla svaren och Torsen jag har faktiskt funderat på det men tänkte att det för roligare att lägga i en Saab motor i en Saab. Doktorduett håller med om att man kan få i vad som hälls men vill Järna att man inte ser från håll att det är något fel med den och då kan flytta torped väggen en liten bit så syns det inte så mycket. Growe jag förstår din tanke med v6 och att det blir lättare men jag vill att den ska sticka ut ur mängden så att säga. Tack för dimensionerna också

3 458 Inlägg
för 18 timmar sedan
Ang torpedväggen i en Saab 96 karross, så sitter gaspedalen ovanligt nära mitten av bilen. Pga hur sidan kommer in i bilen. Man sitter lite snett åt passageraren med fötterna "normalt" i en sådan.
Så trycker man in en växellåda/kardantunnel där finns inte mycket plats för fötterna. Broms och koppling kanske.
Annars får man sitta typ i baksätet.

99 karrossen lider lätt av samma sak  men inte I närheten av 96-karossen.

Då ska man bygga något som typ Volvo 300serien med växellådan bak.

Jag har också sett flera Saab 96 (V4) med Ford V6. Säkert från Ford Consul.  V4 motorn är ju en Fordmotor köpt av Saab. Satt inte samma motor i Ford 17M tror jag. Den var bakhjulsdriven vill jag minnas så där kanske en sådan växellåda passar rakt på om man nu vill ha Rwd. Ford bakaxeln är nog för bred för en Saab 96.

Kuriosa:
Har bytt några V4 motorer.
Hade nån 96 själv, och även Farsan.
Vi tog dom alltid inkl växellådan efter att ha tagit bort hela fronten.  Var inte så himla bökigt vad jag minns. Vi rev ur en bara för kopplingen.
En rasade backelitdrevet för balansaxeln. Var skumt att titta på en motor som går men stillastående remskivor... nedre remskivan är just på balansaxeln. Inte vevaxeln.
Senast redigerat av Mossan1 (för 18 timmar sedan)

7 532 Inlägg
för 18 timmar sedan
Ford Corsair hade en 2-liters V4.
Kan den vara kompatibel med SAAB V4:s växellåda?

14 464 Inlägg
för 16 timmar sedan
torsen skrev:
Ford Corsair hade en 2-liters V4.
Kan den vara kompatibel med SAAB V4:s växellåda?

1.7 borde det varit?!   jag tror den största v4 motorn från ford var på 1.7 iaf enligt internnääätet smile
men det är typ 10-15hk mer än 1.5an som sitter i saaben.

14 464 Inlägg
för 16 timmar sedan
doktorduett skrev:
Growe skrev:
doktorduett skrev:

vadå förstöre, det kallas custom. org är för gubbar
då vågar jag inte visa dom byggen som jag har gjort genom åren

man ska vara rädd om gamla bilar..  ska man göra motorbyten ska man alltid kunna återställa bilen..  nya bilar kan man bygga sönder totalt det kvittar för det finns 100.000 till av skrotet..

Sök