nicke_b2 skrev:
cado_mdrei skrev:
nicke_b2
du har fortfarande inte förklarat varför en bil med mer nm skulle gå bättre en en med mindre nm.......kan du förklara det så är jag nöjd??? en annan grej i min bil har jag 365nm och du 325nm? enligt dig skulle vi gå ungäfer lika uppe i fart därför utmanar jag dig för att vissa för dig att nm inte har ett shit att göra med prestanda.
nja riktigt så enkelt e det ju inte som du säger vi måste ju ha samma vikt utväxling och så måste vridet va exakt och vid samma varv! då skulle vi nog ligga lika om vi nu hade lika fart och högsta växel! vi kan väl kompromissa och säga att nm och hk er lika viktigt!?
mvh niclas
vi skulle nog vara likadanna om jag använde en tredje del av bilens potential....nu ska du få ett exempel många nm vs mindre nm...först kommer audi a4 3.0 tdi 204hk 450nm
Audi A4 3.0 TDI quattro Limousine - 2004 (Serie)
Motorart V 6
Hubraum 2967 ccm
Aufladung Turbo
PS - UMin 204 PS (150 kW) - 4500/Min
Nm - UMin 450 Nm - 1400/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Allrad
Gänge/Schaltung 6/manuell
Test in auto zeitung 26/2004
Gewicht 1720 kg
0 - 80 km/h 5,1 s
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 10,5 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 14,1 s
0 - 160 km/h 19,2 s
0 - 180 km/h 25,5 s
0 - 200 km/h - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax 235 km/h
100 - 0 km/h (kalt) 35,7 m
100 - 0 km/h (warm) 35,1 m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs - min
Querbeschleunigung - g
Slalom 18 m 60,6 km/h
Slalom 36 m - km/h
ISO Ausweichtest - km/h
Testverbrauch min/max/ges 7,5/-/8,5 L/D
Grundpreis 35.900 Euro (12/2004)
Testwagenpreis - Euro
Nu kommer audi a4 2.0t 200 hk 280nm
Audi A4 2.0 TFSI Limousine - 2004 (Serie)
Motorart R 4
Hubraum 1984 ccm
Aufladung Turbo
PS - UMin 200 PS - 5100/Min
Nm - UMin 280 Nm - 1800/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung 6/manuell
Test in ams 23/2004
Gewicht 1509 kg
0 - 80 km/h 5,2 s
0 - 100 km/h 7,1 s
0 - 120 km/h 9,9 s
0 - 130 km/h 11,4 s
0 - 140 km/h 13,1 s
0 - 160 km/h 17,4 s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h - s
400 m, stehender Start 15,2 s
1 km, stehender Start - s
Vmax 241 km/h
100 - 0 km/h (kalt) 40,0 m
100 - 0 km/h (warm) 41,0 m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs - min
Querbeschleunigung - g
Slalom 18 m 62,5 km/h
Slalom 36 m - km/h
ISO Ausweichtest 123,8 km/h
Testverbrauch min/max/ges 6,3/12,8/10,2 L/SP
Grundpreis 30.400 Euro (11/2004)
Testwagenpreis 38.110 Euro
Bemerkungen:
Bereifung: 215/55 R 16 Y (Michelin Pilot Primacy).
Gepäckraum nach VDA: 460/- L. Zuladung (Testwagen): 466 kg. Anhängelast ungebremst/gebremst: 750/1400 kg .
(Stand 10/2004)
Link: audi.de
uppe i fart tar det för 3.0tdi med 204hk 450nm 11.9 sec mellan 100 till 160 kmh
för en liknande a4 fast med 280nm 200hk tar det 10.3 sec mellan 100 till 160 kmh båda bilar var audi a4 av samma årsmodell med manuella 6 växlade lådor...sa inte du att disel med samma antal hk som en benzin var snabbare uppe i fart pga sin stora vrid...Så här är det i ren accelarition test spelar vridmoment absolut ingen roll och det är fakta...