2515
Sök

Audi S3 eller Golf R32 ??

72 Inlägg
18 februari 2007
#61
nicke_b2 skrev:
jag er inte förbannad, men han verkar ju inte förstå att nm är ganska viktigt i en bil ovh helst vill man ju ha det så tidigt som möjligt för att få ut effekten som ligger i bilen! se bara på diesell bilar!! du kan ju ha två lika dana bilar en diesel och en bensin och med samma häst antal då kan man ju gissa att dieseln kör ifrån bensinaren tack vare sitt enorma vrid vid lågt varvtal!!! vrid = styrka!
mvh niclas
cado_mdrei no hard feelings, jo du skulle antagligen plocka mig hur enkelt som helst med din m3!!

Ok.Men allt detta med vrid och effekt är riktigt svårt.

Men som du sa upp i fart att man har hjälp av vrid moment ,jag tror att det är sant om man har högt vrid på 5000 rpm .Jag hade på min gti max vrid 400 nm vid 2000 rpm och vid 6100 rpm hade jag ca 300 nm.Vid ett motorvägsrace så tycker jag att det hade varit bättre om jag hade 400 nm vid 6000 rpm och 300 vid 2000 rpm.Alltså man har mera nytta ,men vill man ligga på motorväg med 6an vid 90 och köra om bilar riktigt fort då är det bättre att ha det på låga varv som jag hade vid 2000 rpm.

Detta är min uppfattning av vrid moment.
Senast redigerat av Golf_Gti (18 februari 2007)

266 Inlägg
18 februari 2007
#62
fan kör du bara och racar lr?wink man kan ju tro det med alla video klipp och grejer!!jag har ett tale sätt som jag brukar använda angående hk och nm men kommer ej på det nu!! faaan men det kommer väl snart!! men allt jag lärt mig har jag lärt mig av farsan min och han har hållit på med bilar hela livet!!


72 Inlägg
18 februari 2007
#63
nicke_b2 skrev:
fan kör du bara och racar lr?wink man kan ju tro det med alla video klipp och grejer!!jag har ett tale sätt som jag brukar använda angående hk och nm men kommer ej på det nu!! faaan men det kommer väl snart!! men allt jag lärt mig har jag lärt mig av farsan min och han har hållit på med bilar hela livet!!

Ha ha.Oftast gör jag det.Blir det ingen Astra för min del så köper jag en 9-5 Aero och på den ska jag ha mera vrid uppe i rpm än på låga varv.Varför,jo därför att det ger mera nytta vid ett motorvägsrace samtidigt så blir detta program snällare mot lådan och motor.

266 Inlägg
18 februari 2007
#64
Golf_Gti skrev:
nicke_b2 skrev:
fan kör du bara och racar lr?wink man kan ju tro det med alla video klipp och grejer!!jag har ett tale sätt som jag brukar använda angående hk och nm men kommer ej på det nu!! faaan men det kommer väl snart!! men allt jag lärt mig har jag lärt mig av farsan min och han har hållit på med bilar hela livet!!

Ha ha.Oftast gör jag det.Blir det ingen Astra för min del så köper jag en 9-5 Aero och på den ska jag ha mera vrid uppe i rpm än på låga varv.Varför,jo därför att det ger mera nytta vid ett motorvägsrace samtidigt så blir detta program snällare mot lådan och motor.

jo aero ja de e fina de ja jag vet för på dsg var de tvungen ge den vridet vid 1750 och inte tidigare för det skulle vrida sönder lådan!! så det e en nackdel om man ska trimma dsg varianten!! men finns förstärkningar;) lyck till med köpet säger jag då och såg att quattro nicke bestämt sig för en r32:) bra val säger bara det!!
mvh niclas


72 Inlägg
18 februari 2007
#65
nicke_b2 skrev:
Golf_Gti skrev:
nicke_b2 skrev:
fan kör du bara och racar lr?wink man kan ju tro det med alla video klipp och grejer!!jag har ett tale sätt som jag brukar använda angående hk och nm men kommer ej på det nu!! faaan men det kommer väl snart!! men allt jag lärt mig har jag lärt mig av farsan min och han har hållit på med bilar hela livet!!

Ha ha.Oftast gör jag det.Blir det ingen Astra för min del så köper jag en 9-5 Aero och på den ska jag ha mera vrid uppe i rpm än på låga varv.Varför,jo därför att det ger mera nytta vid ett motorvägsrace samtidigt så blir detta program snällare mot lådan och motor.

jo aero ja de e fina de ja jag vet för på dsg var de tvungen ge den vridet vid 1750 och inte tidigare för det skulle vrida sönder lådan!! så det e en nackdel om man ska trimma dsg varianten!! men finns förstärkningar;) lyck till med köpet säger jag då och såg att quattro nicke bestämt sig för en r32:) bra val säger bara det!!
mvh niclas

Jag tycker med dem är fina.Har provat en sån förut den gick riktigt fint men vilken ljud fy fan säger jag bara.

Tack, vi får se vad det blir för min del.

Mvh Kemo

266 Inlägg
19 februari 2007
#66
sir isaac newton uppfann tre lagar bla annat accelerations lagen!!! och jag gissar att ordet newton meter kommer från han!! har ett test till från top gear bmw 130 som har mer hk och vrid än r32 blev ifrån körd av r32an runt banan de hade!!
mvh niclas


266 Inlägg
19 februari 2007
#67
cado_mdrei skrev:
nicke_b2
du har fortfarande inte förklarat varför en bil med mer nm skulle gå bättre en en med mindre nm.......kan du förklara det så är jag nöjd??? en annan grej i min bil har jag 365nm och du 325nm? enligt dig skulle vi gå ungäfer lika uppe i fart därför utmanar jag dig för att vissa för dig att nm inte har ett shit att göra med prestanda.

nja riktigt så enkelt e det ju inte som du säger vi måste ju ha samma vikt utväxling och så måste vridet va exakt och vid samma varv! då skulle vi nog ligga lika  om vi nu hade lika fart och högsta växel! vi kan väl kompromissa och säga att nm och hk er lika viktigt!?
mvh niclas


71 Inlägg
19 februari 2007
#68
nicke_b2 skrev:
cado_mdrei skrev:
nicke_b2
du har fortfarande inte förklarat varför en bil med mer nm skulle gå bättre en en med mindre nm.......kan du förklara det så är jag nöjd??? en annan grej i min bil har jag 365nm och du 325nm? enligt dig skulle vi gå ungäfer lika uppe i fart därför utmanar jag dig för att vissa för dig att nm inte har ett shit att göra med prestanda.

nja riktigt så enkelt e det ju inte som du säger vi måste ju ha samma vikt utväxling och så måste vridet va exakt och vid samma varv! då skulle vi nog ligga lika  om vi nu hade lika fart och högsta växel! vi kan väl kompromissa och säga att nm och hk er lika viktigt!?
mvh niclas

vi skulle nog vara likadanna om jag använde en tredje del av bilens potential....nu ska du få ett exempel många nm vs mindre nm...först kommer audi a4 3.0 tdi 204hk 450nm

Audi A4 3.0 TDI quattro Limousine - 2004 (Serie)


Motorart  V 6
Hubraum  2967 ccm
Aufladung  Turbo
PS - UMin  204 PS (150 kW) - 4500/Min
Nm - UMin  450 Nm - 1400/Min
Motorlage/Antrieb  Frontmotor/Allrad
Gänge/Schaltung  6/manuell
Test in auto zeitung 26/2004
Gewicht  1720 kg
0 - 80 km/h  5,1 s
0 - 100 km/h  7,3 s
0 - 120 km/h  10,5 s
0 - 130 km/h  - s
0 - 140 km/h  14,1 s
0 - 160 km/h  19,2 s
0 - 180 km/h  25,5 s
0 - 200 km/h  - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax  235 km/h
100 - 0 km/h (kalt)  35,7 m
100 - 0 km/h (warm)  35,1 m
Nordschleife  - min
Hockenheim, kleiner Kurs  - min
Querbeschleunigung  - g
Slalom 18 m  60,6 km/h
Slalom 36 m  - km/h
ISO Ausweichtest  - km/h
Testverbrauch min/max/ges  7,5/-/8,5 L/D
Grundpreis  35.900 Euro (12/2004)
Testwagenpreis  - Euro
Nu kommer audi a4 2.0t 200 hk 280nm
Audi A4 2.0 TFSI Limousine - 2004 (Serie)


Motorart  R 4
Hubraum  1984 ccm
Aufladung  Turbo
PS - UMin  200 PS - 5100/Min
Nm - UMin  280 Nm - 1800/Min
Motorlage/Antrieb  Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung  6/manuell
Test in ams 23/2004
Gewicht  1509 kg
0 - 80 km/h  5,2 s
0 - 100 km/h  7,1 s
0 - 120 km/h  9,9 s
0 - 130 km/h  11,4 s
0 - 140 km/h  13,1 s
0 - 160 km/h  17,4 s
0 - 180 km/h  - s
0 - 200 km/h  - s
400 m, stehender Start 15,2 s
1 km, stehender Start - s
Vmax  241 km/h
100 - 0 km/h (kalt)  40,0 m
100 - 0 km/h (warm)  41,0 m
Nordschleife  - min
Hockenheim, kleiner Kurs  - min
Querbeschleunigung  - g
Slalom 18 m  62,5 km/h
Slalom 36 m  - km/h
ISO Ausweichtest  123,8 km/h
Testverbrauch min/max/ges  6,3/12,8/10,2 L/SP
Grundpreis  30.400 Euro (11/2004)
Testwagenpreis  38.110 Euro

Bemerkungen:
Bereifung: 215/55 R 16 Y (Michelin Pilot Primacy).

Gepäckraum nach VDA: 460/- L. Zuladung (Testwagen): 466 kg. Anhängelast ungebremst/gebremst: 750/1400 kg .
(Stand 10/2004)

Link: audi.de

uppe i fart tar det för 3.0tdi med 204hk 450nm 11.9 sec mellan 100 till 160 kmh

för en liknande a4 fast med 280nm 200hk tar det 10.3 sec mellan 100 till 160 kmh båda bilar var audi a4 av samma årsmodell med manuella 6 växlade lådor...sa inte du att disel med samma antal hk som en benzin var snabbare uppe i fart pga sin stora vrid...Så här är det i ren accelarition test spelar vridmoment absolut ingen roll och det är fakta...

498 Inlägg
20 februari 2007
#69
Måste få klargöra eftersom flera inte verkar ha klart för sig hur 4wd systemen funkar inom VAG gruppen.

Det finns 3 namn för 4wd: quattro på audi, 4motion på vw och 4x4 på skoda.
det finns dock bara 2 st system för 4wd som OBS blandas över märkerna!
Systemen är: torsodiff (quattro, 4motion)  och haldex(4motion, quattro , 4x4)
Vilka bilar har vad då?
Alla Audi  har torsodiff utom TT och a3 som har haldex.
Alla vw  har haldex utom passat och pheaton som har torsodiff (tror att motorn sitter på fel ledd för haldex).
Dock har nya passat haldex.
Skoda har bara 4wd på oktavian och där är det haldex.

Vad skiljer systemen åt?

Torsodiff är en mekanisk (BRA!)fyrhjulsdrift som normalt alltid ger 50/50 fördelning, diffen kan dock om ett hjulpar får sämre grepp skjuta över 60%(ännu mer på de nyare modellerna) till det hjulpar som har bättre grepp.
Detta sker genom ett sinnrikt system som bygger på att kraften bara kan gå från större kugghjul till mindre(eller om det är tvärtom)  detta säkerställer i sin tur att det hjulpar som har bäst grepp alltid får mest kraft.
Detta kompleteras ofta av eldiffar(eds genom abs bromsarna) på varje hjul vilket kan skjuta över kraften mellan varje  enskilt hjulpar.

Haldex är ett el/hydraliskt(ekonomiskt men fortfarande hyffsat) 4wd system.
Detta ger inormalfallet 95/5(inte så säker på siffran) fördelning mellan hjulparen vilket ger en mer ekonomisk drift.
Systemet känner av hastighetsskillnad mellan hjulen och kan då elektroniskt påverka en ventil som hydraliskt flyttar drivkraften mellan hjulen.
beroende på hur ny bilen är sker detta olika snabbt, framhjulen kan snurra 1/4 varv innan systemet griper in på äldre bilar och 1/20 varv på nyare(är dock inte 100 på siffrorna igen).

Kan bara tillägga att det förut fanns ett äldre system på vw(syncro).
Dessa hadde en viskodiff med silikonolja som också hadde den mesta(90/10) kraften på framhjulen, dock så är detta system hopplöst långsamt.
framhjulen kan spinna flera varv innan bakhjulen griper in och under längre belastning så slutar bakhjulen att driva.
Detta är tyvärr ett billigt system som ofta sätts in med lätthet av många tillverkare.
ex: äldre volvo awd, vw syncro, hundai santa fee osv..

Hoppas att jag klargjorde lite med detta.
//Putte


266 Inlägg
20 februari 2007
#70
cado_mdrei skrev:
nicke_b2 skrev:
cado_mdrei skrev:
nicke_b2
du har fortfarande inte förklarat varför en bil med mer nm skulle gå bättre en en med mindre nm.......kan du förklara det så är jag nöjd??? en annan grej i min bil har jag 365nm och du 325nm? enligt dig skulle vi gå ungäfer lika uppe i fart därför utmanar jag dig för att vissa för dig att nm inte har ett shit att göra med prestanda.

nja riktigt så enkelt e det ju inte som du säger vi måste ju ha samma vikt utväxling och så måste vridet va exakt och vid samma varv! då skulle vi nog ligga lika  om vi nu hade lika fart och högsta växel! vi kan väl kompromissa och säga att nm och hk er lika viktigt!?
mvh niclas

vi skulle nog vara likadanna om jag använde en tredje del av bilens potential....nu ska du få ett exempel många nm vs mindre nm...först kommer audi a4 3.0 tdi 204hk 450nm

Audi A4 3.0 TDI quattro Limousine - 2004 (Serie)


Motorart  V 6
Hubraum  2967 ccm
Aufladung  Turbo
PS - UMin  204 PS (150 kW) - 4500/Min
Nm - UMin  450 Nm - 1400/Min
Motorlage/Antrieb  Frontmotor/Allrad
Gänge/Schaltung  6/manuell
Test in auto zeitung 26/2004
Gewicht  1720 kg
0 - 80 km/h  5,1 s
0 - 100 km/h  7,3 s
0 - 120 km/h  10,5 s
0 - 130 km/h  - s
0 - 140 km/h  14,1 s
0 - 160 km/h  19,2 s
0 - 180 km/h  25,5 s
0 - 200 km/h  - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax  235 km/h
100 - 0 km/h (kalt)  35,7 m
100 - 0 km/h (warm)  35,1 m
Nordschleife  - min
Hockenheim, kleiner Kurs  - min
Querbeschleunigung  - g
Slalom 18 m  60,6 km/h
Slalom 36 m  - km/h
ISO Ausweichtest  - km/h
Testverbrauch min/max/ges  7,5/-/8,5 L/D
Grundpreis  35.900 Euro (12/2004)
Testwagenpreis  - Euro
Nu kommer audi a4 2.0t 200 hk 280nm
Audi A4 2.0 TFSI Limousine - 2004 (Serie)


Motorart  R 4
Hubraum  1984 ccm
Aufladung  Turbo
PS - UMin  200 PS - 5100/Min
Nm - UMin  280 Nm - 1800/Min
Motorlage/Antrieb  Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung  6/manuell
Test in ams 23/2004
Gewicht  1509 kg
0 - 80 km/h  5,2 s
0 - 100 km/h  7,1 s
0 - 120 km/h  9,9 s
0 - 130 km/h  11,4 s
0 - 140 km/h  13,1 s
0 - 160 km/h  17,4 s
0 - 180 km/h  - s
0 - 200 km/h  - s
400 m, stehender Start 15,2 s
1 km, stehender Start - s
Vmax  241 km/h
100 - 0 km/h (kalt)  40,0 m
100 - 0 km/h (warm)  41,0 m
Nordschleife  - min
Hockenheim, kleiner Kurs  - min
Querbeschleunigung  - g
Slalom 18 m  62,5 km/h
Slalom 36 m  - km/h
ISO Ausweichtest  123,8 km/h
Testverbrauch min/max/ges  6,3/12,8/10,2 L/SP
Grundpreis  30.400 Euro (11/2004)
Testwagenpreis  38.110 Euro

Bemerkungen:
Bereifung: 215/55 R 16 Y (Michelin Pilot Primacy).

Gepäckraum nach VDA: 460/- L. Zuladung (Testwagen): 466 kg. Anhängelast ungebremst/gebremst: 750/1400 kg .
(Stand 10/2004)

Link: audi.de

uppe i fart tar det för 3.0tdi med 204hk 450nm 11.9 sec mellan 100 till 160 kmh

för en liknande a4 fast med 280nm 200hk tar det 10.3 sec mellan 100 till 160 kmh båda bilar var audi a4 av samma årsmodell med manuella 6 växlade lådor...sa inte du att disel med samma antal hk som en benzin var snabbare uppe i fart pga sin stora vrid...Så här är det i ren accelarition test spelar vridmoment absolut ingen roll och det är fakta...

bäste cado_mdrei!
hade inte tänkt svara men detta inlägg motsäger  ju sig självt lite!! hur kan en diesel med 204 hk få spö av en bensin med 200 hk nu när effekt avgjorde det mesta inom bilen acc och allt va det nu va?? och dessutom ser jag inga siffror om hur bilarna accar 100 - 160!!
hur som helst du för göra precis vad som helst med din bil kör om mig, kör över mig gör vad fan du vill, men som jag ser här så har du inte lagt upp din bil! vad beror det på? har du nån bil över huvud taget du kankse bara är en sån där upprörs makare som det finns gott om här på garaget! blir så jävla trött! ska bidra med en länk här som föklarar begreppen lite! jag personligen tycker det skulle vara fränt med en bil med sådär 350 hk och ett vrid på 500 nm ist för en bil med 500 hk och 350 nm i vrid!men det e ju min åsikt!
länken:     http://patric.20m.com/effekt.html

mvh niclas


266 Inlägg
20 februari 2007
#71
enpatte skrev:
Måste få klargöra eftersom flera inte verkar ha klart för sig hur 4wd systemen funkar inom VAG gruppen.

Det finns 3 namn för 4wd: quattro på audi, 4motion på vw och 4x4 på skoda.
det finns dock bara 2 st system för 4wd som OBS blandas över märkerna!
Systemen är: torsodiff (quattro, 4motion)  och haldex(4motion, quattro , 4x4)
Vilka bilar har vad då?
Alla Audi  har torsodiff utom TT och a3 som har haldex.
Alla vw  har haldex utom passat och pheaton som har torsodiff (tror att motorn sitter på fel ledd för haldex).
Dock har nya passat haldex.
Skoda har bara 4wd på oktavian och där är det haldex.

Vad skiljer systemen åt?

Torsodiff är en mekanisk (BRA!)fyrhjulsdrift som normalt alltid ger 50/50 fördelning, diffen kan dock om ett hjulpar får sämre grepp skjuta över 60%(ännu mer på de nyare modellerna) till det hjulpar som har bättre grepp.
Detta sker genom ett sinnrikt system som bygger på att kraften bara kan gå från större kugghjul till mindre(eller om det är tvärtom)  detta säkerställer i sin tur att det hjulpar som har bäst grepp alltid får mest kraft.
Detta kompleteras ofta av eldiffar(eds genom abs bromsarna) på varje hjul vilket kan skjuta över kraften mellan varje  enskilt hjulpar.

Haldex är ett el/hydraliskt(ekonomiskt men fortfarande hyffsat) 4wd system.
Detta ger inormalfallet 95/5(inte så säker på siffran) fördelning mellan hjulparen vilket ger en mer ekonomisk drift.
Systemet känner av hastighetsskillnad mellan hjulen och kan då elektroniskt påverka en ventil som hydraliskt flyttar drivkraften mellan hjulen.
beroende på hur ny bilen är sker detta olika snabbt, framhjulen kan snurra 1/4 varv innan systemet griper in på äldre bilar och 1/20 varv på nyare(är dock inte 100 på siffrorna igen).

Kan bara tillägga att det förut fanns ett äldre system på vw(syncro).
Dessa hadde en viskodiff med silikonolja som också hadde den mesta(90/10) kraften på framhjulen, dock så är detta system hopplöst långsamt.
framhjulen kan spinna flera varv innan bakhjulen griper in och under längre belastning så slutar bakhjulen att driva.
Detta är tyvärr ett billigt system som ofta sätts in med lätthet av många tillverkare.
ex: äldre volvo awd, vw syncro, hundai santa fee osv..

Hoppas att jag klargjorde lite med detta.
//Putte

!menar du att jag bara skulle ha 5 procent drivning bak? är det så så verkar det skumt som fan, för jag får sladd hur enkelt som helst på is! och skulle det va så så tycker jag att det e en skämt att kalla det 4 hjuls drift av vag!
mvh niclas


71 Inlägg
21 februari 2007
#72
nicke_b2 skrev:
cado_mdrei skrev:
nicke_b2 skrev:

nja riktigt så enkelt e det ju inte som du säger vi måste ju ha samma vikt utväxling och så måste vridet va exakt och vid samma varv! då skulle vi nog ligga lika  om vi nu hade lika fart och högsta växel! vi kan väl kompromissa och säga att nm och hk er lika viktigt!?
mvh niclas

vi skulle nog vara likadanna om jag använde en tredje del av bilens potential....nu ska du få ett exempel många nm vs mindre nm...först kommer audi a4 3.0 tdi 204hk 450nm

Audi A4 3.0 TDI quattro Limousine - 2004 (Serie)


Motorart  V 6
Hubraum  2967 ccm
Aufladung  Turbo
PS - UMin  204 PS (150 kW) - 4500/Min
Nm - UMin  450 Nm - 1400/Min
Motorlage/Antrieb  Frontmotor/Allrad
Gänge/Schaltung  6/manuell
Test in auto zeitung 26/2004
Gewicht  1720 kg
0 - 80 km/h  5,1 s
0 - 100 km/h  7,3 s
0 - 120 km/h  10,5 s
0 - 130 km/h  - s
0 - 140 km/h  14,1 s
0 - 160 km/h  19,2 s
0 - 180 km/h  25,5 s
0 - 200 km/h  - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax  235 km/h
100 - 0 km/h (kalt)  35,7 m
100 - 0 km/h (warm)  35,1 m
Nordschleife  - min
Hockenheim, kleiner Kurs  - min
Querbeschleunigung  - g
Slalom 18 m  60,6 km/h
Slalom 36 m  - km/h
ISO Ausweichtest  - km/h
Testverbrauch min/max/ges  7,5/-/8,5 L/D
Grundpreis  35.900 Euro (12/2004)
Testwagenpreis  - Euro
Nu kommer audi a4 2.0t 200 hk 280nm
Audi A4 2.0 TFSI Limousine - 2004 (Serie)


Motorart  R 4
Hubraum  1984 ccm
Aufladung  Turbo
PS - UMin  200 PS - 5100/Min
Nm - UMin  280 Nm - 1800/Min
Motorlage/Antrieb  Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung  6/manuell
Test in ams 23/2004
Gewicht  1509 kg
0 - 80 km/h  5,2 s
0 - 100 km/h  7,1 s
0 - 120 km/h  9,9 s
0 - 130 km/h  11,4 s
0 - 140 km/h  13,1 s
0 - 160 km/h  17,4 s
0 - 180 km/h  - s
0 - 200 km/h  - s
400 m, stehender Start 15,2 s
1 km, stehender Start - s
Vmax  241 km/h
100 - 0 km/h (kalt)  40,0 m
100 - 0 km/h (warm)  41,0 m
Nordschleife  - min
Hockenheim, kleiner Kurs  - min
Querbeschleunigung  - g
Slalom 18 m  62,5 km/h
Slalom 36 m  - km/h
ISO Ausweichtest  123,8 km/h
Testverbrauch min/max/ges  6,3/12,8/10,2 L/SP
Grundpreis  30.400 Euro (11/2004)
Testwagenpreis  38.110 Euro

Bemerkungen:
Bereifung: 215/55 R 16 Y (Michelin Pilot Primacy).

Gepäckraum nach VDA: 460/- L. Zuladung (Testwagen): 466 kg. Anhängelast ungebremst/gebremst: 750/1400 kg .
(Stand 10/2004)

Link: audi.de

uppe i fart tar det för 3.0tdi med 204hk 450nm 11.9 sec mellan 100 till 160 kmh

för en liknande a4 fast med 280nm 200hk tar det 10.3 sec mellan 100 till 160 kmh båda bilar var audi a4 av samma årsmodell med manuella 6 växlade lådor...sa inte du att disel med samma antal hk som en benzin var snabbare uppe i fart pga sin stora vrid...Så här är det i ren accelarition test spelar vridmoment absolut ingen roll och det är fakta...

bäste cado_mdrei!
hade inte tänkt svara men detta inlägg motsäger  ju sig självt lite!! hur kan en diesel med 204 hk få spö av en bensin med 200 hk nu när effekt avgjorde det mesta inom bilen acc och allt va det nu va?? och dessutom ser jag inga siffror om hur bilarna accar 100 - 160!!
hur som helst du för göra precis vad som helst med din bil kör om mig, kör över mig gör vad fan du vill, men som jag ser här så har du inte lagt upp din bil! vad beror det på? har du nån bil över huvud taget du kankse bara är en sån där upprörs makare som det finns gott om här på garaget! blir så jävla trött! ska bidra med en länk här som föklarar begreppen lite! jag personligen tycker det skulle vara fränt med en bil med sådär 350 hk och ett vrid på 500 nm ist för en bil med 500 hk och 350 nm i vrid!men det e ju min åsikt!
länken:     http://patric.20m.com/effekt.html

mvh niclas

Oke pallar inte disskutera med dig längre iaf du är den första som väljer mer nm än effekt som jag har hört...jag vet vad jag pratar om av egen erfarenhet min brorsa har m5 med 400hk och 500nm men i ren acceleration går min bil och hans från säg 100 till 200 likadan men i segdragning med säg 6an från 100 till 150 så tar han mig varje gång, men segdragning intresserar inte mig för jag kan väll växla om jag ska iväg fort...iaf tog upp disel vs bensin för att du sa att bil med mer nm är snabbare uppe  i fart iaf 100 till 160 tider finns i länken ta den tidd som de fick till 160 minus den tiden som de fick till 100 så får du upp tiden 100 till 160. Anngående min bil  om du trycker på CADO_MDREI uppe i hörnet kommer du att få en överaskning har inga riktiga bilder än därför har jag inte lagt upp min bil de som finns är med vinterdäck på och tagna med mobilen, jag har ägt kört och testat bilar med massor nm och lite mindre nm och det är EFFEKTEN som är viktigast för mig och jag tar alla dar i veckan bilen med 500 hk och 350nm före en bil med 350hk och 500nm och det tror jag alla andra här med mig gör!!!

71 Inlägg
21 februari 2007
#73
och juste disel förlorade trots lite mer effekt pga sin lite högre vikt hade de varit exakt samma vikt hade de gått exakt lika dant! iaf lägg ner disskotionen när du inte har något annat att komma med än kallar folk för lögnare HA ETT BRA LIV!

845 Inlägg
21 februari 2007
#74
Quattronicke skrev:
Tjena!

Har tänkt att köpa mej en ny bil i sommar/sen sommaren, och tycker både S3an och R32an är båda riktigt trevliga bilar. Har ni några smakråd ?  Positivt/negativt om dom båda modellerna ?



Mvh Niklas.

jag ahde valt S3an.. otroligt sköna bilar o ha att göramed..


498 Inlägg
21 februari 2007
#75
nicke_b2
du har det nyare haldexsystemet vilket gör att det reagerar om ett hjul tappar fästet och snurrar 1/20 varv vilket jag skulle kalla ganska omärkbart.
Har själv jämfört min svärfars skoda(haldex) med min passat(torso) i rejält med snö utan att hitta någon skillnad, man är nog tvungen att ta till ganska extrem terrängkörning för att märka någon skillnad.


77 Inlägg
21 februari 2007
#76
Jag hade en Audi S4 biturbo med 335 hk och 550 nm tidigare, och det är som natt och dag om man jämför den mot min nuvarande bil; en Audi RS4 med 425 hk och 520 nm!

Visserligen så har RS4:an 90 hk mer än S4:an, men RS4:an är piggare i samtliga intervall, även segdragning, trots det lägre vridmomentet. Och det är stor skillnad.

Jag skulle nog säga att mer hk är mer fördelaktigt om du vill ha en rolig bil med bra prestanda.

// Thomas
Senast redigerat av s4-mannen (21 februari 2007)

IT-Tekniker
144 Inlägg
21 februari 2007
#77
Bra initiativ och bra skrivet!

enpatte skrev:
Måste få klargöra eftersom flera inte verkar ha klart för sig hur 4wd systemen funkar inom VAG gruppen.

Det finns 3 namn för 4wd: quattro på audi, 4motion på vw och 4x4 på skoda.
det finns dock bara 2 st system för 4wd som OBS blandas över märkerna!
Systemen är: torsodiff (quattro, 4motion)  och haldex(4motion, quattro , 4x4)
Vilka bilar har vad då?
Alla Audi  har torsodiff utom TT och a3 som har haldex.
Alla vw  har haldex utom passat och pheaton som har torsodiff (tror att motorn sitter på fel ledd för haldex).
Dock har nya passat haldex.
Skoda har bara 4wd på oktavian och där är det haldex.

Vad skiljer systemen åt?

Torsodiff är en mekanisk (BRA!)fyrhjulsdrift som normalt alltid ger 50/50 fördelning, diffen kan dock om ett hjulpar får sämre grepp skjuta över 60%(ännu mer på de nyare modellerna) till det hjulpar som har bättre grepp.
Detta sker genom ett sinnrikt system som bygger på att kraften bara kan gå från större kugghjul till mindre(eller om det är tvärtom)  detta säkerställer i sin tur att det hjulpar som har bäst grepp alltid får mest kraft.
Detta kompleteras ofta av eldiffar(eds genom abs bromsarna) på varje hjul vilket kan skjuta över kraften mellan varje  enskilt hjulpar.

Haldex är ett el/hydraliskt(ekonomiskt men fortfarande hyffsat) 4wd system.
Detta ger inormalfallet 95/5(inte så säker på siffran) fördelning mellan hjulparen vilket ger en mer ekonomisk drift.
Systemet känner av hastighetsskillnad mellan hjulen och kan då elektroniskt påverka en ventil som hydraliskt flyttar drivkraften mellan hjulen.
beroende på hur ny bilen är sker detta olika snabbt, framhjulen kan snurra 1/4 varv innan systemet griper in på äldre bilar och 1/20 varv på nyare(är dock inte 100 på siffrorna igen).

Kan bara tillägga att det förut fanns ett äldre system på vw(syncro).
Dessa hadde en viskodiff med silikonolja som också hadde den mesta(90/10) kraften på framhjulen, dock så är detta system hopplöst långsamt.
framhjulen kan spinna flera varv innan bakhjulen griper in och under längre belastning så slutar bakhjulen att driva.
Detta är tyvärr ett billigt system som ofta sätts in med lätthet av många tillverkare.
ex: äldre volvo awd, vw syncro, hundai santa fee osv..

Hoppas att jag klargjorde lite med detta.
//Putte


250 Inlägg
21 februari 2007
#78
Quattronicke skrev:
Tjena!

Har tänkt att köpa mej en ny bil i sommar/sen sommaren, och tycker både S3an och R32an är båda riktigt trevliga bilar. Har ni några smakråd ?  Positivt/negativt om dom båda modellerna ?



Mvh Niklas.

Golfen är ju inte precis en ovanlig bil, S3 är betydligt ovanligare....

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

266 Inlägg
21 februari 2007
#79
cado_mdrei!
jag ska ha ett bra liv när du förklarar för mig att trots r32 an har mer effekt än saaben och volvon och civicen ändo blir ifrån körd! och när du förklarar hur en subaru impeza wrx sti gör 80- 120 på 7,3 med sina 365 hk och 343 nm på högsta växeln och r32 med 241 hk och 320  nm gör det på 7,4 trots att den har över 100 hk mindre !!! hmmmmm kan det ha nåt med vridmonents kurvan att göra? kanske kanske inte upp till dig!! och inga person angrepp tack, du vet inget om mitt sk liv!! ingen tvingar dig att svara!

mvh niclas
ps när man ser tester av bilar så hörs och ses hk och nm ! men av de tester jag hört och sett höjs vridmomentet upp lite! min uppfattning!


71 Inlägg
21 februari 2007
#80
nicke_b2 skrev:
cado_mdrei!
jag ska ha ett bra liv när du förklarar för mig att trots r32 an har mer effekt än saaben och volvon och civicen ändo blir ifrån körd! och när du förklarar hur en subaru impeza wrx sti gör 80- 120 på 7,3 med sina 365 hk och 343 nm på högsta växeln och r32 med 241 hk och 320  nm gör det på 7,4 trots att den har över 100 hk mindre !!! hmmmmm kan det ha nåt med vridmonents kurvan att göra? kanske kanske inte upp till dig!! och inga person angrepp tack, du vet inget om mitt sk liv!! ingen tvingar dig att svara!

mvh niclas
ps när man ser tester av bilar så hörs och ses hk och nm ! men av de tester jag hört och sett höjs vridmomentet upp lite! min uppfattning!

Jag ska förklara det för dig det satt en extra person i golfen både mot saab och volvo...både saab och volvo körde med 16tum medans golfen med 18 tror jag där har du förklaringen och r32 slog de ändå....nu fick du förklaring


Sök