2531
Sök

Tuning och besiktning..

8 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#1
Hej har en Subaru Impreza Wrx (-06) och är lite sugen på att trimma den.

Har hittat ett sjysst litet trim enl nedan:

Effekt/vrid: ca 320hk/480Nm

Specifikation:
EcuTek installation och individuell programmering med bredbandslambda etc.
HKS 3" Silent Hi-Power cat-back avgassystem (högglanspolerat rostfritt stål)
Helix 3" downpipe med racekatalysator
HKS Iridium tändstift HR8
HKS RSK luftfilterkit
HKS SSQV dumpventil-kit
Walbro 255l/h bränslepump

Tydligen ska bilen klara avgas kravet om man varmkör den lite innan besiktningen.

Vad händer om bilen inte går igenom? Måste man byta tillbaka hela skiten då eller? (eller räcker det med att bara byta tillbaka till orginal avgassystemet för besiktningen och sedan byta tillbaks till race systemet?

Vad innebär en reg besiktning? Är det något att man kan få trimmet godkännt och inskrivet i pappren bara bilen klarar kraven i övrigt (tex avgaskrav mm). Vad kostar isåfall en sådan besiktning?

Jag skulle gärna vilja ha svar från någon som är lite insatt och inte min polares brorsas tjejs ompis pappa sa att...

1 723 Inlägg
16 februari 2007
#2
du får i stort sett inte öka effekten på nåt sätt. Inte heller sänka den. I ditt fall så är din bil helbilsgodkänd och du får knappt ens byta torkarbladen mot nåt annat än original.

trim kan du aldrig få godkänt (ser bilen original ut under huven och avgasvärdena är bra så är det dock svårt för dem att bevisa att du har trim då de inte gör nån bänkning av bilens effekt). regbesiktning kostar 1500kr om jag inte minns fel, men ska du få den reggad med trimmet krävs intyg från tillverkaren. och det är intyg du aldrig kommer att kunna få fram.

lättast är att slänga på trimmet efter besiktning. endel släpper igen allt medans endel anmärker på allt.
Senast redigerat av falloutboy (16 februari 2007)

8 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#3
Aj då, bilen kostar ju en slant o trimmet e inte gratis heller så de skulle ju suga rätt fett om man inte fick köra den efter att någon övernitisk kontrollsnubbe börjar ner o pilla i motorn.

1 723 Inlägg
16 februari 2007
#4
ser det original ut så tror jag inte att nån kommer att klaga. Men man vet ju aldrig förstås.

115 Inlägg
11 december 2007
#5
Tycker det är så himla löjligt detta asså okej om man gör om en vanlig personbil till en monstertruck på 5000 hk och sedan tror att det är lungt, men att man inte ens ska kunna byta ett jävla avgassystem utan att det ska gnällas gör mig helt galen. Antar att vi kan tacka EU för detta smile EU måste ju varit det bästa vi gått med i någonsin eller vad säger ni? wink

Impreza Drifter
116 Inlägg
11 december 2007
#6
Du kan få Ecutek med 2 olika mappar till imprezan.
Men jag hade väntat tills garantierna på bilen är slut.

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

8 883 Inlägg
11 december 2007
#7
Håller med Pasi_k  om att du kanske ska vänta tills garantierna på bilen gått ut.
Eller är det så att trimleverantören övertar garantierna? om inte så är det ett högt spel man spelar.

Fotograf på tierpidag.se


Sök