2105
Sök

Nytt optima-batteri. Ska jag byta ut det gamla eller koppla ihop det med det nya?

82 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
Hej, ja ska köpa ett optima batteri under veckan. Ska ja bara byta ut de andra batteriet eller ska ja koppla ihop dom? de kanske räcker om ja byter ut de andra batteriet och bara kör på optima. vad tror ni?

-
Rubrik förtydligad. Läs igenom rubrikanvisningarna om hur vi skriver rubriker i forumet. /admin
Senast redigerat av chrizz (18 februari 2007)

21 761 Inlägg
17 februari 2007
Jag brukar rekommendera att använda samma typ av batteri när man kopplar ihop två batterier med varandra utan att använda någon sorts avskiljare.

Är det ett gammalt batteri som sitter i nu?

1 503 Inlägg
17 februari 2007
Skaffa ett relä som skiljer batterierna från varandra när motorn är frånslagen. Har ett själv som håller isär mitt Optima från startbatteriet, fungerar kanon!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

82 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Okej, får fråga om dom har nått sånt på batterilagret, vet nån vart man kan köpa sånt annars?

Ja det är ju inte ett nytt batteri som sitter i iaf. vet inte riktigt hur gammalt det är.
Senast redigerat av jeppe__ (18 februari 2007)

21 761 Inlägg
18 februari 2007
Varför köper du ett nytt batteri, är det för att du har stor stereoanläggning eller för att det nuvarande batteriet kanske är trött?

82 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Varför köper du ett nytt batteri, är det för att du har stor stereoanläggning eller för att det nuvarande batteriet kanske är trött?

har väl en stereo anläggnig som drar endel ström å behöver byta ut/koppla ihop med ett till batteri

21 761 Inlägg
18 februari 2007
Ok. Om det nuvarande batteriet kanske är gammalt så bör du antingen byta ut det eller sätta ett skiljerelä och placera Optimabatteriet i skuffen.

Har du inte så stor anläggning så kan det räcka med att bara byta ut det nuvarande batteriet mot Optima.

Hur stor anläggning har du?

82 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ok. Om det nuvarande batteriet kanske är gammalt så bör du antingen byta ut det eller sätta ett skiljerelä och placera Optimabatteriet i skuffen.

Har du inte så stor anläggning så kan det räcka med att bara byta ut det nuvarande batteriet mot Optima.

Hur stor anläggning har du?

Just nu har ja 2 15" å ett monoblock på 1500w

ska stoppa in ett gas steg på 4*100w till 2 6*9" å 2 5,25"
Senast redigerat av jeppe__ (18 februari 2007)

2 655 Inlägg
18 februari 2007
Om ditt start batteri är trött så bör du byta ut det.
För när man parallellkopplar 2st batterier så drar det äldre ur det nyare batteriet.
Så börja med att ersätta startbatteriet med Optimat, du bör klara dej med det.

Sen så innan du börjar med att montera ett extra batteri i skuffen så bör du se över laddningen, så att generatorn orkar med att toppladda batterierna.

82 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Streckkoden skrev:
Om ditt start batteri är trött så bör du byta ut det.
För när man parallellkopplar 2st batterier så drar det äldre ur det nyare batteriet.
Så börja med att ersätta startbatteriet med Optimat, du bör klara dej med det.

Sen så innan du börjar med att montera ett extra batteri i skuffen så bör du se över laddningen, så att generatorn orkar med att toppladda batterierna.

Okej, då provar jag byta ut batteriet. Jag tror genratorn är på 90 amp, kan ju kolla om ja kan fixa en starkare lr va man säger smile

21 761 Inlägg
18 februari 2007
Är det mycket extrautrustning på dessa Mercor?

90A generator låter ju inte så mycket om det är en sådan anläggning i bilen.

2 655 Inlägg
18 februari 2007
Det finns både 70 och 90A generatorer till din merca, det går att montera en 120A generator från nyare mercor på din bil.
Får du i en 120A generator så ska du klara dej.

21 761 Inlägg
18 februari 2007
Det ska inte vara några problem med att sätta dit ett Optima heller, i Tudors batteritabeller så rekommenderar de bla Maxxima till den bilmodellen. Verkar som att batterihyllan åtminstone rymmer batterier som är runt 280mm långa.

82 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det ska inte vara några problem med att sätta dit ett Optima heller, i Tudors batteritabeller så rekommenderar de bla Maxxima till den bilmodellen. Verkar som att batterihyllan åtminstone rymmer batterier som är runt 280mm långa.

Okej, vart hittade du den tabellen? Men jag tror ja satsar på ett optima framför ett maxxima, kan ju kolla vad som finns iofs.

2 655 Inlägg
18 februari 2007
Optima och Maxxima är uppbyggda enligt samma princip, Maxxima säljer Tudor/Exide och Optima är ett eget märke (rätta mej om jag har fel).
Har kollat lite snabbt i lagerhyllorna på jobbet och hitttat en riktigt manlig generator som bör passa i din bil, jag misstänker att din generator har "öronen" kl. 2 och kl. 6 och med 65mm breda fästen. Om det stämmer så har vi en generator som ger 140A.. smile
Den finns inte som bytes tyvärr men den sitter iaf på en SL55 AMG till det roliga priset av ca 8000kr.
Ska vi slå till?? smile

21 761 Inlägg
18 februari 2007
jeppe__ skrev:
Okej, vart hittade du den tabellen? Men jag tror ja satsar på ett optima framför ett maxxima, kan ju kolla vad som finns iofs.

Det där skrev jag bara för att visa att monteringen av ett Optima inte ska vara något problem.

Som Streckkoden skriver så är Tudor/Exide Maxxima uppbyggd enligt samma princip som Optima, det har ungefär samma yttermått. Eftersom Tudor rekommenderade Maxxima till din bil så kommer alltså även Optima att passa.

Det förutsätter att det är Optima 4.2 modellen som du tänker köpa, inte 5.5 modellen.

Tabellen hittar du på www.tudor.se
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2007)

82 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
jeppe__ skrev:

Det där skrev jag bara för att visa att monteringen av ett Optima inte ska vara något problem.

Som Streckkoden skriver så är Tudor/Exide Maxxima uppbyggd enligt samma princip som Optima, det har ungefär samma yttermått. Eftersom Tudor rekommenderade Maxxima till din bil så kommer alltså även Optima att passa.

Det förutsätter att det är Optima 4.2 modellen som du tänker köpa, inte 5.5 modellen.

Tabellen hittar du på www.tudor.se

Okej, är det nån större skillnad på dom 2 utom storleken?

21 761 Inlägg
18 februari 2007
Rent prestandamässigt ska det inte vara någon större skillnad. Det gula Optima 4.2 har 5Ah mer kapacitet än de båda Maxxima har, men det är ingen stor skillnad. Maxxima brukar vara billigare.
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2007)

82 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Rent prestandamässigt ska det inte vara någon större skillnad. Det gula Optima 4.2 har 5Ah mer kapacitet än de båda Maxxima har, men det är ingen stor skillnad. Maxxima brukar vara billigare.

Okej, tror dom skulle sälja optima batterier på batterilagret i karlstad så det får nog bli ett sånt då!

Solfilmsmontör
947 Inlägg
18 februari 2007
Lånar tråden lite... Vid hur "stor" anläggning behöver man ett extra batteri ungefär? Och var får man tag på sånna här skilje relä?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Sök