Hej, ja ska köpa ett optima batteri under veckan. Ska ja bara byta ut de andra batteriet eller ska ja koppla ihop dom? de kanske räcker om ja byter ut de andra batteriet och bara kör på optima. vad tror ni?
- Rubrik förtydligad. Läs igenom rubrikanvisningarna om hur vi skriver rubriker i forumet. /admin
Skaffa ett relä som skiljer batterierna från varandra när motorn är frånslagen. Har ett själv som håller isär mitt Optima från startbatteriet, fungerar kanon!
RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Om ditt start batteri är trött så bör du byta ut det. För när man parallellkopplar 2st batterier så drar det äldre ur det nyare batteriet. Så börja med att ersätta startbatteriet med Optimat, du bör klara dej med det.
Sen så innan du börjar med att montera ett extra batteri i skuffen så bör du se över laddningen, så att generatorn orkar med att toppladda batterierna.
Om ditt start batteri är trött så bör du byta ut det. För när man parallellkopplar 2st batterier så drar det äldre ur det nyare batteriet. Så börja med att ersätta startbatteriet med Optimat, du bör klara dej med det.
Sen så innan du börjar med att montera ett extra batteri i skuffen så bör du se över laddningen, så att generatorn orkar med att toppladda batterierna.
Okej, då provar jag byta ut batteriet. Jag tror genratorn är på 90 amp, kan ju kolla om ja kan fixa en starkare lr va man säger
Det finns både 70 och 90A generatorer till din merca, det går att montera en 120A generator från nyare mercor på din bil. Får du i en 120A generator så ska du klara dej.
Det ska inte vara några problem med att sätta dit ett Optima heller, i Tudors batteritabeller så rekommenderar de bla Maxxima till den bilmodellen. Verkar som att batterihyllan åtminstone rymmer batterier som är runt 280mm långa.
Det ska inte vara några problem med att sätta dit ett Optima heller, i Tudors batteritabeller så rekommenderar de bla Maxxima till den bilmodellen. Verkar som att batterihyllan åtminstone rymmer batterier som är runt 280mm långa.
Okej, vart hittade du den tabellen? Men jag tror ja satsar på ett optima framför ett maxxima, kan ju kolla vad som finns iofs.
Optima och Maxxima är uppbyggda enligt samma princip, Maxxima säljer Tudor/Exide och Optima är ett eget märke (rätta mej om jag har fel). Har kollat lite snabbt i lagerhyllorna på jobbet och hitttat en riktigt manlig generator som bör passa i din bil, jag misstänker att din generator har "öronen" kl. 2 och kl. 6 och med 65mm breda fästen. Om det stämmer så har vi en generator som ger 140A.. Den finns inte som bytes tyvärr men den sitter iaf på en SL55 AMG till det roliga priset av ca 8000kr. Ska vi slå till??
Okej, vart hittade du den tabellen? Men jag tror ja satsar på ett optima framför ett maxxima, kan ju kolla vad som finns iofs.
Det där skrev jag bara för att visa att monteringen av ett Optima inte ska vara något problem.
Som Streckkoden skriver så är Tudor/Exide Maxxima uppbyggd enligt samma princip som Optima, det har ungefär samma yttermått. Eftersom Tudor rekommenderade Maxxima till din bil så kommer alltså även Optima att passa.
Det förutsätter att det är Optima 4.2 modellen som du tänker köpa, inte 5.5 modellen.
Det där skrev jag bara för att visa att monteringen av ett Optima inte ska vara något problem.
Som Streckkoden skriver så är Tudor/Exide Maxxima uppbyggd enligt samma princip som Optima, det har ungefär samma yttermått. Eftersom Tudor rekommenderade Maxxima till din bil så kommer alltså även Optima att passa.
Det förutsätter att det är Optima 4.2 modellen som du tänker köpa, inte 5.5 modellen.
Rent prestandamässigt ska det inte vara någon större skillnad. Det gula Optima 4.2 har 5Ah mer kapacitet än de båda Maxxima har, men det är ingen stor skillnad. Maxxima brukar vara billigare.
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2007)
Rent prestandamässigt ska det inte vara någon större skillnad. Det gula Optima 4.2 har 5Ah mer kapacitet än de båda Maxxima har, men det är ingen stor skillnad. Maxxima brukar vara billigare.
Okej, tror dom skulle sälja optima batterier på batterilagret i karlstad så det får nog bli ett sånt då!