3218
Sök

Vad har jag för motor i min Firebird???

109 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
#1
Hej alla!!
Har precis köppt en Pontiac Firebird 76a som dom har bytt motor på. Dom sa att det var en 400 big block.
Tänkte höra om det finns någon som kan berätta hur jag kan se vad det är för motor.
Man vet ju aldrig....

Tack på förhand..
Mvh Magnus!!

One Life Live it

2 123 Inlägg
1 mars 2007
#2
Släng upp en bild så är det många som vet.
Kryllar av duktiga USA bils mekaniker på garaget wink

118 Inlägg
1 mars 2007
#3
säger samma sak släng upp en bild


___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
1 mars 2007
#4
Om det är en orginal Pontiac motor 400 så är det litte större kubik tum å går som en bigblock å den en om man tar en cheva 400 så är det en smal block  men dessa två motorer med samma bemärkning skall ej förväxlas för det är 2 helt olika motorer .........

men som sagt så kan man mer säja med att se på bilder .....

//Sam The Man ...

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Kettunen
1 mars 2007
#5
Så du köper dig en bil som du inte ens vet vad det är för motor?? tongue Lite farligt det dära. Tänk i fall om det hade vart en 350 eller något liknande fast jag säger att det är bigblock

Meister
6 763 Inlägg
1 mars 2007
#6
lonewolf-holm skrev:
Om det är en orginal Pontiac motor 400 så är det litte större kubik tum å går som en bigblock å den en om man tar en cheva 400 så är det en smal block  men dessa två motorer med samma bemärkning skall ej förväxlas för det är 2 helt olika motorer .........

men som sagt så kan man mer säja med att se på bilder .....

//Sam The Man ...

Menar du att det är en bigblock bara för att det är mer kubiktum?


109 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
#7
Har praktiskt taget fått bilen så jag tar den som den e hehe men jag kan inget om amerikanare så jag har ingen aning det ända jag vet är att den låter sååå jävla gööt med raka rör som jag satte på imorse hehe
Mvh mange!!

One Life Live it

Kettunen
1 mars 2007
#8
Asså okeeey! Men då var det en annan femma mange tongue Kör & NJUT, För när du får barn så blir det nog sälja av för frugan vill det tongue

109 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
#10
haha köra och njuta ska jag hehe.
Säljer hellre frugan än bilen schhh...
ska lägga upp en bild på den ikväll när jag kommit hem ifrån jobbet
Tacksam för alla svar mvh

One Life Live it

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
1 mars 2007
#11
Det här hitta jag:

Pontiac 400 :

400
For 1967, Pontiac introduced the 400 in³ (6.6 L).

The'400'V8 was essentially a bored-out 389 with 4.121 inch bore and 3.75 inch stroke (104.7 mm by 95.3 mm). It replaced the 389 in 1967 and remained in production through the 1979 model year.

The 400 was the only engine installed in '67-69 Pontiac GTOs. It was also the biggest engine available in '67-'69 Firebirds. The 400 was a popular performance option for many of Pontiac's cars. The 400 engine produces a good balance of low end torque and higher RPM horsepower.

In 1967 the cylinder head design was improved for all engines. The valve angle was changed for better breathing. 1967 was the last year for closed chambered heads. The "670" head was a '67-only casting, and the last PMD head to have a closed chamber. Pontiac went to open chambered heads in '67 to improve power, engine breathing and emissions. The valve size increased as well, to 2.11" intake and 1.77" exhaust valves on high performance heads. Low performance and 2bbl applications got 1.96" intake and 1.66" exhaust valves.

Chevy 400 :

400
A 400 in³ small-block was introduced in 1970 and produced for 10 years. It had a 4.125 inch bore and a 3.75 inch stroke. Initial output was 240 hp. While popular with circle-track racers, the engine was prone to cooling troubles if cylinder heads from other blocks were fitted without proper modifications. The 400 produced a lot of torque at low RPMs compared to the other displacements and was used primarily in pickup trucks and the large B-cars (Caprice/Impala) but also found use in Vans. The 400 was eventually discontinued due to its inability to meet EPA emission regulations in place in the early 1980s.

The 400 was unique compared to all other displacements for 3 reasons:

Due to the siamesing of the cylinder bores in the casting - there was no space between adjacent cylinder liners - this block was rather rigid and not prone to the cylinder bore flexing of the other displacements.
This block used a much larger 2.65 inch main bearing assuring that crankshafts from all other blocks would not fit without special oversize bearings.
This is the only small-block that used a 5.56 inch long connecting rod compared to the 5.7 inch connecting rod in all other displacements.
The 400 came with 4 bolt main bearings in 1971 and 1972 only.
While Chevrolet never produced a factory performance version of the 400, it is highly sought out among racers who participate in the very popular 406 racing class - so named for the displacement created by a minor overbore. Destroking a 400 block with a 350 crankshaft creates a 377, a popular combination for dirt track racers. 400 blocks are nearly impossible to find as salvage today and as such the racing market is fed by 3rd party manufacturers who offer improved versions of the block.

Mvh:Sam

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Meister
6 763 Inlägg
1 mars 2007
#13
Okej men jag vet inte om jag misstolkade det första du skrev för jag uppfattade de som att cylindervolymen var större så var det en bigblock.  Men det framgår inte i texten om det är en bigblock ellern en small-block?


109 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
#14
får tacka så hemskt mycket för informationen den var intressant
Mvh Mange!

One Life Live it

8 883 Inlägg
1 mars 2007
#15
Om jag inte mins helt fel (10 år sedan jag körde V8) så har inte Pontiac SB/BB som Cheva m.m utan en storlek på blocket.

350 V8 155hk
400 V8 185 hk
455 (HO) V8 200 hk. sista året för 455

Fotograf på tierpidag.se

159 Inlägg
29 februari 2008
#16
det är samma mått på pontiacmotorerna från 350 till 455 finns inga big eller smallblock...måste kolla gjutnummer på block å toppar mm mm

fredde

8 883 Inlägg
29 februari 2008
#17
BONNEVILLE-67 skrev:
det är samma mått på pontiacmotorerna från 350 till 455 finns inga big eller smallblock...måste kolla gjutnummer på block å toppar mm mm

Just det jag skrev i mitt inlägg som förövrigt är skrivet för 1år sedan cool

Fotograf på tierpidag.se


Sök