Körde lastbil Gbg - Östgötaporten ToR. på nätterna.
Jobbet gick ut på att köra en bil som skulle till Stockholm, till Östgöta porten och byta bil med en Stockholms chaffis så man slapp åka hela vägen.
Detta var en vinter natt med riktigt bus-väder. över 1dm snö på motorvägen.
Jag hade parkerat bil/släp, tagit ur färdskrivar bladet och satt och fikade. Stockholmaren jag byter bil med dyker upp, vi tjatar en stund (45 minuter lagstadgad vilo tid.) När jag skall gå, säger han att han tryckte in underkörnings skyddet på sidan, mot en sten ute på parkeringen, han såg inte stenen för snön. Jag tackar för mig, sätter mig i bilen, stoppar i färdskrivar bladet och rullar mot Gbg. Väl ute på motorvägen inser jag att detta kommer bli en lång natt. Traffiken kryper fram i höger körfält i ca 30kmh. Mitt ekipage väger 60 ton, så jag har inga problem att komprimera 15cm snö i vänster körfält, så jag lägger mig där och håller 60-70kmh, skulle lätt kunna köra 90, men är bered på att någon stolle som kör 30 kanske får för sig att gå ut i vänster. 60-70 räcker gott.
Jag ligger där i vänster körfält hela vägen ner mot Jönköping. Ca 10km från Jönköping har plogbilarna hunnit ploga/salta, traffiken ökar farten, så jag går åt höger. ca 1 minut senare kommer en polisbil, som skjuten ur en kanon, blåljus och röd/blått i fronten, att jag skall köra åt sidan. Jag kör in på en rast plats och drar P-bromsen.
Polisbilen sladdar in framför i full kariär, ut kommer föraren högröd i ansiktet och sliter upp min dörr. Han gormar så jag blir riktigt rädd till en början. Tydligen har de kört i klungan som körde 30 när jag körde på motorvägen och de hade försökt komma ifatt mig hela vägen utan att lyckas.
Han som körde ville rycka mitt körkort på plats för vårdslös körning. (Helt klart viste han inte skilnad på bil/lastbil.) Den andra polisen, med lite gradbetäckningar på uniformen, lite äldre, fick lugnat ner sin kolega, så jag fick tillbaka lappen. De gick runt bilen åtminstånde tre varv. vilket blir en mindre promenad i sig, runt ett 24m ekipage.
Den yngre polisen var ute efter vad som helst för att kunna böta mig. Jag var inte ett dugg orolig längre, för detta var ett åkeri som skötte sina bilar väldigt nogrant. Tillslut kom den yngre killen med en bot utskriven på att släpets högra underkörnings skydd var deffekt.
När jag vägrade skriva på började han anta den där rosiga färgen igen.
Jag sa som det var, att min kolega precis orsakat skadan och att åkeriet skulle ordna det nästa förmiddag och att jag minsan inte tänkte ta några böter för andras synder, den var kanske deffekt, men den stack inte ut, den var intryckt och den satt heller inte löst, alltså fullständigt säkert att köra hem till Göteborg.
Jag körde därifrån utan böter. Men det var svettigt ett tag.