3463
Sök

Ska tona rutorna. Kom med tips!

65 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
Hejsan alla

Har tänkt att börja tona rutorna nu till helgen och skulle gärna behöva lite tips. Det är första gången jag ger mig på det här så har ingen erfarenhet, vet knappt hur jag ska börja wink Så kom med tips hur jag ska göra. Jag ska köra med biltemas solfilm eftersom det är första gången och jag räknar med att det inte kommer bli så bra. Var får jag tag i en bra gummiskrapa? (helst någon vanlig affär som biltema, mekonomen m.m så jag slipper beställa), kan man enkelt få bort all film utan fula märken om det skulle gå åt h*lv*te Och sist men inte minst hur börjar jag? En liten lista hur jag går tillväga hade inte varit fel smile

Mycket tacksam för svar

/jeppe

12 Inlägg
12 mars 2007
rengör rutorna noga, sen sputa vatten och såpa på filmen och rutan. sen bara pressa ut vattnet från mitten och utåt. du kan även ta bort rutorna blir seriösare då (kanske svårt med bakrutan) annars veva inte up /ned rutorna så mkt första dagarna sen kan du även sätta nagellack på kanten så solfilmen inte lossnar när den vevas upp.

----> BoJkOtTa SnUtEn <----

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
12 mars 2007
det du bör behöva är:

*såpvatten

*solfilm (såklart)

*hushållspapper för att suga upp vattenrester (i kanterna på filmen)

*isskrapa istället för gummiskrapa

*fönsterputs för att rengöra rutorana innan monterin av filmen

*vassa rakbladför att skära bort överflöd

använd såp-vatten *spraya på innan du applicerar solfilmen...

*måtta grovt och klipp ut filmen med lite marginal.. så är det lättare att jobba med den..

*för tex, bakrutan om den är välvd.. så skär filmen i strippar på ca 10-15cm och lägg på filmen omlott, detta för att minska risken för luftbubblor..

*stryk först tex mitten sen ut mot kanterna...

*Ha tålamod.. blir det åt helvete slit bort filmen och börja om ist..

*om det finns några mindre luftbubblor så låt dem vara tills filmen "satt sig" och försök trycka ut dem sen *alternativt punka med en nål för att få ut luften..

*använd en isskrapa istället för en gummi skrapa (lägg gärna en bit hushållspapper på skrapan för att motverka att den "hugger" i filmen...)

*var fösiktig med rakbladet så att du inte repar rutorna eller skär i inredningen

*LYCKA TILL* och tålamodet sätts på prov / Jimmpa

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

336 Inlägg
12 mars 2007
Jepppe_ skrev:
Hejsan alla

Har tänkt att börja tona rutorna nu till helgen och skulle gärna behöva lite tips. Det är första gången jag ger mig på det här så har ingen erfarenhet, vet knappt hur jag ska börja wink Så kom med tips hur jag ska göra. Jag ska köra med biltemas solfilm eftersom det är första gången och jag räknar med att det inte kommer bli så bra. Var får jag tag i en bra gummiskrapa? (helst någon vanlig affär som biltema, mekonomen m.m så jag slipper beställa), kan man enkelt få bort all film utan fula märken om det skulle gå åt h*lv*te Och sist men inte minst hur börjar jag? En liten lista hur jag går tillväga hade inte varit fel smile

Mycket tacksam för svar

/jeppe

Är det första gången skulle jag rekomendera att tillverka mallar alt plocka ur rutorna
Vad är det för bil?

Verktyg:
Sprayflaska med vatten och 2 droppar diskmedel.
Skrapa dels den som medföljer samt en lite bredare.
Rakblad alt kniv, Vassa.
Börja med att rengöra rutorna med t ex T-röd samt ta ett rakblad för att få bort eventuella dammkorn osv. Dammet är en de störta fiendena.

Ta sedan lite tape och lossa försiktigt skyddsplasten på filmen. Spraya sedan vatten medans du drar av plasten. Sprayya sedan rikligt med vatten på rutan. Häng dit filmen. Börja i överkant och låt filmen falla ned. Spraya sedan vatten på filmen och börja dra ut alla bubblor.

När jag dragit ut alla bubblor brikar jag värma rutan med hårtork för att fästa filmen riktigt. Sedan är det bara att skära runt rutan.

Hoppas detta hjälper något! Detta är hur jag brukar tona mina rutor,

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly

263 Inlägg
12 mars 2007
Tjena! big_smile Hade gärna velat dela med mej av det där med att tona rutor själv, men tyvär så gick det rent åt helvete för mej, så då lämnad jag in bilen på firma för att tona! hehe men jag hoppas det går bättre för dej att tona.. Dom enda rutorna jag fick till bra, va såklart framsido rutorna där man inte få ha toning.. Men det blev bra iaf..

Lycka till!! big_smile Mvh/ Thony

Volvo-Real-Power!

65 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
Tack för alla tips, känner mig redan bekvämare smile

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
12 mars 2007
Lånar tråden lite, vet ni vart man kan få tag på väldigt mörk film som inte ser brun ut utifrån.
(rekomendera välkända ställen, typ biltema etc)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

65 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Sherlia skrev:
Lånar tråden lite, vet ni vart man kan få tag på väldigt mörk film som inte ser brun ut utifrån.
(rekomendera välkända ställen, typ biltema etc)

Biltemas svarta film ser väl inte brun ut?

1 079 Inlägg
13 mars 2007
Tror den som heter Ultra Mörk blir lite brunaktig, vet syrran hade det på sin gamla jetta och jag tror man sett mer genom rutorna om man använt mattsvart sprayburk.

Ha tålamod och gott om tid, och mkt extra rullar för det kommer bli galet några gånger. Och undvik att stå ute med tanke på grus och damm, och inte i solen för diskmedelvattnet dunstar av fort då. Ta gärna hjälp av någon. Jag brukar få årlig träning i att solfilma brukar nämligen lägga om sidorutorna fram efter varje besiktning, sen kommer det alltid en eller ett par kompisar som man får hjälpa med sina bilar. Jag blir bättre och bättre för varje år och det är störande när man får en perfekt ruta sen nästa på andra sidan blir det veck på, ibland står man med armarna rakt ut och skriker av frustration.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
13 mars 2007
ultramörk är ju lila aktig
mörk är blå aktig

Kettunen
13 mars 2007
Mitt tips är att du ska ha TÅLAMOD!!!! Det är jävligt jobbigt för att få lite mörka rutor tongue

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök