Varför gillar inte jag saab... Dom är sä jäkla sköna att köra så man riskerar att somna!
Sen är dom gamla lättsnodda och stöldbegärliga, jag försår varför dom vill ha dom...
Jag är rätt neutral vad gäller bilmärken, eftersom det inte finns några dåliga bilar, men jag brinner lite extra för saab. Anledning? Jo;
1. farsan har haft sex stycken, och varit helnöjd med alla, och aldrig gjort större ingrepp på dom är en topplockspackning.
2. I den senaste 900:an han hade hade motorn gett sig (p.g.a att han hade "glömt" olja) så han stoppade i en annan likadan motor som hade gått 80 - 90 000 mil som testmotor för att testa grenrör under full belastning. Gick som om den vore ny!
3. Skitroliga att köra!
Dessutom så har dom ett underbart chassi (OG900) som ligger som ett strykjärn på vägen, framvagnen tål smällar som hade fått allt annat att vika sig.
Visst, växellådans känsla och precision är obefintlig, men hållbarheten är det inget fel på. (iaf inte på min) men inredningen är gjord av material som är av mycket hög kvalité. Ser ut som nya efter 17 år och 35000 mil.
Stolarna är riktigt sköna. När jag körde på körskola så höll jag nära att avbryta en kölektion p.g.a att jag hade så ont i ryggen att jag inte kunde koncetrera mig! Och det höll i sig en vecka! Bilen jag övningskörde i va BMW 1 serien, och sämre säten får man leta efter alltså!
Ska jämföra lite med volvo 740:
Saaben drar på igenom hela varvtalsregistret, med betoning på lågvarv och mellanvarv.
volvon drar inte bra på några varv. Visseligen en 8 ventiare, men saabs 8 ventilare är mycket piggare i alla fall.
Växelspaken vibrerar kraftigt i volvon, kan visseligen bara vara den bilen, men väldigt irriterande.
Saaben har bra vändradie för att vara FWD, men inte som volvo 740! Dom har underbar vändradie.
Komforten är väldigt lik i båda bilarna, men volvon känns lite bredare i huvudhöjd, och saaben har lite sönare säten och körställning.
Volvo har kass väghållning... Tyvärr..
Mina åsikter. Men som sagt: Jag gillar alla bilar! Inget ont om någon eller åt någon.
Anledningen till att jag jämförde med 740 va att det är den enda bilen i samma årsklass jag kört tillräckligt mycket för at kunna jämföra.