4268
Sök

Varför gillar ni INTE SAAB?

Utanlem
895 Inlägg
24 mars 2007
nja jag var volvo freak. då va man tvungen att ogilla saab.. sen e dom ganska fula. dock duger denhär modellen iaf: http://www.blocket.se/vi/10719630.htm?ca=14_s

sen e de ju lite tråkiga som e fwd...

Bacon
162 Inlägg
24 mars 2007
skulle aldrig köpa en saab turbo pågrundav att inte v-låderna holler 2ans drev går hela tiden och 3 när man får 2an att holla..... volvo fram till 940 98år är riktiga bilar
har skruvat saab och är tröt på desa skit bilar jag är 20år och har skruvat bil 10år
så jag vett vad jag tallar om...... inte helt blåst fast jag inte kan skriva har skruvat istelet

Ha de Bacon

72 Inlägg
24 mars 2007
TPCBacon skrev:
skulle aldrig köpa en saab turbo pågrundav att inte v-låderna holler 2ans drev går hela tiden och 3 när man får 2an att holla..... volvo fram till 940 98år är riktiga bilar
har skruvat saab och är tröt på desa skit bilar jag är 20år och har skruvat bil 10år
så jag vett vad jag tallar om...... inte helt blåst fast jag inte kan skriva har skruvat istelet

Förstår inte riktigt.Nämn vilka växelådor går sönder i orginalt skick ??Bilen är inte byggd att den ska hålla orginalt skick.

Alla går sänder pga stor vrid moment,så lägg på din 940 500 i vrid så får vi se hur den håller.

Mvh

120 Inlägg
24 mars 2007
Jag är less på den tok-sega växellådan. Min låne Audi A3 1.6 är rena drömmen att köra (utom vid omkörningar). Dessutom skramlar framvagnen som ett tröskverk när vägen har minsta ojämnhet. Men det värsta är den exteriöra kvalitén. Dörrhantag, emblem och backspegelfästen som tappar/ändrar färg.

Det här är med stor sannolikhet min sista SAAB... Trots att jag är en SAAB-männsika som älskar både inredningen och karossdesignen.

1 231 Inlägg
24 mars 2007
Har inget emot saab direkt. Men man måste ju säga att det är ganska tråkiga bilar? Vem lyfter på ögonbrynen när dom ser en 9-5:a rulla förbi? Samma sak med volvo. Men är som sagt bra bilar och smaken är ju som bekant delad. Tur är väl det.

@Founder: Det var ett tag sedan. Hur går det med jetmotorer och flygutbildningar?

Mvh Christian

Mitt projekt: Evo III

64 Inlägg
24 mars 2007
jonTe skrev:
Kettunen skrev:
Men det är min uppfattning efter jag bytt lagrer på just 9000CD 3 gånger. 2 åt polare & 1 Polares mamma

Och hur långt hade dessa CD:s gått?
De flest hjullager tar slut någongång...frågan är bara när wink

>>JW, förstår vad du menar men bra "för att".....om man gämför liknande modeller i SAAB:s o Volvo:s sortiment, ta tex din 850 och min gamla 9000 och frågar 100 personer vilken bil som har "rakast" instrumentbräda.
Jag tror de flesta kommer svara Volvo faktiskt wink

Jag då som den SAAB-fantanst jag är, gillar inte ALLT med SAAB för det:
-Inga fyrhjulsdrivna modeller (i Sverige).
-För FÅ modeller.
-Halv dålig fjädringskomfort i gämförelse med tex Volvo.
-Ofta dålig "närvaro" i växelspaken (original) i tex gämförelse med Audi,BMW.

öööhm va???
Jag vet ju inte hur du menar rak. Men jag har en volvo 850 -94 ( min) och en saab 9000 -90 ( farsans) ute på gården. 9000's instrumentbräda är ju helt klart rakare och tråkigare, 850'ns bräda se ju ut som nån variant trappa för att komma upp till rutan... är dessutom mycket smalare på passagerar sidan
Näru, saab's bräda är planare och rakare på alla sätt

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen

Bärs!
3 456 Inlägg
24 mars 2007
Användaren " KIRRE "'s avatar säger väll allt?

Garaget.org peakade 2008.

72 Inlägg
24 mars 2007
Lone Star skrev:
Har inget emot saab direkt. Men man måste ju säga att det är ganska tråkiga bilar? Vem lyfter på ögonbrynen när dom ser en 9-5:a rulla förbi? Samma sak med volvo. Men är som sagt bra bilar och smaken är ju som bekant delad. Tur är väl det.

@Founder: Det var ett tag sedan. Hur går det med jetmotorer och flygutbildningar?

Mvh Christian

Så du köper bilen för att folk ska lyfta ögon brynen när du rullar förbi nån, och inte för dig själv.

Snacka om barnslighet.

Sen, om folk ändå lyfter ögon brynen,Vad får du ut av det ??

Mvh

470 Inlägg
24 mars 2007
Golf_Gti skrev:
Lone Star skrev:

Mvh Christian

Så du köper bilen för att folk ska lyfta ögon brynen när du rullar förbi nån, och inte för dig själv.

Snacka om barnslighet.

Mvh

Inget ont...

Men jag tycker att det är skit kul när folk vänder sig om med trånande blickar då vet man att man inte är ensam om att tycka att bilen är snygg...

Behöver väl inte vara barnslig för det!

Mvh Magnus

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

72 Inlägg
24 mars 2007
mjukismagnus skrev:
Golf_Gti skrev:
Lone Star skrev:

Mvh Christian

Snacka om barnslighet.

Mvh

Inget ont...

Men jag tycker att det är skit kul när folk vänder sig om med trånande blickar då vet man att man inte är ensam om att tycka att bilen är snygg...

Mvh Magnus

Inget ont men jag tycker att du äger helt fel bil då om du tycker så.Jag bryr mig inte om vad folk tycker om bilen ,det viktigaste att jag är nöjd och tycker att den är bra osv.Men det är jag.

Mvh

Smålänning
7 883 Inlägg
24 mars 2007
Varför gillar inte jag saab... Dom är sä jäkla sköna att köra så man riskerar att somna! wink Sen är dom gamla lättsnodda och stöldbegärliga, jag försår varför dom vill ha dom...

Jag är rätt neutral vad gäller bilmärken, eftersom det inte finns några dåliga bilar, men jag brinner lite extra för saab. Anledning? Jo;
1. farsan har haft sex stycken, och varit helnöjd med alla, och aldrig gjort större ingrepp på dom är en topplockspackning.
2. I den senaste 900:an han hade hade motorn gett sig (p.g.a att han hade "glömt" olja) så han stoppade i en annan likadan motor som hade gått 80 - 90 000 mil som testmotor för att testa grenrör under full belastning. Gick som om den vore ny!
3. Skitroliga att köra!

Dessutom så har dom ett underbart chassi (OG900) som ligger som ett strykjärn på vägen, framvagnen tål smällar som hade fått allt annat att vika sig.

Visst, växellådans känsla och precision är obefintlig, men hållbarheten är det inget fel på. (iaf inte på min) men inredningen är gjord av material som är av mycket hög kvalité. Ser ut som nya efter 17 år och 35000 mil.

Stolarna är riktigt sköna. När jag körde på körskola så höll jag nära att avbryta en kölektion p.g.a att jag hade så ont i ryggen att jag inte kunde koncetrera mig! Och det höll i sig en vecka! Bilen jag övningskörde i va BMW 1 serien, och sämre säten får man leta efter alltså!

Ska jämföra lite med volvo 740:
Saaben drar på igenom hela varvtalsregistret, med betoning på lågvarv och mellanvarv.
volvon drar inte bra på några varv. Visseligen en 8 ventiare, men saabs 8 ventilare är mycket piggare i alla fall.
Växelspaken vibrerar kraftigt i volvon, kan visseligen bara vara den bilen, men väldigt irriterande.
Saaben har bra vändradie för att vara FWD, men inte som volvo 740! Dom har underbar vändradie.
Komforten är väldigt lik i båda bilarna, men volvon känns lite bredare i huvudhöjd, och saaben har lite sönare säten och körställning.
Volvo har kass väghållning... Tyvärr..

Mina åsikter. Men som sagt: Jag gillar alla bilar! Inget ont om någon eller åt någon.

Anledningen till att jag jämförde med 740 va att det är den enda bilen i samma årsklass jag kört tillräckligt mycket för at kunna jämföra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

470 Inlägg
24 mars 2007
Golf_Gti skrev:
mjukismagnus skrev:
Golf_Gti skrev:

Snacka om barnslighet.

Mvh

Inget ont...

Mvh Magnus

Inget ont men jag tycker att du äger helt fel bil då om du tycker så.Jag bryr mig inte om vad folk tycker om bilen ,det viktigaste att jag är nöjd och tycker att den är bra osv.Men det är jag.

Mvh

Jasså konstig att jag har fått så mycket vilken snygg bil komplimanger av många människor ....

Visst håller med det är ju ingen fet Supra men ändå! det krävs ju pengar också om du vet vad det är...?

Och ja är nöjd med den själv smile
Senast redigerat av mjukismagnus (24 mars 2007)

72 Inlägg
24 mars 2007
mjukismagnus skrev:
Golf_Gti skrev:
mjukismagnus skrev:
Inget ont...

Mvh Magnus

Mvh

Jasså konstig att jag har fått så mycket vilken snygg bil komplimanger av många människor ....

Visst håller med det är ju ingen fet Supra men ändå! det krävs ju pengar också om du vet vad det är...?

Jo jag vet vad pengar är,hade jag inte vetat det så hade jag inte gjort denna GTI 5 till denna.Så pengar är inte så stor problem,det är frågan vart spenderar du mest pengar ??

Jag spenderar på familjen,resor,och BIL.

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … %20347.jpg

Eller varför inte Saaben 9-5 som det snackas i tråden

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … %20055.jpg

Och just nu håller jag på med en projekt på 9-5 Aero 05 wink

MVH
Senast redigerat av Golf_Gti (24 mars 2007)

470 Inlägg
24 mars 2007
Golf_Gti skrev:
mjukismagnus skrev:
Golf_Gti skrev:

Mvh

Jo jag vet vad pengar är,hade jag inte vetat det så hade jag inte gjort denna GTI 5 till denna.Så pengar är inte så stor problem,det är frågan vart spenderar du mest pengar ??

MVH

Vad bra då ja det är svårt att säga var man spenderar pengar på när man går arbetslös och får 4500kr i månaden inte så mycket att spara på kanske

jag var själv förut väldigt intresserad av en 93 viggen så jag tycker att saab är bra grejer och volvo för den delen, en sån har jag med som lite bus bil smile

Golf 5 gti dom är väl sköna att köra? har inte kört en sådan Men en R32a har jag kört det var grymt kul gick som fan.....

72 Inlägg
24 mars 2007
mjukismagnus skrev:
Golf_Gti skrev:
mjukismagnus skrev:

MVH

Vad bra då ja det är svårt att säga var man spenderar pengar på när man går arbetslös och får 4500kr i månaden inte så mycket att spara på kanske

jag var själv förut väldigt intresserad av en 93 viggen så jag tycker att saab är bra grejer och volvo för den delen, en sån har jag med som lite bus bil smile

Golf 5 gti dom är väl sköna att köra? har inte kört en sådan Men en R32a har jag kört det var grymt kul gick som fan.....

Jaha,det är annat om man är arbetslös,tänkte inte på det.

Japp,Gti är riktig rolig bil,men tyvär så uppfyllde den inte mina krav,då jag var i behöv av större bil.

R32 är riktigt rolig bil den med,men den har allt men dåligt med prestanda.

Mvh

1 231 Inlägg
24 mars 2007
Golf_Gti skrev:
Lone Star skrev:

Mvh Christian

Snacka om barnslighet.

Mvh

Har jag sagt att jag inte köper bilen för mig själv? Hade jag varit ute efter "100% styling" hade jag nog knappast köpt den bil jag har.

Sen att jag gillar bilar som inte "alla" har står jag för.

Mitt projekt: Evo III

7 100 Inlägg
24 mars 2007
fan va alla ska klaga!!håll era åsikter för er själv och var glad för den bilen ni har

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

72 Inlägg
24 mars 2007
Lone Star skrev:
Golf_Gti skrev:
Lone Star skrev:

Mvh Christian

Snacka om barnslighet.

Mvh

Har jag sagt att jag inte köper bilen för mig själv? Hade jag varit ute efter "100% styling" hade jag nog knappast köpt den bil jag har.

Sen att jag gillar bilar som inte "alla" har står jag för.

Du har inte sagt rakt av ,men kollar man på det som du skrev tidigare så utgår jag att du vill ha en bil som ska synas .

Mvh

.......
2 655 Inlägg
24 mars 2007
gillar inte de äldre, dom e inte så snygg. ända som gör att ja inte gillar saab är för att dom driver på fel ända. för de nya saabarna e himla snygg. iallfall om man jämför me de nya volvo. en sån vill ja verkligen inte ha. tongue...

Personalansvarig
12 Inlägg
24 mars 2007
Greatsnyggo skrev:
ja har  nåt negativt  vet ej om de är bara  9-5 eller inte , men vid långkörning så får då ja ont i ryggen i af  tex när ja åker till malmö 95 mil enkel resa .....En polare till mig med som har en 9-5 vector har samma problem vet ej om de är  för att vi är längre ellre inte  jag är 189 och polarn nåt liknande .....Hade en Audi 100 avant c4 innan en  92á  som ja  körde till malmö ett par svängar och i den satt ja jäkligt  bra faktiskt .....nån mer som känner de  får ont vid långkörning ........Annars är ja helnöjd med saaben ....Snart besiktning så får se om ja är nöjd efter det .

Jag får oxå ont i ryggen vid långkörning med 9-5:an, jag jobbar i Norge och har 75 mil till jobbet.
Vid körning upp till 40mil är de helt ok.
Körde 9-3:an senaste gången och då fick jag inte ont.

<a href="http://www.bankrollmob.com/?t=5770">BankrollMob - no deposit poker bonus</a>

Sök