3541
Sök

Varför gillar ni INTE SAAB?

lastbils chaffis......
299 Inlägg
24 mars 2007
haha så tänker ja me saab är saab det är en bil med massa goa (och konstiga) ideér som många andra inte har....  därimot såg illar jag mer dom äldre modellerna just för deras form och speciella egenskaper... kolla bara på en sådan sak som kilformen på bilarna ( ser man på gamla modeller så ser man hur den har växt fram från att ha lutat bakåt till frammåt....
och instrumentbrädan älskar ja lätt överskådligt och för mig som gillar flygplan så tycker jag den påminner om en flygplanscockpitt lite..... (kanske bara är jag) och inte som en mersa eller nått där det känns som man sitter i en oljetankers....
sen så är det många bilar som är bättre och inte krånglar lika mycke som gamla saabar men jag tycker fortvarande om dom....
dessutom har företaget en intressant historia...... inte direkt som andras om man säger så...

fast måste ju erkänna jag e sugen på en jänkare nu......... .. dom andra bil... wink

Skrotfors skrev:
Jag tycker att det är mycket bra med den här tråden. Det blir lätt en klubb för inbördes beundran om man bara berömmer sitt eget bilmärke hela tiden. Det kan vara gott att höra vad vettigt folk som inta kör Saab har att säga om märket!

För min del så är jag rätt märkesblind. Jag älskar Saab och allt som kommer med det. Som någon sa innan (fast tvärt om), jag älskar Saab för att det är Saab. Sen skiter jag i om jag har lite ont i ryggen eller om jag behöver byta ett hjullager då och då. Sen skiter jag faktiskt i om jag blir ifrånkörd av bakhjulsdrivna bilar 0-100. På motorvägen har de ändå inte en chans! Därför gillar jag Saab!!
Senast redigerat av Saabnorden (24 mars 2007)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

519 Inlägg
25 mars 2007
Dom är små invändigt, man sitter praktiskt taget med instrumentbrädan i knät (Fast det gäller väl inte äldre saabar).
Att dom är små blir ju automatiskt att dom är obekväma. Fast jag förstår faktikst inte vart dom gjort av alla utrymmena, utvändigt har dom ju skapliga mått.

Det är dom största anledningarna att jag inte vil ha en saab... Små och obekväma bilar är inget för en som alltid åkt stor och bekväm Granada smile

Dessutom får inte hunden plats i en saab sålänge det inte är en helkombi, och det hade ju inte saab någon mellan 95an och 9-5an...
Riktigt uruselt av saab tycker jag!

1 414 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Fordofilen skrev:
Dom är små invändigt, man sitter praktiskt taget med instrumentbrädan i knät (Fast det gäller väl inte äldre saabar).
Att dom är små blir ju automatiskt att dom är obekväma. Fast jag förstår faktikst inte vart dom gjort av alla utrymmena, utvändigt har dom ju skapliga mått.

Det är dom största anledningarna att jag inte vil ha en saab... Små och obekväma bilar är inget för en som alltid åkt stor och bekväm Granada smile

Dessutom får inte hunden plats i en saab sålänge det inte är en helkombi, och det hade ju inte saab någon mellan 95an och 9-5an...

Anledningen till att dom är små är de gigantiska krockbalkarna som sitter i sidan wink

Näe skämt o sido, jag har faktiskt aldrig hört av någon att som tycker att tex 9-5'an känns liten? Gamla 9-3 varianten kanske men det har ju sina naturliga förklaringar...

Jag har själv åkt i en Granada och jag tycker inte att den va så mycket större än 9-5'an...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

519 Inlägg
25 mars 2007
Founder skrev:
Fordofilen skrev:

Anledningen till att dom är små är de gigantiska krockbalkarna som sitter i sidan wink

Näe skämt o sido, jag har faktiskt aldrig hört av någon att som tycker att tex 9-5'an känns liten? Gamla 9-3 varianten kanske men det har ju sina naturliga förklaringar...

Jag har själv åkt i en Granada och jag tycker inte att den va så mycket större än 9-5'an...

Måste varit nån udda 9-5a jag knölade mig in i då, för det är enorm skillnad mot den 9-5an jag satt i och Granadorna.

Fast å andra sidan så är dom flesta nya bilar små... Så jag säger som pansionärerna: "Det var bättre förr" wink

1 196 Inlägg
25 mars 2007
Jag har alltid gillat Saab, dels för att päronen alltid kört Saab problemfritt.. Men även för att det är trygga och säkra bilar. Snabba också för den delen! Dock gillar jag mer de gamla generationerna mer än de nya, varför vet jag inte, kanske för att de är mer charmiga.

Sen så kan väl jag tycka att nya generationen av Saab 9-5 är sämre än förra generationen. Iaf vad käller detaljkvaliteten. Farsans 9-5 Aero från 06 som han har nu, har inte lika bra kvalitet i materialen som hans förra 9-5 Aero. Dock är motorn mer "rivig". Men det känns som om man försökt sparat in på en del saker, vilket gör att kvaliteten blir sämre, ungefär som volvo gjorde för några år sedan.

Miklen
25 mars 2007
Felhjulsdrivna å skitful interiör annars e dom väl okej..iaf dom halvnya karosserna.. tongue

2 751 Inlägg
26 mars 2007
Att dinär felhjulsdrivna är vara skitsnack!! INget fel på FWD, Nackdelen däremot är att dom inte har tillval på n¨got av de andra två driftsätten.. Saab tycker jag är ganska dyra för det man får...

En annan nackdel är deras automat lådor jag har märkt att dom har enooooorm effektförlust!!!!

gämför dessa två tex..

Saab 9-5 Sport combi
2.3T 260HK

0-100 = 8.5s (Automat) Vikt 1710kg

---------------------------------------------------------------

Audi A6 avant
3.2FSI 255hk

0-100 = 7.1s (Automat) Vikt 2240KG

ja menar faktan säger allt... Vår a4 med 1.8T motor är jämförbar med saabs ""260HK"" Hk bil, det är 100hk mera!! SJukt vilken effektförlust dom har... SÅ saab ägare skall inte vara såååå stolta över sina stora motorer!!!

Who Djaa bless no man curse

1 414 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
n0b0dy_ skrev:
Att dinär felhjulsdrivna är vara skitsnack!! INget fel på FWD, Nackdelen däremot är att dom inte har tillval på n¨got av de andra två driftsätten.. Saab tycker jag är ganska dyra för det man får...

En annan nackdel är deras automat lådor jag har märkt att dom har enooooorm effektförlust!!!!

gämför dessa två tex..

Saab 9-5 Sport combi
2.3T 260HK

Audi A6 avant
3.2FSI 255hk

ja menar faktan säger allt... Vår a4 med 1.8T motor är jämförbar med saabs ""260HK"" Hk bil, det är 100hk mera!! SJukt vilken effektförlust dom har... SÅ saab ägare skall inte vara såååå stolta över sina stora motorer!!!

SAAB's styrka är inte 0-100 utan 60-120... det är där det verkligen ger skillnad. Och jag kan lova dig att eran 1,8T inte är jämförbar med 260 hk Aero motorn... Min 9-3 Viggen med 250 häst drar lätt en Audi 1,8T... har provat många gånger wink

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

348 Inlägg
26 mars 2007
SÅ saab ägare skall inte vara såååå stolta över sina stora motorer!!!

Det är la att dom som är stolta över motererna, är att de kan få ut så bra knuff, utav en såpass liten motor, tack vare turbosnurra etc

the greatest
121 Inlägg
26 mars 2007
n0b0dy_ skrev:

gämför dessa två tex..

Saab 9-5 Sport combi
2.3T 260HK

Audi A6 avant
3.2FSI 255hk

dålig jämförelse. det är ju två helt olika bilar ju. det är som att jämföra en mped med en cyckel i mitt tycke. hade du jämfört samma bil med samma motor  så hade ja kunat holla med.

The Mödd

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
26 mars 2007
är väll inget fel på saab.. sägs att deras v-lådor är skit? men jag vet inget om det.. skulle lätt kunna ha en 900 eller 9,3 turbo... saab måse jag säga att de är bästa bilen sverige har gjort wink haha big_smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

519 Inlägg
26 mars 2007
_Glenne_ skrev:
saab måse jag säga att de är bästa bilen sverige har gjort wink haha big_smile

Hehe syftar du på något speciellt nu? wink

Föressten ni som åker saab, hur är det enligt ER med växellådorna?
Frågar man en saabåkare så brukar man få höra att det inte är nått större fel på dom, men frågar man nånannan så har dom "hört" att dom är skit, fast oftast har dom ingen erfarenhet själv...

med lem
1 925 Inlägg
26 mars 2007
Volvo = traktorer saab = flygplan smile    dock kör jag volvo ? vad är det för fel på mig `? haha tongue

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
26 mars 2007
Fordofilen skrev:
_Glenne_ skrev:
saab måse jag säga att de är bästa bilen sverige har gjort wink haha big_smile

Hehe syftar du på något speciellt nu? wink

kan jag väll inte tro roll hihi tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Jag älskar cab
73 Inlägg
26 mars 2007
Sälj Aset Annars Byt !

1 854 Inlägg
26 mars 2007
Hade det inte varit så grymt ful interiör på saab så kanske man skulle kunna tänka sig o köpa en nångång, men när jag skaffar kids så lär det bli en Saab/volvo för dom är krocksäkrare än flera andra.. och då skiter man i interiören smile

2 751 Inlägg
27 mars 2007
gloudarck skrev:
n0b0dy_ skrev:

gämför dessa två tex..

Saab 9-5 Sport combi
2.3T 260HK

Audi A6 avant
3.2FSI 255hk

dålig jämförelse. det är ju två helt olika bilar ju. det är som att jämföra en mped med en cyckel i mitt tycke. hade du jämfört samma bil med samma motor  så hade ja kunat holla med.

Hahahah vadå fel jämförelse.. Audi a6 avant o saab 9-5 combi är i samma klass. Saaben har ju alla fördelar!!! Lättare, mer hk, vad är det för fel med den jämförelsen??.. Sen det med 1.8T, jag syftade mer på skillnaden mellan de 2, du kanske har dratt många 1.8T siffrorna säger allt. men sätt en audi/bmw/volvo mot en saab med 260hk de räcker att nån av dom har 200hk så drar den saaben i alla väder!!! Nu säger ja inte saab är dålig bil, utan dem har enorm effektförlust!! Sån stor motor både dra t ex en audi 2.0T som ingenting!! men de tvivlar ja på
Senast redigerat av n0b0dy_ (27 mars 2007)

2 751 Inlägg
27 mars 2007
Founder skrev:
n0b0dy_ skrev:

gämför dessa två tex..

Saab 9-5 Sport combi
2.3T 260HK

Audi A6 avant
3.2FSI 255hk

SAAB's styrka är inte 0-100 utan 60-120... det är där det verkligen ger skillnad. Och jag kan lova dig att eran 1,8T inte är jämförbar med 260 hk Aero motorn... Min 9-3 Viggen med 250 häst drar lätt en Audi 1,8T... har provat många gånger wink

sen har du heller inte automat låda vad ja kan se... Det var ju det jag syftade på...

FreddeK
27 mars 2007
Greatsnyggo skrev:
ja har  nåt negativt  vet ej om de är bara  9-5 eller inte , men vid långkörning så får då ja ont i ryggen i af  tex när ja åker till malmö 95 mil enkel resa .....En polare till mig med som har en 9-5 vector har samma problem vet ej om de är  för att vi är längre ellre inte  jag är 189 och polarn nåt liknande .....Hade en Audi 100 avant c4 innan en  92á  som ja  körde till malmö ett par svängar och i den satt ja jäkligt  bra faktiskt .....nån mer som känner de  får ont vid långkörning ........Annars är ja helnöjd med saaben ....Snart besiktning så får se om ja är nöjd efter det .

Jag tycker att stolarna är lite för korta i benen...det kan vara därför en del får ont i ryggen för man inte avlastar rätt...speciellt långa personer. min kära bror hade en 95 med pilotstolarna...kändes inte alls hundra...för lite skålning i dem också...men grymt med fläktarna. annars är saab hyffsade bilar! lite kvalitetsmissar men säg vilken bil som inte har det i deras prisklasser.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 mars 2007
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Posetivt:
Motorerna

Negativt:
Växellådorna
Fwd
Inredingen
Utsifan

Förklara gärna mer varför och mer specifikt vad exakt som är negativt? Tex sitter man dåligt i stolarna eller är dom fula? i så fall vilka säten är fula?

Tja.. jag tycker panlen framförallt är väldigt gammalmodig och ful i dom flesta saabar.. mega stora knappar (vilket kanske är bra för gammla gubbar) jag tycker man sitter o åker skönt i saab de säger ja ingenting om men inte mycket i inredingen är snyggt.. stolarna är inte heller snygga..

Bmw osv..

Sök