2653
Sök

Varför gillar ni INTE SAAB?

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#141
Fordofilen skrev:
_Glenne_ skrev:
saab måse jag säga att de är bästa bilen sverige har gjort wink haha big_smile

Hehe syftar du på något speciellt nu? wink

Föressten ni som åker saab, hur är det enligt ER med växellådorna?
Frågar man en saabåkare så brukar man få höra att det inte är nått större fel på dom, men frågar man nånannan så har dom "hört" att dom är skit, fast oftast har dom ingen erfarenhet själv...

Jag har kört SAAB sedan 1999 och det har varit drygt 11 olika bilar som min familj haft sedan dess, (9 st 9-5 och 2 st 9-3) och jag har ALDRIG haft några problem med växellådorna...

Sen har ju inte alla bilar gått felfritt, det kan jag gott medge. Min 9-3'a har jag fått lägga några tusen på när saker har gett med sig...
Senast redigerat av Founder (27 mars 2007)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

saabtok
1 306 Inlägg
27 mars 2007
#142
Kom precis  hem från besiktningen nu och de var nema  problema  och då har bilen  gått 18500 mil och då borde  felen komma tycker man , men nää inte saab inte *S* .....Ser många gnäller på att de  är tråkig intreiör , men hallå är de  nå snyggare i en volvo då nää samma  där om inte ännu mer  plast  känsla iaf i farsans 05á  v70 ....Enda nackdel ja har är att ja får ont vid långkörning och då snackar vi över 60 mil och hur ofta  gör man de ....Så nästa  bil blir nog en till 9-5  fast kanske en aero

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#143
onej84 skrev:
Hade det inte varit så grymt ful interiör på saab så kanske man skulle kunna tänka sig o köpa en nångång, men när jag skaffar kids så lär det bli en Saab/volvo för dom är krocksäkrare än flera andra.. och då skiter man i interiören smile

Kan du ge ett exempel på den interriör som du tycker är ful?

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#144
n0b0dy_ skrev:
Founder skrev:
n0b0dy_ skrev:
Att dinär felhjulsdrivna är vara skitsnack!! INget fel på FWD, Nackdelen däremot är att dom inte har tillval på n¨got av de andra två driftsätten.. Saab tycker jag är ganska dyra för det man får...

En annan nackdel är deras automat lådor jag har märkt att dom har enooooorm effektförlust!!!!

gämför dessa två tex..

Saab 9-5 Sport combi
2.3T 260HK

0-100 = 8.5s (Automat) Vikt 1710kg

---------------------------------------------------------------

Audi A6 avant
3.2FSI 255hk

0-100 = 7.1s (Automat) Vikt 2240KG

ja menar faktan säger allt... Vår a4 med 1.8T motor är jämförbar med saabs ""260HK"" Hk bil, det är 100hk mera!! SJukt vilken effektförlust dom har... SÅ saab ägare skall inte vara såååå stolta över sina stora motorer!!!

SAAB's styrka är inte 0-100 utan 60-120... det är där det verkligen ger skillnad. Och jag kan lova dig att eran 1,8T inte är jämförbar med 260 hk Aero motorn... Min 9-3 Viggen med 250 häst drar lätt en Audi 1,8T... har provat många gånger wink

sen har du heller inte automat låda vad ja kan se... Det var ju det jag syftade på...

Jag tycker fortfarande att du är helt ute o cyklar med ditt resonemang... Har grejat med motorer i drygt 8 år nu och jag är helt säker på att ditt tankesätt inte stämmer för fem öre.

Självklart har man en effekt förlust i alla automater jämfört med manuella, men den är inte så stor mellan 2 olika märken som du påstår. Du kan inte jämföra 2 bilar på det här sättet utan du får titta på vad de har i vikt/bränsleförbrukning i förhållande till vilket vridmoment motorn ger.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
#145
Jag kör Saab 9000 idag som bruksbil. Det jag har uppfattat av andra och min egen erfarenhet om vad som är skit med vxllådorna är att när man lägger i en växel så kan det hända att den ploppar ur och så är den allmänt trög och svår att lägga i växlarna. Ingen sportlåda precis.

Jag körde en sprillans 9-3 SS -05, 2005... Kände även där att vxllådan är inte den man kan slita o slänga med hur som helst. Men det är min uppfattning....

Annars så tycker jag att Saab är en jävligt stabil bil, absolut inget fel på dem! Sen ska man ju ha klart för sig att _ALLA_ bilar har sina för- och nackdelar...

Power without Quattro is useless!

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#146
Jag skulle vilja veta hur folk kör när dom tar sönder lådorna???

Fick utbildning i körning av en av SAAB's testförarare, när man kör normal körning så ska en växling ta ca 2-2,5 sekunder. Man ska ALDRIG tvinga i en växel, utan all växling ska ske med 3 fingrar. Detta körsätt gäller alla bilar... Man räknar lätt, 1, 2... 1 när man växlar ut, 2 när man lägger i nästa växel...

De som tvingar i växlarna speciellt med de som har staglådor ska veta att när man drar på rejält vrids motorn några mm, om man då tvingar i växeln finns det risk att metall går mot metall vid växlingen eftersom oljan inte klarar av att blockera kraften från staget.
Senast redigerat av Founder (27 mars 2007)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
#147
Fast nu är ju fallet så att man mer lr mindre är tvungen att "tvinga" i växlarna lite för ofta... Det är min erfarenhet och det är fakta. Inget du kan försvara. wink

Kan nämna oxå att farsgubben min som har haft körkort sen 1971 älskar SAAB men är missnöjd med vxllådan... Han kör SAAB idag. wink
Senast redigerat av TobLju (27 mars 2007)

Power without Quattro is useless!

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#148
TobLju skrev:
Fast nu är ju fallet så att man mer lr mindre är tvungen att "tvinga" i växlarna lite för ofta... Det är min erfarenhet och det är fakta. Inget du kan försvara. wink

Kan nämna oxå att farsgubben min som har haft körkort sen 1971 älskar SAAB men är missnöjd med vxllådan... Han kör SAAB idag. wink

Jag kanske kört i alla fall 30 st bilar i mitt liv och i ingen av dom har jag behövt tvinga i växlar. Nu kan det iof vara så att detta var nya bilar rakt igenom. Den som har rullat längst är min 9-3 som gått drygt 13000 nu, även med den behöver man aldrig tvinga i växlarna...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
#149
Om vi ska försöka mötas så kan vi säga så här... Om man inte är VÄLDIGT vänlig mot lådan heeela tiden så blir den sämre o sämre väldigt snabbt. Den tål helt enkelt inte mycket alls.

smile

Power without Quattro is useless!

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#150
TobLju skrev:
Om vi ska försöka mötas så kan vi säga så här... Om man inte är VÄLDIGT vänlig mot lådan heeela tiden så blir den sämre o sämre väldigt snabbt. Den tål helt enkelt inte mycket alls.

smile

Jag kan gå med på att den tål det den är byggd för, men ska man börja "race" köra och verkligen hårdköra bilen så kommer den att ge sig förr eller senare, men att köra sönder en låda är inga problem, där spelar det ingen roll vad det är för märke.

Men sen har ju självklart växellådorna blivit mycket bättre i de nyaste bilarna. SAAB's F40 låda (6 växlade) är en helt ny generation av växellåda. Den går inte att jämföras med någon av de andra lådorna. F35 (5 växlad standard på 9-5/9-3) är ingen jättebra låda, dock med bootoljan som kom 2002 blir lådan riktigt fin att köra med.

Men däremot tycker jag att Audi och Volvo har riktigt fina lådor att köra med, Volvo's speciellt är oerhört mjuk och fin i V70. Peugot 206 har också den en kanonfin växellåda, grymt mycket mjukare än SAAB's...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 mars 2007
#151
Founder skrev:
TobLju skrev:
Om vi ska försöka mötas så kan vi säga så här... Om man inte är VÄLDIGT vänlig mot lådan heeela tiden så blir den sämre o sämre väldigt snabbt. Den tål helt enkelt inte mycket alls.

smile

Jag kan gå med på att den tål det den är byggd för, men ska man börja "race" köra och verkligen hårdköra bilen så kommer den att ge sig förr eller senare, men att köra sönder en låda är inga problem, där spelar det ingen roll vad det är för märke.

Men sen har ju självklart växellådorna blivit mycket bättre i de nyaste bilarna. SAAB's F40 låda (6 växlade) är en helt ny generation av växellåda. Den går inte att jämföras med någon av de andra lådorna. F35 (5 växlad standard på 9-5/9-3) är ingen jättebra låda, dock med bootoljan som kom 2002 blir lådan riktigt fin att köra med.

Men däremot tycker jag att Audi och Volvo har riktigt fina lådor att köra med, Volvo's speciellt är oerhört mjuk och fin i V70. Peugot 206 har också den en kanonfin växellåda, grymt mycket mjukare än SAAB's...

Jag har kört som ett cp med min pegga låda i 2år.. och den fungerar fortfarande klockrent.. om det hade varit en saab hade jag säkert fått byta låda 3 gånger... sant tyvärr..  saab har sin nackdelar och fördelar... har alla bilmärken.. jag skulle kunna tänka mig att äga en saab... MEN du frågade om deras nackdelar och fördelar och svar har du fått smile


Bmw osv..

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
#152
Då är vi överens, SAAB´s lådor är mindre bra jämfört med många andra biltillverkares vxllådor. wink

Power without Quattro is useless!

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#153
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:
TobLju skrev:
Om vi ska försöka mötas så kan vi säga så här... Om man inte är VÄLDIGT vänlig mot lådan heeela tiden så blir den sämre o sämre väldigt snabbt. Den tål helt enkelt inte mycket alls.

smile

Jag kan gå med på att den tål det den är byggd för, men ska man börja "race" köra och verkligen hårdköra bilen så kommer den att ge sig förr eller senare, men att köra sönder en låda är inga problem, där spelar det ingen roll vad det är för märke.

Men sen har ju självklart växellådorna blivit mycket bättre i de nyaste bilarna. SAAB's F40 låda (6 växlade) är en helt ny generation av växellåda. Den går inte att jämföras med någon av de andra lådorna. F35 (5 växlad standard på 9-5/9-3) är ingen jättebra låda, dock med bootoljan som kom 2002 blir lådan riktigt fin att köra med.

Men däremot tycker jag att Audi och Volvo har riktigt fina lådor att köra med, Volvo's speciellt är oerhört mjuk och fin i V70. Peugot 206 har också den en kanonfin växellåda, grymt mycket mjukare än SAAB's...

Jag har kört som ett cp med min pegga låda i 2år.. och den fungerar fortfarande klockrent.. om det hade varit en saab hade jag säkert fått byta låda 3 gånger... sant tyvärr..  saab har sin nackdelar och fördelar... har alla bilmärken.. jag skulle kunna tänka mig att äga en saab... MEN du frågade om deras nackdelar och fördelar och svar har du fått smile

Jag frågade inte efter för o nackdelar wink jag frågade efter vad folk tycker om bilen o varför men egentligen sak samma smile

Min 9-3'a har också fått göra skäl för sina 240 hk o visa vad den går för mer än en gång smile och inga problem med lådan där inte smile

Näe men äldre SAAB'ars största problem är väl växellådorna, det är inget jag förnekar för fem öre, dock nyare bilar är det något helt annat med...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
#154
Som sagt så är den nyaste SAABen jag har kört är en -05 då den var sprillans. Du säger att dem har förbättras nu och jag tror dig. smile
Senast redigerat av TobLju (27 mars 2007)

Power without Quattro is useless!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 mars 2007
#155
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:

Jag kan gå med på att den tål det den är byggd för, men ska man börja "race" köra och verkligen hårdköra bilen så kommer den att ge sig förr eller senare, men att köra sönder en låda är inga problem, där spelar det ingen roll vad det är för märke.

Men sen har ju självklart växellådorna blivit mycket bättre i de nyaste bilarna. SAAB's F40 låda (6 växlade) är en helt ny generation av växellåda. Den går inte att jämföras med någon av de andra lådorna. F35 (5 växlad standard på 9-5/9-3) är ingen jättebra låda, dock med bootoljan som kom 2002 blir lådan riktigt fin att köra med.

Men däremot tycker jag att Audi och Volvo har riktigt fina lådor att köra med, Volvo's speciellt är oerhört mjuk och fin i V70. Peugot 206 har också den en kanonfin växellåda, grymt mycket mjukare än SAAB's...

Jag har kört som ett cp med min pegga låda i 2år.. och den fungerar fortfarande klockrent.. om det hade varit en saab hade jag säkert fått byta låda 3 gånger... sant tyvärr..  saab har sin nackdelar och fördelar... har alla bilmärken.. jag skulle kunna tänka mig att äga en saab... MEN du frågade om deras nackdelar och fördelar och svar har du fått smile

Jag frågade inte efter för o nackdelar wink jag frågade efter vad folk tycker om bilen o varför men egentligen sak samma smile

Min 9-3'a har också fått göra skäl för sina 240 hk o visa vad den går för mer än en gång smile och inga problem med lådan där inte smile

Näe men äldre SAAB'ars största problem är väl växellådorna, det är inget jag förnekar för fem öre, dock nyare bilar är det något helt annat med...

Saab är väl en pålitlig shysst bruks bil kan ja tänka mig.. men inget jag skulle vilja ha förs jag är 30 kanske... dom spinner ju bara på racen.. men dom drar rätt bra på motorvägen o så.. åkte en gammal saab 9000 2.316v här om dagen blev faktisgt förvånad över draget och komforten.. men roligare bilar kan man ha.. det är ju ingen sportbil direkt.. men de är inte volvo heller för den delen.


Bmw osv..

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#156
TobLju skrev:
Som sagt så är den nyaste SAABen jag har kört är en -05 då den var sprillans. Du säger att dem har förbättras nu och jag tror dig. smile

Jo det har det allt. Mellan 2003 och 2005 sparade man in enorma pengar på företaget och då blev bilarna lidanade sad

Men efter 2006 är det en helomvändning, det kommer du att se i sommar wink

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#157
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

Jag har kört som ett cp med min pegga låda i 2år.. och den fungerar fortfarande klockrent.. om det hade varit en saab hade jag säkert fått byta låda 3 gånger... sant tyvärr..  saab har sin nackdelar och fördelar... har alla bilmärken.. jag skulle kunna tänka mig att äga en saab... MEN du frågade om deras nackdelar och fördelar och svar har du fått smile

Jag frågade inte efter för o nackdelar wink jag frågade efter vad folk tycker om bilen o varför men egentligen sak samma smile

Min 9-3'a har också fått göra skäl för sina 240 hk o visa vad den går för mer än en gång smile och inga problem med lådan där inte smile

Näe men äldre SAAB'ars största problem är väl växellådorna, det är inget jag förnekar för fem öre, dock nyare bilar är det något helt annat med...

Saab är väl en pålitlig shysst bruks bil kan ja tänka mig.. men inget jag skulle vilja ha förs jag är 30 kanske... dom spinner ju bara på racen.. men dom drar rätt bra på motorvägen o så.. åkte en gammal saab 9000 2.316v här om dagen blev faktisgt förvånad över draget och komforten.. men roligare bilar kan man ha.. det är ju ingen sportbil direkt.. men de är inte volvo heller för den delen.

Nej men 9000 2,3i är snart 15 år gammal bil smile Personligen skulle jag aldrig satsa pengar på så gammal bil och definitivt aldrig på något utan högtrycks-turbo smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 mars 2007
#158
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:

Jag frågade inte efter för o nackdelar wink jag frågade efter vad folk tycker om bilen o varför men egentligen sak samma smile

Min 9-3'a har också fått göra skäl för sina 240 hk o visa vad den går för mer än en gång smile och inga problem med lådan där inte smile

Näe men äldre SAAB'ars största problem är väl växellådorna, det är inget jag förnekar för fem öre, dock nyare bilar är det något helt annat med...

Saab är väl en pålitlig shysst bruks bil kan ja tänka mig.. men inget jag skulle vilja ha förs jag är 30 kanske... dom spinner ju bara på racen.. men dom drar rätt bra på motorvägen o så.. åkte en gammal saab 9000 2.316v här om dagen blev faktisgt förvånad över draget och komforten.. men roligare bilar kan man ha.. det är ju ingen sportbil direkt.. men de är inte volvo heller för den delen.

Nej men 9000 2,3i är snart 15 år gammal bil smile Personligen skulle jag aldrig satsa pengar på så gammal bil och definitivt aldrig på något utan högtrycks-turbo smile

Vi säger så här.. om jag ens skulle ha råd med så "nya och fina" bilar som du har så hade de aldrig blitt saab i tanke på att man kan få 100gånger roligare och pålitligare bil för pengarna.. men huvudsaken är att du gillar saab.


Bmw osv..

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
#159
Vad man tycker är roligare och inte är ju helt klart en smaksak. Men en pålitligare bil vettifan om du kan få... Jag ser Volvo som likvärdig i den frågan. smile

Power without Quattro is useless!

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#160
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

Saab är väl en pålitlig shysst bruks bil kan ja tänka mig.. men inget jag skulle vilja ha förs jag är 30 kanske... dom spinner ju bara på racen.. men dom drar rätt bra på motorvägen o så.. åkte en gammal saab 9000 2.316v här om dagen blev faktisgt förvånad över draget och komforten.. men roligare bilar kan man ha.. det är ju ingen sportbil direkt.. men de är inte volvo heller för den delen.

Nej men 9000 2,3i är snart 15 år gammal bil smile Personligen skulle jag aldrig satsa pengar på så gammal bil och definitivt aldrig på något utan högtrycks-turbo smile

Vi säger så här.. om jag ens skulle ha råd med så "nya och fina" bilar som du har så hade de aldrig blitt saab i tanke på att man kan få 100gånger roligare och pålitligare bil för pengarna.. men huvudsaken är att du gillar saab.

Jag hade gärna ägt nya Peugot 307 eller 407, grymt fina bilar smile Andra jag gott kan tänka mig är Lexus som faktiskt ligger i nära samma klass som SAAB... Volvo har jag lite för mycket dåliga erfarenheter av för att välja.

Nästa bil blir nog en Lexus IS250 förresten =P

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se


Sök