4232
Sök

liten privärd pinnsvets?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Jag kan inte mycket om svetsning men vill lära mig och ska snart gå en kurs i svetsning. Jag behöver en svets men vill inte ha en stor jävel utan en liten söt pinnsvets hade varit bra, kan ni rekomendera någon sån åt mig och vart man hittar de?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Kettunen
25 mars 2007
En som är PERFEKT att bli nybörjare på är faktiskt BILTEMA´s lilla. Kostar ca 500 kr och den är riktigt prisvärd tycker jag. Jag lärde mig själv på den oxå.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
kollade på biltema och dom hade denna, är det den du mena?

[Svetstransformator]     Svetstransformator (17-800)
1-fas, för hobbybruk, monteringsarbeten och reparationssvetsning.
700kr

Hur pass långt räcker denna svets, ja mena vad är typ max den kan göra?
Senast redigerat av Sherlia (25 mars 2007)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Smålänning
7 883 Inlägg
26 mars 2007
Ska du svetsa i bilplåt så ska du inte ha en pinnsvets, om du är ovan... Men de e klart... lär di dig svetsa bilplåt med pinnsvets så kan du något som inte många kan...

Annars så kan du kolla på blocket eller likande. då kan du få en mäkessvets för dom pengarna om du har tur.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 893 Inlägg
26 mars 2007
För konstruktions arbete kan den fungera bra, om den håller vad info lovar. 140A är upp till 3.2mm pinnar, tror dock inte den lilla klarar att leverera ström tillräkligt länge för att elda upp en hel sådan pinne. Men 2.5mm pinnar borde den klara galant.

Hur mycket den klarar av?
Man svetsar i regel två eller tre strängar på varandra vid behov av tjockare svets förband, så man klarar nog av det mesta för "hobby bruk" med den, skall man däremot ha en svets för att laga en grävskopa till en grävare, eller motsvarande så räcker den inte till på långa vägar.

Som "twin_cam" skrev, skall du laga bilen, så är pinne inte att rekomendera. Dert går, men är man inte van svetsare, så är risken stor att man slutar med fler hål än man började med. wink
För bilplåt är MIG/MAG svets att rekomendera. Den kräver tyvär skydsgas så man måste köpa en gasflaska till, som sedan måste fyllas med gämna mellanrum. Lite dyrare att ha drällandes mao.
Det är därför som pinnen fortfarande hänger med. Allt som behövs är ström och en liten "handväska" till transformator så är man igång.

1 417 Inlägg
26 mars 2007
När du kollar efter svetsar, så kika på Intermittensen. Dvs hur många procent av en 10min period du kan köra utan att svetsen går för varm.
Brukar stå i stil med
70% vid 120 A - 7min i ett sprut, sen bryter den. Och du får låta den kyla några minuter.
60% vid 130 A .... osv.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Kolla på clas ohlsson, biltema och SWEDOL. Där ska du nog hitta dugliga saker.
Senast redigerat av Holme (26 mars 2007)

1 893 Inlägg
26 mars 2007
Holme skrev:
När du kollar efter svetsar, så kika på Intermittensen. Dvs hur många procent av en 10min period du kan köra utan att svetsen går för varm.
Brukar stå i stil med
70% vid 120 A - 7min i ett sprut, sen bryter den. Och du får låta den kyla några minuter.
60% vid 130 A .... osv.

Det var intermitensen jag hade i åtanke när jag påpekade att biltema svetsen inte klarar en full 3.25mm pinne. wink (Kom bara inte på namnet.)
Jula har riktiga ESAB maskiner också. fast man börjar snabt snacka massor med pengar, för profs spelar det inte så stor roll, men för hobby bruk kan man inte ge så mycket, då blir det snart billigare med färdigsvetsade delar. wink
Fast den på biltema var billigast hitills. Kör på den tycker jag, blir ju inte så dyrt om det skulle visa sig vara en nitlott.
Senast redigerat av Kristian_V (27 mars 2007)

1 417 Inlägg
27 mars 2007
Och tyvärr får man väl säga, är det flesta pinnmaskiner som säljs på blocket väldigt otympliga och stora. Kärver ofta 3-fas. Men dom är otroligt driftsäkra, och du kan i det flesta fall köra upp mot 300 ampere med dem, och inte så dyra brukar dom vara heller, men tunga!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
27 mars 2007
Kristian_V skrev:
Holme skrev:
Brukar stå i stil med
60% vid 130 A .... osv.

Det var intermitensen jag hade i åtanke när jag påpekade att biltema svetsen inte klarar en full 3.25mm pinne. wink (Kom bara inte på namnet.)
Jula har riktiga ESAB maskiner också. fast man börjar snabt snacka massor med pengar, för profs spelar det inte så stor roll, men för hobby bruk kan man inte ge så mycket, då blir det snart billigare med färdigsvetsade delar. wink
Fast den på biltema var billigast hitills. Kör på den tycker jag, blir ju inte så dyrt om det skulle visa sig vara en nitlott.

har provat biltemas billigaste svets den höll ca 10min sen brann den
började ryka sen slog det lågor om den

Kettunen
27 mars 2007
Min brann inte. Haft den i ca 1 år nu. Just nu är den liggandes men den används ju ibland då jag inte orkar dra med den store

-utan 940
1 728 Inlägg
28 mars 2007
Behöver man ingen gas över huvud taget för att pinnsvetsa?
Behöver man inte köpa något annat än denna samt svetspinnar? http://www.biltema.se/products/product. … emId=89986

Jag ska svetsa en downpipe-fläns och lite andra delar till nya avgassystemet men har bara tillgång till mig-svets.

217 Inlägg
28 mars 2007
Andreas 940 skrev:
Behöver man ingen gas över huvud taget för att pinnsvetsa?
Behöver man inte köpa något annat än denna samt svetspinnar? http://www.biltema.se/products/product. … emId=89986

Jag ska svetsa en downpipe-fläns och lite andra delar till nya avgassystemet men har bara tillgång till mig-svets.

nope ingen gas, avgassystem kan man väll svetsa med mig?

-utan 940
1 728 Inlägg
28 mars 2007
jeepe skrev:
nope ingen gas, avgassystem kan man väll svetsa med mig?

Ok, jag trodde att man behövde ett tig-startpaket för 1900kr också (finns med i katalogen, inte på nätet).
Själva rören ska gå bra att svetsa med mig men just flänsen mot turbon ska man helst svetsa med tig.
Senast redigerat av Andreas 940 (28 mars 2007)

1 893 Inlägg
28 mars 2007
Jag rekomenderar att du svetsar avgassystemet med MIGen om du har skydsgas till den.
Man kan svetsa tunna rör med pinne också, men som jag sa tidigare, är du inte van svetsare så är chansen stor att du lämnar en massa hål efter dig. Mycket lättare att få snygt resultat med MIGgen.
Lycka till.

1 417 Inlägg
28 mars 2007
Finns vissa trådar man kan köpa till mag som man inte heller behöver gas för.
TIG måste du ha gas till.
Och pinne kan vara svårt på tunna rör.
Prova på liknande saker innan du går på ditt avgassystem så du vet ungefär hur det kommer att gå.

1 893 Inlägg
28 mars 2007
Tråden heter "rörtråd" som namnet anger, så är tråden ett långt rör. Den är fylld med samma slags pulver som pinnarna har på utsidan. Pulvret agerar som skydd istället för gasen.
Fungerar ok.

-utan 940
1 728 Inlägg
29 mars 2007
Kristian_V skrev:
Jag rekomenderar att du svetsar avgassystemet med MIGen om du har skydsgas till den.
Man kan svetsa tunna rör med pinne också, men som jag sa tidigare, är du inte van svetsare så är chansen stor att du lämnar en massa hål efter dig. Mycket lättare att få snygt resultat med MIGgen.
Lycka till.

Den har skyddsgas, går det bra att mig-svetsa turbo-flänsen då? Jag kommer även använda ett flexrör som avlastar DP:n från brytningar.

1 893 Inlägg
29 mars 2007
MIG svets fungerar fint. Man brukar TIG svetsa för det blir lite snyggare och i de flesta fall bätre. Men har du en MIG svets tillgänglig, så ser jag ingen anledning till att inte använda den.

-utan 940
1 728 Inlägg
30 mars 2007
Ok, då kör jag med mig:en. Tack för svaren.

121 Inlägg
31 mars 2007
grenrör och avgasystem finns det möjlighet att göra dessa med en pinn?

Sök