2810
Sök

lagligt med att chippa ?

45 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
#1
hur är det sagt nu med chip trim?
olika från chip till chip?... vad säger dom på besiktningen?
måste veta...

9 108 Inlägg
31 mars 2007
#2
Det är inte lagligt men dom ser inte på besiktningen att den är chippad.

edit: Flyttar till Motor och motorstyrning.
Senast redigerat av MilleN (31 mars 2007)


Smålänning
7 883 Inlägg
31 mars 2007
#3
Det beror på trimningsgraden. S.k "ekonomitrimning" med originalchip brukar vara lagligt, men inte mer än 5 eller 10 % effektökning mot original. Därför är det oftast turbobilar som får problem med besikningen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

9 108 Inlägg
31 mars 2007
#4
twin_cam skrev:
Det beror på trimningsgraden. S.k "ekonomitrimning" med originalchip brukar vara lagligt, men inte mer än 5 eller 10 % effektökning mot original. Därför är det oftast turbobilar som får problem med besikningen.

Dom bänkar inte bilen på besiktningen, och jag tror dom har svårt att urskilja om det är 9 eller 15% effektökning genom en snabb provtur. Man kan vara lugn på SBP så länge ingen motorlampa lyser eller så. Sedan är det ju som du säger om man ska se till lagen. smile


Smålänning
7 883 Inlägg
31 mars 2007
#5
MilleN skrev:
twin_cam skrev:
Det beror på trimningsgraden. S.k "ekonomitrimning" med originalchip brukar vara lagligt, men inte mer än 5 eller 10 % effektökning mot original. Därför är det oftast turbobilar som får problem med besikningen.

Dom bänkar inte bilen på besiktningen, och jag tror dom har svårt att urskilja om det är 9 eller 15% effektökning genom en snabb provtur. Man kan vara lugn på SBP så länge ingen motorlampa lyser eller så. Sedan är det ju som du säger om man ska se till lagen. smile

Precis big_smile Men skulle turbomätaren gå in på det röda under provturen så gäller det att ha käften med sig wink Men många (de flesta) bilprovare ser nog lite mellan fingrarna på oss ungdomar. Många är nog bilintresserade, och vet hur dom va själva smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

757 Inlägg
31 mars 2007
#6
hehe då jag besikta passaten så fråga han vad är det där för mätare jag satt in extra "laddtrycks" då sa jag bara att den är till för att jag ska se om turbon går sunder. då sa han "jaha va bra då"
men isej en chippad passat går ju inte supersnabbt iaf så smile

45 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
#7
ok...
nån som vet nåt om itsfun chip?

168 Inlägg
31 mars 2007
#8
Gweeza skrev:
ok...
nån som vet nåt om itsfun chip?

Låt bli

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

379 Inlägg
31 mars 2007
#9
Stirra dig inte blind på priset utan kolla runder och se hur nöjda folk är med sina val. Hela marknaden är en stor djungel, finns hur många som helst. Ring runt till firmorna och hör vad de har och erbjuda och så får du en känsla av hur de är som firma. Kan kanske vara värt ett par tusen extra om det krånglar...

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
2 april 2007
#10
Jo precis, har chip på min men jag besiktigade utan anmärkning för några månader sen....har ju inte värsta chipet men de går ju bra mycket bättre än original, hade gubben som besiktigade märkt om han had tryckt lite men dom vågar nog inte de om man sitter jämte smile

En gång Volvo, Alltid Volvo

starta hårt och öka
22 Inlägg
2 april 2007
#11
LÅT BLI ISTFUN chippet!!! dom märket inget på besiktningen om den e chippad.

starta hårt och öka

10 287 Inlägg
2 april 2007
#12
Svar nej.

Ingenting som gör att motorn avviker från avgascertifieringen är lagligt. Punkt.
Inte ens andra tändstift än den typ som motorn är certifierad med är lagligt om man skall hårddra innebörden av avgascertifiering.

/Göran

twin_cam skrev:
Det beror på trimningsgraden. S.k "ekonomitrimning" med originalchip brukar vara lagligt, men inte mer än 5 eller 10 % effektökning mot original. Därför är det oftast turbobilar som får problem med besikningen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Solfilmsmontör
947 Inlägg
2 april 2007
#13
Sharky skrev:
Svar nej.

Ingenting som gör att motorn avviker från avgascertifieringen är lagligt. Punkt.
Inte ens andra tändstift än den typ som motorn är certifierad med är lagligt om man skall hårddra innebörden av avgascertifiering.

/Göran

twin_cam skrev:
Det beror på trimningsgraden. S.k "ekonomitrimning" med originalchip brukar vara lagligt, men inte mer än 5 eller 10 % effektökning mot original. Därför är det oftast turbobilar som får problem med besikningen.


Va menar du med det? Att allt som gör så att man får annorlunda avgas värden är olagligt? Men att köra på lite värmare tändstift har väll inte så stor betydelse för avgasvärdena eller har de det?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Fotograf
1 319 Inlägg
2 april 2007
#14
men jag som fick 65hk på chipet då? det är då mer än 10% det blir  nästan 30% så min bíl är då inte laglig sånna fall:) men orka bry sig.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 april 2007
#15
Kornz skrev:
Sharky skrev:
Svar nej.

Ingenting som gör att motorn avviker från avgascertifieringen är lagligt. Punkt.
Inte ens andra tändstift än den typ som motorn är certifierad med är lagligt om man skall hårddra innebörden av avgascertifiering.

/Göran

twin_cam skrev:
Det beror på trimningsgraden. S.k "ekonomitrimning" med originalchip brukar vara lagligt, men inte mer än 5 eller 10 % effektökning mot original. Därför är det oftast turbobilar som får problem med besikningen.


Va menar du med det? Att allt som gör så att man får annorlunda avgas värden är olagligt? Men att köra på lite värmare tändstift har väll inte så stor betydelse för avgasvärdena eller har de det?

avgascertifieringen är utförd med dom delarna som sitter där från fabriken så enkelt är det dom kan om dom bara vill ge dig en 2:a på öppet filter...dom flesta struntar dock i det....


starta hårt och öka
22 Inlägg
3 april 2007
#16
de enda som man behöver oroa sig för är om det händer något som tillex. olycka.
Då försäkringbolaget !kanske! skulle kolla efter vad som sitter i kan avgöra deras bedömning.
Bilprovningen kommer inte göra någon anmärkning om du inte ökar effekten så de vore orimligt av en "original" bil.

starta hårt och öka

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
1 januari 2009
#17
inte lagligt är väl fel att säga? i princip får man väl trimma och chippa och mappa hur mycket man vill så länge man KÖR lagligt, alltså inte vårdslöst eller för fort så gör de väl inget

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
1 januari 2009
#18
Andy_88 skrev:
inte lagligt är väl fel att säga? i princip får man väl trimma och chippa och mappa hur mycket man vill så länge man KÖR lagligt, alltså inte vårdslöst eller för fort så gör de väl inget

fel.

-den satt som en fläskläpp-

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 januari 2009
#19
Andy_88 skrev:
inte lagligt är väl fel att säga? i princip får man väl trimma och chippa och mappa hur mycket man vill så länge man KÖR lagligt, alltså inte vårdslöst eller för fort så gör de väl inget

nej det får du inte göra då bilen blir olaglig att framföra på allmänväg

2slow

135 Inlägg
2 januari 2009
#20
va e d för fel på itsfun chippen?



Sök