4089
Sök

Golf vr6 motor??

7 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
#1
Tja...jag undrar hur de är med VW:s 6 cylindriga motor, jag har hört att den inte ska vara så hållbar:( men ja skulle vilja höra de från några fler innan jag bestämer mig.

Och så har jag hört att dom är svår meckade:/, de skulle ja också vilja höra från några fler personer innan jag bestämer mig.


Tack på förhand!                                        MVH:Erik


197 Inlägg
10 april 2007
#2
kolla runt på gtiklubben.nu så kan du nog få mer info än här :-)

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

266 Inlägg
10 april 2007
#3
eriik skrev:
Tja...jag undrar hur de är med VW:s 6 cylindriga motor, jag har hört att den inte ska vara så hållbar:( men ja skulle vilja höra de från några fler innan jag bestämer mig.

Och så har jag hört att dom är svår meckade:/, de skulle ja också vilja höra från några fler personer innan jag bestämer mig.


Tack på förhand!                                        MVH:Erik
Det enda felet/problemet som jag känner till e att kamkedjan på gamla vr6 an ska bytas ganska ofta! men på nya r32 står ett sånt byte inte ens med på intervall servicen!! men kamkedjan sitter på vxllåds sidan så vxl lådan måste ur, och enklast gör man det med motorn ur bilen!! ca en dags jobb, gjorde det för ett år sen!

och angående svår meckning, så e det nog vad man e van med! men byta tändstift på en vr6 e nog inte nåt man gör på en halvtimme!! sitter nämligen under insuget, så det behöver plockas bort!!  annars e det nog ganska enkelt golf e alltid golf= relativt enkelt

mvh niclas


Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 april 2007
#4
nicke_b2 skrev:
eriik skrev:
Tja...jag undrar hur de är med VW:s 6 cylindriga motor, jag har hört att den inte ska vara så hållbar:( men ja skulle vilja höra de från några fler innan jag bestämer mig.

Och så har jag hört att dom är svår meckade:/, de skulle ja också vilja höra från några fler personer innan jag bestämer mig.


Tack på förhand!                                        MVH:Erik
Det enda felet/problemet som jag känner till e att kamkedjan på gamla vr6 an ska bytas ganska ofta! men på nya r32 står ett sånt byte inte ens med på intervall servicen!! men kamkedjan sitter på vxllåds sidan så vxl lådan måste ur, och enklast gör man det med motorn ur bilen!! ca en dags jobb, gjorde det för ett år sen!

och angående svår meckning, så e det nog vad man e van med! men byta tändstift på en vr6 e nog inte nåt man gör på en halvtimme!! sitter nämligen under insuget, så det behöver plockas bort!!  annars e det nog ganska enkelt golf e alltid golf= relativt enkelt

mvh niclas
nja finns ingen bytes intervall på "Gammla" vr6 heller min har gått 19 har börjat rassla lite smått beror  lite på hur bilen körts vissa byter vid 12  andra vid 24.....

Vid kamkjedje byte är det näst intill obligatoriskt att ta ur motorn det är trångt och jävligt på vr6 men inte värre att meka än  golf 2/3....

Vr6.nu och sök i forumet finns massor med info där...


550 Inlägg
10 april 2007
#5
Man behöver inte plocka av insuget för att byta tändstift.
Kamkedjan byter man med motor kvar men demonterad låda.
Dom äldre VR6:na upp till ca-97 hadde lite problem med toppackning. Men nyare som har röd glykol har inte det problemet. Det är ändå dock långtifrån allasom hadde problem.

Svårmekade kan jag inte påstå har bytt koppling på en VR6 syncro och det var inte mycket svårare än någon annan bil. Men tvärstäld motor.


7 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
#6
Hur ska jag demontera lådan då....ska jag lyfta urden uppåt eller nerifrån?


                                                                     MVH:Erik


1 813 Inlägg
11 april 2007
#7
det låter som du ska lämna iväg bilen om du inte vet vilket håll du ska ta av din låda på..wink tror du ska lämna iväg den på en verkstad som fixar det.. visst det kostar men det kanske e värt det + garantin du får utav det.. så skulle motorn rasa utav det bytet så var det iaf inte ditt fel.. byter du det själv å det går helt åt helvete kan du ju bara skicka iväg bilen till skroten för det kommer att kosta en del;)  jag hade en calibra v6a innan inte jätte lätt å skruva med den om man gämför mot min 4 turbo jag har nu det e fan så mkt lättare.. men visst det brås på vad man kan å inte kan;) har man tummen mitt i handen så ska man nog knappt tanka bilen själv!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

7 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
#8
nej...ja tror jag klarar de...men de är de att ja inte har en sån bil utan kanske ska skaffa (med motorhaveri) så därför undrar jag lite...för dom farsan har pratat me säger att man inte ska köpa en sån bil...men ja håller inte med:)...men va skulle de kosta att lämna in det? någon som vet?

                                                            MVH:Erik
Senast redigerat av eriik (11 april 2007)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 april 2007
#9
eriik skrev:
nej...ja tror jag klarar de...men de är de att ja inte har en sån bil utan kanske ska skaffa (med motorhaveri) så därför undrar jag lite...för dom farsan har pratat me säger att man inte ska köpa en sån bil...men ja håller inte med:)...men va skulle de kosta att lämna in det? någon som vet?

                                                            MVH:Erik
Anledningen till varför de säger det är att det kostar mycket att laga/byta motor på en VR6:a...


956 Inlägg
11 april 2007
#10
Jag har en vr6..Och den har funkat klocktrent hela tiden...Plus att den är inte alls svårmeckad som många tror..
Byta kamkedja behöver man ju inte göra allt för ofta heller...

eldus veldus

266 Inlägg
11 april 2007
#11
The_Dude skrev:
Man behöver inte plocka av insuget för att byta tändstift.
Kamkedjan byter man med motor kvar men demonterad låda.
Dom äldre VR6:na upp till ca-97 hadde lite problem med toppackning. Men nyare som har röd glykol har inte det problemet. Det är ändå dock långtifrån allasom hadde problem.

Svårmekade kan jag inte påstå har bytt koppling på en VR6 syncro och det var inte mycket svårare än någon annan bil. Men tvärstäld motor.
okej hur gör man då, för att byta tändstift?? vill veta för ska göra det på en gammal vr6a? som det ser ut nu ser jag ett tändstift med insug på plats!!!!
En jag snackkade med om kambyte sa att det var mycket enklare om man tog ur motorn för ett sånt byte! så skulle rekomendera att ta ur motorn eriik!

mvh niclas


956 Inlägg
11 april 2007
#12
Kan ju rekommedera att man börjar att ta bort tändkablarna..Sen är det bara att byta tändstift.....Iaf äre så på min vr6:a..Vet inte vad ni har för special...TAr en kvart att byta alla sex stycken...
Senast redigerat av golf88 (11 april 2007)

eldus veldus

266 Inlägg
11 april 2007
#13
golf88! vi har nog olika motorkoder!! för på motorn i garaget så är det två hål i insuget på 4 kvadratcentimeter! så komma ner till 5 tändstift genom de hålen?? nja!!......
vw e bra skumma med sina likadana bilar men olika komponenter!

mvh niclas!


550 Inlägg
11 april 2007
#14
nicke_b2 skrev:
golf88! vi har nog olika motorkoder!! för på motorn i garaget så är det två hål i insuget på 4 kvadratcentimeter! så komma ner till 5 tändstift genom de hålen?? nja!!......
vw e bra skumma med sina likadana bilar men olika komponenter!

mvh niclas!
Det är inte så att du har ett Dr. Schrick insug ???

Dom ser väldigt anurlunda ut pga större insugskanaler.

En VR6:a orginal 2.8 el 2.9 ser likadana ut och gör även om motorkoden skiljer.

Du kan inte lägga ut en bild ???


// Jonas
Senast redigerat av The_Dude (11 april 2007)


736 Inlägg
11 april 2007
#15
Man måste ju i alla fall räkna med att det tar 50 % längre tid att byta tändstift än på en vanlig fyrcylidrig motor tongue


266 Inlägg
12 april 2007
#16
The_Dude skrev:
nicke_b2 skrev:
golf88! vi har nog olika motorkoder!! för på motorn i garaget så är det två hål i insuget på 4 kvadratcentimeter! så komma ner till 5 tändstift genom de hålen?? nja!!......
vw e bra skumma med sina likadana bilar men olika komponenter!

mvh niclas!
Det är inte så att du har ett Dr. Schrick insug ???

Dom ser väldigt anurlunda ut pga större insugskanaler.

En VR6:a orginal 2.8 el 2.9 ser likadana ut och gör även om motorkoden skiljer.

Du kan inte lägga ut en bild ???


// Jonas
Jo det e det säkert då! Import från tyskland! en93 a!! men det e farsans jävla projekt så jag skiter i vilket;)

men men
mvh niclas! tack för hjälp iaf!


266 Inlägg
12 april 2007
#17
frasse4 skrev:
Man måste ju i alla fall räkna med att det tar 50 % längre tid att byta tändstift än på en vanlig fyrcylidrig motor tongue
Ah en NASA ingenjör!!wink


266 Inlägg
12 april 2007
#18
The_Dude skrev:
nicke_b2 skrev:
golf88! vi har nog olika motorkoder!! för på motorn i garaget så är det två hål i insuget på 4 kvadratcentimeter! så komma ner till 5 tändstift genom de hålen?? nja!!......
vw e bra skumma med sina likadana bilar men olika komponenter!

mvh niclas!
Det är inte så att du har ett Dr. Schrick insug ???

Dom ser väldigt anurlunda ut pga större insugskanaler.

En VR6:a orginal 2.8 el 2.9 ser likadana ut och gör även om motorkoden skiljer.

Du kan inte lägga ut en bild ???


// Jonas
kolla in http://www.garaget.org/?car=40416 den bilden där på motorn e lika dan som jag ser på den ute i garaget!!
mvh niclas


Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 april 2007
#19
nicke_b2 skrev:
golf88! vi har nog olika motorkoder!! för på motorn i garaget så är det två hål i insuget på 4 kvadratcentimeter! så komma ner till 5 tändstift genom de hålen?? nja!!......
vw e bra skumma med sina likadana bilar men olika komponenter!

mvh niclas!
kolla igen 4 hål ska du ha i insuget sen 2 tändstift som är "Utanför" på vänster sida går att byta utan problem med elller utan insug/kåpor....


Olofström , Blekinge
211 Inlägg
25 april 2007
#20
nicke_b2 skrev:
eriik skrev:
Tja...jag undrar hur de är med VW:s 6 cylindriga motor, jag har hört att den inte ska vara så hållbar:( men ja skulle vilja höra de från några fler innan jag bestämer mig.

Och så har jag hört att dom är svår meckade:/, de skulle ja också vilja höra från några fler personer innan jag bestämer mig.


Tack på förhand!                                        MVH:Erik
Det enda felet/problemet som jag känner till e att kamkedjan på gamla vr6 an ska bytas ganska ofta! men på nya r32 står ett sånt byte inte ens med på intervall servicen!! men kamkedjan sitter på vxllåds sidan så vxl lådan måste ur, och enklast gör man det med motorn ur bilen!! ca en dags jobb, gjorde det för ett år sen!

och angående svår meckning, så e det nog vad man e van med! men byta tändstift på en vr6 e nog inte nåt man gör på en halvtimme!! sitter nämligen under insuget, så det behöver plockas bort!!  annars e det nog ganska enkelt golf e alltid golf= relativt enkelt

mvh niclas
Haha Plocka bort insuget för att ta bort ett par tändstift vilket skämt! Jag gör det på ca 5 minuter Och jag behöver inte röra en skruv! försöker du plocka bort tändstiften med en poligrip eller?



Sök