2466
Sök

varför sydstatsflaggan för???

48 Inlägg
5 juni 2007
det lite lustiga i det hela är att den sk sydstatsflaggan aldrig användes av sydstaternas rebellarmé...  hmm

huh?
10 427 Inlägg
5 juni 2007
Den 'riktiga' CSA-flaggan såg ut så här
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/CSA_FLAG_4.3.1861-21.5.1861.svg/120px-CSA_FLAG_4.3.1861-21.5.1861.svg.png
för övrigt men för att skilja mellan USA-flaggan i strid så knölade dom ihop en sån här:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Battle_flag_of_the_US_Confederacy.svg/120px-Battle_flag_of_the_US_Confederacy.svg.png

Och raggarna kör med CSA-navy flaggan:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Conf_Navy_Jack_%28light_blue%29.svg/120px-Conf_Navy_Jack_%28light_blue%29.svg.png

Lite komiskt, bära ett märke som representerar marinen åt ett 'låtsasland' som existerade mellan 1861 och 1865 lol

Kanske vettigare att köra med Svensk-Norska krigsflaggan från början till mitten av 1800talet:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/08/Norway_swedish_flag1844.png/180px-Norway_swedish_flag1844.png

Maizer
5 juni 2007
Digital_Kicker skrev:
så jäkla onödigt argument. Tycker förstörs grejer här i världen, och vad det gäller sydstatsflaggan så kan jag säga att i USA är den en symbol för hat mot svarta. (Inte alla stater). Vet detta eftersom jag har en syster som bor i Kalifornien och där är flaggan typ nästan bannad har hon sagt. Själv så ser jag Sydstatsflaggan som en skit snygg flagga!, och har själv planerat att sätta en på hela motorhuven.

Tvivlar på detta då den t ex finns i alla domstolar i södern. Tror den uppfattas mer som rasistisk här än i USA.

15 Inlägg
7 juni 2007
jonesono
moose46019
FireTraXX
Aerodynamik
Vad har ni för utbildning eller jobb?

blacken
7 juni 2007
FireTraXX skrev:
Saab900Racing skrev:
FireTraXX skrev:

Faktist enda utbildning jag har också (Änsålänge, ska gå ekonomi i höst).
Men det är faktiskt så.
Det är bara idioter som går t.ex fordon... (Och jag då tongue)

HUr fan kan man säga att det bara är idioter som går Fordon?! Är man en idiot för att man har ett brinnande intresse för bilar och motorer i allmänhet?! Undra vem som är en idiot..

Har jag sagt det eller?
Rent allmänt så är folket tröga som går där.
Socialt missanpassade idioter.

Var försiktig med vad du skriver, du kan faktiskt såra folk med det du skriver. Men okej det krävs en för att känna igen en.smile

Lasbilschaufför
34 Inlägg
8 juni 2007
blacken skrev:
FireTraXX skrev:
Saab900Racing skrev:
HUr fan kan man säga att det bara är idioter som går Fordon?! Är man en idiot för att man har ett brinnande intresse för bilar och motorer i allmänhet?! Undra vem som är en idiot..

Har jag sagt det eller?

Var försiktig med vad du skriver, du kan faktiskt såra folk med det du skriver. Men okej det krävs en för att känna igen en.smile

Blir lite tjurig på folk som säger att det bara är idioter som går fordon... Det hålller jag faktiskt inte alls med om...

Jag gick fordon på Eksjö Gymnasium och när jag sökte in där så va man tvungen att ha 170 poäng tror jag... Va typ 5 år sen jag började gymnasiet, gick ut för två år sen. Nu på samma gymnasium så är det den mest populära linjen i Eksjö och således högst intagningspoäng... Tror det ligger över 200 poäng för att komma in.

Visst, man lär sej ju inte nån onödig skit som matte c, engelska c å massa annat som man inte behöver. Men om man jämför typ samhäll och fordon vad det gäller efter skolan så måste de flesta gått samhäll plugga vidare för att kunna bli nåt och därmed få en massa studielån eller så hamnar dom på typ McDonalds eller nån mack nånstans och hela utbildningen är åt skogen (ta inte illa upp om nån här jobbar på de ställena:) smile

Säg som jag, jag hade jobb direkt när jag gick ut från skolan. Har inte pluggat vidare och har då inte ett enda studielån. För ett tag sen jobbade på ett åkeri där man sov i lastbilen några gånger per vecka. Lön: Ut ca 24000 kr... Rätt hyffsat va?? Nu har jag bättre tider, ligger inte ute nåt en har ut ca 16000 kr. Inte dåligt heller va??? Jag kan lyfta telefonen och ringa ett samtal så har jag ett jobb där jag ligger ute i veckorna och har en lön på kanske ca 25 - 30000 kr i månaden, UT!

Så säg, vilka är idioter??? De som väljer en yrkeslinje och kan välja arbetsgivare oc hhar bra lön eller de som v'ljer en teoretisk linje där man måste plugga vidare i några år och få massa skulder och sen inte tjäna mer ändå an vad en annan gör????

Så, nu är jag klar. Blev verkligen långt och jag ber så mycket om ursäkt för att det blev rätt kraftigt offtopic men jag kunde inte låta bli smile

Gonatt// Rang
Senast redigerat av rang (8 juni 2007)

www.norssmotorsport.se
www.johankarlsson.se
Kör: Renault Megane Sport -06

Gödseldräng
4 529 Inlägg
8 juni 2007
rang skrev:
blacken skrev:
FireTraXX skrev:

Har jag sagt det eller?

Blir lite tjurig på folk som säger att det bara är idioter som går fordon... Det hålller jag faktiskt inte alls med om...

Jag gick fordon på Eksjö Gymnasium och när jag sökte in där så va man tvungen att ha 170 poäng tror jag... Va typ 5 år sen jag började gymnasiet, gick ut för två år sen. Nu på samma gymnasium så är det den mest populära linjen i Eksjö och således högst intagningspoäng... Tror det ligger över 200 poäng för att komma in.

Visst, man lär sej ju inte nån onödig skit som matte c, engelska c å massa annat som man inte behöver. Men om man jämför typ samhäll och fordon vad det gäller efter skolan så måste de flesta gått samhäll plugga vidare för att kunna bli nåt och därmed få en massa studielån eller så hamnar dom på typ McDonalds eller nån mack nånstans och hela utbildningen är åt skogen (ta inte illa upp om nån här jobbar på de ställena:) smile

Säg som jag, jag hade jobb direkt när jag gick ut från skolan. Har inte pluggat vidare och har då inte ett enda studielån. För ett tag sen jobbade på ett åkeri där man sov i lastbilen några gånger per vecka. Lön: Ut ca 24000 kr... Rätt hyffsat va?? Nu har jag bättre tider, ligger inte ute nåt en har ut ca 16000 kr. Inte dåligt heller va??? Jag kan lyfta telefonen och ringa ett samtal så har jag ett jobb där jag ligger ute i veckorna och har en lön på kanske ca 25 - 30000 kr i månaden, UT!

Så säg, vilka är idioter??? De som väljer en yrkeslinje och kan välja arbetsgivare oc hhar bra lön eller de som v'ljer en teoretisk linje där man måste plugga vidare i några år och få massa skulder och sen inte tjäna mer ändå an vad en annan gör????

Så, nu är jag klar. Blev verkligen långt och jag ber så mycket om ursäkt för att det blev rätt kraftigt offtopic men jag kunde inte låta bli smile

Gonatt// Rang

stämmer bra det du skriver
alla jag känner som gått fordon har fast jobb innan dom slutat skolan
känner x antal st som går hotell resturang samhäll data och sådant
ingen av dom har fått jobb 1 år efter skolan
plus att fordon är den linje som är mest populär av alla linjer just nu
men visa är ju såna att dom har det så bra ställt att dom inte behöver jobba för att få en fin bil utan slänger upp x antal lappar och bilen e klar är inte så för alla så dom som inte vet vad dom snackar om har ungefär dubbelt så mycket idioti i pallet än vad dom som går fordon har

320 Inlägg
8 juni 2007
precis.

det hör till fördommarnas 80-tal? att bara "apor" går på industri,fordon.

nu är det tvärtom. höga poäng och vad gäller utbildning på fordon
är datorkunskaper osv grymt mer än vad någon samhälls-nisse gör.

på vår skola kallas vi "eliten" fråga mig inte varför.

men åter till sydstatsflaggan tack.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
8 juni 2007
Micke_86_ skrev:
jonesono
moose46019
FireTraXX
Aerodynamik

Antagligen högre än många här inne.. skämt å sido.
Högsta slutförda utbildning: 110 akademiska poäng på universitet (motsvarar ca 2½ års studier).
Läser just nu till personalvetare = kommer att hamna någonstans kring 200-220p, cirkus 5-6 år tippar jag på (ej omräknat till nya hp).
Gymnasielinje: samhällsvetenskapligt program

Vad har du själv för utbildning?
Senast redigerat av jonesono (8 juni 2007)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Lasbilschaufför
34 Inlägg
9 juni 2007
jonesono skrev:
Micke_86_ skrev:
jonesono
moose46019
FireTraXX
Aerodynamik

Högsta slutförda utbildning: 110 akademiska poäng på universitet (motsvarar ca 2½ års studier).
Läser just nu till personalvetare = kommer att hamna någonstans kring 200-220p, cirkus 5-6 år tippar jag på (ej omräknat till nya hp).

Ok... Så nu när du lägger mer än 6 år på studier och säkert ett antal hundra tusen i studieskulder, vad kan du söka för jobb när du är klar???

Sorry igen för OT...

www.norssmotorsport.se
www.johankarlsson.se

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
9 juni 2007
rang skrev:
jonesono skrev:
Micke_86_ skrev:
jonesono
moose46019
FireTraXX
Aerodynamik

Ok... Så nu när du lägger mer än 6 år på studier och säkert ett antal hundra tusen i studieskulder, vad kan du söka för jobb när du är klar???

Sorry igen för OT...

OT: Inte säkert att det blir ett antal hundra tusen i studielån.. förhoppningsvis så få hundra tusen som möjligt! wink Hoppas väl på att lite extrajobb kan vara till någon hjälp här.
Som personalvetare/beteendevetare kan man få jobb inom ett ganska brett område, men med inriktning på personal såklart. Ex. lönesättare, rekrytering, personalchef (inte alla som får den chansen), arbetsmiljösamordnare, rehabiliteringssamordnare, rättsliga frågor inom organisation/arbetsliv/företag med allt vad det innebär..etc etc. du hänger med på vilka områden det gäller. smile

Sen kan man givetvis jobba inom kommun eller stat för den delen också.. beror ju på vilken inriktning man väljer, vilket specialitet man har. Själv skall jag försöka få till två såna inriktningar (vanligtvis har man en) för att ha större kompetens att "slåss" med.
Det är allmänt känt att akademiker, som regel, har större chans att få ett utvecklande arbete inom sin kompetens än de som inte väljer att gå den vägen.

Förhoppningsvis tjänar jag i slutändan så bra att det inte är några problem att betala den där studieskulden, billånen, huset/n osv. smile Det märks med tiden! Kan som kuriosa inflika att (om jag kommer ihåg rätt) som nyexad personalvetare utan tidigare erfarenhet, så ligger grundlönen någonstans kring 24-26000. Med tiden stiger det oftast uppåt. smile

Har du själv planer på en sådan väg?
Senast redigerat av jonesono (9 juni 2007)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

study
772 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
Jag studerar just nu läser upp matte b och c på komvux läst sam ekonomi jobbade ett tag som kommunikatör internetkundservice för en isp.

studie skulder de är inte så höga(5000*10)*5  225 000 det betalar man ju lätt av på ett eller tre år ju.
när man är klar.

International buisness mangagment ekonom får väl en lön på dryga 28 000 beror på vad man väljer accounting eller annat.
en autoriserad revisor får ju 50 000 har jag för mig men det blir man inte direkt när man är klar.

angående arbetslösheten så blir den ju till vad man gör den till i fall man sitter i sin lägenhet väntar på att jag ska få ett jobb i stad x och inte är bered att flytta ja då får man skylla sig själv tycker jag.
jag kan säga så här att när jag är färdig utbildad kommer jag att söka jobba från stockholm och söder ut får jag jobbet flyttar jag dit.
Senast redigerat av moose46019 (9 juni 2007)

Lasbilschaufför
34 Inlägg
9 juni 2007
jonesono skrev:
rang skrev:
jonesono skrev:

Sorry igen för OT...

OT: Inte säkert att det blir ett antal hundra tusen i studielån.. förhoppningsvis så få hundra tusen som möjligt! wink Hoppas väl på att lite extrajobb kan vara till någon hjälp här.
Som personalvetare/beteendevetare kan man få jobb inom ett ganska brett område, men med inriktning på personal såklart. Ex. lönesättare, rekrytering, personalchef (inte alla som får den chansen), arbetsmiljösamordnare, rehabiliteringssamordnare, rättsliga frågor inom organisation/arbetsliv/företag med allt vad det innebär..etc etc. du hänger med på vilka områden det gäller. smile

Sen kan man givetvis jobba inom kommun eller stat för den delen också.. beror ju på vilken inriktning man väljer, vilket specialitet man har. Själv skall jag försöka få till två såna inriktningar (vanligtvis har man en) för att ha större kompetens att "slåss" med.
Det är allmänt känt att akademiker, som regel, har större chans att få ett utvecklande arbete inom sin kompetens än de som inte väljer att gå den vägen.

Förhoppningsvis tjänar jag i slutändan så bra att det inte är några problem att betala den där studieskulden, billånen, huset/n osv. smile Det märks med tiden! Kan som kuriosa inflika att (om jag kommer ihåg rätt) som nyexad personalvetare utan tidigare erfarenhet, så ligger grundlönen någonstans kring 24-26000. Med tiden stiger det oftast uppåt. smile

Har du själv planer på en sådan väg?

Menar du med planer på sådan med att jag ska börja plugga??? Då kan jag säga, inte en chans i hel***e  att jag sätter mej bakom skolbänen igen... big_smile Jag är nöjd med det jag har, med jobbet å lönen tycker jag är hyfsad också å så är jag en sån som hatar å sitta å läsa typ matte å sånt bjäfs...

www.norssmotorsport.se
www.johankarlsson.se

1 Inlägg
3 februari 2009
Varför ska Folk alltid se ner på folk som går med sydstatsflagga å folk som går fordon? ve e de för fel med att utbilda sig till mekaniker vet inte hur de är där ni bor men här så e de stor efterfrågan om folk som är utbildade till lastbilsmekaniker.... men de finns ju dock idioter som en som skickade in en insändare till Alingsås tidning. han påstår att alla som går fordon har ig i alla ämnen och skolkar hela tiden vi tar bara upp plats å kostar pengar enligt honom å programmet är bara ett jävla gubbdagis för lärarna.... hur pantad i kålan får man vara eller? alla har inte ig i ämnena jag har inte ett ända kan la inte påstå att svenska matte å engelska e mina starkaste ämnen.... Men va fan spelar de för roll ? Blatte Kagg som han kallar sig som skrev insändaren påstår också att Fordons programmet bara kostar pengar men på Ahlströmergymnasiet  är de de ända programmet som drar in egna pengar.... å hur skulle landet se ut utan några mekaniker då? ska ni svälta ihjäl eller för ifall de inte finns några lastbilar hur ska då all mat komma ut till affärerna å dyl.... utan transport industrin går inte landet runt och för att transport industrin ska gå runt måste det finnas någon  mekaniker  som kan laga skiten dom kör runt i.... 

blir bara så förbannad ne folk säger att alla som går fordon e idioter
Senast redigerat av Johansson_91 (3 februari 2009)

blacken
3 februari 2009
FireTraXX skrev:
Saab900Racing skrev:
FireTraXX skrev:

Men det är faktiskt så.

Har jag sagt det eller?

Du vet väl att det "krävs en, för att känna igen en"..big_smile

blacken
3 februari 2009
djerk skrev:
Kan det vara så att dom anser sig vara "White Trash"? Vart i staterna hittar man "Rednecks", "Trailer Trash" och "White Trash"? Mjo, jag misstänker sydstaterna... wink Sen så tror jag att bilen från filmen, The dukes of Hazzard hette General Lee och hade en sydstatsflagga på sig... Så ja... vi kan spekulera länge... inte för att våra moderna raggare kanske är "Trailer Thrash"... men dom kanske gillar stämpeln... där har ni ju en teori till att ta med i diskutionen... big_smile

Vi har ju samma dilemma här. Skåningarna ylar ju med "sin" flagga över samma sak. Dom blev besegrade och vägrar att inse eller acceptera det..

518 Inlägg
3 februari 2009
FireTraXX skrev:
Saab900Racing skrev:
FireTraXX skrev:

Men det är faktiskt så.

Har jag sagt det eller?

Får jag ärva din hjärna för du verkar ju helt klart använt den färdigt, FireTraXX

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

blacken
3 februari 2009
steifan skrev:
Den 'riktiga' CSA-flaggan såg ut så här
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … 61.svg.png
för övrigt men för att skilja mellan USA-flaggan i strid så knölade dom ihop en sån här:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … cy.svg.png
Mja nästan rätt,
The battle flag was never adopted by the Confederate Congress, but it was adopted by the War Department on October 1, 1862. The western armies never adopted the flag to the extent that eastern forces did. Each western corps tended to have its own design, although some adopted designs similar to the eastern battle flag.

Och raggarna kör med CSA-navy flaggan:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … 29.svg.png

Lite komiskt, bära ett märke som representerar marinen åt ett 'låtsasland' som existerade mellan 1861 och 1865 lol

Kanske vettigare att köra med Svensk-Norska krigsflaggan från början till mitten av 1800talet:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … ag1844.png

1 079 Inlägg
3 februari 2009
Karl-Bertil skrev:
FireTraXX skrev:
Saab900Racing skrev:

Har jag sagt det eller?

Får jag ärva din hjärna för du verkar ju helt klart använt den färdigt, FireTraXX

Jamen det stämmer ju det FireTraXX säger. Folk på fordon har lägre IQ än t.ex. natur, sen är de också feta och fula. cool tongue

Nämen de är helt klart dummare än andra.

1 814 Inlägg
3 februari 2009
Syst3m skrev:
Karl-Bertil skrev:
FireTraXX skrev:

Har jag sagt det eller?

Jamen det stämmer ju det FireTraXX säger. Folk på fordon har lägre IQ än t.ex. natur, sen är de också feta och fula. cool tongue

Nämen de är helt klart dummare än andra.

På våran skola syns det tydligt vilka som läser natur o vilka som läser fordon. Inte för att alla som läser fordon skulle vara dumma eller nått men de verkar inte brinna för skolan direkt big_smile

(läser sj natur-natur 2a året)

Sök